"buisjes" in Eikenschors

Gestart door Jannes Aalders, oktober 24, 2010, 09:36:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jannes Aalders

Ik zou graag willen weten wat dit is. :huh:
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/50639222
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2010-10-23 te Peize - Polder Peizer- en Eeldermaden
foto`s :


bij voorbaat dank Jannes Aalders

Hinko

Jannes, dit is een gal; Eikenwondgalwesp (Andricus quercuscorticis)
mvgr, Hinko

Jannes Aalders

Hallo Hinko,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal het aanpassen.

Groet Jannes.

Margreet Kwh

Hallo Jannes,

Nog ter aanvulling op Hinko's determinatie:
zoals de naam van de gal al aangeeft, "ontwikkelen deze gallen zich in calluswoekeringen, die in wonden van afgevallen takken of in scheuren ontstaan. De gallen zitten dicht bij elkaar en zijn voor een groot deel in het callus ingezonken. Alleen als de gallen jong zijn, steken conische of meer afgeronde toppen erbovenuit. Dit zachte, wit tot roze of groene gedeelte valt spoedig af en dan blijft een lage, bruine kegel over. Later valt ook deze kegel af en in het centrum onstaat de vliegopening. Er blijft een cilindrische rand over met een holte middenin; in de smalle rand is een groot aantal fijne indrukken. Deze gallen vallen het duidelijkst op als de galwespen de gallen verlaten hebben." (informatie uit Gallenboek, 4e druk, 2009, blz. 213).

Rechtsonder zie je nog zo'n bruine kegel bij jouw foto. Leuke vondst!

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jannes Aalders

Hoi Margreet,

Bedankt voor de aanvulling. Ik had al even bij de foto's etc gekeken en gezien dat het een "oude gal" was. Wellicht dat je de info onder 'informatie over deze soort' kunt zetten. Daar stond nog niets. Mijn zoontje Jeroen is blij met zijn vondst.

Groet Jannes.