Hoe krijg je andere vogels in je tuin?

Gestart door joost van der Laan, oktober 25, 2010, 10:46:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

GijsB

Gijs

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

GijsB

Gijs

Denro

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

frankw

#124
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 15, 2010, 21:15:56 PM
Goed zoeken! Koop vooral grote zakken! Mixen moet je eigenlijk nooit kopen, dit kun je zelf namelijk ook.
Zo kun je ook goedkoop rozijnen en Pinda's (€40,--/25kg) kopen.
Je kan bijvoorbeeld ook eens vragen bij de lokale Duivenclub waar hun voer kopen als je geen adres kan vinden.

Maar bij de lokale boerenbond kun je dit meestal wel halen, en evt. kunnen ze het wel bestellen.
Zelf haal ik het bij oa. Van Cranebroek in Budel en Leyen in Maaseik.
Vetbollen sla ik groots in zodra deze bij de Aldi weer zijn. Kosten dat €10,-- voor 60 stuks van goede kwaliteit!
Pindanetjes haal ik soms bij de Boerenbond, als ze in de actie zijn. 50ct/200gram (netje) (= €62,50/25Kg) of bij Van Cranebroek 55ct/200gram. Koop overigens altijd de laagste kwaliteit. Het verschil in voerbesparing door een hogere prijs haal je er niet uit met het voordeel van een lagere kwaliteit.
Appels koop ik voor ca. 15ct/Kg, het is de laagste kwaliteit maar afgelopen winter ging er 30 kilo/week doorheen.

Thuis heb ik nu ruim 50 kilo strooi/silo voer in vooraad en ca 50 vetbollen/netjes etc. Bij goed voeren kan ik ca 10kg voer/week er doorheen krijgen.

Maar ik heb dan ook wel tot 50 mussen tegelijk in de tuin. Evenals 15-20 mezen tegelijk soms. En mijn tuin is echt niet groot! Ik schat de oppervlakte op ca. 70m2. Wel heb ik de tuin zo ingericht dat hij overzichtelijk is voor mij, maar er wel veel beschutting is.
Bij Jumper 50 pindanetjes á 200gram voor € 10.-, dat lijkt me ook een goede prijs! 1 euro per kilo..

Vincent Hart

@Hoe krijg je andere vogels in je tuin?
Er een steengroeve inrichten?  ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

 ;D ;D ;D Of je huisvuil systematisch in je tuin blijven opstapelen -> krijg je veel Meeuwen en Kraaien!

De succesvolste bijdrage tot nu toe aan de soortenrijkdom in mijn tuin is trouwens het overlijden van mijn kat!  :P
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

joost van der Laan

@vincent, als ik er een vergunning voor krijg, dan doe ik het meteen :P
Al was het maar voor een rotskruipertje  ;)
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Bart van Hoogstraten

#128
 ;D ;D ;D Nee, maar serieus -> toen ie nog leefde had ik alleen maar gestresste Merels broedend (werd zelf trouwens ook gestresst van die permanente alarmroep de hele tijd). Na zijn dood ook Koolmees, Heggenmus, Staartmees en Roodborst. Ook geen dode kleine watersalamandertjes meer op de vijveroever en inmiddels hebben zich de Bruine Kikker en Gewone Pad er ook (spontaan) gevestigd. Vlak onder het wateroppervlak van de vijver heb ik trouwens op wat baksteentjes een plavuis neergelegd -> ook goeie tip; vogels staan soms letterlijk in de rij te wachten op hun beurt voor hun badje. (Merels zijn trouwens de baas, iedereen moet voor ze wijken). Zomers koop ik trouwens regelmatig krekeltjes (reptielenvoer) bij de dierenwinkel. Die strooi ik dan door de tuin -> geeft op zwoele zomeravonden gezellig geluid... totdat de merels ze allemaal gevonden hebben en dan koop ik weer een nieuwe portie.

edit -> zelfs een een-ogig merelwijfje broedend in de tuin gehad. Die was zelfs zo mak dat ze bijna uit de hand at en om eten kwam "vragen". Die heeft in haar eentje met maar 1 oog met succes 3 jongen groot getrokken. Dat zou echt niet gelukt zijn met die kat in de tuin!
http://waarneming.nl/waarneming/view/43516710
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankw

CiteerZomers koop ik trouwens regelmatig krekeltjes (reptielenvoer) bij de   dierenwinkel. Die strooi ik dan door de tuin -> geeft op zwoele   zomeravonden gezellig geluid... totdat de merels ze allemaal gevonden   hebben en dan koop ik weer een nieuwe portie.
Wat voor Krekels zijn het? Lijkt me niet handig om die beesten zomaar overal los te laten.. :angel:

Jarinka

Bij mij is het juist andersom: nu mijn konijn dood is, zijn er minder vogels (maar meer soorten, of ik let er beter op :P). Toen hij nog leefde zaten er regelmatig Huismussen in z'n hok om z'n voer op te eten, maar de Huismus die ik net zag was de eerste in anderhalve week.
Groeten, Jarinka Heijink

GijsB

en wat nou als je gewoon nog steeds een bakje konijnenvoer buiten zet, dan blijven de huismussen toch, lijkt me
Gijs

Vincent Hart

en met een beetje 'geluk' krijg je wat (wilde) knaagdieren kado ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Citaat van: dralion13 op november 22, 2010, 16:02:44 PM
en wat nou als je gewoon nog steeds een bakje konijnenvoer buiten zet, dan blijven de huismussen toch, lijkt me
Dan kan ik beter vogelvoer ophangen, dat is een stuk efficiënter. Want bij het vogelvoer aten ze alleen de graankorrels.
Groeten, Jarinka Heijink

Bart van Hoogstraten

Citaat van: frankw op november 22, 2010, 15:39:35 PM
Wat voor Krekels zijn het? Lijkt me niet handig om die beesten zomaar overal los te laten.. :angel:

Huiskrekeltjes. Ik weet dat het fout is (valse fauna) maar ik woon in het centrum van de stad en het beestje is inmiddels ingeburgerd in onze gebouwen en komt buitenshuis de winter toch niet door. (volgens mij planten ze zich niet voort buitenshuis).
Maar ik moet wel uitkijken met verspreiden van dit nieuws -> mijn buurman was zich ooit aan het beklagen over een krekel in zijn huis die hem al nachtenlang wakker hield. Hij kreeg hem maar niet te pakken en werd er helemaal gek van. (ik had dus net van tevoren een portie in mijn tuin gestrooid).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

joost van der Laan

Vandaag mooie dag met tuinvogels:
Heggenmus
Koolmees
Pimpelmees
Vink
Huismus
Roodborst
Merel
Kauw
en Ekster.

Voor mij een goed resultaat met een nog niet heel oude tuin.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: frankw op november 22, 2010, 10:41:32 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 15, 2010, 21:15:56 PM
Goed zoeken! Koop vooral grote zakken! Mixen moet je eigenlijk nooit kopen, dit kun je zelf namelijk ook.
Zo kun je ook goedkoop rozijnen en Pinda's (€40,--/25kg) kopen.
Je kan bijvoorbeeld ook eens vragen bij de lokale Duivenclub waar hun voer kopen als je geen adres kan vinden.

Maar bij de lokale boerenbond kun je dit meestal wel halen, en evt. kunnen ze het wel bestellen.
Zelf haal ik het bij oa. Van Cranebroek in Budel en Leyen in Maaseik.
Vetbollen sla ik groots in zodra deze bij de Aldi weer zijn. Kosten dat €10,-- voor 60 stuks van goede kwaliteit!
Pindanetjes haal ik soms bij de Boerenbond, als ze in de actie zijn. 50ct/200gram (netje) (= €62,50/25Kg) of bij Van Cranebroek 55ct/200gram. Koop overigens altijd de laagste kwaliteit. Het verschil in voerbesparing door een hogere prijs haal je er niet uit met het voordeel van een lagere kwaliteit.
Appels koop ik voor ca. 15ct/Kg, het is de laagste kwaliteit maar afgelopen winter ging er 30 kilo/week doorheen.

Thuis heb ik nu ruim 50 kilo strooi/silo voer in vooraad en ca 50 vetbollen/netjes etc. Bij goed voeren kan ik ca 10kg voer/week er doorheen krijgen.

Maar ik heb dan ook wel tot 50 mussen tegelijk in de tuin. Evenals 15-20 mezen tegelijk soms. En mijn tuin is echt niet groot! Ik schat de oppervlakte op ca. 70m2. Wel heb ik de tuin zo ingericht dat hij overzichtelijk is voor mij, maar er wel veel beschutting is.
Bij Jumper 50 pindanetjes á 200gram voor € 10.-, dat lijkt me ook een goede prijs! 1 euro per kilo..
Net bij de Jumper geweest. Is €20 voor 50 netjes, 24 kosten €10,-- en 100 vetbollen (kwaliteit kan beter) kosten ook €20,--

Kan dus goedkoper.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Dorine

Zelf ben ik 3 weken geleden begonnen met voeren.
De vetbolletjes van de Action (6 voor €1) zijn erg in trek, aan de silo met die dingen erin is het soms een gekkenhuis en
op de grond onder de silo's druk met heggemussen, duiven, tortels, eksters, kauwen en merels.
Sinds het weekend ook een aantal ringmussen erbij die van de vetbollen komen snoepen.
Dorine van Asten
peregrines.nl

GijsB

Ik ga denk ik in de loop van de week beginnen met voeren (heb bos achter het huis, hier is volgens mij nog genoeg te vinden, meestal komen er steeds meer vogels in de tuin als het voedsel zoeken lastiger wordt voor de vogels)
Gijs

Marina

Citaat van: joost van der Laan op oktober 26, 2010, 09:47:41 AM
Ja, ik voeder ook veel. Maar heb nog nooit last gehad van muizen ofzo. Vanaf wanneer beginnen jullie eigenlijk met pinda's en vetbollen?
Zomervoertjes strooi ik het hele jaar door, net als restjes aardappel (zonder zout), oud brood, koekkruimels, restje pasta (zonder saus), etc.
Verder heb ik in de tuin aardbeien en bramen, naast de besdragende struiken/klimop. Een paar rozenbottels laat ik zitten voor de groenling.

Pinda's en zonnebloempitten volgen vlak na halloween (31 okt).
Van lieverlee wordt dat uitgebreid, e.e.a. ook afhankelijk van de buitentemperatuur en bezoeker. Als het Roodborstje komt dan krijgt hij regelmatig beetje havermout, de merel af en toe een appeltje of wat rozijntjes, etc.

In het voorjaar wordt het "vette spul" weer afgebouwd, en zeker als er babyvogeltjes zijn dan zorg ik dat er geen pinda meer hangt (die kunnen erin stikken). Dan gaat er en toe wat meelwurmpjes o.i.d.  in de allesfeeder en/of op de grond. (Ook gewaardeerd door de eenden trouwens, dat kleffe brood is ook niet alles).

Ik heb wel woelmuizen, maar behalve dat mn gazon er niet van opknapt verder geen last van.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

Vogelbescherming heeft een reeks webcams geplaatst in tuinen die ingericht zijn op het aantrekken van vogels. Vanaf 2 januari gaan die de ether in.
Je kunt ze hier volgen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankw

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 23, 2010, 17:19:38 PM
Citaat van: frankw op november 22, 2010, 10:41:32 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 15, 2010, 21:15:56 PM
Goed zoeken! Koop vooral grote zakken! Mixen moet je eigenlijk nooit kopen, dit kun je zelf namelijk ook.
Zo kun je ook goedkoop rozijnen en Pinda's (€40,--/25kg) kopen.
Je kan bijvoorbeeld ook eens vragen bij de lokale Duivenclub waar hun voer kopen als je geen adres kan vinden.

Maar bij de lokale boerenbond kun je dit meestal wel halen, en evt. kunnen ze het wel bestellen.
Zelf haal ik het bij oa. Van Cranebroek in Budel en Leyen in Maaseik.
Vetbollen sla ik groots in zodra deze bij de Aldi weer zijn. Kosten dat €10,-- voor 60 stuks van goede kwaliteit!
Pindanetjes haal ik soms bij de Boerenbond, als ze in de actie zijn. 50ct/200gram (netje) (= €62,50/25Kg) of bij Van Cranebroek 55ct/200gram. Koop overigens altijd de laagste kwaliteit. Het verschil in voerbesparing door een hogere prijs haal je er niet uit met het voordeel van een lagere kwaliteit.
Appels koop ik voor ca. 15ct/Kg, het is de laagste kwaliteit maar afgelopen winter ging er 30 kilo/week doorheen.

Thuis heb ik nu ruim 50 kilo strooi/silo voer in vooraad en ca 50 vetbollen/netjes etc. Bij goed voeren kan ik ca 10kg voer/week er doorheen krijgen.

Maar ik heb dan ook wel tot 50 mussen tegelijk in de tuin. Evenals 15-20 mezen tegelijk soms. En mijn tuin is echt niet groot! Ik schat de oppervlakte op ca. 70m2. Wel heb ik de tuin zo ingericht dat hij overzichtelijk is voor mij, maar er wel veel beschutting is.
Bij Jumper 50 pindanetjes á 200gram voor € 10.-, dat lijkt me ook een goede prijs! 1 euro per kilo..
Net bij de Jumper geweest. Is €20 voor 50 netjes, 24 kosten €10,-- en 100 vetbollen (kwaliteit kan beter) kosten ook €20,--

Kan dus goedkoper.
Vreemd. Ik zou toch zweren dat ze een 10-tje kostten..

Botervlieg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 24, 2010, 10:26:15 AM
Vogelbescherming heeft een reeks webcams geplaatst in tuinen die ingericht zijn op het aantrekken van vogels. Vanaf 2 januari gaan die de ether in.
Je kunt ze hier volgen.

Leuke webcam, veel vogels daar. Voor wat ik heb gezien nog wel veel van hetzelfde, maar dat geeft niet.

Ik ben vandaag voor de vogeltjes naar het tuincentrum gefietst.
Heb - net als op de cam - een voedersilo gekocht, voor de kleinere vogeltjes.
En een rekje waar je vetblokken in kan doen.

De silo hangt, de vetblokken nog niet. Ik wacht nog op versterking met schroef/boor machine.

Moet zeggen dat de vogels bij ons nog niet echt veel komen eten.
Op mijn balkon althans.

Er ligt vanalles. Pinda's, allerlei zaad, brood, vetblokken-of-bollen-of-ringen

Overigens komen hier ook niet echt "bijzondere" vogels.
Met duiven, kauwen, ekster, koolmees, pimpelmees, af en toe een staartmees en wat mussen valt er weinig 'spectaculairs' te zien hier.

Groetjes, Marleen

joost van der Laan

Vandaag alweer een mooie dag, met o.a. een merel op een meter afstand, met goede foto's (ook mooie foto's van koolmees, pimpelmees huismus en heggenmus :D)
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Botervlieg

Het is absoluut een mooie dag, Joost!

Het Haarlemse vogelvolk lijkt mijn 5-sterren restaurant ook te hebben ontdekt!

:angel:

stefanhageman

#145
Die vorst doet blijkbaar wonderen! Vandaag "grote" aantallen vogels in de tuin:
Spreeuw        10-15
Koolmees       08
Pimpelmees    06
Huismus         35-40
Vink                04 (2 vrouw, 2 man)
Heggenmus    01
Turkse Tortel  04
Kauw              08
Putter             02
Zwarte Kraai   02
Merel              02


Daardoor ook 2 vetbollen, pindanetje, 2 appels en een voedersilo met zaad er doorheen gegaan.
Stefan Hageman


Robert V.T

Vandaag veel vogels :

kuifmees 1
zwarte mees 2
glanskop 3
pimpelmees 20
koolmees 15
boomklever 3
heggenmus 1
roodborst 2
winterkoning 1
vink 7
groenling 5
merel 4
turkse tortel 3
houtduif 2
Groeten,

Robert van Tiel

joost van der Laan

4 daarvan heb ik nog nooit in mijn tuin gehad, en zal ik er ook niet snel in krijge: Kuifmees, zwarte mees, glanskop en boomklever
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Robert V.T

Alle 4 zitten er bij mij dagelijks, alleen niet altijd evenveel. ;D
Groeten,

Robert van Tiel

joost van der Laan

Woon je in limburg of noordelijker, want ik woon in Friesland en daar zitten die mezensoorten niet.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan