Pijpknotszwam?

Gestart door Henk1949, oktober 31, 2010, 19:34:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henk1949

Kan iemand bevestigen of dit juist is.

Het betreft deze   waarneming   http://waarneming.nl/waarneming/view/50687043

Pijpknotszwam - Macrotyphula fistulosa gezien op 2010-10-26 te Tilburg - Huis ter Heide



Bij voorbaat dank.

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Henk1949


euroblinkie

hallo Henk,ik vindt dat ook wel gezegd mag worden dat die een SUPER!! foto is met veel details en mooi pose
Super shot Henk
groetjes lou
Euroblinkie

IngridBelser

.......en met een sublieme kleurverdeling!
met vriendelijke groet.

Ingrid

Henk1949

Lou en Ingrid, bedankt voor de complimenten.

JW_2all

#6
Hoi Henk,

'k vind 'm ook gaaf. Zag zo'n ding 't laatst in 2000,werkweek NMV Winterswijk.

Bij ons blijven  ze altijd zo gedrongen (contorta vorm) in hangende takken, behalve als de tak waarop ze groeien op de grond ligt (dan willen ze wel eens wat groter zijn):
Groet,
Jan

Ismael

dat vergat ik nog te melden op hout is het dacht ik de contorta varieteit. Die blijft meestal kleiner/gedrongener en meestal vreemd gevormd
Groeten Ismaël Wind

Henk1949

Citaat van: Ismael op november 03, 2010, 20:28:35 PM
dat vergat ik nog te melden op hout is het dacht ik de contorta varieteit. Die blijft meestal kleiner/gedrongener en meestal vreemd gevormd

Hoi Ismael,

Ik heb dit topic gestart, juist omdat ik deze informatie ook tegenkwam op internet. Omdat hij op hout groeide zou het de contorta variëteit zijn.

Op de foto is te zien dat er geen vervorming  is, tenminste niet zo erg als ik op afbeeldingen op internet zie, dat de top geen ronde knotsvorm heeft komt volgens mij omdat ze al oud waren. De lengte was minstens 12cm.

Later las ik in de gele bijbel "Overzicht van de paddenstoelen in Nederland" dat de Pijpknotszwam op dode stammen, takken en twijgen groeit. De var contorta zou klein en gedrongen zijn en op kleine takjes groeien.