(noordse en trompetter)goudvinken

Gestart door Thijs Fijen, oktober 27, 2010, 10:06:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Komen de trompetgoudvinken ook weer? Ik had er zelf 1 op 16 okt en op schier mogelijk 1 meer. Bas van schooten had er ook 1 op schier en Aart Vink gisteren 1 op kwintelooijen.. laat maar komen toch?
Thijs Fijen

BramtK

Gister 2 Goudvinken in het Krimbos, Texel. Die riepen in ieder geval de gewone Goudvink-roep. Maar ja ik heb hier ook nog geen Kleine alken gezien. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Ben Gaxiola

#2
Overigens is op Texel nog nooit onze gewone Goudvink P. pyrrhula europoea vastgesteld. Alle vogels hebben volgens Arend Wassink (ea) betrekking op P. pyrrhula pyrrhula.
Ben Gaxiola

JohanvantBosch

Citaat van: Ben Gaxiola op oktober 27, 2010, 11:30:23 AM
Overigens is op Texel nog nooit onze gewone Goudvink P. pyrrhula europoea vastgesteld. Alle vogels hebben volgens Arend Wassink (ea) betrekking op P. pyrrhula pyrrhula.

Ik hoorde hem dat tijdens het db-weekend ook zeggen (wij hadden toen ook een goudvink). In mijn hoofd trok ik toen de conclusie "ze hebben dus alleen trompetgoudvinken op Texel", maar dat is natuurlijk niet zo, want niet alle p.p.pyrrhula trompetteren. Ik vraag met overigens af hoe Arend dit met zoveel zekerheid kan zeggen. Betroffen alle gevangen vogels p.p.pyrrhula?

Thijs Fijen

In het licht van niet alle noordse zijn trompetters: ik hoorde laatst van Wouter Halfwerk over het sociaal aanleren van de roepjes. Hierdoor zou het lastig zijn om de trompetters uit een gebied te herleiden. Ik weet niet waar dit vandaan komt, dus zou er ook graag meer over willen weten. Ik ga nog ook wel even graven in oude topics over trompetters..

(Noordse zijn niet per definitie trompetters, maar is dat andersom wel zo???)
Thijs Fijen

peterlindenburg

Ik heb wel eens beelden gezien van een man die zijn goudvink een stukje Bach of iets dergelijks liet fluiten. Op internet vond ik dit, inclusief opnames van goudvinken die op gevoelige wijze Duitse folksongs fluiten!


http://www.bl.uk/listentonature/specialinterestlang/langofbirds15.html

Christian

Even voor de zekerheid, is iedereen bekend met een ander roepje van Goudvink?
http://www.xeno-canto.org/europe/recording.php?XC=35018 (sec. 27)
Dit kan soms meer een 'djeu' klank krijgen en minder 'uuw' op het eind (..)

De dag na Thijs z'n waarneming op Vlieland had ik daar 3 knoeperts van Noordse Goudvinken, die dan weer wel normaal riepen (en ook bovenstaand roepje).
Christian Brinkman

steenl

Op Rottumerplaat van het weekend 5 Noordse Goudvinken.
Zat één mannetje tussen die trompetterde. (pheh pheh).
Maar ook een mannetje met het normale pjuuh, pjuuh. Leek wel iets luider dan "onze" Goudvinken.
Uiterlijke kenmerken geen verschillen tussen de aanwezige Goudvinken.

Excuses voor het omschrijven van de geluiden  :-X

JohanvantBosch

Citaat van: steenl op oktober 27, 2010, 13:37:21 PM
Op Rottumerplaat van het weekend 5 Noordse Goudvinken.
Zat één mannetje tussen die trompetterde. (pheh pheh).
Maar ook een mannetje met het normale pjuuh, pjuuh. Leek wel iets luider dan "onze" Goudvinken.
Uiterlijke kenmerken geen verschillen tussen de aanwezige Goudvinken.

Excuses voor het omschrijven van de geluiden  :-X
Laatst een overvliegend vrouwtje op vlieland waarvan het geluid er een beetje tussenin leek te zitten...

Sjaak Schilperoort

Hier een foto van een Goudvink in de Texelse tuintjes vorige week. Het zal wel een Noordse zijn op basis van de vale kleuren, maar de roep was niet afwijkend.

Thijs Fijen

Interessant artikel over de herkomst van noordse en trompet goudvinken van de invasies in 2004 en 2005: http://www.informaworld.com/smpp/content~content=a919080572~db=all van Fox et al. (2010).
Ze komen dus van minimaal noord scandinavië, maar meer is er dus eigenlijk niet bekend..
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Nog eentje: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.0908-8857.2006.03840.x/pdf van Newton et al., 2006.

Lijkt er op dat ze uit hetzelfde gebied komen, maar verschillende roepjes hebben (immers, zelfde deuterium percentage en zelfde morfologische kenmerken)
Thijs Fijen

jelmerpoelstra

In de omgeving van Stockholm in Zweden maken de lokaal broedende Goudvinken alleen 'normale' geluiden. Afgelopen winter echter, en ook nu weer, komen er ook aardig wat trompetter beesten langs. Afgelopen weekend op de Åland eilanden hoorde ik zelfs uitsluitend (en vele tientallen) vogels met trompetter roep.  Met een paar matige opnames: http://observado.org/waarneming/view/50688678

frankneijts

Citaat van: Thijs Fijen op oktober 27, 2010, 17:16:56 PM
Nog eentje: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.0908-8857.2006.03840.x/pdf van Newton et al., 2006.

Lijkt er op dat ze uit hetzelfde gebied komen, maar verschillende roepjes hebben (immers, zelfde deuterium percentage en zelfde morfologische kenmerken)

Dat er uiterlijk geen verschil is tussen Trompetters en gewone Noordse Goudvinken had ik volgens mij ook al eens ergens opgeschreven..... 8)

M.b.t. het trompetgeluid is er de interessante situatie dat goudvinken zowel zang als roep kunnen aanleren (bij veel andere soorten is in elk geval de roep aangeboren!). De mogelijkheid bestaat dus dat andere goudvinken (ook europoea!) die trompetroep kunnen aanleren, bijv. op plaatsen waar Trompetters hebben overwinterd of in elk geval langere tijd hebben gebivakkeerd in de winters 2004/05 en 2005/06. Dat zoiets warschjnlijk ook gebeurd is zou de waarnemingen van Trompetters uit de broedijd in West-Europa (zelfs in Spanje!) kunnen verklaren. Èn het maakt de determinatie van Trompetters op bijv. trektelposten, waar de ondersoort zelden goed bepaald kan worden, een beetje hachelijk.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Citaat van: frankneijts op oktober 27, 2010, 17:44:52 PM
Dat er uiterlijk geen verschil is tussen Trompetters en gewone Noordse Goudvinken had ik volgens mij ook al eens ergens opgeschreven..... 8)

Huh, lijkt me niet zo relevant, Frank. B) ;) Vanmiddag nog een exemplaar, ook gewoon roepend. I.p.v. Trompetgoudvinken, hebben we het dus over mogelijke Noordse goudvinken.
Groeten,

Bram ter Keurs

Thijs Fijen

Citaat van: BramtK op oktober 27, 2010, 19:11:20 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 27, 2010, 17:44:52 PM
Dat er uiterlijk geen verschil is tussen Trompetters en gewone Noordse Goudvinken had ik volgens mij ook al eens ergens opgeschreven..... 8)
Huh, lijkt me niet zo relevant, Frank. 8) ;) Vanmiddag nog een exemplaar, ook gewoon roepend. I.p.v. Trompetgoudvinken, hebben we het dus over mogelijke Noordse goudvinken.
Zou dit anders willen formuleren: we hebben het over Noordse Goudvinken,   waartussen de variant Trompettergoudvink kan zitten. Maar wat is hier   de herkomst van/oorzaak van andere roep?
(krijgt een ingeving over evolutie, soorten in wording en werelddominantie  8) )
Thijs Fijen

BramtK

Ja Thijs, ik weet dat we de teugels tegenwoordig wat laten vieren als het gaat om determineren, maar waarom zekere Noordse goudvinken?
Groeten,

Bram ter Keurs

Thijs Fijen

Ah kijk, zo heb ik het niet bekeken. Uit de artikelen (eerder aangehaald) blijkt dat de Trompettergoudvinken een gelijke herkomst hebben als de Noordse Goudvinken. Los daarvan haalt Frank aan dat Goudvinken de roepjes aangeleerd krijgen ipv aangeboren.
In het licht dat we weer toenemende aantallen Noordse Goudvinken (groter, andere kleur) waarnemen, met daartussen de afwijkend roepende Trompettergoudvinken (die we niet in de zomer waarnemen), lijkt het toch echt aannemelijk dat die Trompettergoudvinken onder de Noordse vallen en niet onder de Europese. Klinkt logisch toch?

EDIT: Toevoeging, morfologisch gezien lijken de Trompettergoudvinken op Noordse en niet op gewone.
Thijs Fijen

BramtK

Zeker Thijs. Ik heb aan de Goudvinken hier niet veel bijzonders gezien, maar ik heb ze dan ook niet uitstekend kunnen bekijken. Ik kan me wel voorstellen dat Noordse het meest voor de hand ligt, wellicht zijn er geen andere herkomstgebieden.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jaofik

Ha,

Wat de herkomst van de Trompet Goudvinken betreft is het misschien aardig te weten dat ik in juni 2009 Trompet Goudvinken heb gehoord en gezien in West-Siberië, nabij de stad Khanty-Mansisk (meer nauwkeurig, nabij Shapsha aan de kleiige oevers van de Irtysh). Ik heb geen Tju Goudvinken gehoord, daar.
Geen idee waarom niet, maar heb ze toen niet opgenomen, meen dat ze stil vielen (zoals zo vaak!).

Groet,

Herman van Oosten.

frankneijts

#20
Citaat van: Thijs Fijen op oktober 27, 2010, 20:46:04 PM
Ah kijk, zo heb ik het niet bekeken. Uit de artikelen (eerder aangehaald) blijkt dat de Trompettergoudvinken een gelijke herkomst hebben als de Noordse Goudvinken. Los daarvan haalt Frank aan dat Goudvinken de roepjes aangeleerd krijgen ipv aangeboren.
In het licht dat we weer toenemende aantallen Noordse Goudvinken (groter, andere kleur) waarnemen, met daartussen de afwijkend roepende Trompettergoudvinken (die we niet in de zomer waarnemen), lijkt het toch echt aannemelijk dat die Trompettergoudvinken onder de Noordse vallen en niet onder de Europese. Klinkt logisch toch?

EDIT: Toevoeging, morfologisch gezien lijken de Trompettergoudvinken op Noordse en niet op gewone.

Sterker: Trompetters zijn Noordse Goudvinken morfologisch gezien..... N.a.v. de invasie in 2004/2005 heb ik t.b.v. een artikeltje in DB een analyse gemaakt van alle rondzingende 'kenmerken' en die ook in belangrijke mate getoetst aan eigen waarnemingen en foto's + getoetst aan de ervaringen van Mike Pennington die een uitgebreid onderzoek deed aan Trompetters in de UK. De conclusie was dat er geen enkel verschil was tussen Trompetters en normale Noordse en later is dit ook nog bevestigd door ringvangsten in o.a. België (vooral biometrie). Het bleek zelfs erg lastig om (buiten biometrie) consistente verschillen te vinden tussen pyrrhula en europoea! Zo is het rood van de mannetjes bij beide taxa vaak individueel variabel en zeer sterk onderhevig aan (zon-)lichtinval (dus ook op foto's vaak lastig te beoordelen) èn aan de perceptie/interpretatie van de waarnemer: wat de één oranjerood noemt is voor de ander oudroze.....In wat mindre mate geldt dit ook voor wijfjes: weliswaar lijken pyrrhula-wijfjes vaak wat grijzer op de onderzijde (en dus wat éénkleuriger) dan de, op de onderzijde, wat bruinere (en daardoor meer 2-kleurige)wijfjes van europoea maar in helder (zon-)licht is dat lastig te zien.  'Kenmerken' als grootte van de witte stuitvlek, mate van uitbreiding van de kleur van de onderzijde, grootte van de kinvlek e.d. bleken in sterke mate afhankelijk van de houding van de vogel en vanuit welke hoek je tegen de vogel aankijkt. Al met al is de herkenning (t.o.v. europoea) van Noordse Goudvink lang niet altijd een abc-tje tenzij je het formaat goed kunt inschatten: ze kunnen aanzienlijk groter zijn!
EDIT: Aanuidingen voor de herkomst van Trompetters zijn o.a. dat in de broedtijd van 2003  Trompetters bleken te zijn getapet in Noord-Finland en in 2002 en 2004 in het NO van Eur. Rusland (Komi-schiereiland), overigens binnen het broedgebied van pyrrhula.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Martijn Bot

