Hoe krijg je andere vogels in je tuin?

Gestart door joost van der Laan, oktober 25, 2010, 10:46:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

Geluid van stromend water trekt allerlei vogels aan. Zo heb ik onlangs in zuid Turkije nog een heel bos uitgekamd op zoek naar Turkse boomklever. En waar vonden we hem? Langs een irrigatiekanaaltje dat luid stroomde. Maar dat is een voorziening die je niet zo maar in je achtertuin aanlegt natuurlijk.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Vincent Hart

Citaat van: JaapHennevanger op november 13, 2010, 18:31:36 PM
Water, helpt misschien ook wel om wat andere vogels in je tuin te krijgen. Wij hebben een beek die wij tegenwoordig gewoon aanlaten en dit trekt toch ook aardig wat vogels!
Nou ben ik een stadskind, maar dat je beken aan of uit kunt zetten is nieuws voor me  :-\
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Margreet Kwh

Een beek die je aan of uit kunt zetten klinkt mij ook vreemd in de oren. Een nieuwe app? ;)

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Maico Weites

Die bij ons in de tuin gaat soms ook wel eens uit. 8)
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

jeroenroelofsen

Half uurtje geleden wat winter voer/zaad in de voortuin gestrooid, de oogst tot nu toe;
-koolmees
-pimpelmees
-roodborst
-turkse tortel
-heggenmus
-kauwtjes
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Folkert Jan

Citaat van: jeroenroelofsen op november 15, 2010, 14:25:52 PM
Half uurtje geleden wat winter voer/zaad in de voortuin gestrooid, de oogst tot nu toe;
-koolmees
-pimpelmees
-roodborst
-turkse tortel
-heggenmus
-kauwtjes

Wat heb je gestrooid?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jeroenroelofsen

Lijkt een beetje op van dat Volière voer aangevuld met zonnebloempitten. (emmer van 5 liter voor 5 euro hier bij de plaatselijke plus, niet veel bijzonders dus) Maar het werkt dus vrij goed. Zit dan ook vlak bij een bosplan, en staan ook sier appelboompjes in de tuin.
(woon hier vlakbij de A)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Folkert Jan

Citaat van: jeroenroelofsen op november 15, 2010, 14:43:41 PM
Lijkt een beetje op van dat Volière voer aangevuld met zonnebloempitten. (emmer van 5 liter voor 5 euro hier bij de plaatselijke plus, niet veel bijzonders dus) Maar het werkt dus vrij goed. Zit dan ook vlak bij een bosplan, en staan ook sier appelboompjes in de tuin.
(woon hier vlakbij de A)

In mijn beleveing werken vooral die zonnebloempitten erg goed.
Vorige winter nog een zak in het gras gestrooi midden in de woonwijk. Eind van de middag 20 vinken, 8 groenlingen en 3 kepen erop.
Laatst weer een emmer gekocht bij petsplace. Ook een emmer voor €4,00, maar het moet nog een beetje los komen met nog maar 10 vinken, 2 kool-, en 1 pimpelmees.
Heb ook stukken appel gestrooid, maar dat nog zonder succes
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: rnbflavour op november 15, 2010, 14:48:44 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op november 15, 2010, 14:43:41 PM
Lijkt een beetje op van dat Volière voer aangevuld met zonnebloempitten. (emmer van 5 liter voor 5 euro hier bij de plaatselijke plus, niet veel bijzonders dus) Maar het werkt dus vrij goed. Zit dan ook vlak bij een bosplan, en staan ook sier appelboompjes in de tuin.
(woon hier vlakbij de A)

In mijn beleveing werken vooral die zonnebloempitten erg goed.
Vorige winter nog een zak in het gras gestrooi midden in de woonwijk. Eind van de middag 20 vinken, 8 groenlingen en 3 kepen erop.
Laatst weer een emmer gekocht bij petsplace. Ook een emmer voor €4,00, maar het moet nog een beetje los komen met nog maar 10 vinken, 2 kool-, en 1 pimpelmees.
Heb ook stukken appel gestrooid, maar dat nog zonder succes
Op goedkoop kippengraan komen deze soorten ook. Kost €7,--/25Kg en Zwarte Zonnepitten werkt inderdaad wel beter voor Groenling, kost €12,50/25Kg
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Denro

