Hoe krijg je andere vogels in je tuin?

Gestart door joost van der Laan, oktober 25, 2010, 10:46:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Citaat van: Joostlaan op augustus 09, 2013, 17:30:49 PM
@Margreet

Ik ben de starter van dit topic haha  ;)

Alleen na een wachtwoord en username verandering is het hele profiel gereset zegmaar. Maar ik dacht laat ik het maar in dit forum vragen omdat dit toch over tuinvogels ging en de vraag vooral ging over de fotografie van tuinvogels. Maar ik zal ook denk ik even een topic maken in dat deel van 't forum, dankjewel voor het advies.
Dag Joost,

dat had ik niet door, da's duidelijk. Ik denk dat je meer kans maakt bij het genoemde onderdeel.
Je kunt vragen of je andere profiel opgeheven wordt.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Joostlaan

Citaat van: Margreet Kwh op augustus 09, 2013, 18:18:04 PM
Citaat van: Joostlaan op augustus 09, 2013, 17:30:49 PM
@Margreet

Ik ben de starter van dit topic haha  ;)

Alleen na een wachtwoord en username verandering is het hele profiel gereset zegmaar. Maar ik dacht laat ik het maar in dit forum vragen omdat dit toch over tuinvogels ging en de vraag vooral ging over de fotografie van tuinvogels. Maar ik zal ook denk ik even een topic maken in dat deel van 't forum, dankjewel voor het advies.
Dag Joost,

dat had ik niet door, da's duidelijk. Ik denk dat je meer kans maakt bij het genoemde onderdeel.
Je kunt vragen of je andere profiel opgeheven wordt.

Dat begreep ik al, geen probleem verder toch? Ik heb een topic aangemaakt op het fotografiedeel van het forum, dus hoop nu op reactie! :blink:
Groeten,

Joost van der Laan

J-o-n-a-s j-a-n-t-z

Ik zou gewoon van alles wat doen. Dit is mijn totale tuinlijst.

Gierzwaluw
Kauw
Houtduif
Huismus
Kokmeeuw
Halsbandparkiet(exoot)
Turkse tortel
Blauwe reiger
Merel
Kleine mantelmeeuw
Zilvermeeuw
Zwarte kraai
Stadsduif(exoot)
Gaai
Scholekster
Koolmees
Ekster
Boomkruiper
Buizerd
Aalscholver
Matkop
Kuifmees
Ooievaar
Zwarte mees
Sperwer
Pimpelmees
Grote bonte specht
Boerenzwaluw
Havik
Appelvink
Stormmeeuw
Winterkoning
Goudhaan
Kruisbek
Wilde eend
Spreeuw
Vink
Keep
Groenling
Zanglijster
Kramsvogel
Heggenmus
Sijs
Grauwe gans

Maar wat is goed voer om een goudvink naar de tuin te lokken?

Joostlaan

Dat is een mooi lijstje! en welkom op dit forum  :duim:
Groeten,

Joost van der Laan

Marcel van kammen

Goudvinken lok je eienlijk niet echt....ze komen in je tuin of ze komen niet. Ik had eens een hele winter lang 4 goudvinken rondom mijn voerplek zitten, ik heb ze echt elke dag urenlang rondom de plek gehoord en gezien...ze vraten van alles en nog wat op (distelzaden en weet ik veel wat) maar ze kwamen geen enkele keer op mijn voerplekje, terwijl daar toch verschillende pindanetjes,een aantal handen vol met zonnebloempitten en zangvogelzaad lag...zelfs speciaal goudvinkenzaad gekocht bij de dierenwinkel....maar nee hoor...ze verrekten het gewoon.
Gelukkig werd dat in het voorjaar ruimschoots goedgemaakt toen ik er een drinkvijver had aangelegd: de hele godsganse dag,een drie/vier maand lang Goudvinken bij de drinkvijver. Dat was eigenlijk zowat de enige soort die de vijver bezocht.

belle

Goudvinken krijg je wel als je kersenbomen of andere vruchtbomen met interessante knoppen in je tuin hebt en ik herinner me dat uit Nederland ook op pruimebomen. Hier komen ze 's winters op de kersen en de perzik . Moet je niet te erg gehecht zijn aan de vruchten natuurlijk.  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

lennartv

Hallo allemaal,


Weet iemand welke bessenstruik de meeste vogels aantrekt? Ik heb op dit forum al enkele namen voorbij zien komen, maar ik ben benieuwd wat jullie aanraden. Het moet wel een struik zijn, een boom heb ik nog niet kunnen bedingen bij mijn ouders  ;D
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Bart van Hoogstraten

#607
Citaat van: lennartv op september 24, 2013, 09:50:02 AM
Hallo allemaal,


Weet iemand welke bessenstruik de meeste vogels aantrekt? Ik heb op dit forum al enkele namen voorbij zien komen, maar ik ben benieuwd wat jullie aanraden. Het moet wel een struik zijn, een boom heb ik nog niet kunnen bedingen bij mijn ouders  ;D

Vlier is een makkelijke plant die geen eisen stelt en veel vruchtjes draagt (diverse lijsters en spreeuwen zijn er dol op). Als je een boom kunt afdwingen kan ik je lijsterbes aanbevelen (stelt ook geen eisen, is nooit ziek, blijft qua omvang bescheiden en levert ook veel besjes waar ze gek op zijn).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

stefanhageman

Als je inheems wilt: - Wilde kardinaalsmuts,
                                - Meidoorn,
                                - Gewone- of Trosvlier (ook zeer sierlijke zwartbladige variëteiten),
                                - Gewone vogelkers
                                - Hazelaar
                                - Klimop
                                - Etc.

Ben je eventueel geïnteresseerd in uitheems dan:
                                - Vuurdoorn
                                - Cotoneaster
                                - Fatsia japonica (Winterharde kamperplant met vruchten in januari)
                                - Sierappel (Eigenlijk een kleine boom)
                                - Etc.
Stefan Hageman


lennartv

Oké, er zijn dus genoeg opties, bedankt! Is er van dat lijstje ook nog een plant die er echt uitspringt t.o.v. de anderen als het gaat om het aantrekken van vogels?
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

HPM

Citaat van: lennartv op september 25, 2013, 11:19:37 AM
Oké, er zijn dus genoeg opties, bedankt! Is er van dat lijstje ook nog een plant die er echt uitspringt t.o.v. de anderen als het gaat om het aantrekken van vogels?

Vlier denk ik. bramen zijn ook erg in trek.
Maar meerdere besdragers is altijd beter, bijvoorbeeld omdat ze niet allemaal tegelijk rijp zijn.

Herman van der Meer

lennartv

Oké, hier kan ik wel wat mee. Iedereen bedankt voor de hulp!
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

stefanhageman

Wil je ook nog enkele sierwaarde van de besdragende soorten? (Makkelijker je ouders te overtuigen.  ::) )


Dan kun je bijvoorbeeld gaan voor een combinatie (gerangschikt van hoog naar laag) van:


- Wilde lijsterbes (bloeit in mei-jun, vruchten in jul-okt)
- Sambucus nigra 'Black Beauty' (bloeit in mei-jun, vruchten aug-okt)
- Fatsia japonica (wintergroen, bloeit in okt-dec, vruchten in jan-mrt)



Stefan Hageman


slechtvalk07

Ik heb dit jaar twee bottelrozen geplant, in de hoop groenlingen een plezier te doen. Een van de rozen heeft drie bottels, best goed voor 1e jaar, de andere is een slakkenslachtoffer. Er heeft zich verder een vlier gemanifesteerd, cadeautje van de vogels, met al een behoorlijk aantal schermen. Mijn zonnebloemen worden nu al leeggegeten door de mezen... Eentje met zwarte zaadjes is al op. De vuurdoorn is ook leeg, geplunderd door de mussen. Ach ja. Dat wordt gewoon weer appels neerleggen in de winter.
Goeds,
Anne Sytske Keijser

Truus

Wij hebben hier dagelijks een invasie van groenlingen, ze maken per dag wel
een silo zonnepitten leeg ;D



Ik weet niet of dit mag geplaatst worden maar ik bestel hier graag mijn vogelvoer
ze vermelden ook wat voor welke vogel, het is zeker niet goedkoop maar wel
goed, hier trekt het een ieder geval veel vogels aan  ;D
http://www.vivara.nl/?gclid=CIWr_-aL4rsCFabLtAod_CkAZA

Groeten Truus

Truus

Vandaag een toch wel bijzondere gast in de tuin, voor het eerst
tenminste dat we hem gezien hebben.


Een Appelvink

Toch vindt ik deze ook leuk om in de tuin te zien ook al is
het er maar een  ;D




Groeten Truus

Michiel en Milka

Een Appelvink! Leuk! Die staat hoog op mijn verlanglijstje en dan hoeft het niet eens als tuinvogel te zijn.  :)
Groet, Michiel

KorHaan

Gewoon in het vroege voorjaar door de rijkere wijken van Ede of Wageningen fietsen met de oortjes open, en letten op spijkers die in graniet gehamerd worden. Zo doe je Appelvinken. Ze zitten altijd hoog in boomtoppen. En in de motregen doen ze het het best. (Tenminste, hier in het Gooi...)


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Michiel en Milka

Groet, Michiel

Truus

#619
Weer een Appelvink in de tuin ik denk dat dit een mannetje is
Jammer dat de snavel niet goed zichtbaar is  :rolleye:


Ze komen nu toch regelmatig in de tuin zo wel mannetje als
vrouwtjes, dus waarderen ze ons aanbod aan voer  ;D

Groeten Truus

Joostlaan

Groeten,

Joost van der Laan

Truus

Hij was er weer nu een iets beter foto  :rolleyes:



Groeten Truus