Hoe krijg je andere vogels in je tuin?

Gestart door joost van der Laan, oktober 25, 2010, 10:46:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hier lijken de kleinere vogels het voer ook ontdekt te hebben.

Kool- en pimpelmezen vliegen af en aan.
En ook de roodborst komt een paar keer per dag.

Nog geen mussen op mijn balkon gezien. Hoop dat die ook nog komen.

Wouter van der Ham

Vandaag ook weer voer ingekocht bij de Hoogvliet :
1 zak Strooivoer
2 pindanetjes
1 pakket ; 1 pindazakje, 3 vetstaven en 3 vetbollen
1 pak Rozijnen
1 zak appels

Ben benieuwd hoelang dat gaat duren.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

joost van der Laan

Echt een hele goede tuinvogeldag, met:

2 groenling
3 koolmees
1 pimpelmees
2 vink
2 merel
1 winterkoning
1 roodborst
1 heggenmus
en veel huismussen

Dat allemaal in een paar minuten ;D
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Marina

Vandaag de eerste spreeuwen weer in de tuin!
Weer verse lading voertjes opgehangen/neergestrooid, nu de sneeuw weg is is het voer weer een stuk toegankelijker.
Veel eenden zijn meteen weer terug het bos ingegaan, aan de hoeveelheid eenden achter het huis kan ik zien hoe koud het wordt  ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Pieter van der Luit

Ook hier weer spreeuwen in de tuin. Vind ik niet de leukste vogels in de tuin, maar wat doe je eraan?
Verder ook twee Goudvinken vlakbij het raam en de gebruikelijke soorten als Ringmus, Merel, Gaai, Roodborst, Pimpel- en Koolmees, Groenling, Kramsvogel, Heggemus, Vink en af en toe een Sperwer die een kijkje komt nemen....
Hartelijke groet,

Pieter van der Luit
www.ineziatours.nl


Op reis met andere waarnemers? Opreismetwaarneming.nl

Marina

Citaat van: Pieter van der Luit op december 07, 2010, 16:01:57 PM
Ook hier weer spreeuwen in de tuin. Vind ik niet de leukste vogels in de tuin, maar wat doe je eraan?

zolang het er nog maar 2 zijn, zijn ze wel grappig
"mijn" gaai heb ik nog steeds niet gezien maar de pindakrans is al gehalveerd. Kunnen ook de kauwtjes zijn geweest.
De kleine vogeltjes hangen liever aan de pindanetjes.

Het strooivoer koop ik nu los bij de dierenwinkel, dat is goedkoper dan de voorverpakte zakken.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Wouter van der Ham

Wat vinden jullie van kauwen & eksters ect.? Hebben jullie van die beschermkooien er om heen of denken jullie dat zij ook moeten eten?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Marina

Hier zit dat elkaar niet in de weg, integendeel!
De eksters eten kattebrokjes en kattenvoer wat de kat heeft overgelaten.
De kleine vogeltjes hangen aan pindanetjes.
Als een kauwtje een vetbol stukkrijgt of wat slordig eet op het voederplankje hebben de grondvogeltjes ook lekker te smikkelen.
Op de grond ligt strooivoer, wordt alleen gegeten door de grondeters.
Door heel de tuin heen hangt overal wel iets, op verschillende niveaus, ieder kan smikkelen wat ie wil.
Grote en kleine vogeltjes hebben een iets ander dieet, gaat prima hier.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Gerard Troost

Citaat van: Pieter van der Luit op december 07, 2010, 16:01:57 PM
Ook hier weer spreeuwen in de tuin. Vind ik niet de leukste vogels in de tuin, maar wat doe je eraan?

Grappig die verschillen in wat mensen leuk vinden. Mijn dag kan niet meer stuk als er een paar spreeuwen aan de vetbol hebben gehangen (wat afgelopen week elke dag het geval was, dus met mijn stemming zit het wel snor, wat wellicht ook veroorzaakt kan worden doordat de kauwen mn tuin de laatste tijd wat links laten liggen...)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jan vH

Ik heb van Sinterklaas een raamsilo gekregen, en heb 'm gisteren opgehangen. Vanmiddag zat er al een Koolmees op. Prachtig dichtbij!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Margreet Kwh

Citaat van: wouteren3 op december 07, 2010, 16:41:28 PM
Wat vinden jullie van kauwen & eksters ect.? Hebben jullie van die beschermkooien er om heen of denken jullie dat zij ook moeten eten?
Wouter, van mij mogen kauwen en eksters ook eten. Door verschillende soorten voer te strooien en op te hangen, krijgen de anderen ook genoeg te eten. De kauwen en eksters zijn meestal degenen die er met frieten en aardappels vandoor gaan, en minder met zaad. En ze gaan al helemaal niet aan de vetbol hangen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Citaat van: Jan vH op december 07, 2010, 17:12:00 PM
Ik heb van Sinterklaas een raamsilo gekregen, en heb 'm gisteren opgehangen. Vanmiddag zat er al een Koolmees op. Prachtig dichtbij!

Hallo Jan,

Is dat er zo een die met zuignapjes aan het raam hangt?