Jeroen,waar haal jij die kilo's zoal vandaan?
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Denro

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 15, 2010, 20:18:44 PM
Citaat van: denro op november 15, 2010, 20:02:32 PM
Jeroen,waar haal jij die kilo's zoal vandaan?

Ik hier: http://www.vivara.nl/main_category/id=1/vogelvoer.html

Voor die prijs kan je heel wat kilo's halen van dat voer wat Jeroen onder andere koopt  ;)

Kwaliteit, ik weet het, maar zou graag een mix maken die niet zo prijzig is.

Ik ben namelijk ongeveer 4 kilo strooivoer per week kwijt en dan wordt het nogal prijzig  :angel:

En dan tel ik de vetbollen nog niet eens mee!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Jeroen Nagtegaal

Goed zoeken! Koop vooral grote zakken! Mixen moet je eigenlijk nooit kopen, dit kun je zelf namelijk ook.
Zo kun je ook goedkoop rozijnen en Pinda's (€40,--/25kg) kopen.
Je kan bijvoorbeeld ook eens vragen bij de lokale Duivenclub waar hun voer kopen als je geen adres kan vinden.

Maar bij de lokale boerenbond kun je dit meestal wel halen, en evt. kunnen ze het wel bestellen.
Zelf haal ik het bij oa. Van Cranebroek in Budel en Leyen in Maaseik.
Vetbollen sla ik groots in zodra deze bij de Aldi weer zijn. Kosten dat €10,-- voor 60 stuks van goede kwaliteit!
Pindanetjes haal ik soms bij de Boerenbond, als ze in de actie zijn. 50ct/200gram (netje) (= €62,50/25Kg) of bij Van Cranebroek 55ct/200gram. Koop overigens altijd de laagste kwaliteit. Het verschil in voerbesparing door een hogere prijs haal je er niet uit met het voordeel van een lagere kwaliteit.
Appels koop ik voor ca. 15ct/Kg, het is de laagste kwaliteit maar afgelopen winter ging er 30 kilo/week doorheen.

Thuis heb ik nu ruim 50 kilo strooi/silo voer in vooraad en ca 50 vetbollen/netjes etc. Bij goed voeren kan ik ca 10kg voer/week er doorheen krijgen.

Maar ik heb dan ook wel tot 50 mussen tegelijk in de tuin. Evenals 15-20 mezen tegelijk soms. En mijn tuin is echt niet groot! Ik schat de oppervlakte op ca. 70m2. Wel heb ik de tuin zo ingericht dat hij overzichtelijk is voor mij, maar er wel veel beschutting is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Denro

#73
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 15, 2010, 21:15:56 PM
Goed zoeken! Koop vooral grote zakken! Mixen moet je eigenlijk nooit kopen, dit kun je zelf namelijk ook.
Zo kun je ook goedkoop rozijnen en Pinda's (€40,--/25kg) kopen.
Je kan bijvoorbeeld ook eens vragen bij de lokale Duivenclub waar hun voer kopen als je geen adres kan vinden.

Maar bij de lokale boerenbond kun je dit meestal wel halen, en evt. kunnen ze het wel bestellen.
Zelf haal ik het bij oa. Van Cranebroek in Budel en Leyen in Maaseik.
Vetbollen sla ik groots in zodra deze bij de Aldi weer zijn. Kosten dat €10,-- voor 60 stuks van goede kwaliteit!
Pindanetjes haal ik soms bij de Boerenbond, als ze in de actie zijn. 50ct/200gram (netje) (= €62,50/25Kg) of bij Van Cranebroek 55ct/200gram. Koop overigens altijd de laagste kwaliteit. Het verschil in voerbesparing door een hogere prijs haal je er niet uit met het voordeel van een lagere kwaliteit.
Appels koop ik voor ca. 15ct/Kg, het is de laagste kwaliteit maar afgelopen winter ging er 30 kilo/week doorheen.

