Hoofdmenu

3 soorten

Gestart door Arno van Stipdonk, september 08, 2006, 23:14:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Tja, met dit drukke forum heb ik zelf nog te weinig tijd om mijn zwammen uit te zoeken. Maar om eerlijk te zijn kom ik er niet aan uit.
Misschien kan André er zo iets van zeggen waar ik verder moet zoeken?

Soort 1 heb ik alle Trechterzwammen al nagezocht, maar kan ik niks in vinden. Misschien een Rhodocybe soort? De hoed is wel hygrofaan, heb deze thuis nat gemaakt en is nu veel meer bruingekleurd.
Groeit in een humusrijk bos, allerlei bomen stuiken (wel loof) om hem heen.

Arno van Stipdonk

Soort 1 a

Arno van Stipdonk

Soort 1 b

Arno van Stipdonk

#3
Soort 2 Een Vezelkop? Op dezelfde plaats gevonden.

Arno van Stipdonk

Soort 2 a

Arno van Stipdonk

Soort 2 b

Arno van Stipdonk

Soort 3 Geen idee. Stond in grote hoeveelheden in het gras langs een wandelpad. Kon ook niet een speciale boomsoort vinden. Eik, Berk.

Arno van Stipdonk

Soort 3 a Plaatjes roodachtige gekleurd.

a.houter

Foto 1 ?...Grijze vorkplaat lijkt mij, Cantharellula umbonata, check dat eens.

Foto 2 is een Vezelkop...YES!

Alleen met de laatste ben je duidelijk gefopt!. :P
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Arno van Stipdonk

Dank je André.

Die fopzwammen, grrrrrr.
Ze zijn zo ontzettend variabel.

Arno van Stipdonk

Soort 1 is helaas geen Cantharellula umbonata, de sporen zijn niet lang genoeg.
Nog eens alle clitocybe soorten nagelopen, en dan met name de soorten die agrofaan zijn volgens de FAN. Ze lijken wel sterk op C. metachroa var. metacrhoa.
Wat ik al schreef, ze zijn in veel bruiner als ze vochtig zijn, de sporenmaat klopt in ieder geval.
Als ik er morgen aan toe kom zal ik nog eens een nieuw preparaat maken en de rest bekijken. Lastige soorten om op naam te brengen. <_<  

a.houter

Dan is ie ook raar vervormd! :P  Kijk dan meteen ook even bij C. ditopa; die kan er ook weleens totaal onbekend uitzien.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Arno van Stipdonk

#12
Zoals Dinant wel eens geschreven heeft, sommig paddenstoelen blijven je achtervolgen. Nummer 1 van dit topic is er dus zoëen....
Dit komt eigenlijk doordat ik afgelopen vrijdag een nieuw exemplaar gevonden heb op exact dezelfde plek als begin september.
Dat ik op een Trechterzwam uitkwam was echter alleen op macroscopische eigenschappen gebaseerd. Waarom ik na een preparaat niet op satijnzwam uitkwam is me nu nog een raadsel. Waarschijnlijk een blackout....

Het is er dus wel degelijk een en ik denk eigenlijk dat het de Entoloma lanicum is. Deze soort staat helaas niet in de FAN deel 1 beschreven, staat wel in de nieuwe paddenstoelengids van Ewald Gerhardt.
Er is maar een dubbelganger van deze soort en dat is E. undatum, Geribbelde satijnzwam.
Echter komt deze soort volgens de FAN voor in weilanden op voedselarme grond. Dit exemplaar stond echter tussen wat mos in een loofbos op kale zwarte grond, precies tussen een klein stukje mos.
Aangezien de soort ook op een trechterzwam lijkt, kom je ook al op de ondersoort Eccilia uit waartoe ook E. lanicum behoort.

Nu zie ik dat de soort niet in de standaardlijst staat....maar de soort kan ik nog niet uitsluiten.

Omdat de soort niet beschreven staat in de FAN, heb ik een mail gestuurd naar M. Noorderloos in de hoop dat hij me iets meer kan vertellen.
Even afwachten dus.....of misschien dat iemand anders iets meer kan zeggen?

Bijlage een foto van het nieuw gevonden exemplaar met lamellen met een duidelijke roze tint.

p.s. soort 2 was de Amandelvezelkop - Inocybe hirtella. Met name makkelijk te determineren aan de hand van de geur.