En? Blijft dat goed hangen?

Groetjes, Marleen

Jan vH

Citaat van: M. Baltus op december 07, 2010, 17:19:15 PM
Citaat van: Jan vH op december 07, 2010, 17:12:00 PM
Ik heb van Sinterklaas een raamsilo gekregen, en heb 'm gisteren opgehangen. Vanmiddag zat er al een Koolmees op. Prachtig dichtbij!

Hallo Jan,

Is dat er zo een die met zuignapjes aan het raam hangt?

En? Blijft dat goed hangen?

Groetjes, Marleen

Klopt. Hij blijft goed hangen, de zuignapjes zijn echt heel stevig. Op de website van Vivara staat nog meer info.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Gerard Troost

Citaat van: MarKoHu op december 07, 2010, 17:18:17 PM
En ze gaan al helemaal niet aan de vetbol hangen.

Ow, bij mij jagen de Kauwtjes er een vetbol per dagdeel door...
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Bart van Hoogstraten

Mijn moeder maakte vroeger zelf vetbollen van het afgewerkte frituurvet. Lijkt me bij jouw verbruik ook wel een optie, Jan. Misschien kun je een deal maken met een plaatselijke frituur?  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Robert V.T

Citaat van: stefanhageman op december 03, 2010, 17:25:57 PM
Vandaag een nyjersilo en nyjerzaad binnen gekregen via de post.(bestelt bij vivara)
Ben benieuwd of de Putters en Groenlingen er van komen eten.

Hier ben ik wel nieuwschierig naar. Heb je al sijzen en putters op je nyersilo gezien?
Groeten,

Robert van Tiel

Botervlieg

Citaat van: Jan vH op december 07, 2010, 17:31:31 PM
Citaat van: M. Baltus op december 07, 2010, 17:19:15 PM
Citaat van: Jan vH op december 07, 2010, 17:12:00 PM
Ik heb van Sinterklaas een raamsilo gekregen, en heb 'm gisteren opgehangen. Vanmiddag zat er al een Koolmees op. Prachtig dichtbij!

Hallo Jan,

Is dat er zo een die met zuignapjes aan het raam hangt?

En? Blijft dat goed hangen?

Groetjes, Marleen

Klopt. Hij blijft goed hangen, de zuignapjes zijn echt heel stevig. Op de website van Vivara staat nog meer info.

Ik had ze inderdaad bij Vivara gezien. Maar twijfelde erg of de zuignapjes wel goed zouden houden.
Fijn dat het zo goed werkt!  :duim:

Bart van Hoogstraten

Vandaag ook mijn "zware geschut" binnengekregen van Vivara -> Voedersilo Adventurer van 55 cm en een zak Premium Voedersilo-mix van 10 kg. Net de boel opgehangen, ben benieuwd morgenvroeg (en naar het onkruid eronder komend voorjaar  :P ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

belle

Citaat van: Robert V.T op december 07, 2010, 17:42:07 PM
Citaat van: stefanhageman op december 03, 2010, 17:25:57 PM
Vandaag een nyjersilo en nyjerzaad binnen gekregen via de post.(bestelt bij vivara)
Ben benieuwd of de Putters en Groenlingen er van komen eten.

Hier ben ik wel nieuwschierig naar. Heb je al sijzen en putters op je nyersilo gezien?

Ik had twee jaar geleden een grote voedersilo die ik vulde met zonnepitten. De koolmezen en pimpelmezen hadden er veel plezier van. Tot de putters het in de gaten kregen. Het duurde niet lang of op allevier de 'zitjes' zat een (agressieve) putter en nog veel meer er omheen en geen andere vogel kwam er meer aan te pas. Toen ben ik maar weer op de grond en op een grote steen gaan strooien. Dat gaf veel meer rust, zowel voor de mezen en groenlingen, als voor de puttertjes. De groenlingen kwamen ook wel op de silo, maar ze waren nogal schuw en lieten zich snel verjagen.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Sjoerd

Citaat van: gtroost op december 07, 2010, 17:33:05 PM
Citaat van: MarKoHu op december 07, 2010, 17:18:17 PM
En ze gaan al helemaal niet aan de vetbol hangen.

Ow, bij mij jagen de Kauwtjes er een vetbol per dagdeel door...


Bij ons gaan ze op de tak erboven zitten en trekken ze hem aan het touw langzaam omhoog zodat ze die bol gewoon met hun klauwen vast kunnen pakken...
Slimme beesten :o

Marina

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 07, 2010, 17:55:57 PM
Vandaag ook mijn "zware geschut" binnengekregen van Vivara -> Voedersilo Adventurer van 55 cm en een zak Premium Voedersilo-mix van 10 kg. Net de boel opgehangen, ben benieuwd morgenvroeg (en naar het onkruid eronder komend voorjaar  :P ).

als er opeens peentjes opkomen: dan weet je waardoor het komt  ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jan vH

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 07, 2010, 17:36:01 PM
Mijn moeder maakte vroeger zelf vetbollen van het afgewerkte frituurvet. Lijkt me bij jouw verbruik ook wel een optie, Jan. Misschien kun je een deal maken met een plaatselijke frituur?  ;)

Zoveel gebruik ik ook weer niet. Meestal gaan er maar zo'n tien tot twintig vetbollen per winter door. Dan ben je dus voor minder dan twee euro al klaar bij de Action.

Maar bedankt voor de tip.  ;)

Wat trouwens ook wel leuk is:
In het voorjaar zelf zonnebloemen zaaien, en daarna de zaden oogsten. Je hebt dan mooie bloemen en goedkoop vogelvoer.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Marina

Zonnebloemen doen het bij mij nooit, heel gek.
Elke andere plant krijg ik wel in bloei, deze niet.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

jonas D

Citaat van: Jan vH op december 07, 2010, 18:36:47 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 07, 2010, 17:36:01 PM
Mijn moeder maakte vroeger zelf vetbollen van het afgewerkte frituurvet. Lijkt me bij jouw verbruik ook wel een optie, Jan. Misschien kun je een deal maken met een plaatselijke frituur?  ;)

Zoveel gebruik ik ook weer niet. Meestal gaan er maar zo'n tien tot twintig vetbollen per winter door. Dan ben je dus voor minder dan twee euro al klaar bij de Action.

Maar bedankt voor de tip.  ;)

Wat trouwens ook wel leuk is:
In het voorjaar zelf zonnebloemen zaaien, en daarna de zaden oogsten. Je hebt dan mooie bloemen en goedkoop vogelvoer.


Dat heb ik ook gedaan. Maar je moet al redelijk vroeg oogsten als het van de vogels afhangt.
Groeten,
Jonas

GijsB

je kan ze er toch ook in laten zitten, dan pakken de vogels de pitten zelf
Gijs

stefanhageman

Citaat van: Robert V.T op december 07, 2010, 17:42:07 PM
Citaat van: stefanhageman op december 03, 2010, 17:25:57 PM
Vandaag een nyjersilo en nyjerzaad binnen gekregen via de post.(bestelt bij vivara)
Ben benieuwd of de Putters en Groenlingen er van komen eten.

Hier ben ik wel nieuwschierig naar. Heb je al sijzen en putters op je nyersilo gezien?


Putters wel Sijzen nog niet maar dat zal wel niet zo snel in de stad. Bovendien vinden de Koolmezen het ook lekker.
Stefan Hageman


joost van der Laan

Vandaag ook weer zo'n winterkoninkje op een meter afstand, en die zijn egt enorm klein zeg, maar het minst schuw van allemaal (gaat gewoon mij een beetje aan staan kijken voor het raam en gaat dan weer verder met insecten zoeken ;))
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

frankw

Citaat van: Jan vH op december 07, 2010, 17:31:31 PM
Citaat van: M. Baltus op december 07, 2010, 17:19:15 PM
Citaat van: Jan vH op december 07, 2010, 17:12:00 PM
Ik heb van Sinterklaas een raamsilo gekregen, en heb 'm gisteren opgehangen. Vanmiddag zat er al een Koolmees op. Prachtig dichtbij!

Hallo Jan,

Is dat er zo een die met zuignapjes aan het raam hangt?

En? Blijft dat goed hangen?

Groetjes, Marleen

Klopt. Hij blijft goed hangen, de zuignapjes zijn echt heel stevig. Op de website van Vivara staat nog meer info.
Voorlopig wel, maar hou er rekening mee dat ze ongeveer elke 3 maanden naar beneden lazeren. 8)
Wel geweldig die dingen! Ik heb er dus ook een en als ik voor het raam sta te kijken dan komen ze gewoon eten; dan zitten de pimpel- en koolmezen op nog geen 10 cm van mn hoofd.. De pimpels vinden het absoluut niet erg maar de koolmezen zijn vaak snel weer weg.

CeesvanDijk

Bij mij ontzettend veel Kool en Pimpelmezen in het vogelhuisje (die anderhalve meter achter het raam hangt).
Voor de rest Vinken, Heggenmussen en de dagelijkse Roodborst die al het hele jaar komt.
Ook twee Turkse Tortels eten mee.
Waar zijn toch die Huismussen gebleven die je je vroeger zo veel zag.
Ik heb er nog geen een gezien.
 

Bart van Hoogstraten

Citaat van: CeesvanDijk op december 07, 2010, 21:48:22 PM
Waar zijn toch die Huismussen gebleven die je je vroeger zo veel zag.

Daar zijn een aantal verklaringen voor -> Hier 2: met huidige nieuwbouw-methodes steeds minder nestplaatsen voor deze holenbroeder die graag onder gapende dakpannen zit. En (volgens mij de meest plausibele) van de middeleeuwen tot de tweede wereldoorlog was deze cultuurvolger zo'n beetje het enige vogeltje in stad en dorp. Daarna kwam er pas de merel bij en vervolgens in een grote "waterval" al die andere soorten die we nou normaal vinden in onze tuinen. Hun aanvankelijk exclusieve "niche" moeten ze nu delen. De verklaring waarom ze op het platte land bij de ene boerderij massaal zitten en bij de andere boerderij een eindje verderop volledig ontbreken schijnt de aan-/afwezigheid van steenmarter te zijn.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/