Van wie is een waarneming eigenlijk?

Gestart door Nico Dam, oktober 23, 2010, 23:18:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

JW_2all

Toch blijft de vraag wat je ermee moet als in de database 3x dezelfde rode lijst zwam genoteerd wordt.
Zie bijvoorbeeld: http://waarneming.nl/soort/view/16562?from=2010-11-13&to=2010-11-13
Of vier keer, als ik hem ook zou inschieten. En ik neem aan dat excursieleider Leo dat ding ook meldt, via Spot.
Groet,
Jan

Corryabbink

Citaat van: JW_2all op november 17, 2010, 12:36:42 PM
Toch blijft de vraag wat je ermee moet als in de database 3x dezelfde rode lijst zwam genoteerd wordt.
Zie bijvoorbeeld: http://waarneming.nl/soort/view/16562?from=2010-11-13&to=2010-11-13
Of vier keer, als ik hem ook zou inschieten. En ik neem aan dat excursieleider Leo dat ding ook meldt, via Spot.

In ieder geval is het wel mooi dat die erin staat dan kunnen we meegenieten! Ik heb die soort ook nog nooit gezien.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

je kunt ook zeggen van wie is Blokker eigenlijk, je komt deze ook in bijna overal tegen. maar als je weet dat er in Overijssel 50 zijn, is dat dan belangrijk? of dat er 50 in "Hardenberg" staat ingeschreven door verschillende groepen (mensen) dan is het toch duidelijk dan het om 1 gaat.
Waarneming is van mij, jij en velen, het is mooi om dingen die wij zien door te geven, te delen en te beleven.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

JW_2all

Fijn, we delen onderling alles, en de stichting zoekt zelf maar uit hoe ze er munt uit slaan. Goed standpunt.

Ik verbaas me over het aantal mensen dat de stijfselzwam nog nooit gezien heeft. En ook weer niet.

Toen ik begon met deze hobby noemde ik alle vondsten die ik deed, en waar bij de determinatie enige twijfel over zou kunnen bestaan, "gewoon"of "gewone": gewone wederik, gewoon judasoor, gewoon zwavelkopje, gewone beurszwam, gewone gevlekte rietorchis, enz. 
Het onderscheid kwam met de jaren en de boekenkast groeide navenant .

Nu had ik de ongelooflijke pech te beginnen op een landje met Grote keverorchis, Stijfselzwam, Klontjestrilzwam, Gesteelde lakzwam,  Abortiporus biennis (forma Ceriomyces terrestris), Pijpknotszwam (forma contorta)  en Bruine borstelkurkzwam.
Je weet in het begin nog nauwelijks of iets zeldzaam is. Dat maakt ook niet uit.  Als je het maar "gewoon" op naam kunt brengen.

Ik kan je verzekeren voor mij was dus aanvankelijk alles Klontjestrilzwam, want "gewoon", tot er hulp kwam, en het "Grote Leren" begon.

Ik vind de Klontjestrilzwam meestal op de iets drogere delen, en voor de stijfselzwam loop ik meestal al flink te soppen.
Zo niet bij Elswoud, en dat vind ik dan weer interessanter dan het vinden van een stijfselzwam op zich:
waar staat dat ding, heeft hij die voorkeuren dan alleen hier in het moeras, heeft hij houtvoorkeuren, leeftijdvoorkeuren van het hout, en komt hij ook elders wel eens voor bij kernzwammetjes ?

Ik ben wel eens een stijfselzwam tegen gekomen op een rietstengel, en bovenop op een afgebroken Engelwortelstengel. Klontjestrilzwam vind ik uitsluitend op hout (stobben, en liggende stammen).

Toeval?
Groet,
Jan

xenion

We dwalen een beetje af, maar goed.
Als ik jouw beschrijving van de Stijfselzwam lees heb je 'gewoon' sterrenschot gevonden.
Groeten,
Martin

Nico Dam

Een beetje, maar niet al te veel.
Met name de reacties van Gert en Corrie duiden op fijn plaatjes kijken in een fotoalbum. Prima, maar anderen denken toch meer aan kartering. Gaat de discussie niet over hoe die twee uitersten te verenigen?
Groet,
Nico

Corryabbink

#66
Citaat van: Nico Dam op november 18, 2010, 22:14:51 PM
Een beetje, maar niet al te veel.
Met name de reacties van Gert en Corrie duiden op fijn plaatjes kijken in een fotoalbum. Prima, maar anderen denken toch meer aan kartering. Gaat de discussie niet over hoe die twee uitersten te verenigen?
Groet,
Nico
Nico,
Het is al lang geen plaatjes kijken meer. Gert en ik zitten ook achter de mic om soorten uit te zoeken. Zelf ben ik bezig een gebied rondom mijn woning in kaart te brengen......Ergens moet men beginnen en dat is voor velen met plaatjes kijken.
Het is gewoon leuk om te zien hoe een soort eruit kan zien en waar die zoal gevonden kan worden.

Ik weet niet wat je bedoelt met uitersten verenigen maar kartering betekent voor mij het in kaart brengen van soorten. Dat doe ik met planten al tig jaren. Misschien heb je het niet door maar ik ben er in ieder geval heel serieus mee bezig en vind jouw opmerking eigenlijk niet kunnen. Alsof inventariseren kan met alleen plaatjes kijken.

Jammer dat het nu een gevecht om de waarnemingen lijkt te worden.......
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Hallo allemaal,


@Corry: De reactie van Nico gaat alleen over jouw reactie  dat het wel mooi is dat de waarneming van de Stijfselzwam erin staat en dat we  kunnen meegenieten, niet over jouw manier van inventariseren/determineren. Volgens  mij is het alleen de bedoeling om de discussie een richting in te duwen, op  gang te helpen waar niets kwaads mee bedoelt wordt.


@iedereen: Ik denk dat Nico gelijk heeft en we moeten proberen  de twee uitersten moeten proberen te vereningen. Ik heb al een suggestie gedaan  hoe we dit eventueel kunnen oplossen. Nu is de vraag of dit een (goede?) optie  is en eventueel toegepast zou kunnen worden.


Voor mij persoonlijk zou het een zeer mooie optie zijn als  ik mijn waarnemingen welke ik tijdens excursies heb gedaan kan uitsluiten van  de export naar de NDFF database. Ik weet dan zeker dat de waarneming op naam van de  excursieleider is geregistreerd met een eventuele verwijzing naar het herbarium  waar materiaal is opgeslagen en eventuele gegevens over wie de soort heeft  (microscopisch?) gecontroleerd.
Op deze manier kan ik Waarneming.nl zeker ook als mijn eigen  notitieboekje blijven gebruiken wat ik tot op heden ook altijd gedaan heb en me  uitstekend bevalt.


Verder wil ik toch nog een keer benadrukken dat het heel  belangrijk is dat iedereen de juiste locatie van een waarneming invoert. Ik zie  nog regelmatig dubbele waarnemingen van excursies op verschillende locaties  ingevoerd worden en zelfs datums worden verkeerd ingevoerd. Invenatiseren is  goed en belangrijk werk maar nauwkeurig werken is bij inventariseren zeker ook  belangrijk.

Corryabbink

Citaat van: Arno van Stipdonk op november 20, 2010, 12:32:14 PM
Hallo allemaal,


@Corry: De reactie van Nico gaat alleen over jouw reactie  dat het wel mooi is dat de waarneming van de Stijfselzwam erin staat en dat we  kunnen meegenieten, niet over jouw manier van inventariseren/determineren. Volgens  mij is het alleen de bedoeling om de discussie een richting in te duwen, op  gang te helpen waar niets kwaads mee bedoelt wordt.


@iedereen: Ik denk dat Nico gelijk heeft en we moeten proberen  de twee uitersten moeten proberen te vereningen. Ik heb al een suggestie gedaan  hoe we dit eventueel kunnen oplossen. Nu is de vraag of dit een (goede?) optie  is en eventueel toegepast zou kunnen worden.


Hallo Arno,

Misschien bedoelde hij niets kwaads maar het kwam een beetje wrang bij me over. Sjouw ik me het vuur uit de sloffen, plaats vaak microfoto's om een soort te bewijzen, en dan komt er een opmerking over plaatjes kijken gericht aan Gert en mij. Alsof het alleen om de plaatjes gaat.

Jouw reactie op de twee uitersten is me in dit geval niet duidelijk. Plaatjes kijken en karteren had Nico het toch over? Zie zijn post.

Wat betreft de excursiewaarnemingen ben ik het wel met Nico en jou eens. Tenminste als dan niet betekent dat ze alleen in Spot opgeslagen worden. Dan kan niemand er naderhand meer van genieten ::)
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

#69
Hallo Corry,


Zulke zaken zouden eigenlijk beter mondeling besproken kunnen worden, het is dan toch altijd handiger om alles toe te lichten en te zorgen dat iedereen alles begrijpt.


Met de twee uitersten bedoel ik
1) de waarnemingen die tijdens excursies gedaan worden zodat iedereen er van kan genieten, als waarneming voor je eigen notitieboekje worden ingevoerd en niet naar de database van de NDFF geëxporteerd zouden moeten worden.
2) je eigen inventarisatie-waarnemingen welke wél naar de NDFF database geëxporteerd dienen te worden.


En wat betreft deze excursiewaarnemingen; het betekent juist dat de waarnemingen niet meer alleen in spot opgeslagen dienen te worden, het zorgt ervoor dat er geen enkele belemmering meer is om deze waarnemingen ook op waarneming in te voeren, als we het tenminste over kartering hebben. Het blijft wel altijd netjes om erbij te zetten wie de excursieleider/ster was en wie eventuele microscopische nacontrole's hebben uitgevoerd.

Corryabbink

Hallo Arno,

Jouw opvatting van "de twee uitersten" is me duidelijk en daar ben ik het volledig mee eens :D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Bart van Hoogstraten

Ik vond het eigenlijk wel een interessante discussie tot nu toe. Maar sinds onderstaand aan de hand is lijkt het me allemaal, euh... futiel?
Rotskruiper Maastricht
en de "bijvangst"
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Nico Dam

Bart,
OK! Zie de column in de komende Coolia!
Groet,
Nico

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Nico Dam

Bart,
Coolia is het tijdschrift van de Mycologische Vereniging.
Groet,
Marjo

Bart van Hoogstraten

Hoi Marjo,

Ben erg nieuwsgierig naar die colomn. Is het veel moeite om hem hieronder te posten zodra die verschenen is?
Alvast hartelijke dank!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

JW_2all

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 27, 2010, 21:19:21 PM
Maar sinds onderstaand aan de hand is lijkt het me allemaal, euh... futiel?
Rotskruiper Maastricht
en de "bijvangst"
Zo begint het persoonlijke notitieblok meer op social networking te lijken. Waarneming als FaceBook of zo?
Groet,
Jan

bruggeman

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 30, 2010, 12:55:58 PM
Hoi Marjo,

Ben erg nieuwsgierig naar die colomn. Is het veel moeite om hem hieronder te posten zodra die verschenen is?
Alvast hartelijke dank!

Ik zou maar lid worden van de NMV, dan krijg je de column en nog veel meer door de brievenbus
groet,
Ida

Bart van Hoogstraten

Citaat van: bruggeman op november 30, 2010, 16:38:31 PM
Ik zou maar lid worden van de NMV, dan krijg je de column en nog veel meer door de brievenbus

Jahaa, maar dan kan deze algemene waarnemer wel overal lid van worden, er is overal wel een tijdschrift van. Eigenlijk zou er een algemeen tijdschrift moeten komen: "Waarneming" (en met een abonnement erop zou de [noodlijdende] Stichting Natuurinfo de kas kunnen spekken...).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/