Dikkopelrits

Gestart door g.j. keizer, oktober 29, 2010, 16:44:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

g.j. keizer

In de aanbieding : duizenden dikkopelritsen uit Achterhoekse vijvers als visvoer. Zie : http://www.nieuwslog.nl/2010/10/28/waterschap-start-bestrijding-exotische-vissen/ .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

HPM

Herman van der Meer

g.j. keizer

#2
Citaat van: HPM op oktober 29, 2010, 16:53:33 PMEerder al elders gemeld
Herman,
Over het hoofd gezien, maar was dus (onterecht) nog niet onder Exoten gepost.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

HPM

Daar staat het ook goed, maar ik dacht dat het goed was om er even naar te verwijzen.
Herman van der Meer

Zonnekoning

Citaat van: HPM op oktober 29, 2010, 18:17:21 PM
Daar staat het ook goed,...

Ik ben het helemaal niet met je eens, Herman!
Het mag dan wel over een vissoort in Nederland gaan, maar het is wel een invasieve soort en het is daar geen vraag, maar een mededeling!
Als het over een zeldzame inheemse soort in Nederland of in het buitenland ging, was het wat anders...
Daarom ben ik van mening dat het beter in dit forum had moeten worden geplaatst i.p.v. in die van de vissen!
Bekijk ook eens Brandpunt van gisteren vanaf 28:25! 3 miljard is een boel geld...
Het lijkt mij handig dat de status van de Dikkopelrits op Waarneming.nl heel rap van status wordt veranderd!!!
De import/verkoop van die krengen moet ook verboden worden!  >:(
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HPM

Dat je het helemaal niet met mij (en anderen) eens bent ben ik van je gewend Lodewijk-Jan.
De status van de Dikkopelrits in Waarneming.nl is 'zeer zeldzaam, inburgerend'. Als je goede
reden denkt te hebben om te twijfelen aan de juistheid van die status kun je dat bij
Waarneming melden. De handigste plek daarvoor   is wellicht het vissenforum.
Herman van der Meer

dmsoes

Wat een bende uitroeptekens Lodewijk-Jan.

De status van de dikkop lijkt me nog steeds ok. Enkel wat populaties in afgesloten wateren, die zijn ontstaan door uitzetting, zijn voor mij geen reden de soort als ingeburgerd te beschouwen.

groet,

Menno
admin vis

Zonnekoning

Hallo Menno,

Dat ik zo fel reageer heeft te maken met de titel van het andere draadje ("Interessant linkje!") en hoe laconiek er over het onderwerp wordt gereageerd...
Ik snap ook niet waarom bepaalde soorten niet automatisch op escape worden gezet, bijvoorbeeld deze vind ik erg verwarrend en ik kan er nog wel tig noemen.
Voor de status "NATURALIZING" van de Dikkopelrits geldt het zelfde en de status "zeer zeldzaam" ook!
Het wekt bij mij de indruk dat het wenselijk is dat dat ze in Nederland voorkomen...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

g.j. keizer

#8
Citaat van: dmsoes op november 01, 2010, 15:41:32 PMEnkel wat populaties in afgesloten wateren, die zijn ontstaan door uitzetting
Menno,
Ik heb vandaag bij de vijvers in Neede gekeken, die ze aan het droogleggen zijn. De vijvers hebben inmiddels (tijdelijk) afgesloten verbindingen met watergangen, via welke de dikkoppen zich verplaatsen kunnen. Bovendien liften de eitjes aan de poten van watervogels en aan onderhoudsmaterieel mee. Reden genoeg om niet bagatelliserend over het door dikkopelritsen ontstane probleem (concurrentie met inheemse vissoorten en amfibieën, overdracht van ziektes) te doen en ze onder de te bestrijden invasieve exoten te rangschikken.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

dmsoes

#9
"Het wekt bij mij de indruk dat het wenselijk is dat dat ze in Nederland voorkomen...

Met dit soort fantasieverhalen kan ik niets en wil ik niets.

"niet bagatelliserend'

Hetzelfde. Wat een geleuter om mijn reactie zo te verbuigen.

Succes met de poging stennis te schoppen!

Groet,

Menno
ps: hebben jullie geen andere uitlaatkleppen?

HPM

Citaat van: g.j. keizer op november 01, 2010, 21:11:13 PM
[...] en ze onder de te bestrijden invasieve exoten te rangschikken.

Waarneming.nl kent geen status " te bestrijden invasieve exoten". Het is ook niet de taak van Waarneming.nl
om te bepalen of iets moet worden bestreden of niet, net zo min als dat jouw taak is. Daar zijn instanties voor.
De statussen in Waarneming zijn neutraal gebaseerd op de herkomst en de bekende verspreiding. Zoals het hoort.
Herman van der Meer

g.j. keizer

#11
Citaat van: dmsoes op november 01, 2010, 21:53:11 PM1. ... "niet bagatelliserend" ... geleuter
2. ... ps: hebben jullie geen andere uitlaatkleppen?
Menno,
1. Bagatelliseren : als iets onbeduidends voorstellen of behandelen, een probleem kleiner maken dan het in werkelijkheid is. Geleuter : onbeduidend en vervelend gepraat.
2. Ja hoor : //http://www.nieuwslog.nl/2010/10/30/22-634-dier-en-plantsoorten-bedreigd-mede-door-invasieve-exoten/ .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#12
Citaat van: HPM op november 01, 2010, 22:48:02 PMWaarneming.nl kent geen status " te bestrijden invasieve exoten". Het is ook niet de taak van Waarneming.nl om te bepalen of iets moet worden bestreden of niet, net zo min als dat jouw taak is. Daar zijn instanties voor.
Herman,
Zullen we Dylan dan maar vragen om dit http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=48676.0.html door hem gestarte topic te verwijderen ? En deze instanties doen hun ding niet bepaald gratis, zie : http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=129841.0.html en wie draait voor de kosten op ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

HPM

Gerrit, ik stel voor dat je goed leest wat er wordt geschreven en dat ook goed tot je door laat dringen.
Herman van der Meer

g.j. keizer

#14
Citaat van: HPM op november 02, 2010, 10:09:12 AMik stel voor dat je goed leest wat er wordt geschreven en dat ook goed tot je door laat dringen.
Herman,
Prima, ik heb jouw berichten nog eens herlezen, blijf bij mijn conclusies en verwijs nog maar eens naar het door Dylan gestarte "meldpunt" invasieve exoten. En als jij de essentie van http://www.nieuwslog.nl/2010/10/24/invasieve-exoten-klimaatverandering-dodelijk-duo/ en het in het internationale biodiversiteitsverdrag opgenomen standpunt over exoten dan ook eens goed tot je door laat dringen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

HPM

Dat er op dit forum over invasieve exoten wordt gediscussieerd is natuurlijk prima, ook als rabiate exotenhaters daaraan meedoen, maar dat heeft niets te maken met de status van de organismen in Waarneming.nl. Het geeft dan ook geen pas om bijvoorbeeld Menno aan te vallen omdat hij van mening is dat de status van Dikkopelrits in Waarneming.nl nog steeds correct is.
Herman van der Meer

g.j. keizer

#16
Citaat van: HPM op november 02, 2010, 11:54:54 AMrabiate exotenhaters
Pardon, waar is deze uiterst diskwalificerende uitspraak over mij (en Lodewijk Jan ?) op gebaseerd ? Zie ook : http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=122891.0.html .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

HPM

Herman van der Meer

Zonnekoning

Ik vindt het gewoon raar dat er bij waarnemingen van veel soorten met een aparte status (exoot/inburgerend, NATURELIZED, Naturalizing, INCIDENTAL_IMPORT...) geen escape-teken staat.
Het lijkt mij logisch en ik vind het overzichtelijker. Als men er niet mee eens is, het zij zo...
En kan iemand mij uitleggen waarom de Geelwangschildpad ingeburgerd is? ???
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Maico Weites

''Ik vindt het gewoon raar dat er bij waarnemingen van veel soorten met een aparte status (exoot/inburgerend, NATURELIZED, Naturalizing, INCIDENTAL_IMPORT...) geen escape-teken staat.''


Omdat het vaak geen escapes ('esc') zijn, maar exoten. Die hebben het 'exo'-teken.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Zonnekoning

Citaat van: m.weites op november 02, 2010, 21:58:36 PM
Omdat het vaak geen escapes ('esc') zijn, maar exoten. Die hebben het 'exo'-teken.
En dat is dus bij overzichten/lijsten niet te zien... ;)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HPM

Herman van der Meer

Zonnekoning

Citaat van: HPM op november 02, 2010, 22:47:59 PM
Citaat van: Zonnekoning op november 02, 2010, 22:11:15 PM
Citaat van: m.weites op november 02, 2010, 21:58:36 PM
Omdat het vaak geen escapes ('esc') zijn, maar exoten. Die hebben het 'exo'-teken.
En dat is dus bij overzichten/lijsten niet te zien... ;)

Op deze pagina zie ik zo al 5 exoten staan http://waarneming.nl/waarnemingen_v7.php?groep=10&family=0&datum=2010-11-02&z=1&prov=0
en op deze 1 http://waarneming.nl/waarnemingen_v7.php?groep=2&z=1&prov=0&family=0&datum=2010-11-02
en op deze 1 http://waarneming.nl/waarnemingen_v7.php?groep=9&family=0&datum=2010-10-27&z=1&prov=0
en op deze 9 http://waarneming.nl/waarnemingen_v7.php?groep=1&z=1&prov=0&family=0&datum=2010-10-27

Als je even doorzoekt vind je ook pagina's met zowel esc als exo, soms ook bij dezelfde soort.

Aha!
Het probleem zit hem dus dat als je een lijst van een specifieke soort bekijk!
Je kunt dan niet zien dat het om een exoot gaat, behalve bovenin het beeldscherm.
Ik weet niet wanneer dat veranderd is, maar dat was in het verleden niet zo.
Vandaar mijn verwarring...

http://waarneming.nl/soort/view/382

Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

g.j. keizer

#23
Citaat van: g.j. keizer op november 02, 2010, 08:27:57 AMBagatelliseren : als iets onbeduidends voorstellen of behandelen, een probleem kleiner maken dan het in werkelijkheid is. Geleuter : onbeduidend en vervelend gepraat.
Menno & Herman,
Dan nog maar wat geleuter.
"Inmiddels zwemmen er duizenden dikkopelritsen in de vijvers in Neede. De uit Noord Amerika afkomstige dikkopelrits veroorzaakt nu weliswaar nog geen problemen, maar kan drager zijn van de zogenaamde "enteric red mouth disease". Dit is een voor vissen potentieel dodelijke bacteriële infectie, waarvoor bijvoorbeeld zeelt, paling en forellen, maar ook amfibieën gevoelig zijn. Behalve dat exoten mogelijke ziekten overbrengen, bestaat ook het gevaar, dat ze andere, inheemse soorten verdringen of zich daarmee vermengen. Internationaal zijn daarom afspraken gemaakt om de vestiging van exotische soorten zo veel mogelijk tegen te gaan. In het internationale biodiversiteitsverdrag worden exoten als een belangrijke bedreiging gezien. Na het ontdekken van de dikkopelrits heeft het waterschap overleg gevoerd met deskundigen (RAVON, Team Invasieve Exoten LNV). Ook de Hengelsportfederatie is om advies gevraagd. Om alle vissen te vangen en ervoor te zorgen, dat ook eventueel afgezette eitjes niet meer uitkomen, worden de vijvers eerste leeggevist en daarna leeggepompt; ook wordt het aanwezige slib verwijderd. De vijvers blijven vervolgens ongeveer een week droog staan om er zeker van te zijn, dat er geen jonge visjes en eitjes kunnen overleven. Inheemse soorten worden na de werkzaamheden weer teruggezet. Bekend is dat de soort ook in stromend water gedijt en zich via met de vijvers in verbinding staande watergangen kan verspreiden." (Bron : Waterschap Rijn en IJssel, gemeente Berkelland).
Me dunkt, dat ik dit schattige visje terecht onder Exoten heb gemeld. Ik zal bij de gemeente en het waterschap navraag gaan doen, wat dit geintje de inwoners van Berkelland, waaronder ondergetekende, gaat kosten.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

Citaat van: HPM op november 02, 2010, 11:54:54 AM... ook als rabiate exotenhaters daaraan meedoen
Herman,
Geef dan eens één voorbeeld van een opzettelijk door de mens geïntroduceerde invasieve exoot, die een verrijking voor de biodiversiteit heeft betekend en dat zonder dat oorspronkelijk inheemse soorten daar (op langere termijn) schade van hebben ondervonden.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

Citaat van: HPM op november 02, 2010, 14:44:53 PM???
Herman,
Om een einde aan jouw verbazing  :o  en vertwijfeling  :rolleye:  te maken, de volgende citaten uit de Huisregels :
1. Wees beleefd en gebruik beschaafde taal;
2. Behandel elke andere bezoeker met respect ...
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

dmsoes

Nou Gerrit,

als er iets in mijn ogen fout gedrag is: het willens en weten verdraaien van woorden van de medemens (= hetgeen waar jij graag tegen aan loopt te schoppen)

Ondergetekende meent dat de status als zeer zeldzaam (= weinig vindplaatsen) en naturalizing (= dat de kans aanwezig is dat de soort zich in Nederland gaat vestigen, maar dat nu  niet zeker is)  ok is. Vervolgens ga je ermee aan de haal en gaat lopen beweren dat ik de boel bagatelliseer. Puur om je eigen standpunt maar kwijt te kunnen.

Geleuter inderdaad.

Voor je perspectief: ondergetekende heeft al in 2008 gewaarschuwd voor deze soort en aangegeven dat ze vergelijkbare problemen als de zonnebaars zou gaan geven. Zie de WEW-exoten dag in december.

Zal bij het waterschap even melden wat ze kunnen verwachten.

gegroet,

Menno

g.j. keizer

#27
Citaat van: dmsoes op november 01, 2010, 15:41:32 PMEnkel wat populaties in afgesloten wateren, die zijn ontstaan door uitzetting
Menno,
Verdraaien van woorden ? Zie het persbericht van het waterschap.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

HPM

Citaat van: g.j. keizer op november 03, 2010, 20:45:22 PM
Citaat van: HPM op november 02, 2010, 14:44:53 PM???
Herman,
Om een einde aan jouw verbazing  :o  en vertwijfeling  :rolleye:  te maken, de volgende citaten uit de Huisregels :
1. Wees beleefd en gebruik beschaafde taal;
2. Behandel elke andere bezoeker met respect ...

Nou en? Ik zie niet wat er onbeleefd, onbeschaafd of respectloos aan mijn reactie was. Voor de duidelijkheid zal ik het nog even herhalen:
"Dat er op dit forum over invasieve exoten wordt gediscussieerd is natuurlijk prima, ook als rabiate exotenhaters daaraan meedoen, maar dat heeft niets te maken met de status van de organismen in Waarneming.nl. Het geeft dan ook geen pas om bijvoorbeeld Menno aan te vallen omdat hij van mening is dat de status van Dikkopelrits in Waarneming.nl nog steeds correct is."

Citaat van: g.j. keizer op november 03, 2010, 20:26:34 PM
[...]Me  dunkt, dat ik dit schattige visje terecht onder Exoten heb gemeld. [...]

Niemand heeft toch gezegd dat het niet terecht was dat je dat deed? Iemand anders heeft er nota bene hevig bezwaar tegen gemaakt dat het onder Vissen werd gezet.

Ik begrijp echt niet waar je mee bezig bent.
Herman van der Meer

g.j. keizer

#29
Citaat van: HPM op november 03, 2010, 23:52:39 PM1. Nou en? Ik zie niet wat er onbeleefd, onbeschaafd of respectloos aan mijn reactie was. Voor de duidelijkheid zal ik het nog even herhalen : "Dat er op dit forum over invasieve exoten wordt gediscussieerd is natuurlijk prima, ook als rabiate exotenhaters daaraan meedoen.
2. Iemand anders heeft er nota bene hevig bezwaar tegen gemaakt dat het onder Vissen werd gezet. Ik begrijp echt niet waar je mee bezig bent.
Herman,
1. En ik begrijp echt niet waar jij mee bezig bent. Door het herhalen van jouw statement wordt de inhoud en bedoeling van jouw voor mij bedoelde kwalijke diskwalificatie niet anders. Laat de voor dit topic verantwoordelijke admin, die dit soort incidenten blijkbaar al voorvoeld heeft ( http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=48675.0.html ), dan maar een uitspraak over of het op niets gebaseerde "rabiate exotenhater" door de beugel kan doen.
2. Nadat ik de dikkopelrits onder Exoten had geplaatst.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen