Hoe krijg je andere vogels in je tuin?

Gestart door joost van der Laan, oktober 25, 2010, 10:46:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

Bij de Jumper (in Arnhem iig) hebben ze mu voedersilos met 6 gaten en zo'n 35cm hoog voor € 4,-. Het zijn wel simpele plastic doe-het-zelf dingen maar voor die prijs kan je geen buil vallen. Ik heb er iig meteen 4 mee laten nemen door degene die in de winkel was en het mij doorbelde. :duim:

GijsB

Ik heb ook eindelijk een zittende vogel vanaf mijn raam  ;D
Er ging een aantal dagen geleden een kauw op de railing zitten
Gijs

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Citaat van: dralion13 op januari 28, 2012, 05:50:15 AM
Ik heb ook eindelijk een zittende vogel vanaf mijn raam  ;D
Er ging een aantal dagen geleden een kauw op de railing zitten

Ik had net nog een Gaai op mijn binnenstadsbalkon die een eerder door hem/haar  in een bloempot verstopte eikel kwam terughalen. Rechtstreeks op het doel af en weer weg. Zowel het verstoppen als het opgraven zie ik enkele keren per jaar vanuit de luie zetel. (Voor zover ik weet staan er geen eiken dichterbij mijn huis dan 600 meter)
Kauwen heb ik trouwens vaak op het balkon, soms urenlang. Ik heb wel eens overwogen om een nestkast voor ze op te hangen, maar ik denk dat ik dan te vaak op ongewenste tijdstippen wakker van ze zal worden dus dat heb ik toch maar niet gedaan. Gelukkig passen ze niet door het gat van de mezenkast. Die lijkt momenteel uitverkoren door een paar Koolmezen.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op januari 28, 2012, 12:01:59 PM
Ik had net nog een Gaai op mijn binnenstadsbalkon die een eerder door hem/haar  in een bloempot verstopte eikel kwam terughalen. Rechtstreeks op het doel af en weer weg. Zowel het verstoppen als het opgraven zie ik enkele keren per jaar vanuit de luie zetel. (Voor zover ik weet staan er geen eiken dichterbij mijn huis dan 600 meter)

Dit heb ik ook al vaker waargenomen. Als je ze op die manier bezig ziet lijken ze onfeilbaar. Hun beroemde bijdrage aan verspreiding van Eiken wordt dan misschien geleverd door exemplaren die vroegtijdig overlijden? (en niet door gezonde "vergeetachtige" exemplaren).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 28, 2012, 15:22:01 PM
Citaat van: HPM op januari 28, 2012, 12:01:59 PM
Ik had net nog een Gaai op mijn binnenstadsbalkon die een eerder door hem/haar  in een bloempot verstopte eikel kwam terughalen. Rechtstreeks op het doel af en weer weg. Zowel het verstoppen als het opgraven zie ik enkele keren per jaar vanuit de luie zetel. (Voor zover ik weet staan er geen eiken dichterbij mijn huis dan 600 meter)

Dit heb ik ook al vaker waargenomen. Als je ze op die manier bezig ziet lijken ze onfeilbaar. Hun beroemde bijdrage aan verspreiding van Eiken wordt dan misschien geleverd door exemplaren die vroegtijdig overlijden? (en niet door gezonde "vergeetachtige" exemplaren).

Toen ik nog een tuin had stonden er een jaar ineens een stuk of acht jonge eikjes. Voor het grootste deel in bloempotten. Een daarvan staat nu nog steeds in een pot op mijn balkon. Ik weet niet of de eigenaar daar dood voor hoeft te zijn gegaan. Het kan ook zijn dat hij de voorraad niet nodig heeft gehad. Het zegt wel iets over de aantallen eikels die verstopt worden, want ook toen zag hetzelfde als nu op mijn balkon, dus zowel verstoppen als opgraven.
In de eikeltijd in het najaar kan je de gaaien in het buitegebied over grote afstanden zien pendelen. Met een volle krop heen en leeg weer terug. In mijn stadsomgeving heb ik ze nooit met zo'n volle krop gezien, maar dat zal wel toeval zijn.
Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: HPM op januari 28, 2012, 12:01:59 PM
Citaat van: dralion13 op januari 28, 2012, 05:50:15 AM
Ik heb ook eindelijk een zittende vogel vanaf mijn raam  ;D
Er ging een aantal dagen geleden een kauw op de railing zitten

Ik had net nog een Gaai op mijn binnenstadsbalkon die een eerder door hem/haar  in een bloempot verstopte eikel kwam terughalen. Rechtstreeks op het doel af en weer weg. Zowel het verstoppen als het opgraven zie ik enkele keren per jaar vanuit de luie zetel. (Voor zover ik weet staan er geen eiken dichterbij mijn huis dan 600 meter)
Kauwen heb ik trouwens vaak op het balkon, soms urenlang. Ik heb wel eens overwogen om een nestkast voor ze op te hangen, maar ik denk dat ik dan te vaak op ongewenste tijdstippen wakker van ze zal worden dus dat heb ik toch maar niet gedaan. Gelukkig passen ze niet door het gat van de mezenkast. Die lijkt momenteel uitverkoren door een paar Koolmezen.

Bij mijn vorige huis had ik een frans balkon. (d.w.z. openslaande deuren en dan gelijk het hek, je kon er niet staan.)

Daar kwamen maandenlang twee duiven steeds in de balkon-bloembak zitten. Op gegeven moment waren ze ineens weg en zag ik ze wekenlang niet. Later kwamen ze terug, met z'n drieën. Paps, mams, en kindje. Zal het een keer invoeren op waarneming, heb er ook een foto van.

HPM

Op mijn balkon doen soepduiven voortdurend pogingen om te broeden. Dat sta ik niet toe. Zelfs aan dat irritante gekoer van ze maak ik een einde, maar ze zijn afschuwelijk vasthoudend. Zodra ik me omdraai zitten ze weer te brullen. Ze slepen ook vreselijk veel rotzooi aan. Binnen de korste keren ligt er een hoop troep met een ei erin.
Houtduiven of Turkse Tortels zou ik denk ik wel toelaten. Houtduiven  hebben al een paar keer de eerste stappen gezet maar tot echte nestbouw is het nooit gekomen.
Bij vrienden heeft er eens een Turkse Tortel zitten broeden in een bak met viooltjes die aan de balkonrand hing. de jongen zijn uitgevlogen. Turkse Tortes zie ik nu nauwelijks meer in de stad, terwijl ze jarenlang algemeen zijn geweest.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op januari 28, 2012, 16:31:43 PM
Op mijn balkon doen soepduiven voortdurend pogingen om te broeden. Dat sta ik niet toe. Zelfs aan dat irritante gekoer van ze maak ik een einde, maar ze zijn afschuwelijk vasthoudend. Zodra ik me omdraai zitten ze weer te brullen. Ze slepen ook vreselijk veel rotzooi aan. Binnen de korste keren ligt er een hoop troep met een ei erin.

Ik zou zeggen; "leef je frustratie uit in de sterrenwaardering" (ik deel deze frustratie trouwens ook  ;) ])
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

GijsB

Het valt me nog mee hoe goed ik vogels kan horen vanuit mijn kamer op 10 hoog, met muziek aan piepen de huismussen nog duidelijk hoorbaar
Gijs

Robert V.T

Door de sneeuw en vrieskou hier opeens veel leukere soorten in de tuin, vandaag o.a. een groep van 75 kramsvogels, 15 kneuen en enkele koperwieken.
Groeten,

Robert van Tiel

jonas D

Ik had vandaag 11 eksters  :rolleye: :rolleye: :rolleye: , 7 groenlingen,vinken,mezen,...
Dit weekend is het tuinvogeltelweekend in belgie
Groeten,
Jonas

Gerard Troost

Citaat van: jonas D op februari 01, 2012, 18:10:02 PM
Dit weekend is het tuinvogeltelweekend in belgie
Dat hebben ze daar dan beter gepland als hier!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

jonas D

Zojuist ook nieuwe tuinsoort : kneu (3) samen met 8 groenlingen. Morgen wat tarwe gaan kopen bij de boer.
Groeten,
Jonas

jonas D

Gisterenavond nog bezig geweest met de tuin sneeuwvrij te maken. Vandaag en morgen tuinvogeltelweekend. Voorlopig zit ik aan 61 vogels over 14 soorten.
Uitschieters zijn: groene specht, 13 vink, 12 huismus, 5 groenling. Verder ook roodborst,kauw,merel,spreeuw,pimpelmees,houtduif,turkse tortel,....
Groeten,
Jonas

Margreet Kwh

#525
Geweldig, Jonas! Bij jullie is het vogeltelweekend beter getimed dan bij ons in NL. :duim:
Hier in Haarlem een pannetje met ijs en havermout, gelijkvloers met de sneeuwlaag: (de foto is van gisterenmiddag)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

jonas D

Ik heb ook een stuk gazon van 42 m² vrijgemaakt.  ;D ondertussen : 18 vink, 8 groenling, 1 heggenmus, 2 merel, 2 koolmees,6 ekster,2pimpelmees, 2 roodborst, 26 spreeuw, 12 huismus,5 tortels,1 houtduif,1 kauw,1 groene specht.
Groeten,
Jonas

stefanhageman

Gisteren voor het eerst een Koperwiek in de tuin. De Merels waren het echter niet eens met de nieuwe gast en joegen hem weg....
Stefan Hageman


jonas D

Resultaten tuinvogeltelling : 21 vink, 2 heggenmus, 13 groenling,5 merel, 2 koolmees, 8 ekster, 3 pimpelmees, 2 roodborst, 48 spreeuw, 12 huismus, 5 turkse tortel, 2 houtduif, 2 kaauw, 1 groene specht, 8 roek, 3 kokmeeuw,1 stormmeeuw, 2 zwarte kraai, 1 zanglijster, 1 kramsvogel :
In totaal 142 vogels over 20 soorten  ;D ;D
Groeten,
Jonas

Jeroen75

Voor wat mijn achtertuin betreft kan het woord "andere" in de titel bijna wel worden weggelaten. Het enige dat ik heb gezien in de tuin sinds we hier wonen (nu ruim 2,5 jaar!) is een enkele brutale ekster. Er hangt een vetbol, een silo met heerlijke gepelde pindaatjes, het vogelhuisje ligt vol met broodkruim en oude muesli, en ook op de grond heb ik gestrooid en er komt werkelijk nog geen leuk vogeltje op af. De enige die alles in een keer komt opvreten is die ekster, en zelfs die heb ik maanden niet meer gezien.

En dat terwijl ik in de buurt vinken, putters, zwarte roodstaarten, witte kwikstaarten, ringmussen en koolmezen heb gezien (niet allemaal in de winter natuurlijk, en ik houd het even bij de kleine vogels, andere wordt het een heel lange lijst met aalscholvers, meeuwen, allerlei ganzen en eenden, kieviten enz enz).

Ik wijt het er maar aan dat het een nieuwbouwwijk is (geen volwassen bomen in de straat, alleen wat sprietige jonge boompjes en beukenheggetjes), dat we buiten gras geen planten in de tuin hebben staan, en dat we meer watervogels in de buurt hebben dan zangvogels... maar een musje of vinkje of mereltje is toch niet zoveel gevraagd?
Met vriendelijke groet,
Jeroen G.

Margreet Kwh

Citaat van: Jeroen75 op februari 09, 2012, 11:57:10 AM
Voor wat mijn achtertuin betreft kan het woord "andere" in de titel bijna wel worden weggelaten. Het enige dat ik heb gezien in de tuin sinds we hier wonen (nu ruim 2,5 jaar!) is een enkele brutale ekster. Er hangt een vetbol, een silo met heerlijke gepelde pindaatjes, het vogelhuisje ligt vol met broodkruim en oude muesli, en ook op de grond heb ik gestrooid en er komt werkelijk nog geen leuk vogeltje op af. De enige die alles in een keer komt opvreten is die ekster, en zelfs die heb ik maanden niet meer gezien.

En dat terwijl ik in de buurt vinken, putters, zwarte roodstaarten, witte kwikstaarten, ringmussen en koolmezen heb gezien (niet allemaal in de winter natuurlijk, en ik houd het even bij de kleine vogels, andere wordt het een heel lange lijst met aalscholvers, meeuwen, allerlei ganzen en eenden, kieviten enz enz).

