Wat voor verrekijker heb ik nodig...?

Gestart door Stefan van Ettinger, oktober 29, 2010, 20:04:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan van Ettinger

Hallo allemaal,

Ik vogel steeds actiever en zie nu in dat dit toch wel een blijvende hobby is! Misschien tijd voor een betere verrekijker!

Momenteel heb ik er eentje van mijn opa, van het Duiste merk Revue, zo''n zwart metalen ding. 8x40, 114 auf 1000m.
Het grote voordeel van deze kijker is dat hij erg robuust is en ik er niet echt mee op hoef te passen.

Nadelen zijn er ook, ik vind dat hij niet zo heel erg ver komt qua bereik. Daarnaast zijn de kleuren vaak niet heel scherp, ik keek laatst door iemand zijn telescoop en machtig wat een kleuren waren er plots zichtbaar bij die tapuit! Ik zag gewoon een grauw beestje min of meer. Vooral vliegende vogels zie ik gewoon als zwarte objecten, vliegende meesjes identificeren zit er voor mij niet in!

Wat voor verrekijker zou handig zijn voor mij? Wat voor specificaties? Budget rijkt in ieder geval niet tot het niveau leica/swarov, ik denk meer aan 100-250 euro; 2e hands kan ook prima zijn. Verder vind ik een goeie band en misschien regenkapjes wel prettig
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

zwarteleeuwerik

kijk eens bij kiteoptics ( kite verrekijkers)
Erik vb.

Norman

Hoi Steefann,

Een goede kijker heb je 100 keer meer lol van dan een telescoop.
Een langsvliegend stipje blijft ook moeilijk met een topkijker te herkennen. Ervaring is veel belangrijker. 

Er zijn best wel wat kijkers te koop voor jouw budget. Ik zou eens kijken naar een mooie porro kijker met een vergroting van 8x.
Een porro is voordeliger om te maken en heeft dus doorgaans voor dezelfde prijs als een dakkant een betere optische kwaliteit.

Als je echt een topkijker voor jaren wil zou ik eens kijken naar de Vixen Ultima 8x42. Optisch echt een topkijker. Word nu opgeruimd en is dus belachelijk goedkoop geprijsd. Laat je niet lijden door de klassieke uitstraling. Je zal geen kijker vinden met een betere optische kwaliteit onder de € 300,00.

http://www.ganymedeshop.nl/epages/61805549.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61805549/Products/V1513 

Ganymedes is een aanrader om een kijker te kopen, maar de beste winkel met het grootste assortiment is wel House of Outdoor in Maarssen. Beide winkels weten waarover ze praten en nemen de tijd voor je en splitsen je niets in de maag.

KorHaan

Steefann,

Ik ben het met Norman eens; porro's bieden meer kwaliteit in jouw budget dan dakkant-kijkers.
Hier nog een aantal die de moeite van het bekijken waard zijn. Bekijk rustig het overzicht onderaan de pagina dat voor- en nadelen op een rijtje zet van de verschillende modellen.

http://www.nikon.com/products/sportoptics/lineup/binoculars/standard/ex_x35x40x50/index.htm

Vriendelijke groet,

Ronald

f_a_roos

Leuke lijn die Nikon's. De Action EX 7x35 CF zie ik zelf ook wel zitten; waterdicht i.t.t. de genoemde Vixen.

Norman

#5
Goede optie inderdaad die Nikon Action EX serie.
Ik heb enige tijd geleden voor mijn schoonvader een 10x50 gekocht uit deze serie.
Ik was wel onder de indruk. Mooi beeld voor een zeer scherpe prijs.

Overigens is deze ook niet geheel waterdicht. Het gedeelte van de oculairen en het scherpstelmechanische is NIET waterdicht. Het deel daaronder tot de objectieven zijn wel drukwaterdicht.

De gewone action is overings helemaal niet waterdicht.

Een overweging voor de Vixen blijft de bouwkwaliteit. Bij de Nikons verwacht ik wat meer slijtage.

De enige echt waterdichte porro met een uitwendig scherpstel mechanisme is de Swarovski Habicht.

