Hoe krijg je andere vogels in je tuin?

Gestart door joost van der Laan, oktober 25, 2010, 10:46:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Gelukkig zijn er in mijn tuin nog huismussen. Deze winter een groepje van een mus of 5. Hier in de straat wordt fanatiek gevoerd, dus ze hebben het goed. Heb nog niet ontdekt waar ze broeden.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

stefanhageman

Bij mij nog zo'n 35 Huismussen en dat gaan er meer worden met de nestkasten die ik ga ophangen.
Stefan Hageman


Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Pieter van der Luit

Ik woon nu ruim drie maanden op het platteland, heb inmiddels 73 soorten in en om de tuin gezien, maar nog steeds geen enkele Huismus.....
Het stikt hier overigens wel van de Ringmussen, dat dan weer wel ;D
Hartelijke groet,

Pieter van der Luit
www.ineziatours.nl


Op reis met andere waarnemers? Opreismetwaarneming.nl

Robert V.T

Toenet 1 appelvink en 3 kepen in de tuin ;)
Groeten,

Robert van Tiel

Robert V.T

Nu echt dolle boel, maar liefst 25 kepen!
Groeten,

Robert van Tiel

Wouter van der Ham

Vandaag heb ik ook mijn Zwaar Geschut op gehangen. 1 van de 1e vogels was een vrouw groenling! er vlogen ook nog wat putters over. Het was echt een komen en gaan van kool- En pimpelmezen! Er kwam ook nog een groepje Staartmezen op bezoek. Verder ook nog merels, Heggenmus, Roodborst, Turkse Tortel en een Manetje Vink en Huismussen.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Bart van Hoogstraten

Vanochtend ook mijn peperdure superdelux turbo-injectie voedersilo van Vivara geïnstalleerd met daarin 2 kilo supremium neutronenkorrelkrachtwintervoer erin. En raad eens?... noppes dus. Helemaal niemand die ernaar kraaide. Slechts 1 aarzelende Koolmees die heel even wat probeerde maar er zo van schrok dat ie zonder te eten weer snel vertrok. Wat zou er aan de hand zijn? (Of is het gewoon een kwestie van ontdekken en eraan gewennen?).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Wouter van der Ham

daarnet nog een leuke tuinvogel.. een KRAANVOGEL! kwam leuk wat voer eten op de silo ;)  haha, Grapje kwam vlak langs mijn huis overvliegend.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Botervlieg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 08, 2010, 17:02:34 PM
(Of is het gewoon een kwestie van ontdekken en eraan gewennen?).

Ja, denk het wel. Hier kwamen ze de eerste dagen ook niet bij de silo.
Maar nu vliegen ze af en aan.

Sjoerd

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 08, 2010, 17:02:34 PM
Vanochtend ook mijn peperdure superdelux turbo-injectie voedersilo van Vivara geïnstalleerd met daarin 2 kilo supremium neutronenkorrelkrachtwintervoer erin. En raad eens?... noppes dus. Helemaal niemand die ernaar kraaide. Slechts 1 aarzelende Koolmees die heel even wat probeerde maar er zo van schrok dat ie zonder te eten weer snel vertrok. Wat zou er aan de hand zijn? (Of is het gewoon een kwestie van ontdekken en eraan gewennen?).


Dat lijkt me inderdaad wennen, testen of de omgeving wel veilig en betrouwbaar is... Dat was bij ons ook zo geloof ik...

joost van der Laan

Citeerdaarnet nog een leuke tuinvogel.. een KRAANVOGEL! kwam leuk wat voer eten op de silo   haha, Grapje kwam vlak langs mijn huis overvliegend.

Ik heb een speciale kraanvogelsilo hangen, maar er komt niks op af  ;) (en het neemt zoveel ruimte in ;D)
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Sjoerd V. op december 08, 2010, 17:14:55 PM
Dat lijkt me inderdaad wennen, testen of de omgeving wel veilig en betrouwbaar is... Dat was bij ons ook zo geloof ik...

En inderdaad, kwestie van 24 uurtjes dus -> het is nu een gekkehuus opeens. Komen en gaan van kooltjes en pimpeltjes. Over onkruid komend voorjaar hoef ik me ook niet ongerust te maken, heggenmusjes eronder ruimen zorgvuldig alle gemorste zaadjes op.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Hier in Haarlem op het moment hagel- en sneeuwbuien. De fotobakken met zaad staan strategisch opgesteld, maar de vogels schuilen even.
Mooi dat je succes hebt, Bart!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Mijn voedersilo was een goede investering -> het lijkt wel de januari-uitverkoop in onze tuin; voortdurend komen en gaan van Kooltjes, Pimpeltjes, Heggenmusjes, Roodborstje en... al heel lang niet meer gezien, Groenling!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

stefanhageman

Leuk die Groenling! Die heb ik bij mij al ruim 2 maanden niet gezien....
Stefan Hageman


joost van der Laan

Haha, ik had ze deze maand ook weer voor het eerst in een aantal maanden ;)
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Wouter van der Ham

Ik had zaterdag nog 5 groenlingen, Sijs en een putter!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Michiel en Milka

Aha, zitten die groenlingen daar allemaal. Bij ons nog geen een dit jaar. Wel vaak huismussen (stuk of 10), maar alleen in de achtertuin.
Groet, Michiel

Stijn E.

Hier nog maar één Groenling, maar wel vier in de tuin van de overburen  :P
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Fabian Meijer

Vandaag weer eens een Kramsvogel in de tuin! Mijn moeder had hem gister al gezien (goedzo) en vanochtend zag ik hem weer. Ik heb een aantal appels in de tuin neergelegd (open gesneden). De merels zijn er dol op en nu zit er dus ook weer een Kramsvogel. Afgelopen winter ook een aantal Kramsvogels en Koperwieken in de tuin gehad. Heel leuk. Wat ook leuk is om te zien is dat de Kramsvogel erg dominant is. Als er ook maar een merel in de buurt van de appel komt jaagt hij hem weg.
Wat foto's zijn te zien op mijn weblog: http://www.fabianmeijer.blogspot.com

GijsB

bij mij willen de vogels nog niet echt komen

Heb zonnebloempitten, vetbolletjes, pinda's en pindakaas

soms komen er wat meesjes, 1 merel is vaste gast en een gaai neemt wel eens een pinda
maar vorig jaar hadden we dagelijks bezoek van een grobo op de pindakaas, en een groep spreeuwen, veel meer meesjes
ze doen nu al een week met een halve liter zonnebloempitten, en er is nog bijna niks uit... (vorig jaar een conainertje per 2 dagen)
Gijs

Bart van Hoogstraten

Hier gaat het erg goed met mijn nieuwe king-size voedersilo, zaad gaat er hard doorheen. Het lijkt alsof ze voorkeur hebben voor de kleinere zaadjes tussen de zonnebloempitten in het mengsel, die zijn bij de voeropeningen inmiddels schaarser dan in de rest van de container. Maar ik kan al afvinken op en onder de silo: Mus, Heggenmus, Vink, Groenling, Koolmees, Pimpelmees, Kuifmees, Roodborst, Merel, Ekster, Kauw, Gaai. Op het pindanetje ook af en toe Boomklever. Elders in de tuin, niet op 't voer: Winterkoning, Staartmees, Grote Bonte Specht, Groene Specht, Boomkruiper, Sijsje, Goudhaantje. Kramsvogel en Koperwiek heb ik helaas nog niet gezien maar mijn ervaring is dat dat later in de winter pas is, jan./feb. Ik woon in het centrum van Nijmegen langs een soort autoweg maar ik vermoed dat de ligging van mijn huis tussen een klein park en een groot park meespeelt in de soortenrijkdom in mijn tuin want ik heb zelfs ooit een Ransuil op bezoek gehad, toch erg ongewoon voor een stadscentrum. Vorige winter trouwens een korte tijd een Sperwerwijfje in de tuin gehad, dat aasde op de duiven van een duivenmelkende buurman. Ze vertrok toen hij er een paar keer op schoot met zijn windbuks (de eikel), hoop niet dat hij haar toen verwond had...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Trouwens, over dat parkje gesproken bij mij tegenover -> sinds ik daar woon heb ik nooit meer vuurwerk afgestoken. Je weet niet wat je meemaakt zodra het knallen begint; totale paniek onder de vogels die daar massaal slapen. Één grote alarmtoestand met in paniek overal tegenaan vliegende vogeltjes. -> kleine oproep van mij dus -> hou rekening met de plek waar je gaat knallen, niet te dicht bij parkjes/bosjes etc. waar de vogels overnachten, die lijden daar onder!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Leuk Bart, dat het zo goed gaat! Ik ben jaloers op je "oogst" ;)

Ik was vandaag erg moe, maar iemand was zo attent mij met de auto op te halen en naar Thijsse's hof te brengen, en weer terug.

Daar heb ik 2 uur lang lekker vanaf een stoel zitten kijken naar wat daar op het voer af kwam.

Merels, koolmezen, staartmezen, pimpelmezen, vinken, gaamse vlaai  ;), grote bonte specht (2x gezien), boomklever, roodborst, heggenmus.

Heerlijke middag gehad.  :duim:

joost van der Laan

Ik ben hartstikke jaloers op je Bart  :rolleye:

Vandaag weer een heel mooi roodborstje in de tuin, is weer eens wat anders ;)
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

stefanhageman

Bart, is die silo van Vivara? Ik heb namelijk dezelfde met nyjerzaad erin (overigens een aanrader i.v.m. Putters!). Alleen worden de Putters bij mij weggejaagd door de Huismussen(als ze gelijk in de tuin zitten).....


Vandaag niet in de tuin maar in een boom in de straat zag ik 5 of 6 Kool- en Pimpelmezen uit een holte komen.
Stefan Hageman


Bart van Hoogstraten

Citaat van: stefanhageman op december 15, 2010, 19:10:30 PM
Bart, is die silo van Vivara? Ik heb namelijk dezelfde met nyjerzaad erin (overigens een aanrader i.v.m. Putters!). Alleen worden de Putters bij mij weggejaagd door de Huismussen(als ze gelijk in de tuin zitten).....


Vandaag niet in de tuin maar in een boom in de straat zag ik 5 of 6 Kool- en Pimpelmezen uit een holte komen.

Ik heb deze silo
en dit voer
Voer heb ik gelijk in 10 kilo verpakking gekocht. Flinke investering in totaal maar de silo is echt een degelijk ding (gaat vast jaren mee) met grote capaciteit en de zak voer is eigenlijk ook afdoende voor de rest van de winter -> ben voor 6 tientjes, incl. bezorging aan de deur, helemaal klaar en hoef niet vaak naar buiten om bij te vullen, er gaat een kilo of 1,5 in de silo.
Putters heb ik hier nog nooit gehad helaas, zit ik te diep voor in de stad denk ik.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankw

CiteerZe vertrok toen hij er een paar keer op schoot met zijn windbuks (de   eikel), hoop niet dat hij haar toen verwond had...
Als ie dat nog eens doet mag je mij wel even een mailtje sturen, Bart. Dan heb ik nog wel een telefoonnummer van de/een locale aid-er ed. Anders kom ik, met alle liefde, zelf wel even langs om met m te praten. 8)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: frankw op december 16, 2010, 16:20:24 PM
CiteerZe vertrok toen hij er een paar keer op schoot met zijn windbuks (de   eikel), hoop niet dat hij haar toen verwond had...
Als ie dat nog eens doet mag je mij wel even een mailtje sturen, Bart. Dan heb ik nog wel een telefoonnummer van de/een locale aid-er ed. Anders kom ik, met alle liefde, zelf wel even langs om met m te praten. 8)

Hij doet iets wat niet mag van de wet. Van de andere kant... als je soms hoort wat voor bedragen er over de tafel gaan voor een kampioen-duif. Dat loopt zo op tot € 5000,- (kan het me op een of andere manier wel voorstellen dat iemand zoiets doet). Maar hoe dan ook, 't is niet goed te praten.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/