zygoptera yucatan mexico

Gestart door paulhoekstra, oktober 30, 2010, 16:56:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://observado.org/waarneming/view/50724559
Juffer spec. - Zygoptera spec. gezien op 2008-11-30 te Mexico- Yucatan
foto`s :




bij voorbaat dank Paul Hoekstra
groeten,
Paul

JohanvantBosch

Lijkt me in ieder geval een Argia soort, ik zal nog eens verder kijken.

paulhoekstra

Bedankt!

Volgens deze site: http://www.pugetsound.edu/academics/academic-resources/slater-museum/biodiversity-resources/dragonflies/mexican-odonata/ komen er in Yucatan alleen maar Argia gaumeri en Argia translata voor. Argia translata is het niet (als de fotos op internet kloppen). Van Argia gaumeri kan ik maar 1 foto vinden op het internet en op die foto heeft hij meer blauw op het achterlijf dan op mijn foto, of valt dat in de variatie?

gr.
Paul
groeten,
Paul

nick w

A. translata staat ook in Libelulas de las Yungas van Ellenrieder; ik citeer even 'Male eyes bright violet on top.
Head black with blue postocular spots. Body dark brown with yellow thoracic venter and lateral stripes, pale yellow narrow abdominal rings on anterior magin of each segment, and narrow ventro-lateral stripes.
Males last three abdominal segments with small blue spots.'

Dus inderdaad, geen translata op jouw foto.

Groet,
Nick W

JohanvantBosch

Ha paul,
1 dat er nu maar 2 argia soorten in Yucatan zijn vast gesteld is een mooie leidraad, maar betekent niet automatisch dat niks anders mogelijk is. Hoewel van Mexico denk ik relatief veel bekend is, is er van alles mogelijk.
2 ik vind deze foto van A. gaumeri http://informatics.bio.umass.edu/research/odenews/bnikula/argam.jpg
Lijkt me aardig overeen te komen, dus dat is zeker een goede mogelijkheid. Jouw foto oogt donkerder, maar dat kan door schaduw komen.
3 plaatjes kijken helpt in de goede richting, maar (zoals je waarschijnlijk ook al dacht) is niet voldoende. Misschien ff een berichtje aan Dennis Paulson sturen om te checken of het volgens hem inderdaad A. gaumeri is.
Groeten,
JOhan

JohanvantBosch

Citaat van: nick w op oktober 31, 2010, 10:32:11 AM
A. translata staat ook in Libelulas de las Yungas van Ellenrieder; ik citeer even 'Male eyes bright violet on top.
Head black with blue postocular spots. Body dark brown with yellow thoracic venter and lateral stripes, pale yellow narrow abdominal rings on anterior magin of each segment, and narrow ventro-lateral stripes.
Males last three abdominal segments with small blue spots.'

Dus inderdaad, geen translata op jouw foto.

Groet,
Nick W
Translata komt ook inn de VS voor en staat ook in het boek van Paulson over odonata in westelijke VS. Overigens een aanrader.

nick w

Daar had ik nog niet in gekeken Johan, maar inderdaad prachtig boek!

Groet,
Nick W

JohanvantBosch

Ik heb ook nog even gekeken in het boek van Esquivel van Midden Amerika. Daarin staat dat 3 soorten erg op elkaar lijken, nl A.gaumeri, A.pulla en A.oculata... Hoe ze uit elkaar te houden staat er helaas niet bij. Je gevonden kennis over de verspreiding in Mexico op de website van Dennis Paulson helpt natuurlijk

nick w

kun je dat boek aanbevelen Johan, is het de moeite waard om te hebben?

Groet,
Nick W

JohanvantBosch

boek van Esquivel bedoel je? ach... 't is aardig, maar ik denk dat je je geld beter kunt besteden. je mag 't wel eens van me lenen, dan kun je het zelf beoordelen.

nick w

Graag Johan,

dan bestel ik nog niets. Ik ben wel op zoek naar een goed boek voor die regio.

Groet,
Nick W

JohanvantBosch

Citaat van: nick w op oktober 31, 2010, 19:38:24 PM
Graag Johan,

dan bestel ik nog niets. Ik ben wel op zoek naar een goed boek voor die regio.

Groet,
Nick W
Een goed boek zou ik dit zeker niet noemen. Dan is het denk ik wachten tot Dennis Paulson klaar is met zijn gids voor Oostelijk noord-amerika en zich vervolgens op Mexico (en midden amerika?) stort...

paulhoekstra

Ik heb antwoord gehad van Dennis Paulson; hij zegt dat dit inderdaad een Argia gaumeri is en dat hij deze soort ook heeft gevangen/verzameld in Uxmal.

Groet,
Paul
groeten,
Paul

JohanvantBosch

#13
Citaat van: paulhoekstra op november 04, 2010, 21:47:56 PM
Ik heb antwoord gehad van Dennis Paulson; hij zegt dat dit inderdaad een Argia gaumeri is en dat hij deze soort ook heeft gevangen/verzameld in Uxmal.

Groet,
Paul
Leuk!
Ga je deze ook invoeren op Observado?

EDIT hij staat er al zie ik...