Eikvaren nader te bepalen?

Gestart door Margreet Kwh, oktober 24, 2010, 18:03:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze   waarneming   http://waarneming.nl/waarneming/view/50650152
Brede eikvaren + Gewone eikvaren - Polypodium interjectum + vulgare gezien op 2010-10-24 te Landgoed Elswout
foto`s :

bij voorbaat dank
Margreet Kouwenhoven
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Sipke Gonggrijp

Hoi Margreet,

qua, habitus zou het best brede eikvaren kunnen zijn, maar je zult toch echt naar de sporendoosjes moeten kijken, wil je echt zeker zijn, tussen de steel en het doosje moeten zeker 2 a 3 onverdikte cellen zitten, en meestal tussen 7,8 (soms meer) verdikte cellen op de scheurring!, dus toch de miscroscoop erbij.

Succes, Sipke.

Margreet Kwh

Oké Sipke, dan moet ik nog een keer teruggaan en een blaadje meenemen.
Bedankt voor je reactie. Wordt vervolgd dus.

Margreet.

HPM

Om van het probleem af te zijn boek ik al mijn Eikvarens als Brede + Gewone. Dat is bij de stadsinventarisatie van Delft ook gedaan, maar in Amsterdam en Haarlem zijn alleen Brede geinventariseerd, hoewel ik me niet kan voostellen dat ze allemaal microscopisch zijn onderzocht. In Gelderland is alles Gewone genoemd, met de opmerking dat vroeger geen onderscheid werd gemaakt.
Met ervaring zullen de soorten best op het oog zijn te onderscheiden maar Heukels zal niet voor niets waarschuwen voor de bastaard P. mantoniae.

Zie ook Ben van Wierst "Polypodium en het vulgare complex" VarenVaria nr.1 - 2002
Herman van der Meer

Margreet Kwh

Herman, dank je wel voor dat mooie varenartikel. Met welke vergroting moet ik die sporen gaan bekijken?

Margreet.

HPM

Ik weet niet welke vergroting. Nooit geprobeerd. Ik vind microscopische kenmerken voor algemene soorten ook onwerkbaar want je kan moeilijk voor alles wat je wil registreren je microscoop uit je rugzak gaan halen of materiaal verzamelen voor thuis. Maar misschien ga ik nog wel eens wat steekproeven nemen.
Herman van der Meer

Sipke Gonggrijp

Hoi Margreet,

je hebt niet veel nodig, ik red het zelfs met een binoculair, dus misschien een 40x vergroting is voldoende, schat ik.

Verder een kenmerk niet beschreven in de Heukels, maar soms behulpzaam, is de periode van uitlopen, brede eikvaren loopt vaak later uit, meer richting voorzomer, en gewone in mei!, wat vooral op muren kan opvallen, zo heb ik de brede ontdekt op een muur in Alkmaar, door naast de duidelijk breder en ook grotere bladen van de brede, ook het uitlopen nog niet was begonnen, i.t.t. de gewone, die al weer nieuw blad had gevormd.

Groet, Sipke.

Margreet Kwh

Dank je Sipke voor de aanvulling, en ook Herman voor het antwoord.
40x heb ik gelukkig, dus ik ga het proberen, en zal meteen proberen te kijken wanneer de varens volgend jaar uitlopen.
Is voor het plukken van varenbladen in zo'n terrein toestemming nodig? De eigenaar is Staatsbosbeheer.

Margreet.

Maico Weites

Volgens de wet waarschijnlijk wel (ik ben wat dat betreft ook een grote crimineel), maar het lijkt me niet dat staatsbosbeheer zich druk gaat maken om een blad dat wordt meegenomen voor determinatie.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/