Ik wijt het er maar aan dat het een nieuwbouwwijk is (geen volwassen bomen in de straat, alleen wat sprietige jonge boompjes en beukenheggetjes), dat we buiten gras geen planten in de tuin hebben staan, en dat we meer watervogels in de buurt hebben dan zangvogels... maar een musje of vinkje of mereltje is toch niet zoveel gevraagd?

Waar zie je die andere vogels, Jeroen? Zitten die in de bomen/struiken?
Ik denk dat een boom of struik met eetbare bessen misschien de zaak verbetert. Kijk eens op deze site:
http://www.vivara.nl/main_category/id=18/planten.html (ik heb er geen aandelen,  ;))
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jeroen75

Vaak in struiken ja, maar soms ook op de dakrand, in de heg verderop langs de straat... dat soort plaatsen. Een putter was tegen mijn ruit aangevlogen aan de voorkant van het huis en een ringmus zat daar in onze eigen heg, maar de achtertuin lijken ze maar niet te kunnen vinden. Tenminste niet als ik naar buiten kijk ;)

Ik heb helemaal geen groene vingers, maar ben wel een enorme vogel fan, dus misschien moet ik toch maar eens gaan nadenken over een struik inderdaad.
Met vriendelijke groet,
Jeroen G.

stefanhageman

Ik weet niet hoe groot je tuin is maar een Klimop, Vuurdoorn of Klimhortensia tegen je gevel/schutting/muur aan doet al wonderen. (nestgelegenheid)
Verder een vogelbadje of kikkerpoeltje voor om uit te drinken/in te badderen. Een bes/nootdragende struik zoals Hazelaar, Gelderse Roos, Vlier of een groenblijvende struik zoals Hulst, Taxus of een conifeer voor voedsel en als de tuin groot genoeg is misschien nog een boompje zoals een Lijsterbes, Sierappel of Amerikaans Krentenboompje voor bessen. Verder nog een paar bloeiende planten voor insecten en je tuin is een waar vogelparadijsje.


Dit zijn enkel voorbeelden om vogels te lokken moet je in ieder geval denken aan voedsel, water, schuilgelegenheid en nestgelegenheid en dan komen ze vanzelf.


Stefan Hageman


rudi

deze winter aten merels in mijn tuin voor het eerst van een stuk appel met klokhuis.
Dit vond ik altijd vreemd, bij  anderen eet de merel wel appel. Ik denk dat de merel liever rozijnen eet, want die voer ik regelmatig, in de herfst eten ze de mini druiven van mijn struik, gevolgd door de rozijnen.
Ik had ook mandarijnstukjes neergelegd maar die zijn onaangeroerd gebleven.
Rozijnen zijn goedkoop en gewild!
de vetbollen en pindanetjes zijn voor de merel niet lekker, denk ik.
Elke vogel heeft zijn / haar eigen smaak!
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Grada Menting

Ik gooi vaak een appel en brood in de tuin.
Vooral Merels eten hiervan maar laatst had ik een Zwartkop, voor mij een nieuwe soort in de tuin.
http://waarneming.nl/waarneming/view/63071725

rudi

Hallo Sofie, bedankt voor de reaktie!
Ja zo'n zwartkop heb ik ook nog nooit gezien, ik had wel ooit een kramsvogel in mijn tuintje, ook geheel onverwacht. trouwens ik zie dat je een hele appel had neergelegd,ik twijfelde nog of de merel de appel te groot zou vinden om van te eten, eerst legde ik een hele appel neer maar die rotte geheel weg, later legde ik een half opgegeten appel neer, die werd dus opgegeten.
Merels zijn leuke vogels om in de tuin te hebben, zomers zingen ze je wakker!
groetjes rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Grada Menting


Bas de Maat

Deze week bij intratuin alle voer voor buitenvogels 1 + 1 gratis.
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

Botervlieg


Margreet Kwh

Zeker leuke foto's van Grada!
Ik heb net de tuin volgehangen met vogelvoer. Er vallen hier op het moment flinke hagelbuien (Haarlem). Voor morgen wordt voor de regio veel sneeuw voorspeld.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven