Hoofdmenu

Grauwe Gans PZR

Gestart door Ted van der Knaap, oktober 25, 2010, 22:59:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Vanochtend in Gld een groep overvliegende Grauwe ganzen, op de foto's 'n geringde ertussen (code met geluk kunnen lezen, zie foto's)

Gans is geringd in Oosterpoel door Peereboom op 19-6-1996

In de eerste 4 maanden is ie 25x gemeld (in N-H en FL), in nov 96 en jan 97 zijn er 2 meldingen uit Spanje, daarna weer N-H en de laatste meldingen zijn uit Friesland waarvan de allerlaatste uit de Workumerwaard (Fr) op 16-10-1999.

Wat ik me nu afvraag: is de vogel in al die 11 jaar tijd niet meer gezien of is de database niet goed bijgehouden/up-to-date?


edit:  zit de foto's nog eens goed te bekijken en ga nu twijfelen of het wel dezelfde vogel is en misschien vlogen er wel 2 geringden tussen!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Dat moet er volgens mij een van ditjaar zijn... Onder welke kleur heb je hem ingevoerd?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

donkergroen, zie mijn edit hierboven 2 verschillende ganzen?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Op de bovenste foto lijk er ook een Z te staan. Zou dus kunnen dat het een beest is.
Onderste foto is wel een oud-type halsband, van de bovenste durf ik het niet te zeggen.

Dat hij niet vaker is afgelezen is opmerkelijk! Zeker in Gelderland. Stuur de foto's anders even door naar Berend.

Van de andere kant, deze vogel is in Spanje geweest, wat bijzonder is! En heeft laten zien, goed te kunnen zwerven en vliegen. Zo kan hij natuurlijk ook lange tijd kwijt zijn!

Normaal hebben oude Grauwe Ganzen veel buikvlekken, deze heeft er nauwelijks...

Wat betreft die P-serie, die is oud, maar daarvan zijn ditjaar enkele letters bijgedrukt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Heb de eerste foto op Geese.org als P70, P78, P79 (als proef) ingevoerd en dan zou het een gans zijn uit '93, geringd in Scheelhoek (ZLD)

Zou dus dan ook een "oude" vogel zijn

Ziet iemand nog 'n andere combi op foto !?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Andere opties zijn PZC en PZG.

Heb je de originelen ook nog? Anders mag je mij deze wel mailen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 25, 2010, 23:18:49 PM
Andere opties zijn PZC en PZG.

Heb je de originelen ook nog? Anders mag je mij deze wel mailen.

Zal ze op ware grote mailen.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

Ben eruit bij de eerste Jeroen, dat is PZG, geringd op 19-6-2010 door Berend in Zutphen
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Uhm... Moeilijk. Dat een exemplaar een P heeft, en een ander ZR is duidelijk. Maar wat hoort bij elkaar?

Ik zou denken dat het verschillende zijn. een Pxx-halsband, van ditjaar. En een Halsband met xZR. Stom toeval dus!

Had je Berend Voslamber ook gemaild met deze foto's?

Waarom is de 1e trouwens niet PZP?

De nieuwe letters zijn uit mijn hoofd G,J,K,L,P,Y
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

#10
Ik mail Berend wel even met vermelding van dit topic.

edit: PZP kan imo niet want de verticale lijn van de P staat rechts, wat beter past bij 'n G!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Nico Omlo

Foto twee heb ik in paint shop gezet en uitvergroot.
Op halsband staat *ZR en op de pootring lijkt het er op dat de beginletter P is.
Foto 1 is van de pootring niets  te maken.
De halsband P met mogelijk ZR of 79.
Deze twee foto's lijken mij de zelfde gans te zijn.
Mogelijk is de letter combinatie her gebruikt.
Dit is mij ook eens overkomen met een Grauwe Gans halsband.
Het is dus goed dat jij een mailtje naar Berend Voslamber hebt gestuurd.
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

Jeroen Nagtegaal

Nico, een dubbel combinatie?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Nico Omlo

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 26, 2010, 10:26:33 AM
Nico, een dubbel combinatie?
Ja de eerste gans was dood terug gemeld en mijn gans is op een later datum nog een aantal keren gemeld.
Ik heb toen een mailtje gestuurd naar Berend.
Heb daar een bericht van terug gekregen en bewaard.
Zie citaat
CiteerOhja,   JAN is inderdaad twee keer gebruikt, dacht dat dat middels een aantal links in   de bestanden als verschillende individuen zou worden gezien, maar niet dus. OIok   daar gaan we in geese.org mee aan de slag. Bij Brandganzen speelt dit probleem   (omringen) nog veel meer namelijk.  groet  Berend   Voslamber
Is in middels aangepast in 2 aparte Grauwe Ganzen
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

Jeroen Nagtegaal

Oke, maar dat is een bewuste keuze. Er vlogen dus geen 2 ganzen rond met één combinatie.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Feedback van Berend:

Heren,
ik mail jullie alle drie maar even.  Het is moeilijk om uit deze foto's eenduidig een combinatie te halen.  Zoals jullie al aangeven de ene is duidelijk P en de ander ZR. Maar ik denk niet dat het dezelfde vogel is.  Ik vermoed mede gezien de plek dat het in elk geval gaat om FZR.  Bij de P vogel is de rest van de inscriptie zo onduidelijk dat ik er vanaf de foto van waarneming.nl niets van kan maken. Maar misschien dat een van jullie mij daar een betere/scherpere versie van kan sturen?  Zou wel mooi zijn als we er achter komen, want zoveel geringde vogels worden er rond Markelo niet afgelezen.  groet        Berend   

Ik mail Berend de 3 originele foto's door.. ..Jeroen en/of Nico als jullie evt. nog een (bewerkte) uitsnede hebben graag ook mailen naar Berend. Misschien word e.e.a. dan duidelijk.

De 2de gans voer ik als FZR in op Geese.org (en hier: http://waarneming.nl/waarneming/view/50671821 )


groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)