Het paddenstoelenscheppingsverhaal, beelden uit de waskeuken

Gestart door Gulistan, oktober 25, 2010, 19:19:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Christiane,
Zoals je weet heeft een zwam ook een onderkant........zonder die in het zicht te hebben kan er meest geen naam aan een soort op een foto gegeven worden. Dat geldt toch ook voor deze zwam ;D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gulistan

Met deze foto van vandaag kom ik gelijktijdig aan de wens van Ingrid en van Corry tegemoet. Ik had vandaag geen dekseltje op de kweekdoos gedaan, omdat de stoeltjes te lang waren. Dat vonden ze niet leuk. Gelijk opgedroogd en in elkaar gezakt. Maar misschien komt er nog iets op.
Groeten van Christiane

xenion

Ik vind 5 Agrocybe's welke wel eens op mest zijn gevonden... Kun je de sporen meten, controleren op kiempore en meten hoe breed deze is? (en als je toch bezig bent, basidiƫn 2- of 4-sporig?)
Groeten,
Martin

Gulistan

De basidiƫn zijn viersporig.
De sporen zijn afgeknot aan een eind, met wat goede wil zou je kunnen zeggen dat ze een heel kleine centrale kiemporus hebben, maar die is dan werkelijk miniem, meer raden dan zien.
De sporenmaten:
9,6 x 6,4
8,8 x 6,4
10 x 6,4
9,6 x 6,4
10,4 x 7
8,8 x 6,6
11,2 x 8
10,4 x 6,4
9,6 x 7
10,4 x 7,4
10,4 x 7,8
10,4 x 8
9,6 x 6,4
9,6 x 6,4
9,6 x 7,2
9,6 x 6,4
Groeten van Christiane

Corryabbink

#34
Ik snap het niet helemaal. Cristiane had het over een beurs...........dan gaan we toch meer richting Volvariella, Amanita etc.. Dat was ik bij mijn vorige raden ook vergeten........ die beurs. Of is het geen echte beurs :o
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gulistan

Groeten van Christiane

Corryabbink

Citaat van: Gulistan op oktober 29, 2010, 23:33:03 PM
Ja, die beurs is er nog steeds, maar gedroogd.  :(
Christiane je weet zelf toch wel zeker welke het is :D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gulistan

Corry, ik durf het haast niet te noemen waar ik aan denk, (ik heb geen microscopische gegevens) maar jij hebt de leemhoed waar ik aan denk onlangs nog onder het scherpe glas gehad
Groeten van Christiane

Corryabbink

#38
Citaat van: Gulistan op oktober 29, 2010, 23:37:07 PM
Corry, ik durf het haast niet te noemen waar ik aan denk, (ik heb geen microscopische gegevens) maar jij hebt de leemhoed waar ik aan denk onlangs nog onder het scherpe glas gehad
Je bedoelt de Geaderde leemhoed? Daar deed me het hoedje direkt aan denken maar had ik al weggeschoven i.v.m. die beurs die er nu bijna niet meer is. Sporen gaan wel die richting en wat hoed betreft zou die het ook kunnen zijn. Vind alleen de lamellen zo rossig......maar dat kan komen omdat die niet normaal groot geworden is misschien of teveel nitraten heeft binnengekregen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gulistan

#39
 ;) Ja, die! Je bent de winner (volgens mij dan)!  Martin zal natuurlijk ook zijn bevindingen met ons delen. Dat kan alles weer op zijn kop zetten. De roze tint van de lamellen komt door het kunstlicht. In werkelijkheid is de kleur lichtbruin.
Groeten van Christiane

xenion

De kiempore is bij de spore die het meest centraal ligt toch overduidelijk en ook redelijk groot.
Voor de Geaderde leemhoed (A. rivulosa) zijn de sporen aan de korte kant, gezien de sporenmaat denk ik meer in de richting van A. praecox. Maar daarvoor is de hoed weer vreemd... Kun je nog een foto van de cheilocystiden maken?
Groeten,
Martin

Gulistan

Dat moet dan een andere keer  ::) het scherpe glas is heet gelopen
Groeten van Christiane

Corryabbink

"Maar daarvoor is de hoed weer vreemd... Kun je nog een foto van de cheilocystiden maken?"

Kan geen kwaad maar A.rivulosa is op alle onderdelen verder identiek aan A. praecox.
Geaderde hoed en grootte van de sporen 10-14 micron/7,5-11(12)(A.praecox) doen de 2 soorten uiteenvallen.
Al met al vind ik A.rivulosa een lastige soort wat sporen betreft.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gulistan

Geen cystiden, maar een foto van verval en nieuw leven. Voor de liefhebbers. En het mag weer geraden worden, lukt het de kleintjes om uittegroeien tot volwassen paddenstoelen? Wie waagt een gok?
Groeten van Christiane

Melchior van Tweel

Vochtig houden, dan moet dat zeker lukken.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl