Hoe krijg je andere vogels in je tuin?

Gestart door joost van der Laan, oktober 25, 2010, 10:46:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Nu ik in een dorp woon heb ik minder last van ratten. In de stad had ik 's nachts soms wel 13 ratten op mijn eigengebouwde voederplank. Op zich wel een leuk spektakel gezien het hele sociale dieren zijn en het de nodige uilen aantrok maar de rest van de buurt was er minder blij mee aangezien ze blijven hangen.

Met vetbollen kun je beter nog even wachten volgens mij. Ik heb ooit vernomen dat jonge vogels hier niet goed tegen kunnen (maar dit kan een mythe zijn). Pindasnoeren kan je altijd ophangen.

joost van der Laan

Ik heb nu net wat zonnebloempitten-mix voer in de silo gedaan, en de mussen en de koolmezen kunnen er niet van afblijven. ik denk ook dat je in de stad meer last hebt van ratten, en in het dorp heb je vaak ook meer vogels ;D maar dat zou ook een mythe kunnen zijn.
Ik ga alvast pinda's ophangen, en die vetbollen komen wel als het gaat sneeuwen en heel koud wordt, want anders smelt het vet ook. één warme herfstdag en je vetbollen zijn smurrie.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: joost van der Laan op oktober 26, 2010, 09:47:41 AM
Ja, ik voeder ook veel. Maar heb nog nooit last gehad van muizen ofzo. Vanaf wanneer beginnen jullie eigenlijk met pinda's en vetbollen?
Jaarrond, In het broedseizoen zag je gewoon dat de oudervogels, zichzelf opvetten met dit voer, en insecten verzamelde voor de jongen. Dit ging altijd goed.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: joost van der Laan op oktober 26, 2010, 10:22:20 AM
Ik heb nu net wat zonnebloempitten-mix voer in de silo gedaan, en de mussen en de koolmezen kunnen er niet van afblijven. ik denk ook dat je in de stad meer last hebt van ratten, en in het dorp heb je vaak ook meer vogels ;D maar dat zou ook een mythe kunnen zijn.
Ik ga alvast pinda's ophangen, en die vetbollen komen wel als het gaat sneeuwen en heel koud wordt, want anders smelt het vet ook. één warme herfstdag en je vetbollen zijn smurrie.

Nee hoor. Ik heb het hele jaar vetbollen hangen en ze zijn nog nooit gesmolten.
Overigens worden er ook 'zomervetbollen' verkocht.
Herman van der Meer

Wouter van der Ham

Vorige winter hadden wij een rat in onze tuin!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jarinka

Vetbollen zijn op zich niet zo slecht voor jonge vogels, maar pinda's wel! Daar zitten oliën in die jonge vogels slecht kunnen verteren. Daar kunnen ze diarree van krijgen en dood gaan.
Groeten, Jarinka Heijink

Margreet Kwh

    Ik heb nu al een vetblok opgehangen, maar zie nog niet dat  ervan gegeten wordt.
  Heb wel de indruk dat de mezen al wat meer in de tuin komen dan een paar weken  geleden.
  In deze nieuwe tuin heb ik ook veel eksters, maar gelukkig ook mussen en mezen.  Mijn indruk is dat ze op verschillende tijden eten.
  Je kunt bijvoorbeeld een vetbol onder een bloempotje hangen, om kleine  vogeltjes te plezieren.
  Zie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=126303.msg837077.html#msg837077

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

jonas D

Wat je ook kan doen ( heb ik zelf gemaakt) is :  1) snijd een houtblok in twee
                                                                 2) boor er gaten in ( niet te diep), 1 helemaal er door in het midden.
                                                                 3) draai hem vast met een spijker in de boom, houten paal
                                                                 4) prop hem vol met okkernoten,pinda's,zonnebloempitten.

Dit heeft veel succes. Ik heb er ondertussen al verschillende in de tuin hangen.   
Groeten,
Jonas

Fabian Meijer


henkjanvdkolk

Veel grondvoer strooien voor vinkachtigen, en zorgen dat er een stukje tuin lekker slordig is. Een dikke laag schillen van zonnebloempitten, af en toe een keer alles overhoop halen door het te schoffelen, werkt prima. Hier hebben wij zo'n stukje onder eikenbomen, en direct naast wat struiken (hulst rodos).
Vorige winter zaten daar zo'n 20 vink, 20 groenling, 75 keep, 4 goudvink, regelmatig appelvinken etc.. We wonen dan ook wel op de rand van de Veluwe (letterlijk)  :angel:
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Oenanthe

Citaat van: Jarinka op oktober 26, 2010, 22:18:43 PM
Vetbollen zijn op zich niet zo slecht voor jonge vogels, maar pinda's wel! Daar zitten oliën in die jonge vogels slecht kunnen verteren. Daar kunnen ze diarree van krijgen en dood gaan.