En hoe zit het met het wel eens gesuggereerde "zaagje" op de bovenrand van de witte vleugelstreep? Bij het bekijken van wat foto's lijken toch vooral pyrrhula's dit te vertonen, maar of de resultaten van mijn kleine persoonlijke onderzoekje significant zijn, durf ik niet te zeggen...

frankneijts

Citaat van: Martijn Bot op oktober 27, 2010, 22:31:26 PM
En hoe zit het met het wel eens gesuggereerde "zaagje" op de bovenrand van de witte vleugelstreep? Bij het bekijken van wat foto's lijken toch vooral pyrrhula's dit te vertonen, maar of de resultaten van mijn kleine persoonlijke onderzoekje significant zijn, durf ik niet te zeggen...

Hier een mooi "zaagrandje": betreft een europoea-man, januari dit jaar in Eindhoven. Toevallig (?) de enige foto die ik heb van een europoea waarop de vleugelstreep goed te zien is.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

laatvlieger

Citaat van: frankneijts op oktober 27, 2010, 23:37:22 PM
Citaat van: Martijn Bot op oktober 27, 2010, 22:31:26 PM
En hoe zit het met het wel eens gesuggereerde "zaagje" op de bovenrand van de witte vleugelstreep? Bij het bekijken van wat foto's lijken toch vooral pyrrhula's dit te vertonen, maar of de resultaten van mijn kleine persoonlijke onderzoekje significant zijn, durf ik niet te zeggen...

Hier een mooi "zaagrandje": betreft een europoea-man, januari dit jaar in Eindhoven. Toevallig (?) de enige foto die ik heb van een europoea waarop de vleugelstreep goed te zien is.

Maar Frank, waarop baseer jij dat dit een europoea is?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: frankneijts op oktober 27, 2010, 21:27:52 PM
Citaat van: Thijs Fijen op oktober 27, 2010, 20:46:04 PM
Ah kijk, zo heb ik het niet bekeken. Uit de artikelen (eerder aangehaald) blijkt dat de Trompettergoudvinken een gelijke herkomst hebben als de Noordse Goudvinken. Los daarvan haalt Frank aan dat Goudvinken de roepjes aangeleerd krijgen ipv aangeboren.
In het licht dat we weer toenemende aantallen Noordse Goudvinken (groter, andere kleur) waarnemen, met daartussen de afwijkend roepende Trompettergoudvinken (die we niet in de zomer waarnemen), lijkt het toch echt aannemelijk dat die Trompettergoudvinken onder de Noordse vallen en niet onder de Europese. Klinkt logisch toch?

EDIT: Toevoeging, morfologisch gezien lijken de Trompettergoudvinken op Noordse en niet op gewone.

Sterker: Trompetters zijn Noordse Goudvinken morfologisch gezien..... N.a.v. de invasie in 2004/2005 heb ik t.b.v. een artikeltje in DB een analyse gemaakt van alle rondzingende 'kenmerken' en die ook in belangrijke mate getoetst aan eigen waarnemingen en foto's + getoetst aan de ervaringen van Mike Pennington die een uitgebreid onderzoek deed aan Trompetters in de UK. De conclusie was dat er geen enkel verschil was tussen Trompetters en normale Noordse en later is dit ook nog bevestigd door ringvangsten in o.a. België (vooral biometrie). Het bleek zelfs erg lastig om (buiten biometrie) consistente verschillen te vinden tussen pyrrhula en europoea! Zo is het rood van de mannetjes bij beide taxa vaak individueel variabel en zeer sterk onderhevig aan (zon-)lichtinval (dus ook op foto's vaak lastig te beoordelen) èn aan de perceptie/interpretatie van de waarnemer: wat de één oranjerood noemt is voor de ander oudroze.....In wat mindre mate geldt dit ook voor wijfjes: weliswaar lijken pyrrhula-wijfjes vaak wat grijzer op de onderzijde (en dus wat éénkleuriger) dan de, op de onderzijde, wat bruinere (en daardoor meer 2-kleurige)wijfjes van europoea maar in helder (zon-)licht is dat lastig te zien.  'Kenmerken' als grootte van de witte stuitvlek, mate van uitbreiding van de kleur van de onderzijde, grootte van de kinvlek e.d. bleken in sterke mate afhankelijk van de houding van de vogel en vanuit welke hoek je tegen de vogel aankijkt. Al met al is de herkenning (t.o.v. europoea) van Noordse Goudvink lang niet altijd een abc-tje tenzij je het formaat goed kunt inschatten: ze kunnen aanzienlijk groter zijn!
EDIT: Aanuidingen voor de herkomst van Trompetters zijn o.a. dat in de broedtijd van 2003  Trompetters bleken te zijn getapet in Noord-Finland en in 2002 en 2004 in het NO van Eur. Rusland (Komi-schiereiland), overigens binnen het broedgebied van pyrrhula.

Werden er overigens bij die "Komi" goudvinken ook niet witte toppen op de onderstaart vastgesteld?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Thijs Fijen

@ eerste post van Wouter: ik neem aan op grootte, aanvullingen van Frank zijn welkom
@ tweede post van Wouter: ja, maar ook bij Noordse en gewone (gewone als in: voor óns gewoon)
Thijs Fijen

frankneijts

Citaat van: Thijs Fijen op oktober 28, 2010, 18:05:48 PM
@ eerste post van Wouter: ik neem aan op grootte, aanvullingen van Frank zijn welkom
@ tweede post van Wouter: ja, maar ook bij Noordse en gewone (gewone als in: voor óns gewoon)

Wouter: * Vooropgesteld dat ik op die plek (een relatief klein 'eco-park') elke winter regelmatig Goudvinken zie of heb gezien, zowel gewone, Noordse als trompetterende Noordse. Daardoor heb ik wel een bepaald beeld voor ogen (ook 'gevoed' door het zien van talloze vogels in gevangenschap...) waardoor ik het formaat redelijk kan inschatten. In dit geval heb ik overigens ook gewone Vink en Kleine Barmsijs als referentie-materiaal kunnen gebruiken.
* Het gaat om witte vlekken of een witte streep op de onderzijde van T6 die 'standaard' voorkomt bij de zeer oostelijk voorkomende ondersoort 'cassinii' en daarom wel 'cassinii-streep' wordt genoemd. Echter is al langer geleden aangetoond dat die ook voorkomt bij ca. 20% van de normale pyrrhula in Scandinavië en bij een onbekend percentage van europoea. Omdat bovendien lang niet alle Trompetters zo'n streep bleken te hebben viel dit 'kenmerk' (ook) door de mand.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Sjaak Schilperoort

Citaat van: frankneijts op oktober 27, 2010, 23:37:22 PM
Hier een mooi "zaagrandje": betreft een europoea-man, januari dit jaar in Eindhoven. Toevallig (?) de enige foto die ik heb van een europoea waarop de vleugelstreep goed te zien is.
Ik begrijp uit Pennington dat de zaagtand bij Noordse wordt veroorzaakt doordat het wit op iedere veer langs de buitenkant omhoog loopt. Je krijgt dan op iedere veer een witte u-vorm. Al die u's naast elkaar vormt een zaagje. Op jouw foto is het omgekeerde het geval: het zwart loopt aan de buitenkant door naar beneden. Dat geeft ook wel een zaagje, maar dat is toch niet hetzelfde.

Hier de schouder van de Goudvink die ik op Texel had. Er is wel iets van een u-vorm zichtbaar aan de bovenkant van de vleugelstreep. Diep genoeg om dit een Noordse te mogen noemen?

Oenanthe

Misschien helpt het als ik een foto plaats van een zekere (op basis van biometrie: dit was echt een joekel van een goudvink) noordse goudvink, geringd in Meijendel op 27 oktober 2004.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips