larvenhuidjes zoeken

Gestart door ronald, oktober 26, 2010, 22:44:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

ronald

ik heb al eerder eens iets gemaakt over de exuvia retractor, maar omdat ik de laatste tijd nog regelmatig vragen kreeg over de werking ervan heb ik bijgevoegd stukje gemaakt. misschien dat dit duidelijker is.
groeten, Ronald van Seijen

Weia

Je vangt er zelfs koeien mee, aan de foto te oordelen.
Zeer nuttige info Ronald!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ewoudploeg

Leuk! Lijkt me een heldere uitleg. Eindelijk weer eens een topic in het huidjesforum! Ga zo door.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Question

Citaat van: ronald op oktober 26, 2010, 22:44:31 PM
ik heb al eerder eens iets gemaakt over de exuvia retractor, maar omdat ik de laatste tijd nog regelmatig vragen kreeg over de werking ervan heb ik bijgevoegd stukje gemaakt. misschien dat dit duidelijker is.
Mooi en duidelijk gemaakt hoor!  :duim:

nick w

En voor wie geen hengel heeft liggen werkt de verstelbare stok van een ramenzemer (blokker/marskramer/..) ook prima, dan draai je de Y vast in het schroefdraad aan het eind.  ;)  Dit minder professionele model doet het net zo goed, is alleen iets korter in het bereik  :)

Groet,
Nick W

ronald

fijn dat deze info duidelijk is!
Weia, de retractor werkt voor koeien idd als een behoorlijke atractor... ;)
Nick, die raamzeemstokken zijn er ook wel voor enkele verdiepingen hoog hoor  :P
een simpele vishengel is overigens ook niet duur, een euro of 7 en je hebt al een stok van een meter of 5 meen ik me te herinneren. maar ja, daar kun je dan weer geen ramen mee zemen...
groeten, Ronald van Seijen

nick w

met mijn huidjesvanger ook niet meer, voor de ramen heb ik een nieuwe. Had geen idee dat hengels er ook goedkoop waren ;-)

Groet,
Nick W

ronald

Citaat van: nick w op oktober 30, 2010, 19:32:13 PM
met mijn huidjesvanger ook niet meer, voor de ramen heb ik een nieuwe. Had geen idee dat hengels er ook goedkoop waren ;-)

Groet,
Nick W
net even gekeken, een stokje van 3 meter zag ik voor 6 euro, eentje van 6 meter voor 15 euro. als je echt serieus wilt zoeken is enige lengte wel van belang, een meter of 6 is dan niet verkeerd (wordt iets korter zonder topje). het is best wel opvallend hoe kort 3 meter blijkt te zijn als je eenmaal aan het water staat... ;)
veel langer hoeft trouwens niet, want op te grote afstand wordt het lastig om de huidjes nog te pakken.
groeten, Ronald van Seijen

Bertusvr

Ja Ronald zoals je weet ben ik sinds dit jaar ook de gelukkige bezitter van een Exuvia Retractor. Erg handig en ook nog eens erg leuk om van een grote afstand die huidjes te plukken. Volgend jaar lopen we allemaal met de retractor langs de sloten.

Marina

Citaat van: ronald op oktober 29, 2010, 00:53:18 AM

een simpele vishengel ...stok van een meter of 5...maar ja, daar kun je dan weer geen ramen mee zemen...
;) Spons eraan en dan maar lellen naar boven. Goed mikken, anders heb je opeens de buurman aan je haakje  :o
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ronald

Citaat van: Bertusvr op november 19, 2010, 21:29:20 PM
Ja Ronald zoals je weet ben ik sinds dit jaar ook de gelukkige bezitter van een Exuvia Retractor. Erg handig en ook nog eens erg leuk om van een grote afstand die huidjes te plukken. Volgend jaar lopen we allemaal met de retractor langs de sloten.
zou heel leuk zijn, mooi dat jij er in ieder geval al zo'n lol van hebt!
...en de politie maar moeilijk doen omdat je geen visvergunning hebt, leg dat dan maar eens uit. ja maar dit is een exuvia retractor hoor  ;)
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: Marina op november 19, 2010, 21:36:22 PM
Citaat van: ronald op oktober 29, 2010, 00:53:18 AM

een simpele vishengel ...stok van een meter of 5...maar ja, daar kun je dan weer geen ramen mee zemen...
;) Spons eraan en dan maar lellen naar boven. Goed mikken, anders heb je opeens de buurman aan je haakje  :o
ah, praktische oplosingen zijn altijd mooi, je kunt er idd een spons aanknopen, problem solved  :) . ik zou er overigens ook niet raar van kijken dat een stukje ruwe spons ook vrij goed werkt om huidjes te pakken, dat heb ik nog niet getest
groeten, Ronald van Seijen

Bertusvr

Citaat van: ronald op november 20, 2010, 17:53:22 PM
...en de politie maar moeilijk doen omdat je geen visvergunning hebt, leg dat dan maar eens uit. ja maar dit is een exuvia retractor hoor  ;)

ga jij maar zeggen dat het een exuvia retractor is, dan kun je meteen mee naar het bureau. Beledigen van een agent in functie.  ;D ;D

Marina

Citaat van: ronald op november 20, 2010, 17:55:04 PM
Citaat van: Marina op november 19, 2010, 21:36:22 PM
Citaat van: ronald op oktober 29, 2010, 00:53:18 AM

een simpele vishengel ...stok van een meter of 5...maar ja, daar kun je dan weer geen ramen mee zemen...
;) Spons eraan en dan maar lellen naar boven. Goed mikken, anders heb je opeens de buurman aan je haakje  :o
ah, praktische oplosingen zijn altijd mooi, je kunt er idd een spons aanknopen, problem solved  :) . ik zou er overigens ook niet raar van kijken dat een stukje ruwe spons ook vrij goed werkt om huidjes te pakken, dat heb ik nog niet getest
Naar aanleiding van een vraag van Tineke vandaag kwam ik erachter dat sponzen onder je schoenen ook heel goed werken bij ijzel & vastgelopen sneeuw: 3 schuursponsjes en 3 elastiekjes. Maar ja, daar kun je dan weer geen ramen mee zemen... en libellenhuidjes heb ik ook weer mn twijfels over...
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ronald

Citaat van: Bertusvr op november 20, 2010, 18:15:30 PM
Citaat van: ronald op november 20, 2010, 17:53:22 PM
...en de politie maar moeilijk doen omdat je geen visvergunning hebt, leg dat dan maar eens uit. ja maar dit is een exuvia retractor hoor  ;)

ga jij maar zeggen dat het een exuvia retractor is, dan kun je meteen mee naar het bureau. Beledigen van een agent in functie.  ;D ;D
;D
ik gebruik de hengel ook als sympecma disturbator, dan heb je ook wel wat uit te leggen als je je woorden niet zorgvuldig kiest  ;)
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: Marina op november 20, 2010, 18:41:02 PM
Citaat van: ronald op november 20, 2010, 17:55:04 PM
Citaat van: Marina op november 19, 2010, 21:36:22 PM
Citaat van: ronald op oktober 29, 2010, 00:53:18 AM

een simpele vishengel ...stok van een meter of 5...maar ja, daar kun je dan weer geen ramen mee zemen...
;) Spons eraan en dan maar lellen naar boven. Goed mikken, anders heb je opeens de buurman aan je haakje  :o
ah, praktische oplosingen zijn altijd mooi, je kunt er idd een spons aanknopen, problem solved  :) . ik zou er overigens ook niet raar van kijken dat een stukje ruwe spons ook vrij goed werkt om huidjes te pakken, dat heb ik nog niet getest
Naar aanleiding van een vraag van Tineke vandaag kwam ik erachter dat sponzen onder je schoenen ook heel goed werken bij ijzel & vastgelopen sneeuw: 3 schuursponsjes en 3 elastiekjes. Maar ja, daar kun je dan weer geen ramen mee zemen... en libellenhuidjes heb ik ook weer mn twijfels over...
wel een goede tip voor de echte huidjesliefhebbers die in de winter ook willen zoeken  ;)
groeten, Ronald van Seijen

Bertusvr

Citaat van: ronald op november 21, 2010, 00:00:27 AM

ga jij maar zeggen dat het een exuvia retractor is, dan kun je meteen mee naar het bureau. Beledigen van een agent in functie.  ;D ;D
;D
ik gebruik de hengel ook als sympecma disturbator, dan heb je ook wel wat uit te leggen als je je woorden niet zorgvuldig kiest  ;)


Dan wordt het inderdaad erg spannend  ;D