Hoofdmenu

stofluis

Gestart door hedy2411, oktober 26, 2010, 23:05:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

Nog eentje, dan ga ik ook slapen,  ;D  is deze ook hetzelfde..?

jeeweevz

En ook hier zou ik Stenopsocus immaculatus van maken.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

jack_windig

Ja ik ben het met alle drie de S. immaculatus eens, behalve dan dat ik niet goed weet hoe S. lachlani er uit ziet.

jeeweevz

S. lachlani zou ik nog even na moeten kijken.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

jeeweevz

Er staan in de tabellen (Lienhard, 1998; New, 2005) wel wat kleurkenmerken genoemd voor het onderscheid tussen S. immaculatus en S. lachlani. Er wordt ook vemeld dat het voor sommige exemplaren bijna niet met zekerheid te zeggen is tot welke van de twee soorten ze behoren  :-[ . Bij S. lachlani zou de bovenkant van de kop donkerbruin zijn en bij S. immaculatus veel lichter. Hierop afgaande zou het hier afgebeelde exemplaar tot S. lachlani behoren.
S. lachlani zou vooral op coniferen te vinden zijn en S. immaculatus weer meer op loofbomen.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

jack_windig

Hier http://www.brc.ac.uk/schemes/barkfly/downloads/BJE%2022%20pp7-13.pdf is een Brits artikel waarin wordt aangegeven dat in Brits materiaal de kleurkenmerken niet werken om de soorten uit elkaar te houden, maar dat naar de grootte van de ogen moet worden gekeken in verhouding tot de breedte van de kop. Met relatief kleine oogjes is het S. lachlani, waarbij wel eerst moet worden gekeken of het mannetjes of vrouwtjes zijn, vrouwtjes hebben kleinere oogjes. Daarmee gok ik bij deze op S. immaculatus mannetje en de andere S. immaculatus vrouwtje?

jeeweevz

Kleurkenmerken zijn dus weinig betrouwbaar. Maakt het er niet makkelijker op  :( .
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

hedy2411

Citaat van: jack_windig op oktober 28, 2010, 20:58:14 PMDaarmee gok ik bij deze op S. immaculatus mannetje en de andere S. immaculatus vrouwtje?

Jack, welke andere bedoel je, nr.1 of nr. 2...?   :rolleye:   ;D