Hoe kom je daarbij Jarinka? Vogels zijn heel goed in staat te bepalen wat ze hun jongen wel en niet kunnen geven. Zelfs de grootte van het voedsel passen ze aan aan de grootte van hun jongen. Eendagsjongen krijgen alleen hele kleine insecten, rupsen worden pas gevoerd als de jongen ze op kunnen. Er gaan nogal wat indianenverhalen over wat vogels wel en niet kunnen eten en wat je dus wanneer wel en niet kunt voeren maar bewijzen zijn er niet. In Engeland en Schotland voeren veel mensen het hele jaar en niemand die daar ziek van wordt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Ik voer ook het hele jaar en ik ben daar inderdaad niet ziek van geworden :)
Het probleem met pinda's schijnt de kans op de schimmel aflatoxine te zijn.
Herman van der Meer

GijsB

vandaag voor het eerst een boompieper in de tuin :o
(nou ja, tuin van de buren in een boom die vanuit de plek waar ik nu zit te zien is)
maar was na een minuut al weer vertrokken
Gijs

Robert V.T

Citaat van: dralion13 op november 03, 2010, 20:07:04 PM
vandaag voor het eerst een boompieper in de tuin :o
(nou ja, tuin van de buren in een boom die vanuit de plek waar ik nu zit te zien is)
maar was na een minuut al weer vertrokken

Weet je het zeker? Het is namelijk al erg laat voor een boompieper.
Groeten,

Robert van Tiel

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest


joost van der Laan

wauw, wat een aantallen en soorten henk-jan  :o meeste staan niet eens op mijn levenlijst  :-X
Maar vind je het gek zo dicht bij de Veluwe  :angel:
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

GijsB

weet het zeker, geluid was duidelijk herkenbaar
Gijs

firecrest

Citaat van: dralion13 op november 03, 2010, 21:39:33 PM
weet het zeker, geluid was duidelijk herkenbaar
Dat zou dan pas de 9e november waarneming zijn...


Vroeger strooiden wij voer onder een speciale kooi, tegen Kauwen. Helaas kon de Waterhoen hier wel doorheen en was ons zaad steeds op. Vetbollen worden allemaal opgegeten door Kauwen, dus zangvogels te eten geven is nog erg lastig...

wijnands

Ik heb ook een voedersilo hangen, ben nu wat voer aan het opmaken wat ik van de zomer voor weinig in Engeland kocht. De mussenclan komt een aantal keer per dag eten en ook de koolmezen hebben een luchtbrug opgezet naar de schutting 2 meter verderop. Bonus is wel dat ze nu ook regelmatig de gevel nalopen op spinnetjes.
Verder zie ik al weer af en toe een roodborst maar, helaas, valt het hier in de buurt nogal tegen qua soorten. Pimpels zaten er ook maar die heb ik al een paar weken niet gezien. Hartje winter komt er een winterkoninkje, een enkele vink en heel af en toe een gaai en dat is het ook wel

Kauwen kom ik ook tegen maar die passen niet goed op de silo. Vetbollen hang ik aan een vrij lang stuk touw, klein grut kaan daar wel op landen maar de groten moeten het doen met de restjes op de grond
Groeten,
Jeroen Wijnands

GijsB

Citaat van: firecrest op november 03, 2010, 21:44:46 PM
Citaat van: dralion13 op november 03, 2010, 21:39:33 PM
weet het zeker, geluid was duidelijk herkenbaar
Dat zou dan pas de 9e november waarneming zijn...


das waar, maar veel andere vogels met een roep als de alarmroep van een boompieper kan ik niet bedenken, het was een bedeesde suut
Gijs

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Suzie

Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

GijsB

Als er al een ijsvogel bij je in de buurt leeft is het goed mogelijk, zeker in een strenge winter

elke dag rond de zelfde tijd in de zelfde emmer wat vissen buiten zetten, na een tijdje herkent de ijsvogel de emmer en komt ie al aanvliegen als je met de emmer naar buiten komt heb ik wel eens gelezen
Gijs

Michiel en Milka

Meelwormen voor de roodborst! Ik heb daar in twee verschillende jaren een exemplaar handtam mee gekregen. Het vraagt even wat geduld, maar steeds dichterbij voeren, stil blijven staan, op je hurken gaan zitten en op een gegeven moment kwam hij de meelwormen van mijn hand halen.
Wel even oppassen dat de merels ze niet opvreten.
Ook goede ervaringen met gaten geboord in een klein stammetje, gevuld met vet en zaad > ophangen in een boom ofzo. Succes voor (staart-)mezen en regelmatig bezocht door boomklever.
Groet, Michiel

Gerard Troost

hebben jullie geen last van Kauwen? Wat ik ook doe, de Kauwtjes lusten alles.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: gtroost op november 11, 2010, 23:02:54 PM
hebben jullie geen last van Kauwen? Wat ik ook doe, de Kauwtjes lusten alles.
Niet meer, Je moet ze gewoon een paar keer wegpesten (vangen & loslaten) dan ben je er in 2 weken voor heel lang vanaf.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

GijsB

bij mij zijn kauwen juist welkome gasten, vind het geweldig om te kijken hoe ze de vreemdste capriolen uithalen om net die laatste pinda van het koord te halen door ondersteboven aan het koord te hangen, geweldig gewoon
Gijs

jonas D

Vorig jaar toen het goed gesneeuwd had, had ik een witte kwik en 2 rietgorzen bij mijn strooizaad.
Dat was leuk om die beestjes in je tuin te hebben. ;)
Groeten,
Jonas

JaapHennevanger

Water, helpt misschien ook wel om wat andere vogels in je tuin te krijgen. Wij hebben een beek die wij tegenwoordig gewoon aanlaten en dit trekt toch ook aardig wat vogels!
Jaap Hennevanger