Aquila arend - Oost-Afrika

Gestart door Rick van der Weijde, oktober 24, 2010, 13:12:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rick van der Weijde

Beste mensen,

Onderstaande arend heb ik waargenomen en gefotografeerd tijdens een rondreis in Kenya en Tanzania.
In het veld had ik er zo mijn eigen ideeën over, maar had ik nog steeds wat twijfel.
Nu aan de hand van de foto's nog steeds. Voor ik zelf wat roep, hoor ik graag wat suggesties en motivaties van anderen.
Iemand die er iets over durft te zeggen...?

Groet,
Rick

Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

jvdlaan

Lijkt mij een adulte (5/6+ kj) Savanne Arend - Aquila rapax; Steppearend zou in dit kleed iets donkere handpendekveren hebben en een bredere diffuse achtervleugelrand; vleugels bij Steppe zijn in verhouding ook langer, maar dat kan ook de hoek zijn. P5 is trouwens aan het ruien.
Andere wellicht ondersteunende kenmerken zijn de niet zo lange poten, de voeten zitten ongeveer op gelijke hoogte met de achtervleugelrand, bij Steppe zie je dat die er voorbij gaan (langere poten!).

Rick van der Weijde

Hallo Jan,

Dank voor je reactie. Ter plaatse in het veld hadden we Steppe/Savannearend eigenlijk bijna direct 'uitgesloten' op basis van verhoudingen van vleugels, en staart, alsook de algehele kleur (laatste is misschien wat discutabel, gezien de toch wel behoorlijke variatie in kleur). We hebben tijdens onze reis erg veel arenden gezien, vooral (en bijna alleen) Savannearenden. Deze vielen allemaal op door de relatief langere en vooral rechte vleugels (in vergelijking met deze vogel) en met een langere staart. Vrijwel alle vogels waren bovendien behoorlijk wat lichter dan deze vogel. Steppearend heeft volgens mij dezelfde proporties als Savannearend (al heb ik er daarvan niet zoveel gezien, en geen een deze reis), maar volgens mij zou zelfs op onderstaande foto ook de mondhoek nog als uitsluitend kenmerk kunnen dienen.

Er zijn echter meer Aquila-arenden in Oost-Afrika (vastgesteld). Hiervan vallen Wahlbergs Arend (te klein, bovendien helemaal een lange staart) en Keizerarend (op basis van kleurstelling) af.

Mag duidelijk zijn dat ik zelf vooral twijfelde over Schreeuw/Bastaardarend, en in het veld ter plaatse (ondanks wat twijfel) uitgekomen op de laatste. Dit vooral vanwege de toch wel donkere kleur, relatief 'ronde' vleugels en opvallend korte, ronde staart.

Hoe zie jij dit?

Gr. Rick
Rick van der Weijde

jvdlaan

Rick, ik zag je antwoord nu pas.
Bij Bastaard en Schreeuw eindigt de mondhoek altijd onder het midden van het oog. Bij Steppe- en Savanne Arend eindigt deze onder de achterzijde van of zelfs voorbij het oog. Bij deze vogel eindigt de mondhoek onder de achterzijde van het oog
Verder zijn bij Bastaard- en Schreeuwarend de poten langer en dat uit zich dat de bevedering van de poten voorbij de achtervleugelrand eindigt.
Ik vond op het internet diverse foto's van Savannearend met een soortgelijke verhouding vleugellengte/vleugelbreedte. Kijk eens op www.netfugl.dk naar bv deze: http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=9653
Toegegeven, die is uit India, maar het is wel dezelfde soort.

Groeten, Jan

Rick van der Weijde

Hoi Jan,

Leerzaam. Het kenmerk van de mondhoek kon ik wel (vooral bij Steppearend), al moet ik zeggen dat ik dat niet op basis van dit plaatje durf te zeggen (ja, dat het geen Steppe is...). Ik zal vanavond thuis eens op het origineel kijken. Het kenmerk van de langere poten op basis van de bevedering kon ik niet.

Op zich haal je ook wel een interessante foto aan. Zal daar nog eens beter naar kijken; vleugelbreedte/lengte lijkt inderdaad toch te passen, maar wat mij direct opvalt is de toch wel opvallend langere staart dan de vogel die ik heb gekiekt... En dat valt me eigenlijk bij de meeste foto's op netfugl op (behalve die waar je hem bijna op de rug ziet).

Mhm. Vanavond het origineel er eens bij zoeken voor wat uitsnedes. Ben nog niet volledig overtuigd...

Gr. Rick
Rick van der Weijde

Sander Bot

Op de foto lijkt de mondhoek voorbij het oog te gaan --> dus het is geen lesser of greater spotted eagle, en dat past beter op steppe dan savanne
Als het inderdaad een adult is (juv is het iig niet door de zichtbare rui) zou het een steppearend moeten zijn:

-hp en ap met duidelijke bandering. (contra schreeuw- bastaard en savanne ad)
-duidelijke donkere vleugelachterrand pro steppe, contra savanne
-iris lijkt donker, moet bij ad savanne licht zijn.

groeten,

Sander

jvdlaan

Op mijn monitor zie ik een lichte iris. Een lichte iris komt zowel bij een adult Steppe als adult Savanne voor.
Een duidelijke bandering op de arm- en handpennen komt in beide taxa voor. Zie ook de foto's van netfugl.dk, zoals deze http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=10395 en deze http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=9816.
Die achterrand bij een 'echte' Steppe ziet er zo uit: http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=33357
(let ook op de donkere polsvlekken.) of zo: http://www.tarsiger.com/images/Dick/aqunipEilat405w.jpg

Op www.tarsiger.com is een hele mooie verzameling van Steppearenden te zien, en mooi op leeftijd gebracht.

En op het laatste moment vond ik deze Savannearend uit Ethiopië: http://www.tarsiger.com/images/digimies/_M4F4477m_aquila.JPG (hopen dat de links het doen)

Rick van der Weijde

Heren,

Ik heb wat 100% crops bijgeplaatst en vond (verrassend genoeg, eerlijk gezegd) en verduidelijkende foto van mijn vriendin, die mij blijkbaar ook zenuwachtig zag doen en wat plaatsjes geschoten had... Hierop zie je de vogel wat meer van voren en is de mondhoek beter te zien. Volgens mij ook voorbij het oog, wat het aannemelijker maakt dat het om Steppearend gaat. Oh ja, en de vogel heeft zeker een donkere iris (op alle foto's goed te zien, de uitsnede van het oog had ik wat lichter gemaakt om het beter te kunnen zien).
Bovendien passen de proporties van de vogel op die foto totaal niet meer op Greater/Lesser Spotted Eagle (sorry, bleef eigenwijs).
http://observado.org/waarneming/view/50644331

(Foto van mijn vriendin).

Verder kreeg ik vanuit Tanzania onderstaande motivatie (ook op basis van alleen mijn eerste foto!):

Citeer
Now that is an interesting raptor...

First thoughts: have you any other pics?! I'm not certain from this one alone...

Still, it's a large brown eagle with a short tail: that gives us Tawny, Steppe, Lesser Spotted or (real vagrant) Greater Spotted.

Structurally, my first impression was that we've got very broad wings (not particularly parallel) and a very short tail - those are features I associate with Greater Spotted. However, I look a bit closer and notice it's moulting the primaries, which means its likely to be holding the wings in a slightly strange way to compensate somewhat. The tail seems fairly rounded - but it's worn and so fanned it's hard to rule out some angularity of it (typical of Steppe). Due to the moult, the 'fingers' of the wing are hard to judge, because it's moutling, but I'd say the 7th is only moderately long - longer than usual on Lesser, but intermediate for Greater and Steppe. And, if judging from the photo is possible, the gape looks perhaps shorter than usual for Steppe. I think the structure rules out Lesser Spot - too broad, too heavy, and it doesn't look obviously Tawny for the same reasons.

Looking at the plumage, it's all pretty dark - no pale crescents on underwing (always obvious on Lesser, typical on Greater and never on Steppe). There's barring on remiges - again, ruling out Lesser Spot and Tawny, but intermediate between the strong bars of Steppe and the more subtly barring on Greater. I'm struggling to see, somewhat, but I think I can see a thicker terminal dark bar along the secondaries - if that's genuine it's a diagnostic feature for Steppe. The tail too is barred - I've never seen that on a Greater Spot.

So, overall, I'd be voting for Steppe but not 100% certain: I'm possibly imagining that dark terminal bar(?) with the feathers being rather worn, the structure of the fingers of the wing isn't perfectly typical and the gape is perhaps shorter than average. What was it that made you rule Steppe out?

Moet eerlijk zeggen dat zijn eerste gedachte aardig aansluiten bij mijn eerste gedachten in het veld.
Ook hij komt echter op basis van zichtbare kenmerken op Steppe uit. Gezamenlijk met de foto van mijn vriendin, ben ik overtuigd.

Bedankt in ieder geval voor de discussie.
Offe... zien we toch nog wat over het hoofd?

Groet,
Rick
Rick van der Weijde

jvdlaan

Wordt alleen maar interessanter. Als het oog inderdaad donker is, dan zou Steppe evengoed niet mogelijk zijn, die hebben ook een lichter oog in adult kleed.

Ik neig nog steeds meer naar Savanne, zeker nadat ik die foto's van January 6th 2010 Langano, Ethiopia op tarsiger heb bekeken, ook daar zie je staartbandering en is de kleur van het oog lastig te beoordelen (ik denk licht)

http://www.tarsiger.com/gallery/index.php?p=pics&sp=find&lang=eng&species=11280&family=&sex=&age=&country=&manner=&year=&photo=&pic_method=&pic_type=&place=&order=nro%2Cpaiva+DESC&sel=&find=find&r=0

En die donkere achterrand die je contact noemt is inderdaad lastig te zien.

Kortom lastig, maar wel leuk!

Rick van der Weijde

Citaat van: jvdlaan op oktober 28, 2010, 21:32:16 PM
Wordt alleen maar interessanter. Als het oog inderdaad donker is, dan zou Steppe evengoed niet mogelijk zijn, die hebben ook een lichter oog in adult kleed.

Mhm, toch wordt dat in Roofvogels van Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten (Gensbol) als een van de onderscheidende kenmerken genoemd tussen Savanne- en Steppearend. En ja, het oog is wel echt donker; ook goed te zien op de foto van mijn vriendin.

Citaat van: Gensbol
" Savannearend heeft een gele iris, Steppearend een bruine, soms geelbruine."

Mhm. Ik had een soortgelijke strekking ook naar die Tanzaniaan gestuurd. Kijken hoe hij daar op terug reageert...

Overigens, als je de mondhoek van de Ethiopische vogel bekijkt, kun je je afvragen of dat ook niet beter op Steppearend past...???  :-X
Rick van der Weijde

jvdlaan

Mmh, wat betreft het laatste, Tarsiger is een Finse site waarop ook Dick Forsman publiceert. Die had dat echt wel gecorrigeerd denk ik.

Rick van der Weijde

Helder! Die adulte arenden is toch maar lastige (maar leuke) materie!
Rick van der Weijde

jvdlaan

Rick,
Ik zit nu weer op mijn werk (niet zeggen dat ik zit te commenten) met een superschepre 19-inch monitor en zie een lichtere iris. Bij de tweede foto zie ik nu ook een min of meer donkere achterrrand aan de vleugel, dus nu begin ik weer naar Steppearend te hellen.
Priobleem is eigenlijk dat Savannearenden vrij slecht beschreven zijn in de Europese veldgidsen. Hopelijk kom Dick Forsman ooit nog met een echte update van zijn roofvogelboek.

Sander Bot

Dag Jan en Rick,

Om toch maar weer op de vleugelachterrand terug te komen, ik vind dat de vogel van Rick die wel heeft, ook na het bekijken van de foto's uit de links van Jan. En die vleugelachterrand is inderdaad afwezig bij de savannearend uit Ethiopie.

Ik vote nog steeds voor steppe...

groeten,

Sander

temmie

Ik dacht onmiddellijk Steppe, ik kom er nog op terug waarom .
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

BramtK

Iriskleur en de positie van de mondhoek ten op zichte van het oog lijken mij beide nogal onmogelik om basis van deze foto's te beoordelen. Overigens, Rick, een Bastaardarend heeft juist geen afgeronde vleugels, maar een nogal lange p6 en daardoor juist een hoekige vleugel. Maar goed ik begreep dat de keus al gaat tussen Savanne en Steppe.
Groeten,

Bram ter Keurs

Rick van der Weijde

Ik heb nadien nog meer foto's bekeken van Savannearend (met name omdat onlangs een Bastaardarend gezien en gefotografeerd is in Tanzania...), en ik blijf er bij dat qua proporties en verhouding bovenstaande vogel niet past binnen dat wat je van Savannearend mag verwachten. Rechtere vleugels dan Savanne is volgens mij nauwelijks mogelijk (bedoelde dus ook niet persé de handpennen, maar meer de armpennen, waardoor een meer ronde, 'gegolfde' (beter woord? --> mhm, misschien niet) indruk ontstaat) en bij Savannearend mag je zeker een langere staart verwachten.

Overigens, kwam volgens mij iedereen al uit op Steppearend, en staat de identiteit van betreffende vogel wat mij betreft niet meer persé ter discussie... Al ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig waarom Temmie direct aan Steppe dacht...

Rick van der Weijde

temmie

Het is al een tijd geleden dat ik ervoor uitkwam hier een Steppearend in te zien, toen niet voorzien van enige duiding, meer op basis van de eerste indruk.
Intussen heb ik wat literatuur doorgenomen, en na het zien van een boel foto's van beide soorten moet ik eerst en vooral zeggen dat die 'indruk' nogal kan misleiden.
De oorspronkelijke redenen waarom ik hier een Steppe van maak blijven wel overeind:
Toch duidelijk zichtbare donkere vleugelachterrand (bvb goed te zien P6 tot P10 bovenvleugel, best nog op 2de foto van de vriendin), geheel donkere indruk (slechts zelden is Savanne zo donker, en dan toch duidelijk geen achterrand maar eerder zelfs lichtere toppen).
Brede vleugels zouden hier ook kunnen vermeld worden, maar naar mijn ervaring kan een vliegbeeld van een Aquila sterk varieren afhankelijk van vlieghouding.
Verder reikt de mondhoek mijns inziens ver genoeg en ziet de keel er licht uit.

Tot slot, ik heb maar 1 zekere Steppearend gezien toen ik in Ethiopia was, maar wel iedere dag (soms 10-tallen) Savannearenden. Ik neem aan dat ze in andere gebieden in O-Afrika talrijker kunnen zijn.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

jvdlaan

@Temmie
Je noemt een aantal kenmerken die mij onbekend zijn:
- lichte keel: dit kan bij beide taxa, ik heb foto's van Steppearenden met en zonder en idem voor Savanne.
- lichtere toppen: zie de foto die ik eerder gaf, die heeft ook geen lichte toppen aan de slagpennen

Toch ben ik het eens dat de donkere achterrand wrs doorslaggevend is voor Steppe.