Bijen (insekten) wanden/hotels

Gestart door blaauw7, oktober 30, 2010, 12:38:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark27

Ja inderdaad, aangezien ik leek ben op gebied van bijen en wespen had ik de foto op het Hymis-forum gezet en toen volgde de bevestiging van deze soort. Was er wel content mee toen! Hopelijk snel eens wat warmer weer.

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

p.boer

Geweldig bijenhuizen/hotels/flatgebouwen, etc. Het valt me echter vaak op dat dergelijke onderkomens op bij-onvriendelijke plaatsen staan, dat wil zeggen plaatsen waar mieren actief zijn. Het lijkt voor een oppervlakkig waarnemer of er niets aan de hand is, want de wilde bijen blijven gewoon komen en gaan, maar het broedsucces is nul of in ieder geval zeer laag. Een kunstmatige wilde bijenbehuizing is vooral erg aantrekkelijk als broedhabitat voor humusmieren en als restaurant voor wegmieren. Ik ken zelfs een bijenhotel dat geregeld door bosmieren wordt geplunderd. Bij het plaatsen van een wilde bijengebouw is het dus zaak dit zodanig te doen dat mieren weinig kans maken. Zet de installatie bijvoorbeeld helemaal vrij en op een verhoging, waar de wind onderdoor waait. Dan verlaag je de kans op miereninteresses. Verwijder in de directe omgeving van het kunstnest losliggende stenen (waar wegmieren graag onder nestelen) en stammetjes.
Peter Boer

Mark27

Bijgaand een foto van het bescheiden bijenhotel in Moerenburg bij Tilburg. Is van een paar maanden terug..........

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Bart van Hoogstraten

Resultaat van mijn Bijenhotel valt me erg tegen -> slechts 1 gast...  :P (wat doe ik verkeerd?)
Is er, op basis van het metselwerk, te zeggen welke soort het hier betreft? (ik heb Rosse Metselbij waargenomen in mijn tuin).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Pietsje

Bart,
Ik denk in ieder geval niet van een rosse metselbij. Bij mij zien die gaatjes er anders uit als ze afgedicht zijn. Grijzig. En ik had en heb nog veel Osmia rufa's in mijn tuin gehad. De piek is over.

Wat het wel is? Geen idee, dan zou je toch het beestje erbij moeten zien. Ik heb op mijn insectenhotelletjes al zoveel verschillende gasten dat het lastig wordt om naar een gestopt gaatje te kijken. Let ook op zwarte kleine wespjes als Trypoxylon (ook grijzig grof dichtgestopt), geel zwarte muurwespen (Ancistrocerus en Symmorphus), Maskerbijtjes (Hylaeus, kleine gaatjes en bamboe), Zeefwespen (Crabro), Ectemnius (blokhoofdwespen). Goudwespen en Hongerwespen (Gasteruption) verraden vaak ook deze of andere bewoners.

In het zonnetje zijn deze soorten op het moment actief in mijn tuin, Gasteruption nog niet (en mogelijk nog andere die ik mis of niet gerelateerd aan insectengotelletjes).
Verder zitten er nog andere onverwachte bewoners als spinnen, en bepaalde spinnendoders (Dipogon) bij mij in de insectenhotelletjes en bamboepijpjes.
Dus..... heb je niet heel veel aan maar blijf vooral goed observeren op zonnige dagen. Hangen je blokken op een zonnige plek? Dat maakt wel uit. Ook het plaatsen van nectar en stuifmeelrijke bloemen dicht in de buurt. EN dan bijvoorbeeld schermbloemigen (houden maskerbijtjes van, is ook geschikt voor insecten met een korte tong) en lipbloemen, distels afijn denk zelf ook wat voor jou zou passen. Zelfs een ondiepe schaal met water (waar ze niet in kunnen verdrinken) kan helpen in de buurt voor Muurwespen, Eumenes (urntjeswespen) of Symmorphus, die komen daar water halen om te metselen. Heb ik meerdere keren gezien en gefotografeerd. Zo faciliteer je de boel een beetje ;D
Ook bamboepijpjes bij je insectenhotel ophangen in een bundeltje kan helpen, daar zijn toch ook liefhebbers voor. Of een dode boomstronk die zacht is en aan het vermolmen.

Daarnaast speelt bladoppervlak en bepaalde hangplekken een rol. Nu zie ik crabro zwermen rondom de beukhaag in het zonnetje. Of rusten/jagen op vliegen en rupsen en ander spul op een aaneengesloten bladerdek waar straks ook nog nectar en stuifmeel rijke bloemen komen.
Het is dus niet alleen nestgelegenheid maar ook voedsel (energie), hecht/hangplekken voor feromonen van vrouwtjes, mannetjes, broedparasieten etc. en voedselvoorraad voor de larven die in samenhang bepalen hoe het gaat. Maar dat zijn mijn conclusies en observaties uit mijn tuin.
Heel verhaal nog, hopelijk heb je er iets aan :rolleye:
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

Bart van Hoogstraten

Hoi Pietsje,

In de directe omgeving van mijn hotel bloeit momenteel niet zo heel veel meer; Wat Prikneus, Spoorbloem, Jasmijn, Boomroos, Clematis, Klimmende Hortensia en Kamperfoelie en de vijverplanten zijn nu even allemaal uitgebloeid. Maar ik moet even wachten op de opkomende Zijdeplanten en Theunisbloemen en op de bloei van Kattenstaart, Moerasspirea, een grote Buddlejastruik, de Duizendknoop en een zeer grote Trompetbloem die over het totale dak van schuur is gewoekerd en dan bloeit het allemaal weer als een rund. Maar er is nu heus nog wel fourageergelegenheid genoeg; verderop op mijn perceel (van 10 tot 30 meter van het hotel) staat nu volop Toorts, Salie, Digitalis en Kaukasiche Smeerwortel in bloei (tot grote vreugde van diverse Hommel-, Vliegen- en Bijenspecs). Aan gebrek aan water ligt het niet want de oever van mijn (insectenrijke) vijver van 2 kuub ligt er nog geen meter vandaan. Schuilgelegenheid/hangplek ontbreekt ook niet in de Klimop die over de gehele schutting rondom het hotel woekert. Het hotel hangt op westzuidwest dus aan gebrek aan zonlicht kan het ook niet liggen. Twee gaatjes zijn inderdaad bezet door Spinachtigen en Springspin (Huis-?) zie ik ook regelmatig eroverheen rennen. Wellicht is het allemaal nog te nieuw en te geordend, moet het meer een rommeltje worden en moeten ze de weg naar het hotel nog ontdekken. Ook ben ik eigenlijk de enige in de buurt met een woeste tuin; mijn buren hebben allemaal grote plaveisels en kort geschoren gazons met keurig geschoffelde borders; misschien dat dat er ook mee te maken heeft... Ik wacht geduldig even af; de zomer moet immers nog beginnen en wie weet?

Bedankt voor je tips!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

thijsdegraaf

#66
Problemen met mijn bijenhotel.  >:(
Vanmorgen waren heel veel bamboestokjes uit m'n hotel getrokken. Alle dichtgemetselde gaten in de blokken hout zijn nu ook weer open. Ik heb wel eens de bonte specht in de tuin. Dat is m'n eerste verdachte.
Enkele weken geleden waren ook wat bamboestokjes uit het hotel getrokken. Doordat de blokken waren gekrompen, waren ze losser komen te zitten. Ik heb toen alles goed vastgezet.
Hebben jullie hier ervaring mee?

xJochemx

Ja, hier ook, maar hier doen meesjes het meestal. Oh well, hoort erbij. Ik heb er niet zo'n problemen mee, maar als je het wil voorkomen kun je er fijnmazig gaas voor spannen meen ik.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

thijsdegraaf

Het hoort inderdaad bij de natuur. Maar ik heb alle bamboe weer terug moeten stoppen. Dan is mijn ontwerp niet zo handig. Als het nog vaker gebeurt, zal ik jouw oplossing moeten toepassen.
Sommige gaatjes waren duidelijk uitgehakt. Het moet dus een specht zijn.
Wonderbaarlijk dat sommige bijenlarven het overleven als ik ook nog aan alle parisitaire vliegen en wespen denk, die ik ook nog gezien heb.

xJochemx

Inderdaad. het stikt van de vijanden voor bijenlarven... Ontzettend veel vliegjes (satelietvliegjes?), andere bijen en grotere vliegen (Muurrouwzwever zie ik erg veel).
Ik heb een tijd terug flink wat buisjes van Japanse duizendknoop gemaakt (voelde goed iets nuttigs van die rotplant te maken!), maar nadat die eruit waren getrokken ben ik te lui geweest ze allemaal weer terug te stoppen. Misschien toch eens kijken naar een oplossing, ik vind gaas ervoor te lelijk...
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

blaauw7

Het is meestal maar tijdelijk. Ik hang een cd,  aan een touwtje voor de bak met holle stengels.  De cd draait mee met de wind. De schittering houdt de vogels weg. Na een paar weken weer weg halen.
Groeten,
Dick Belgers

thijsdegraaf

Een leuk idee Dick. Op dit moment is het rustig. Ik houd het in gedachten.
Ik had het hotel tijdelijk verhuisd, omdat ik problemen had met de kastanjeboom, waar hij in de buurt stond. Ik heb hem weer teruggezet, maar er zijn nu plekken bijgekomen, waar meer zon is. Volgend jaar ga ik nog wat uitbreiden denk ik.
Verslag zieke boom

elshof

Mijn buren zagen mijn bijennestjes en wilden meteen zelf zoiets maken. Twee weken later vroeg ik, of het al gelukt was en of er iets in zat: ja, hoor, we waren het nog aan het ophangen, toen de bijen er al omheen vlogen.

Mijn eerste maaksel probeerde ik ongeveer 1977, toen ik iemands steenboor molde omdat ik in een nogal harde steen gaatjes wilde boren.
Groeten,
Leonieke


elshof

foto's uit mijn tuin. Ik probeer de kastjes zoveel mogelijk te verspreiden in mijn tuin. Maar een muur op het zuiden blijft het best.
Tip voor mensen die in de buurt van de rivier wonen: ga jutten als het water hoog is geweest. Vaak liggen er dan blokken hout, soms prachtige stukken hard hout, zoals onderdelen van een picknickbank.
gr. Leonieke

elshof

nog een paar foto's.
leonieke

Theo MJP

Hoi Leonieke,

De Hylaeus spec (2) is een graafwespje van het genus Crossocerus (waarschijnlijk de soort wesmaeli).

GroeTheo


elshof

bedankt voor je antwoord,
Leonieke Kruit

joostruijsch

#78
Er bestaan speciale geperforeerde bakstenen, snelbouw steen, verblendsteen of strengperssteen. Zouden die geschikt zijn voor een snelbouw bijenhotel?



blaauw7

Dag Joost,
Ik denk dat het niet gaat werken. De gaten zijn de groot en ook te ondiep (baksteen). Ze zullen vooral bevolkt worden door spinnen denk ik. Ik zou zeggen probeer er enkele. Wie weet komen er ook andere insecten op af.
Groeten,
Dick Belgers

elshof

wat betreft die stenen: die zijn heel handig om bamboe en rieten staafjes (van de goede doorsnee en lengte) in vast te klemmen, zodat de vogels ze er niet uittrekken.
gr. Leonieke

Bart van Hoogstraten

Ik heb gaten van 6, 8 ,10 en 12 mm geboord in mijn hangende bijenhotels (Kops hardhout, Beuken). In die van 12 heb ik nog nooit wat gehad. In die van 10 heb ik wel eens Rosse Metselbij gehad en op het moment zijn de gaten met een diameter van 6 het populairst maar wat er in zit is me onbekend; trof het metselwerk aan nadat ik terugkwam van vakantie terwijl dat er bij vertrek nog niet was. Wat me in het algemeen opvalt is dat ze gaten die een mooie gladde wand hebben prefereren boven de wat ruwere of waar nog wat zaagsel in zit (die blijven onbezet).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Arno van Stipdonk

Vorig jaar ook een hotelletje zelf gebouwd (zie links op de foto). Wegens groot succes (in de zomer was hotel vrijwel vol en de reserveringen voor 2014 stroomden weer binnen) heb ik afgelopen winter de tijd genomen om een redelijk groot hotel zelf te bouwen (rechts op de foto). Mijn tuin is niet al te groot dus een wand van 3 meter zit er niet in.
Ieder jaar nemen met name de Rosse en Gehoornde metselbij als ook Tronkenbij in flinke aantallen toe. Ook Slanke kegelbij is vorig jaar op bezoek geweest.
De vakken in het nieuwe hotel zijn goed strak opgevuld met buisjes zodat vogels ze niet makkelijk uit kunnen trekken.
Ook heb ik een bloembak gevuld met leemgrond (rechtsonder op de foto).
Ook andere soorten welke geen gebruik maken van de hotels zijn volop aanwezig zoals diverse zandbijen, wespbijen, goudwespen, graafwespen enz.. Ik hark en schoefel vrijwel niet, onkruid wordt geplukt. Ook het gazon is al zo'n 20 jaar niet bemest maar met rust gelaten. Ook hier zie ik soms zandbijen de grond in gaan. Als laatste plant ik ieder jaar weer nieuwe plantensoorten bij welke geschikt zijn voor allerlei insecten.
Verder heb ik geluk dat de tuin aan water grenst en op 10 meter afstand wilgen alweer in bloei staan. Dus nu is er al voedsel in overvloed.
Het wordt weer spannend wat er dit jaar allemaal in de tuin komt kijken, een heerlijke hobby.

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Arno van Stipdonk

#84
Mannen Osmia cornuta blijven maar bijkomen, nu minimaal 14 stuks geteld (vorig jaar max 3 paartjes gezien), ook eerste vrouw is te voorschijn gekomen.
Vooruitzichten voor volgend jaar zien er ook weer goed uit  ;D . Op zoekplaatje zijn 10 mannen zichtbaar.






LakeSide

Wij zijn net verhuisd en ben alles aan het verzamelingen voor een nieuwe bijenhotel in de tuin.
Nu vroeg ik me af hoe jullie die klei/leem hebben gemaakt voor de sachembijen?


blaauw7

Ik haal de klei hier in de uiterwaarden. Fijn maken, wat water erbij. En kleien maar. Alles in een kistje stampen (Appelkistje of oude broedkamers van honingbijen). Recht opzetten en laten drogen. Zorg wel dat het vorstvrij droogt. Anders valt de natte klei na bevriezing uit elkaar. Als het eenmaal droog is met een steen boor van 10-12 mm. 1 cm voorboren. Kunnen de sachembijen mooi landen.

Ik ben inmiddels ook verhuisd. Heb mijn oude insecten muur afgebroken en hier op onze nieuwe stek weer opgebouwd. Zie foto's
Laat de lente maar komen.......
Groeten,
Dick Belgers

Pietsje

Dick, dat ziet er super aantrekkelijk uit! Als ik Sachembij was....  ;D
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

LakeSide

Bedankt Dick,


ik ga hopelijk dit weekend beginnen met bouwen. De bedoeling is ongeveer 2 meter breed en 1,5 meter hoog. Onderop leem, daarboven houtblokken en daarboven riet/bamboe.
Ik doe mn best om het voor april af te hebben  ;D

xJochemx

Wauw Dick, dat ziet er weer prima uit! Het was al een mooie inspiratiebron voor mij, het is er niet minder op geworden! Over een tijdje grote tuin-verbouwing, dan komt er ook een leuk wandje in onze tuin in plaats van her en der wat losse dingen (die wel succesvol zijn overigens). :)
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl