Dikkopelrits

Gestart door g.j. keizer, oktober 29, 2010, 16:44:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

g.j. keizer

Citaat van: dmsoes op november 03, 2010, 21:01:32 PMVoor je perspectief: ondergetekende heeft al in 2008 gewaarschuwd voor deze soort en aangegeven dat ze vergelijkbare problemen als de zonnebaars zou gaan geven. Zie de WEW-exoten dag in december.
Menno,
Over een verslag van deze dag beschik ik niet. Maar waar vind ik onder de eind mei 2008 gestarte topics Invasieve exoten en Exoten dan jouw melding van de dikkopelrits als (invasieve) exoot ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

dmsoes

info waterschap:
De vijvers hebben een overloop, in theorie kunnen ze overstorten op een zaksloot (en uiteindelijk op de Elsmansgoot). De vijvers zijn gedimensioneerd op een bui van 1 maal in de twintig jaar. Tijdens het noodweer van augustus met buien van eenmaal in de honderd tot duizend jaar zijn de vijvers niet overgelopen.

M.a.w. is de populatie volgens hun tot op heden geisoleerd geweest.

Groet,

Menno

HPM

Citaat van: g.j. keizer op november 04, 2010, 08:53:23 AM
Citaat van: HPM op november 03, 2010, 23:52:39 PM1. Nou en? Ik zie niet wat er onbeleefd, onbeschaafd of respectloos aan mijn reactie was. Voor de duidelijkheid zal ik het nog even herhalen : "Dat er op dit forum over invasieve exoten wordt gediscussieerd is natuurlijk prima, ook als rabiate exotenhaters daaraan meedoen.
2. Iemand anders heeft er nota bene hevig bezwaar tegen gemaakt dat het onder Vissen werd gezet. Ik begrijp echt niet waar je mee bezig bent.
Herman,
1. En ik begrijp echt niet waar jij mee bezig bent. Door het herhalen van jouw statement wordt de inhoud en bedoeling van jouw voor mij bedoelde kwalijke diskwalificatie niet anders. Laat de voor dit topic verantwoordelijke admin, die dit soort incidenten blijkbaar al voorvoeld heeft ( http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=48675.0.html ), dan maar een uitspraak over of het op niets gebaseerde "rabiate exotenhater" door de beugel kan doen.

Van Dale 14:

- Rabiaat
1 woedend, dol, doldriftig
  1a verwoed

- Exoot
1 uitheemse plant of diersoort

- Haat
1 een gevoel van diepe afkeer voor iemand, gepaard met het verlangen om die persoon te zien ondergaan, al of niet ook om hem leed te doen (bij uitbr. ook tegenover zaken of begrippen)

En dit is wat ik schreef: "Dat er op dit forum over invasieve exoten wordt gediscussieerd is   natuurlijk prima, ook als rabiate exotenhaters daaraan meedoen, maar dat   heeft niets te maken met de status van de organismen in Waarneming.nl.   Het geeft dan ook geen pas om bijvoorbeeld Menno aan te vallen omdat hij   van mening is dat de status van Dikkopelrits in Waarneming.nl nog   steeds correct is."
Citeer

2. Nadat ik de dikkopelrits onder Exoten had geplaatst.

Wat is je punt?

Je ontwijkt voortdurend. Je pakt ergens een zinnetje of zelf een enkel woord uit en waar het om gaat negeer je.
Weet je wat je doet Gerrit? Je bekijkt het verder maar.
Herman van der Meer

g.j. keizer

#33
Citaat van: HPM op november 04, 2010, 10:18:43 AMhet op niets gebaseerde "rabiate exotenhater"
Van Dale 14:
- Rabiaat
1 woedend, dol, doldriftig
  1a verwoed
- Exoot
1 uitheemse plant of diersoort
- Haat
1 een gevoel van diepe afkeer voor iemand, gepaard met het verlangen om die persoon te zien ondergaan, al of niet ook om hem leed te doen (bij uitbr. ook tegenover zaken of begrippen)
2. Nadat ik de dikkopelrits onder Exoten had geplaatst.
Wat is je punt?
Herman,
1. De betekenis van de door jou gebezigde termen is mij bekend. Zoals ik eerder al gevraagd heb, waar is deze uitspraak over mijn opvattingen en over mij als persoon op gebaseerd ? Of heb ik het allemaal verkeerd begrepen en is "rabiate exotenhater" niet als diskwalificatie, maar als compliment bedoeld ?
2. Mijn punt is, dat de admin van Vissen het niet nodig heeft gevonden om de dikkopelrits onder (Invasieve) Exoten te melden, hoewel hij zegt, dat hij in 2008 wel voor deze exotische vissoort heeft gewaarschuwd en dat jij vindt, dat het "geen pas geeft om hem daarop aan te vallen", terwijl Lodewijk Jan en ik hem daar slechts op aan hebben gesproken. Blijkbaar heeft een admin tegenwoordig ook een beschermde status.
En daar laat ik het wat jou betreft verder bij, met een struisvogel, die zijn kop in het zand steekt om problemen niet te hoeven waarnemen en signaleren, valt toch niet te communiceren.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#34
Citaat van: dmsoes op november 04, 2010, 10:14:25 AMinfo waterschap: De vijvers hebben een overloop, in theorie kunnen ze overstorten op een zaksloot (en uiteindelijk op de Elsmansgoot). De vijvers zijn gedimensioneerd op een bui van 1 maal in de twintig jaar. Tijdens het noodweer van augustus met buien van eenmaal in de honderd tot duizend jaar zijn de vijvers niet overgelopen. M.a.w. is de populatie volgens hun tot op heden geisoleerd geweest.
Menno,
Het laatste lijkt mij een voorbarige conclusie en is in tegenspraak met het persbericht van het waterschap, waarin uitdrukkelijk wordt gewaarschuwd voor verspreiding van de inmiddels massaal aanwezige visseneieren via de poten van in grote aantallen op de vijvers aanwezige watervogels (eenden, meerkoet, waterhoen, reiger) naar de zaksloot of de Elsmansgoot en/of andere watergangen en sloten in de directe omgeving, die regelmatig door deze vogels worden bezocht.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

dmsoes

De info van een direct betrokkene is dus minder betrouwbaar dan een persbericht?

Verder hetzelfde als Herman: Je hopt weer naar een ander onderwerp = vogelpootjes. Heeft niks te maken met of een watergang geisoleerd is of niet. Op deze manier blijf je bezig dikke . punt

Zonnekoning

#36
Heren, laten we het wel een beetje vriendelijk houden...

Het onderwerp is ook te zien op RegioNed van vandaag.

Wat bij mij in het verkeerde keel is geschoten zijn de opmerkingen van Herman: "Eerder al elders gemeld" en "Daar staat het ook goed, maar ik dacht dat het goed was om er even naar te verwijzen."!
Ik vond dat erg bot en kort door de bocht...
Gerrit heeft toen duidelijk aangegeven dat het vissenforum niet helemaal het juiste forum is en dat het hier beter past.
Dat blijkt ook wel uit de reacties op dat draadje (1!)... ;)
Ik ben het helemaal met Gerrit eens, en wat bij betreft mag dit draadje verplaats worden naar het Natuurverstoord.nl forum.

Deze vond ik ook wel grappig: "Dat je het helemaal niet met mij (en anderen) eens bent ben ik van je gewend Lodewijk-Jan.".
Tja, ik ken genoeg mensen die het wel met mij eens zijn, en ik mag toch wel voor mijn mening uitkomen???  8)

http://waarneming.nl/soort/view/382
http://waarneming.nl/gebied/view/14299

In de ene lijst is makkelijk te zien dat het om een "EXO" gaat en de ander niet.
Dat vindt ik erg verwarrend, maar dat kan aan mij liggen...
Daar ben ik de mist in gegaan met de Dikkopelrits, omdat ik alleen naar de lijst met de waarnemingen heb gekeken en niet de locaties.
Omdat ik geen "EXO" tegenkwam in de lijst van waarnemingen van die soort, heb ik een verkeerde conclusie getrokken wat de status van de soort betreft...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

tekenaar

Er is tot op heden nog nooit een sluitend bewijs geleverd van transport van visse-eieren via vogelpoten. Visse-eieren zijn maar heel kort kleverig (denk aan een paar minuten na het leggen). Aan vogelpoten vastgekleefde visse-eieren zijn nog nooit gedocumenteerd, van geen enkele vissoort, waar dan ook ter wereld. Het verhaal dat dit wel gebeurt is overigens met de ontdekkingsreizen oor europeanen wel over de hele wereld ge-exporteerd.

Een collega uit italie heeft gekeken naar het voorkomen van exotische vissen in vijvers. Hij vond dat de meeste exoten voorkomen in vijvers die het dichtst bij de bebouwde kom zijn gelegen, en dat dit tevens vijvers zijn met de minste vogels (omdat ze vogels schieten in Italie). De voor de hand liggende transportvector is dan ook "mensen met emmertjes". Ik betwijfel of dit onderzoekje gepubliceerd is, overigens.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

HPM

Ik heb een geval meegemaakt met een infiltratieplas in Meijendel. Die werd zoveel mogelijk leeggevist, droog gezet en de bodem afgegraven. Na het opnieuw vullen met voorgezuiverd rivierwater werd het volgende jaar al jonge Baars aangetroffen. Als die daar was uitgezet is dat illegaal gebeurd maar er was niemand te bedenken die daar een zodanig belang bij zou hebben dat daarvoor vis zou worden uitgezet. De incidentele illegale hengelaar zou denk ik ook eerder Karper of zo uitzetten. Dan vraag je je toch af waar die beesten vandaan zijn gekomen.

Herman van der Meer

tekenaar

Toch hoeft er maar 1 persoon 2 baarsjes los te laten.

In mijn kindertijd had ik een aquarium met inheemse vissen. Die deden het best goed maar werden al snel te groot. Dan liet ik ze weer ergens los. De vissen moesten uiteraard een goede toekomst hebben, liefst op een mooie plek zonder hengelaars. Ik heb wel eens een dikke paling in een geisoleerd bosvijvertje losgelaten, heel stiekum.

OK, nu weet ik een beetje meer en zou ik dit niet meer doen, maar wat ik hiermee wil zeggen: er zijn meedere redenen te bedenken waarom iemand met emmertjes vis rondloopt. Hengelaarsbelang is lang niet het enige. Sommige mensen vinden bijvoorbeeld een vijver zonder vis een enorme verspilling ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

HPM

Je zou hieruit ook kunnen concluderen dat er geen vijver met overloop nodig is om een watergang met exoten te bevolken en dat er geen eendenpoten nodig zijn, omdat die exoten zo ook wel in die watergang terecht komen.
Herman van der Meer