de laatste vier van Schier

Gestart door Cees Veenema, september 08, 2006, 13:45:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk


Arno van Stipdonk

Onder de micro heb ik cheiloscystiden met een knop gevonden wat voor zover ik weet alleen maar kan wijzen op een Conocybe soort.

Cees Veenema

#32
Hallo Arno,

Vandaag de "De grote Paddenstoelen Gids "van Gerhardt opgehaald.
Zag bij het Izabelkleurig breeksteeltje een plaatje met 2 breeksteeltjes.
Eén had een dunne steel terwijl de steel van de ander veel dikker lijkt te zijn.

Ons beider paddestoeltjes lijken indentiek.

Het resultaat van het microscopisch onderzoek  is dan, lijkt me, wel helemaal doorslaggevend.

Ik ben benieuwd naar de reactie van de meester.

Bedankt voor de moeite.
Groet,

Cees

a.houter

Wat een toestand, niet mannen? Bolbitius, Entoloma, nu weer Conocybe...
De foto van Arno vindt ik overtuigend genoeg, en hoewel die van Cees wat geler is lijkt die er wel wat op...maar dan ga ik nu een beetje pesten: wat is dit dan?
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

a.houter

@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Arno van Stipdonk

#35
Ach, voor mij is alweer bewezen hoe lastig het is om van foto te determineren.
Dus ik wil nog wel een gokje wagen; een Dooiergele mestzwam. :P

a.houter

Klopt...
Bij de foto van Cees schreef ik áls de lamellen roze zijn dan kies ik voor Entoloma.

Kijk je nu naar de foto van Cees dan vraag ik mij af hoe de steel daarvan gebroken is; bij Conocybe knapt die met een tik recht af. Het lijkt erop dat de steel op de foto draderig / vezelig stuk is gegaan, dat lijkt veel op de onderkant van de foto die ik bijgevoegd heb, en dat is een Bolbitius....
Dus?
:unsure:  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Arno van Stipdonk

Tja, ik wil niet vervelend overkomen André, maar ik heb dit net even uitgeprobeerd met het steeltje (lag in de koelkast) en deze was ook zo taai. Ik kon deze echt niet in een keer doorbreken, rafelde net zo erg als die van Cees.

Cees Veenema

Dus Arno,

Nu wil je je microscoop wel voor een zacht prijsje van de hand doen denk ik.
Groet,

Cees

a.houter

Misschien dat de koelkast daar dan debet aan is.

De Cystide is onmiskenbaar, en op de foto is ook de eindknop van de steel goed te zien. Ik zou er niet meer aan twijfelen.
Overigens moet je er altijd rekening mee houden dat, als je paddestoelen in de koelkast bewaart, dat de sporen groter kunnen worden dan bij verse exemplaren, omdat ze dan langzamer rijpen.
;)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Arno van Stipdonk

#40
Oke, laten we het daar dan maar op houden. In ieder geval een goede leer voor de volgende keer in het veld.
Thanks voor de info. :duim:
Enne Cees, dacht het niet hè?  :D