Thuis heb ik nu ruim 50 kilo strooi/silo voer in vooraad en ca 50 vetbollen/netjes etc. Bij goed voeren kan ik ca 10kg voer/week er doorheen krijgen.

Maar ik heb dan ook wel tot 50 mussen tegelijk in de tuin. Evenals 15-20 mezen tegelijk soms. En mijn tuin is echt niet groot! Ik schat de oppervlakte op ca. 70m2. Wel heb ik de tuin zo ingericht dat hij overzichtelijk is voor mij, maar er wel veel beschutting is.

Bedankt voor de info. Ik zal het niet hebben over hoe groot mijn tuin is, maar ik richt me vooral op een plek in de buurt van een raam van mijn woonkamer.

Het is trouwens van Cranenbroek  ;) Ik heb jaren in Budel en omstreken gewoond en ik zal er zeker nog eens rondkijken als ik in de buurt ben. Momenteel haal ik de 50 mussen nog niet. Zit nu rond de 20 huismussen en 8 ringmussen. Verder gemiddeld een 15-tal vinkachtigen (afgelopen week, mijn eerste twee kepen) en fazant en waterhoen en grote bonte komen ook regelmatig langs. Verder nog een stuk of 10 mezen per keer. Ook al een aardig aantal al zeg ik het zelf. Maar er kan nog meer bij  :blink:
Ik ga maar eens op zoek naar die grote zakken. En aangezien ondertussen alle appels ongeveer uit de bomen zijn gevallen, klinkt die 15ct/kg ook niet verkeerd. Ik zal zoeken en...hoop te vinden!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

GijsB

de vogels bij mij in de buurt houden niet van appels en niet van rozijnen (ze zijn wel gek op zonnebloempitten, pinda's en pindakaas)

elke dag ligt er wel een appel op de grond, maar je moet niet denken dat ze r ook maar een hap van eten (en merels zat)
Gijs

Jeroen Nagtegaal

Lokaal zijn er inderdaad verschillen in de vraat van Appels. Bij mij eten ze die Appels ook nog niet. Pas als er echt kou en vorst komt zijn ze geweldig!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

GijsB

bij mij in de buurt is een kleine appelboomgaard (waarvan mn moeder alle appels plukt), misschien heeft dat er mee te maken, dat er wel eens een verdwaalde appel blijft liggen.
Wij leggen meestal ook appel pulp (wat overblijft na het sapmaken) neer
Gijs

Ben Gaxiola

Wat bij mij goed werkt is de appels doormiddensnijden enze met de binnenkant naar boven neerleggen
Ben Gaxiola

joost van der Laan

Heeft iemand ook ervaring met pindakaas? ik heb het vorig jaar geprobeert maar het lukte niet echt.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Pieter van der Luit

CiteerHeeft iemand ook ervaring met pindakaas? ik heb het vorig jaar geprobeert maar het lukte niet echt.

Ik spuit (smeren is te rommelig, ik gebruik een slagroomspuit die ik voldoe met pindakaas) wekelijks pindakaas. Zowel op de bast van een boom, als in een houtblok met erin geboorde gaten.

Koolmezen zijn er dol op, heel af en toe een Pimpelmees, maar verder niets, en zeker (nog) geen Boomklever.....
Hartelijke groet,

Pieter van der Luit
www.ineziatours.nl


Op reis met andere waarnemers? Opreismetwaarneming.nl

GijsB

wij hebben altijd een denneappel gevuld met pindakaas, in september komen de grote bonte spechten al kijken of er al weer pindakaas in de denneappel zit. (de denneappel hangt het hele jaar door buiten)
Gijs

Bart van Hoogstraten

Ik heb jaren geleden in mijn tuin een aantal Lijsterbessen aangeplant en een Meidoorn en een Vuurdoorn -> trekt veel Merels en Lijsters en ik heb er al eens Kramsvogels in gehad. Langs het huis heb ik een Druif waarvan ik niet oogst, laat de Druiven verpieteren tot een soort rozijntjes en krentjes, Merels zijn daar helemaal wild van. Voor de Merels heb ik ook een soort Merelhuis getimmerd waar ik broodrestjes, klokhuisjes ed. in gooi. (In de zomer doet ie dienst als "Bhoeda-tempeltje"). Her en der door de tuin hang ik natuurlijk wat verbollen voor de Kool- en Pimpelmezen maar zodra de winter echt toeslaat zitten daar ook Staartmezen op. Ook een containertje gevuld met strooivoer doet het goed, vooral Vinken, Mussen en Groenlingen komen daarop af. Gepelde ongebrande pinda's in een netje doen het ook goed, soms zit er de Boomklever of Kuifmees op.
http://waarneming.nl/waarneming/view/46330653
http://waarneming.nl/waarneming/view/46328605
http://waarneming.nl/waarneming/view/41347360
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

joost van der Laan


Leuk Bart, wij hebben ook Lijsterbes en Vlier in de tuin, maar die zijn in augustus al weer leeg door grote groepen spreeuwen (serieus 50 in 1 nog best klein lijsterbesje  :P). ik ga ook proberen zo'n voederhuis te maken  ;D en dat idee van Pieter met die slagroomspuit en boomstam ga ik ook uitproberen (dikke of dunne boomstam? opgehangen of op de grond?)

Misschien is het ook wel leuk om hier je waarnemingen in je eigen tuin te posten (en dan het liefst niet overvliegend) en waar ze precies aan zaten (vetbollen of pinda's, enz.)
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Pieter van der Luit

Dunne stam, ongeveer 30 cm lang en 8 cm doorsnee met daarin kriskras wat gaten geboord met een 10/12 mm boor.

Het geheel hangt aan een voederpaal (een paal met zaadkorven, water, vetbollen etc.)
Hartelijke groet,

Pieter van der Luit
www.ineziatours.nl


Op reis met andere waarnemers? Opreismetwaarneming.nl

wijnands

Citaat van: MarKoHu op november 13, 2010, 19:10:58 PM
Een beek die je aan of uit kunt zetten klinkt mij ook vreemd in de oren. Een nieuwe app? ;)

Margreet.

Ik heb bij het aanleggen van 't vijvertje wel rekening gehouden met de vogels. Aan de kant van het pad zit een ondiep stuk wat in zo'n 20cm langzaam afloopt naar een centimeter of 7. Bedekt met lichtgekleurd zand en schelpjes zodat ze kunnen zien dat het ondiep is.
Een populaire bestemming bij alles wat er vliegt in mijn buurt.
Groeten,
Jeroen Wijnands

Suzie

Wij hebben sinds kort (afgelopen lente) ook een vijver in de tuin. Op de kant staan veel planten, waar vogels beschut kunnen zitten, maar ook een deel is helemaal open. Er komen veel vogels opaf: afgelopen zomer hebben we er o.a. bokjes en watersnippen gezien, en op de kant zaten regelmatig putters, groenlingen, grote lijsters, zanglijsters, merels, meesjes, roodborstjes, tjiftjaf, fitis, boerenzwaluw(die vloog er continu vlak overheen). Kortom: een geweldige aanwinst!
Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

joost van der Laan

Waar woon jij Suzie? want ik zou ook best wel een bokje in m'n tuin willen, maar het ligt er natuurlijk ook aan waar je woont. in ieder geval heel vet :P
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

GijsB

bokje in de zomer in je tuin

zal me niks verbazen als het 1 van de eersten is die in een tuin zit, en ook 1 van de eersten in de zomer is, weet je wel heel zeker dat je met een bokje te maken had?
Gijs

stefanhageman

#88
Bij ons gaan er per week 5 appels, 1 à 2 zakken vogelzaad, zak zonnebloempitten, 10 vetbollen en 2 pindanetjes doorheen. De ongepelde pinda's worden hier haast niet gegeten. De grote missers bij ons in de tuin zijn toch wel Staartmees, Boomklever, Grote Bonte Specht, Gaai en Putter(1x gehad). Overigens ook eens een Blauwe Reiger en een ontsnapte Blauwe Halsbandparkiet gehad.


Bij ons nu dagelijks in de tuin:
- 30-35 Huismussen
- 5 Koolmezen
- 3 Pimpelmezen
- 10-15 Spreeuwen
- Heggenmus
- 5 Kauwtjes
- 2 Zwarte Kraai
- Vink
- 2 Groenlingen
- 6 Turkse Tortels
- 1 Houtduif
- 2 Merels
- 2 Roodborstjes
- 1 Ekster
Stefan Hageman


Stijn E.

#89
Ik houd vanaf 11 november heel nauwkeurig bij wat er in de tuin zit. Dit betekent niet dat ik om de minuut alle Huismussen tel, maar wel dat ik regelmatig even kijk en dan met tijd e.d. bijhoud welke soorten en hoeveel ervan er in de tuin zitten.

De soorten tot nu toe met erachter het hoogste aantal:
Groenling - 1 (maar door een halfzus van me een keer 2 gezien)
Huismus - 15 (maar zullen er wel wat meer geweest zijn; lastig te tellen)
Koolmees - 4
Merel - 2 (paartje)
Pimpelmees - 3
Roodborst - 1
Spreeuw - 7 (schatting)
Tjiftjaf - 1
Turkse Tortel -2 (maar afgelopen jaar wel eens 3 of 4)
Vink - 1
Winterkoning - 1

Tjiftjaf en Groenling had ik daarvoor nog nooit in de tuin.
Verder moet ik er even bij zeggen dat ik hier tussen de weilanden zit, ver weg van bos, maar dan wel weer in een dorp.
En oja, de bovengenoemde soorten zijn alleen van deze tellingen, eerder had ik o.a. al Kokmeeuw (IN de tuin), Stormmeeuw (vanuit de tuin) en nog Houtduif. Maar geen schokkende dingen dus.
Ik moet zeggen dat het dit jaar ineens erg goed gaat met de soortjes en aantallen, of ik kijk gewoon beter naar buiten ;)
Vorig jaar trouwens ook nog een Heggenmus.

Net als vorig jaar hangen er nu twee vetbollen, een voedersilo (waarvan de vogels vorig jaar niet snapten wat ze ermee moesten, dit jaar gelukkig wel), er staat een voedertafel waar ik regelmatig broodrestjes op heb (vinden de Huismussen en sinds kort ook de Spreeuwen erg lekker) maar soms ook een zaadmix. Binnenkort ook weer een pindaketting en pindanetjes, dat heeft me vorig jaar trouwens ook nog Gaai opgeleverd. (En ik was daar toch best verbaasd over: zo hier in het veen). Ik (ofwel mijn vader :)) haal alles gewoon van de supermarkt: soms de Lidl, maar omdat die niet altijd alles heeft ook wel de Super. Pindakettingen maak ik van een zak pinda's die ik nu  al een paar jaar heb liggen, maar aangezien ik vorig jaar maar 2x iets van 25 pinda's heb gebruikt gaat dat dus niet zo hard. Maar aangezien er hier ook 2 vetbollen in zo'n 4 dagen doorheen gaan, kan ik/mijn vader wellicht beter wat goedkopere vetbollen e.d. gaan kopen. Oja, appels ga ik binnenkort ook weer doen.

Erg leuk zo'n topic trouwens!

En tot slot: Als iemand geïnteresseerd is in de uitgebreide resultaten van mijn tellingen(tjes), dan hoor ik het wel  :duim:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog