Wat voor verrekijker heb ik nodig...?

Gestart door Stefan van Ettinger, oktober 29, 2010, 20:04:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

f_a_roos

Ik heb even op de Steiner site gekeken voor deze kijker. Scherpstellen hoeft alleen via centrale rol in het bereik 2m-20m, in het bereik 20m-00 autofocus. Elk oculair heeft een eigen dioptrie instelling, zodat je ook daar een groter dioptriebereik hebt.  8x30 zou geen bezwaar hoeven zijn, ik heb zelf jarenlang met een 8x32 gedaan zonder noemenswaardige beperkingen. Ik begin deze kijker steeds interessanter te vinden.

De Nikon Action EX vind ik minder interessant worden vanwege m.n. de close focus van 5m; vind ik toch wel wat veel ondanks het zeer grote beeldveld. Ik heb zelf liever meer close focus dan een breder beeldveld.

Citaat van: KorHaan op november 04, 2010, 04:04:19 AM
Bedankt voor die link van Foka, Frank.

De nieuwe Steiner Wildlife Pro is de enige porrokijker van Steiner met een centrale scherpstelling, en dus prima voor het vogelen. De rest van de porromodellen hebben individuele scherpstelling, waarbij je elk oculair apart moet draaien om te focussen.

De Wildlife Pro heeft dat ook nog, samen met het centrale scherpstelwiel; het fungeert als een dubbele dioptrie-instelling.

De specificaties van de 8x30 Wildlife Pro zijn ook gegeven, en het lijkt me een beste kijker. Een lichtgewicht met 596 gram. Geheel waterdicht, met interne scherpstelling, inderdaad, als bij een moderne dakkantkijker. Het gezichtsveld van 120 meter/1000 meter zou nog wel wat beter kunnen, maar met zo'n laag gewicht en compacte bouw moet het volgen van vliegende vogels geen toer zijn, lijkt me.

De moeite waard om eens uit te proberen, Steefan; valt misschien nog net in je budget. De Nikon Action EX modellen hebben wel een groter gezichtsveld, dat wel.

Vriendelijke groet,

Ronald