hagedissen tenerife

Gestart door mathieuwoldhuis, oktober 24, 2010, 07:15:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

mathieuwoldhuis

Een paar weken terug geweest op tenerife. Vele hagedissen gezien; de gallotia galloti deze op diverse locaties wat verschillende kleuren, ook afhankelijk van het weer en de tijd, maar over het algemeen iets kleiner of groter als bij voorbeeld een muurhagedis van het continent. De kleinere hagedissen kwam ik overal op het eiland tegen, zelf tussen de grote onbegroeide lava velden direct onder de top van de vulkaan op 3700m. Op een wandeling in de buiten krater van el Teide (op ongeveer 2800m onder de Monte Blanca) zag ik een grotere hagedis, iets kleiner dan een leguaan, ik schat zo iets meer dan 30 cm, kleur zwart. Ik kon door de afstand schaduw en het wegschieten van het dier in de rots spleten geen vlekken ontdekken. Ik heb het dier van afstand en verrekijker een minuut zien tot ik dichterbij probeerde komen. Helaas was het al weg voordat ik een camera kon pakken. Aangezien het dier significant groter was dan alle  andere hagedissen vraag ik mij af welk soort dit geweest kon zijn. Zijn hoofd had was niet spits of slank maar zoals de Gallotia shehlini. Hij leek verder ontzettend veel op Gran-Canariareuzenhagedis - Gallotia stehlini die ik nog kende van een verblijf op Gran Canaria. In de literatuur kan ik niet veel vinden over een populatie hagedissen van deze grootte op de vulkaan. zie http://mefgl.bangor.ac.uk/~bss024/pdfs/1987/Thorpe%20Evol%201987.pdf volgens de literatuur komt de G intermedia hier niet voor. Op het internet lees ik dat er wat variatie in grootte kan zijn, maar dit dier leek zo af te wijken.
Kan iemand mij helpen wat dit geweest kan zijn.

Mathieu Woldhuis

Erik van Dijk

De Canarische Hagedis - Gallotia galloti http://observado.org/waarneming/view/45660984 kan ook zeker dertig centimeter zijn en is veel algemener. Hier een foto van een mooi mannetje. Ik dacht in eerste instantie op basis van literatuur dat het ook de Reuzenhagedis betrof.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk