Bart,
Ik denk in ieder geval niet van een rosse metselbij. Bij mij zien die gaatjes er anders uit als ze afgedicht zijn. Grijzig. En ik had en heb nog veel Osmia rufa's in mijn tuin gehad. De piek is over.
Wat het wel is? Geen idee, dan zou je toch het beestje erbij moeten zien. Ik heb op mijn insectenhotelletjes al zoveel verschillende gasten dat het lastig wordt om naar een gestopt gaatje te kijken. Let ook op zwarte kleine wespjes als Trypoxylon (ook grijzig grof dichtgestopt), geel zwarte muurwespen (Ancistrocerus en Symmorphus), Maskerbijtjes (Hylaeus, kleine gaatjes en bamboe), Zeefwespen (Crabro), Ectemnius (blokhoofdwespen). Goudwespen en Hongerwespen (Gasteruption) verraden vaak ook deze of andere bewoners.
In het zonnetje zijn deze soorten op het moment actief in mijn tuin, Gasteruption nog niet (en mogelijk nog andere die ik mis of niet gerelateerd aan insectengotelletjes).
Verder zitten er nog andere onverwachte bewoners als spinnen, en bepaalde spinnendoders (Dipogon) bij mij in de insectenhotelletjes en bamboepijpjes.
Dus..... heb je niet heel veel aan maar blijf vooral goed observeren op zonnige dagen. Hangen je blokken op een zonnige plek? Dat maakt wel uit. Ook het plaatsen van nectar en stuifmeelrijke bloemen dicht in de buurt. EN dan bijvoorbeeld schermbloemigen (houden maskerbijtjes van, is ook geschikt voor insecten met een korte tong) en lipbloemen, distels afijn denk zelf ook wat voor jou zou passen. Zelfs een ondiepe schaal met water (waar ze niet in kunnen verdrinken) kan helpen in de buurt voor Muurwespen, Eumenes (urntjeswespen) of Symmorphus, die komen daar water halen om te metselen. Heb ik meerdere keren gezien en gefotografeerd. Zo faciliteer je de boel een beetje

Ook bamboepijpjes bij je insectenhotel ophangen in een bundeltje kan helpen, daar zijn toch ook liefhebbers voor. Of een dode boomstronk die zacht is en aan het vermolmen.
Daarnaast speelt bladoppervlak en bepaalde hangplekken een rol. Nu zie ik crabro zwermen rondom de beukhaag in het zonnetje. Of rusten/jagen op vliegen en rupsen en ander spul op een aaneengesloten bladerdek waar straks ook nog nectar en stuifmeel rijke bloemen komen.
Het is dus niet alleen nestgelegenheid maar ook voedsel (energie), hecht/hangplekken voor feromonen van vrouwtjes, mannetjes, broedparasieten etc. en voedselvoorraad voor de larven die in samenhang bepalen hoe het gaat. Maar dat zijn mijn conclusies en observaties uit mijn tuin.
Heel verhaal nog, hopelijk heb je er iets aan