Van Bynolyt zijn/waren er ook wat porro modellen met een inwendig scherpstel mechanisme die waterdicht zijn.

f_a_roos

De Vixen 8x42 ziet er inderdaad oerdegelijk uit. Heeft ook BaK4 glas. De Nikon 7x35 vind ik een leuke kijker voor mij voor erbij. Mooi prijsje nl: ong. €120. Verder het zichtveld van 163 meter. Is er in de buurt van Utrecht een winkel die hem verkoopt? Wil hem wel eerst in mijn handen hebben gehad.

Norman

In de buurt van Utrecht moet je bij House of Outdoor in Maarssen zijn. Topwinkel en heeft de Nikon zeker op voorraad.
Voor de Vixen Ultima zul je naar Amstelveen moeten bij Ganymedes.

f_a_roos

House of Outdoor ziet me al weer komen. Alweer een kijker kopen? ;-) Ik vraag me af of hij Nikon heeft, maar ik ga volgende week weer eens binnenlopen. Overigens een hele goede klantvriendelijke zaak met veel expertise en een groot assortiment.

Citaat van: Norman op oktober 30, 2010, 21:22:35 PM
In de buurt van Utrecht moet je bij House of Outdoor in Maarssen zijn. Topwinkel en heeft de Nikon zeker op voorraad.
Voor de Vixen Ultima zul je naar Amstelveen moeten bij Ganymedes.

Norman

Ik heb daar de Nikon voor mijn schoonvader gekocht en zag laatst nog de Nikon Porro's staan. Weet alleen niet welke typen.
En bij House of Outdoor duwen ze je geen kijker door de strot, maar mopperen ook niet als je weer een kijker wilt kopen hoor.  ;)

f_a_roos

Ik ben daar het afgelopen jaar redelijk vaak geweest. Heb over mijn standaard kijker voor vogelen 3 sessies gedaan en heb de hele middenklasse dakkant door mijn handen laten gaan, maar ook een Swarovski. Hij heeft alle geduld. Ook een goede inruil policy. Bij evt. reparatie krijg je een leenkijker mee. Van zijn Nikon-collectie was ik niet op de hoogte.

Citaat van: Norman op oktober 30, 2010, 21:57:44 PM
Ik heb daar de Nikon voor mijn schoonvader gekocht en zag laatst nog de Nikon Porro's staan. Weet alleen niet welke typen.
En bij House of Outdoor duwen ze je geen kijker door de strot, maar mopperen ook niet als je weer een kijker wilt kopen hoor.  ;)


KorHaan

En iets duurdere Bynolyt porro's die interne scherpstelling hebben net als dakkant-kijkers:

http://www.bynolyt.nl/producten.aspx?sel=1&L1=20070626132429:0,8714458&L4=20050203114053:0,7055475

Ik moet er wel bij vermelden dat ik de 10x42 nogal een erg klein gezichtsveld vond hebben. 88 m/1000m volgens de stats, dat klopt in de praktijk wel.
De 8x42 heeft 109m/1000m; ook niet geweldig, maar misschien valt dat mee in de praktijk.

Groet, Ronald

KorHaan

Grappig vond ik trouwens in de beschrijving bij de Hawk modellen, dat "vogelliefhebbers" voor de 8x42 gaan en "spotters daarentegen" voor de 10x42.
Spotters zijn dus blijkbaar geen vogelliefhebbers  ;D

Groet, Ronald

KorHaan

Oeps, dat laatste stond bij de Seal's i.p.v. Hawk modellen.
Het wordt tijd dat ik naar bed ga.

Nog iets wat ik niet begrijp, is dat de Seal porro's op de frontlenzen een water-en vuilafstotende Hydrofobic coating hebben, en daarvan bij de nog beter waterdichte Hawk-modellen ( volledig interne scherpstelling ) geen sprake van is in de beschrijving. Zo'n coating hoort eigenlijk op alle waterdichte kijkers te zitten, vind ik. Maar goed, de duurdere Hawks moeten het doen zonder, en met een oculair-kap die "uw kostbare oculairen beschermt tegen regen en stof" . What about de objectieven, dan?

Truste,

Ronald

Norman

Ik zou toch voor de Nikon of de Vixen gaan ipv deze bynolyt modellen.
De Bynolyts zijn optisch zeker niet beter, maar hebben wel een flink hogere prijs.

