Hoe krijg je andere vogels in je tuin?

Gestart door joost van der Laan, oktober 25, 2010, 10:46:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

joost van der Laan

Weet iemand hoe je vogels als Keep, Sijs, Kneu enzovoort in je tuin kunt krijgen. Op de site van vogelbescherming staat er weinig tot niks over deze wat zeldzamere tuinvogels.

Alvast bedankt

Edit: en heeft er misschien nog iemand (leuke) voedertips?
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Jeroen Nagtegaal

Geluid! Dat werkt goed voor Sijs.
Maar dan moet er wel voer zijn.
Keep kan nog wel met strooivoer en veel Zonnepitten.
Sijs houd van rode Pindanetjes
Kneu, zou ik zo niet weten, ik betwijfel of deze wel in de tuinen komt in de winter.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joost van der Laan

Bedankt Jeroen  ;D
ik bedoelde eigenlijk ook de hele vinkenfamilie, maar dan niet bijv. groenling en vink (die heb ik ook al in de tuin), maar de wat minder algemene soorten.
en hoe moet je dat geluid precies 'brengen'?
Dan ga ik maar eens naar de Action Pindanetjes kopen ;D
Strooivoer heb ik nog wel, en ook al voedersilo, maar er zitten vooral mussen bij (en 3 koolmezen, 1 pimpelmees, 1 heggenmus op de grond, merels, af en toe een vink of groenling ;D)
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

HPM

Als je al Vinken en Groenlingen in de tuin op voer krijgt komen er ook wel Kepen als ze in de buurt zijn.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Gewoon het geluid van Sijs afspelen in de tuin. Het is trouwen wel belangrijk dat ze soms in de buurt zitten en er hogere bomen zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joost van der Laan

Bedankt voor alle reacties tot nu toe ;D
De pindanetjes en extra voer komen eraan.
en ik heb ook al rot fruit liggen voor Koperwieken, Kramsvogels en Merels (en de Koolmezen vinden het ook lekker.
Zijn er eigenlijk ook nog andere manieren op de Lijsterachtigen te lokken en voederen (ik zeg expres lijsterachtigen, je weet maar nooit  ;))
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

stefanhageman

Mochten er Putters in de buurt zitten en je die in je tuin willen dan zijn zonnebloemen in je tuin zaaien een goed begin (zakjes met zonnebloemzaden helpen ook). Ook geluid afspelen wilt wel helpen. Mocht je in de randstad wonen dan helpen zonnebloem- en pindanetten ook voor Halsbandparkieten. Voor Roodborstjes en Heggenmussen moet je op de grond voeren.
Stefan Hageman


Timo Roeke

Pindakaas op de boom smeren schijnt de grote bonte aan te trekken.
Met kepen moet je sowieso geluk hebben in de tuin. Zijn afhankelijk van hetzelfde voer wat er al ligt voor de 'normale' soorten. Het is maar net wat er over komt vliegen.

DeHaas

Met ander woorden hoe kom je van een 4-tal eksters af?
Leuke tuin met zonnebloemen en fruit. Hierop komen wel eens koolmezen, maar overdag zitten 1 tot 4 eksters vaak in en rond de tuin waardoor andere vogels zich niet laten zien...
Groeten,
Nanny de Haas

Jeroen Nagtegaal

Als je Ekster 1x gevangen hebt, blijven ze weg. Dan moet je alleen wel creatief gaan worden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jonas D

Citaat van: Timo Roeke op oktober 25, 2010, 16:17:29 PM
Met kepen moet je sowieso geluk hebben in de tuin.

Ik had een bakje met strooivoeder opgehangen en blijkbaar kwamen er kepen op af ( ze aten vernamelijk alle zonnebloempitten)
Wat je ook kan doen is zonnebloemen planten en als ze helemaal opengebloeid zijn komen de mezen,groenling, enz. er ook op af.
Groeten,
Jonas

Tinok

#12
Dit zat net in mijn mailbox, uit nieuwsbrief van vivara, misschien heb je er wat aan.
Wist u dat...

er een nieuw interessant boek op de markt gebracht is "Vogels voeren - maar nu goed"   door Dr. Professor Berthold? Dit boek is een absolute aanrader, het   vertelt alles over de waar- en onwaarheden over het voeren van vogels.   Het boek is vanaf nu verkrijgbaar bij Vivara!
Grote bonte hadden we dit jaar op het witte frituurvet wat we hebben hangen voor kauwen, mezen en eksters. Groenlingen komen af op de silo met geschilde zonnebloempitten. Ooit hebben we een winter een zwarte mees in de tuin gehad die meeat met de andere meesjes van hun voer.
Succces!                   
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

GijsB

ik heb ooit een keep op mn voedersilo gevuld met zonnebloempitten gehad.

verder wel eens een goudhaan op een vetbol en wat goudvinken scharrelend door de tuin
Gijs

joost van der Laan

En de Lijsterachtigen? weet iemand daar nog bepaalde tips voor. Ik woon trouwens in Lemmer, een beetje aan de rand. Die zonnebloempitten zijn een goed idee. Ekster zijn niet echt een last hier, dus dat valt mee. Vanochtend nog wel een in de tuin, maar die werd weggejaagd door de mussen ;D.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Jeroen Nagtegaal

Andere Lijsterachtigen dan Merel, Koperwiek en Kramsvogel? Wil je 10-tallen Bruine Lijsters dan?

Appel en bessenstruiken als Lijsterbes en Meidoorn werken wel. Alleen zul je dan niet moeten hopen op zeldzaamheden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joost van der Laan

Nee, ik bedoelde andere voedermethoden en voedsel  ;)
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

stefanhageman

Voor lijsterachtigen moet je toch in de richting van fruit denken zoals rotte appels en peren maar ook bijvoorbeeld Lijsterbes, Blauwe Bes, Sierappel etc.
Om Putters te lokken zijn sierdistels ook snacks waar ze dol op zijn zoals deze maar ook nyjer vinden ze lekker overigens geldt dit voor alle vinkachtigen dit voer moet echter wel in een speciale silo. Ik dacht ook ergens te hebben gelezen dat Boomklevers op pindakaas afkwamen. Verder vinden een aantal soorten vogels ook de speciale vetbollen met fruit en meelwormen heel erg lekker. Maar denk wel het is niet alleen het voer waar ze op af komen ze hebben namelijk dichte struiken of groenblijvende struiken nodig om voor de Sperwer of Torenvalk te schuilen.
Voor planten die vogels lokken en waar ze in kunnen schuilen maar ook voor bijvoorbeeld silo's en voer zie:http://www.vivara.nl


Stefan Hageman


Harm058

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


joost van der Laan

We hebben hier wel dichte struiken en lijsterbes, vlier en taxus. maar deze struiken zijn voor het grootste deel al leeg. Verder ga ik dus nog meer voederen en wat meer fruit neerleggen ;D dan moet het lukken (en ook zonnebloemen zaaien trouwens). Allemaal bedankt voor jullie hulp  ;D
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Jeroen Nagtegaal

En als je met het eten Rijst en aardappels over hebt, ook naar buiten ermee! Werkt ook goed.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Harm058

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


joostheeremans

Citaat van: Harm058 op oktober 25, 2010, 19:28:10 PM
Havermout voor de Roodborstjes


ik wou het net zeggen, werkt goed ook voor merels, heggenmus en winterkoning. Wat naast het voer ook belangrijk is is de plek waar je het strooit, heggenmussen en winterkoningen zitten net als koperwiek liever aan de randen van de begroeiing is mijn ervaring.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

stefanhageman

Het is eerder havermout voor het Roodborstje en voor geen andere vogel want die beesten zijn niet zo'n klein beetje agressief tegenover elke andere vogel. Onze "tuin"roodborst jaagt zelfs de kraaien en duiven weg van z'n voerplekje onder de rododendrons :P .
Stefan Hageman


joost van der Laan

Ja, vorig jaar heb ik ook een mix van rozijnen en havermout gestrooid. werkte heel goed.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Timo Roeke

Houd je wel rekening met knaagdieren die je misschien niet in de tuin wilt. Probeer iets te bouwen waar muizen en ratten niet op kunnen klimmen. Knaagdieren veroorzaken vaak overlast en ook vogels zijn niet gek op deze mede-bewoners.

joost van der Laan

ja zal ik proberen, maar je moet winterkoning en roodborst toch vooral op de grond voeren?
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Timo Roeke

Meestal valt er genoeg van de bak af voor de vogels op de grond. Mussen en vinken zijn niet bepaald nette eters :). Maar van mijn part strooi je het op de grond hoor. Iedereen zijn eigen keuze. Ik ken genoeg mensen die vrolijker van wat ratten worden dan van een paar vinken.

Jeroen Nagtegaal

Zelf voer ik redelijk ruim, en overvloedig. Maar nog nooit last gehad van muizen ed. Alleen een enkele maal een Bosmuis in de tuin, maar verder niets.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joost van der Laan

Ja, ik voeder ook veel. Maar heb nog nooit last gehad van muizen ofzo. Vanaf wanneer beginnen jullie eigenlijk met pinda's en vetbollen?
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan