Hoofdmenu

Welke plant?

Gestart door Jeroen Bekker, oktober 29, 2010, 22:34:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Bekker

Dan nog een plant, welke kan dit wezen. Tevens afkomstig uit vermoeddelijk het Dwergbiezenverbond.

ejslootweg

Hoi Jeroen, stond deze plant onder water? En heb je misschien een iets gedetailleerde foto van de voet van de plant?

groeten, Erik
groeten, Erik

Jeroen Bekker

Het grappige was dat deze plant al door een voorganger uit de bodem was getrokken, want ik trof de plant als een los polletje aan. Ik weet dus niet of de plant oorspronkelijk in het water heeft gestaan.

Jeroen Bekker

Beter dan dit gaat het niet worden:

ejslootweg

Ik vind dit een lastige. Die grote luchtkamers in de bladeren zien er interessant uit. Die witte redelijk brede bladvoet ook. Ik zie geen bladschede dus vallen de meeste Cyperaceae af (Eleocharis, Eleochiton, Isolepis). Doet me wel een beetje aan Isoetes lacustris denken, maar daarbij is de voet meestal sterker verdikt. Die hebben als ze onder water staan wel blad van ongeveer deze lengte en ook zichtbare luchtkamers (en in de doorsnede van het blad zouden 4 luchtkanalen zichtbaar moeten zijn). Zou in een dwergbiezenverbond best passen, maar is wel erg zeldzaam. Ik hoop dat er nog deskundigen zijn die meer licht op dit plantje kunnen werpen.

groeten, Erik

groeten, Erik

Datura

Hmmm idd een lastige, waar ik eigenlijk niks met zekerheid over durf te zeggen. Brainstormend over andere opties dan Isoetes (waar ik maar een beperkte ervaring mee heb), kwam ik nog wel langs de optie Trekrus. Volgens mij zie ik op het blad links (wat op mij een vlakke indruk maakt) iets wat lijkt op een witte middenstreep. Qua soortensamenstelling van je post hiervoor zou het ook net kunnen denk ik. Ik herken de habitus niet direct van de foto's, maar dat kan het lastige van foto's zijn.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Jeroen Bekker

#6
Vanaf de foto van mij kun je de luchtkamers van de plant zien... Dat betekend dat iemand de bladen moet hebben doorgesneden? Want dat heb ik niet gedaan... Daarnaast lag deze plant ook al op het droge als een los polletje, kennerlijk een andere planten liefhebber langsgeweest? Of niet?

HPM

Is er geen begrazing? Door konijnen kan ook.
Herman van der Meer

ejslootweg

Dat die luchtkamers zichtbaar zijn wil niet zeggen dat de bladeren zijn opengesneden; je kunt ze door de dunne buitenste cellaag heen zien. Mocht het Isoetes zijn, dan zouden er ook in de lengterichting van het blad 4 luchtkanalen moeten lopen en die zie je alleen als het blad dwars doorsnijd. (zie bijv. linksboven op deze figuur; http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Isoetes_lacustris_nf.jpg ).

Trekrus heeft heel stug, donkergroen blad met inderdaad een lichte middenstreep. Bij trekruspollen zit vaak ook nog rondom oud blad van het jaar ervoor. Het blad van deze plant lijkt heel slap en te licht van kleur.

groeten, Erik
groeten, Erik

Jeroen Bekker

#9
Bij één geknikt blad lijken na uitvergroting tenminste 2 luchtkamers aanwezig te zijn. Ik heb helaas geen tijd om er even naar toe te gaan, misschien vanavond, ik ben nu nog druk aan het studeren voor een toets nat zandlandschap. Herstel van heide en hoogvenen, erg interessant maar wel tijdrovend  ;D ... Als ik terug ga is de kans aanwezig dat ik het polletje niet meer vind of dat het verwelkt is doordat hij was losgetrokken.

petraw

Beste Jeroen,

Ik neem aan dat je foto net als de anderen van de afgelopen dagen gefotografeerd is op de rand van de Veluwe. Beide soorten Isoëtes lijken me dan vanwege het bekende verspreidingsgebied af te vallen, zijn nl. Brabantse en Limburgse soorten. Zie de kaartjes op Telmee.nl

http://www.telmee.nl/index.php?c=info&m=chart&mm=spinfo&taxid=8481387&scinames=0&year=1988&endyear=2010

en

http://www.telmee.nl/index.php?c=info&m=chart&mm=spinfo&taxid=8483170&scinames=0&year=1988&endyear=2010

Ik vind het verder niet op Isoëtes lijken als ik naar foto's op internet kijk, wat wel durf ik niet te zeggen. Vooral de witte kleur van de bladscheden is erg opmerkelijk net als het vlakke blad wat ik op je tweede foto aan de rechterkant zie. Misschien is het wel één of ander grasje. Isoëtes lacustris is op de doorsnede van de bladschijf stomp vierhoekig en Isoëtes echinospora is afgerond driehoekig.

Groet,

Petra
Groet, Petra

Jeroen Bekker

#11
Ik ben nog even terug geweest en het is inderdaad één of ander grasje. Wanneer het blad wordt doorgesneden zie je een ingevouwen structuur en geen luchtkanalen. Het groeit her en der verspreid in zeer zompige vertrapte bodem met zo hier en daar wat veenmosgroei. Des al niettemin zou ik nog steeds graag willen weten wat voor soort het is.

ejslootweg

Heb je nieuwe aanknopingspunten om bijvoorbeeld met de sleutel voor niet-bloeiende grassen in de Heukels (p.181 in ed.23) eruit te komen? (als het een gras is tenminste). Stond er geen met bloemen?

groeten, Erik

groeten, Erik

Jeroen Bekker

Ik denk dat ik die determinatiesleutel maar eens ga proberen, en er nog eens naar terug ga. Ik heb nu weinig tijd vandaar dat ik hoopte dat iemand het zo zou herkennen vanaf de foto. Het probleem is dat ik door tijdgebrek meestal de flora er niet bij pak, maar inplaats daarvan zoveel mogelijk planten fotografeer om ze later thuis (wanneer ik 's avonds even tijd heb) te determineren. Ik weet dat dit soms onmogelijk is vanaf een foto... Toch prefereer ik deze methode om te voorkomen dat ik bijvoorbeeld 2 planten heb gedetermineerd en een uur verder ben en kostbare tijd verlies in het veld. Aangezien afreizen naar een natuurgebied ook veel tijd kan kosten en je dan toch zoveel mogelijk planten wil ontdekken en niet de hele tijd in je flora wil zitten neuzen. Het probleem is dat ik nog een beginner ben en teveel soorten niet ken dus zou dan veel te vaak m'n flora erbij moeten pakken.