Ik hou een lichte voorkeur voor de Vixen vanwege zijn klassieke uitstraling en bewezen kwaliteit.
Ik kom deze kijkers regelmatig tegen die zo intensief gebruikt zijn dat het leer er volledig af en de verf er gedeeltelijk af is.
Als je er dan doorheen kijkt is de optische kwaliteit nog helemaal van nu.

KorHaan

Ik denk dat je gelijk hebt, Norman, dat de optiek van de Nikons en Vixen beter is.
Ik was niet echt onder de indruk van de Bynolyt Hawk 10x42.

Vriendelijke groet,

Ronald

M. Hoogteijling

De Vixen ken ik niet, Nikon (porro) levert inderdaad kwaliteit! Kijk ook eens op www.tvwg.nl en dan bij de kijkertest van Eden. Ken ze niet uit de praktijk maar weet wel dat de tests van tvwg in buiten- en buitenland zeer serieus worden genomen. Weet ook dat Foto Rooijmans in Budel een merk heeft (DOCTER) dat ook erg goed is getest maar heb geen idee wat ze nu kosten (destijds ca € 275).
Deze zaak heeft ook regelmatig interessante 2e handskijkers.
Succes met de aanschaf!

gr
Marijn
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

De reviews van Eden kijkers:

http://www.knivesandtools.nl/nl/review/list.htm?listid=EDENVERREKIJKERS

Dat ziet er niet gek uit...
Wel even doorscrollen naar "verrekijkeradept, Hilversum".
Dat ben ik. Ik was niet blij.

Vriendelijke groet,

Ronald

Norman

Bel Kamakura op en je kunt zo je eigen lijn kijkers op markt zetten voor elke kwaliteit die je wenst. De prijs die je er daarna aan hangt om daarmee de marktpositie te bepalen is aan je zelf. Kijk maar naar de VBN kijkers, een Kamakura product tegen een te hoge prijs. Er zijn betere keuzes voor een redelijke prijs dan de Eden.

Kamakura Optical (Dongguan) Co. Ltd.  No.1 Industrial Zone, Nanzha Management Zone, Humen Town
Dongguan, Guangdong 523932
China
tel: +86 7695562870

Stefan van Ettinger

Nu ik dit zo allemaal lees denk ik inderdaad aan Nikon's

Is dit type oke? Nikon 10x50 Sporter EX, deze is namelijk tegen een mooi prijsje van 145 euro te koop

En die Nikon Action VII 10X50 CF, is deze waterdicht? Want ik vogel ook gewoon in de regen :P
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

KorHaan

De Nikon 10x50 Sporter EX:

http://www.nikon.com/products/sportoptics/lineup/binoculars/outdoor/sp_ex/index.htm

Ziet er niet slecht uit.

Minpuntjes: vrij klein gezichtsveld; close focus van 5 meter.
Pluspunten: geheel waterdicht; redelijk lichtgewicht voor een 10x50.

Lijkt me helemaal niet verkeerd voor 145 euries.

De Nikon Action VII 10x50 CF is niet waterdicht. Alleen de Action EX serie is waterdicht, volgens mij.

Vriendelijke groet,

Ronald

fkdeboer

ik heb een vixen ultima (van mijn opa!) en een nikon monarch, beide 8x42.
allebei topkijkers; al heeft mijn vriendin een sterke voorkeur voor de monarch. Zlef zie ik wel het verschil (de nikon doet iets serener aan door 'koudere' kleuren), maar heb ik niet zo'n voorkeur; en wissel dan ook af. allebei erg fijne kijkers en allebei betaalbaar!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

f_a_roos

Wat vinden jullie van het merk Opticron, bijv. de Imagic TGA WP serie? Deze serie lijkt vergelijkbaar met de Nikon Action EX serie. De Opticron 8x32 lijkt me iets interessanter dan de Nikon 7x35 gezien de betere close focus.

Commentaar?

Norman

Ik ben niet bekend met de Opticron kijkers. De Nikon heeft zich bewezen voor mij en is nog voordeliger ook. Ik kan niets van de Opticron modellen zeggen. Voor een kijker in deze prijsklasse zou ik wel voor objectief van minimaal 40 mm gaan om voldoende licht door te laten. Kleiner dan 40 mm word het mij vaak wat te donker in deze prijsklasse. En dat is lastig voor het vogelen in bos en duin als je kleine priegelvogeltjes uit de struiken wilt pulken.

f_a_roos

Norman dank voor je reactie. De reden voor het kleine objectief is dat ik een goedkoop compact porro kijkertje wil voor erbij met toch een redelijke kwaliteit. Hij gaat in het handschoenenkastje in de auto of in de la op mijn werk, waar nu een 35 jaar oude 8x32 dakkant ligt, die ik wil vervangen. Voor mijn normale vogelen gebruik ik een 8x42 dakkant. Ben inmiddels bij House of Outdoor geweest. Hij heeft de Nikon 7x35 EX niet in voorraad, maar ik heb een 7x50 EX in mijn handen gehad en heb erdoor naar de testkaart gekeken. Ik moet zeggen ik was onder de indruk. Ik kan hem op het web echter veel goedkoper krijgen. (Er zit een verhaal achter, maar dat ga ik niet hier uit de doeken doen, evt. wel per pb of e-mail). Heb ook de Steiner Wildlife Pro 8x30 (porro) in mijn handen gehad. Klasse, waterdicht enz. kost Euro 359, dus dat is weer niet een kijkertje voor erbij. Maar nu zie ik hem ineens voor Euro 259 bij Foka op het web.

Ik weet het dus nu even niet meer ;-)

Citaat van: Norman op november 03, 2010, 21:05:35 PM
Ik ben niet bekend met de Opticron kijkers. De Nikon heeft zich bewezen voor mij en is nog voordeliger ook. Ik kan niets van de Opticron modellen zeggen. Voor een kijker in deze prijsklasse zou ik wel voor objectief van minimaal 40 mm gaan om voldoende licht door te laten. Kleiner dan 40 mm word het mij vaak wat te donker in deze prijsklasse. En dat is lastig voor het vogelen in bos en duin als je kleine priegelvogeltjes uit de struiken wilt pulken.

Norman

Die Steiner is wel mooi.

Maar!! Je heb dit model met focusknop en focusinstelling middels de oculairen.
Voor het vogelen is de laatste versie niet echt ideaal.


f_a_roos

Steiner, de scherpstelling is intern als bij dakkant. Of bedoel je dat niet?

Citaat van: Norman op november 03, 2010, 22:04:25 PM
Die Steiner is wel mooi.

Maar!! Je heb dit model met focusknop en focusinstelling middels de oculairen.
Voor het vogelen is de laatste versie niet echt ideaal.

f_a_roos

Ik geef de link van Foka maar even:

http://www.foka.nl/site/steiner-wildlife-pro-8x30-p-27514.html

Citaat van: Frank Roos op november 03, 2010, 22:13:18 PM
Steiner, de scherpstelling is intern als bij dakkant. Of bedoel je dat niet?

Citaat van: Norman op november 03, 2010, 22:04:25 PM
Die Steiner is wel mooi.

Maar!! Je heb dit model met focusknop en focusinstelling middels de oculairen.
Voor het vogelen is de laatste versie niet echt ideaal.

KorHaan

Bedankt voor die link van Foka, Frank.

De nieuwe Steiner Wildlife Pro is de enige porrokijker van Steiner met een centrale scherpstelling, en dus prima voor het vogelen. De rest van de porromodellen hebben individuele scherpstelling, waarbij je elk oculair apart moet draaien om te focussen.

De Wildlife Pro heeft dat ook nog, samen met het centrale scherpstelwiel; het fungeert als een dubbele dioptrie-instelling.

De specificaties van de 8x30 Wildlife Pro zijn ook gegeven, en het lijkt me een beste kijker. Een lichtgewicht met 596 gram. Geheel waterdicht, met interne scherpstelling, inderdaad, als bij een moderne dakkantkijker. Het gezichtsveld van 120 meter/1000 meter zou nog wel wat beter kunnen, maar met zo'n laag gewicht en compacte bouw moet het volgen van vliegende vogels geen toer zijn, lijkt me.

De moeite waard om eens uit te proberen, Steefan; valt misschien nog net in je budget. De Nikon Action EX modellen hebben wel een groter gezichtsveld, dat wel.

Vriendelijke groet,

Ronald