Reed & bush warblers (2010)

Gestart door Christian, oktober 29, 2010, 21:25:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Christian

http://www.natuurenboek.nl/details.aspx?lnpkid=17769
Sinterklaas komt vroeg dit jaar.
Laten we duimen dat je het kan vergelijken met Sylvia warblers (2001)!
Christian Brinkman

Marnix

Ik heb hem ook al in bestelling. Als het inderdaad een boek is vergelijkbaar met Sylvia Warblers en Pipits and Wagtails dan is het veelbelovend!
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

HPM

Nou, Sinterklaas mag wel hard gaan sparen!
Herman van der Meer

Christian

Hoewel ik het boek nog niet zelf in handen heb gehad hoor ik wel nu al van allerlei kanten dat het ´jammer maar helaas´ is. Té veel behandelde soorten voor té weinig pagina´s. Opsplitsen in 2 boeken had misschien een beter idee geweest?
Misschien kan iemand die het boek heeft hier nog wat uitgebreider berichten over zijn bevindingen? (Marnix?)
Christian Brinkman

Marnix

#4
Vanmorgen het boek eindelijk ontvangen! Volgens mij was ie in de UK alwel leverbaar maar had natuur en boek problemen om aan voorraad te komen, oid.

Ik begrijp wat er bedoeld wordt met 'jammer maar helaas'. Er worden ontzettend veel soorten behandeld. Dit komt omdat er nogal wat endemen zijn die alleen op een bepaald eilandje voorkomen die ook worden meegenomen. Deze endemen zijn overigens heel beknopt meegenomen, waar de soort in ca. 3 pagina's wordt weergegeven.
Waar het natuurlijk om gaat zijn de rietzanger-achtigen die ook bij ons voor (kunnen) komen. Deze soorten zijn veel beter beschreven, hoewel dit ook nog veel beter en uitgebreider had gekund. Zo vind ik 8 pagina's Bosrietzanger en 10 pagina's Kleine Karrekiet nog aan de korte kant. Door het relatief beknopt beschrijven van de soorten heeft ook het aantal foto's per soort hier onder te lijden. Een boek als Sylvia Warblers heeft veel meer foto's per soort.
Zelf was ik erg benieuwd naar de sonogrammen. Helaas staan er alleen sonogrammen van de zang in. De roep van de verschillende soorten wordt wel beschreven, maar dit had ik zelf liever op sonogram gezien zodat ik eigen opnamen zou kunnen vergelijken.

Natuurlijk heeft het boek ook heel veel positieve kanten. Dit is naar mijn idee het meest complete werk van de rietzanger-achtigen. Alle kenmerken worden prima beschreven en ook alle ondersoorten en de verspreidingsgebieden komen goed aan het licht. Per soort staan de gelijkende soorten genoemd en de verschillen met deze gelijkende soorten. Ook komen habitat, gedrag, rui, trekroute en taxonomie goed aan bod. Verder staan er keurige tekeningen in van vleugel en staartformules. Wel kan het voorkomen dat de vleugelformule niet bij de soort zelf staat beschreven maar bij de gelijkende soort. Opzich niet zo'n probleem, je moet alleen wel even verder kijken. Verder was ik blij verrast dat ook de Spotvogels zijn meegenomen.

Als je een Sylvia Warbler of Pipits and Wagtails achtig boek verwacht dan zijn het inderdaad veel soorten en wat beknopte soortbehandelingen. Zoek je een determinatiewerk over de verschillende rietzanger-achtigen dan is dit wel het meest complete werk van het moment.


Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

Timo Roeke

#5
Brian Small on Surfbirds op 6 januari van dit jaar:

CiteerWe are working on a complementary website with link to new taxonomic thinking, extra images, plus links to recordings for each species. We had hoped to put a CD with the book, but costing (and time) got in the way. Not sure when it will be up and running, but I will ask Peter and find out.

Brian S


Wellicht zit er een CD bij de tweede druk?

Timo Roeke