Hoofdmenu

Vos in Den Haag

Gestart door djansen2, oktober 22, 2010, 20:34:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

djansen2

Deze kwam ik tegen in de duinen nabij Den Haag,

De vos oogde echter niet helemaal fris en was ook verdacht tam,
is dat normaal voor een vos?

http://www.youtube.com/watch?v=qX-OpWHiKyg
met vriendelijke groeten Diego Jansen

Klaas v d Meer

Volgens mij kan zo iets niet heb dit 1x meegemaakt ,maar die
was ziek. Als je normaal  een vos ziet gaat hij/zij op de loop.
Het is zo te zien al een wat oudere vos.
Groeten van Klaas.

HPM

Maar wel gezond. En zolang hij niet naar je toe komt lijkt er mij niets aan de hand.

Herman van der Meer

MLANG

Heb ze de laatste 2 jaar al een keer of 3 zo gehad in Den Haag. Gr. M.

Marina

Ik vind 'm er best aardig uitzien eigenlijk, goed in de vacht, heldere ogen. 
Je zegt dat ie niet fris oogde, heb je iets gezien dat daar op wees of was dat je algemene indruk?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jeroen Nagtegaal

Je had op de Veluwe en/od in de Duinen toch een hele makke vos, die gewend was aan mensen en zelfs op voer kwam?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

In Meijendel heb ik er een meegemaakt die die uit de hand at. Die is daarom dus wel afgeschoten.
Herman van der Meer

djansen2

CiteerIk vind 'm er best aardig uitzien eigenlijk, goed in de vacht, heldere ogen. 
Je zegt dat ie niet fris oogde, heb je iets gezien dat daar op wees of was dat je algemene indruk?

vond de ogen een beetje raar staan, maar achteraf valt het toch wel mee.

met vriendelijke groeten Diego Jansen

Violet (en Remco)

In de Grasduinen van oktober staat een artikel over vossen in steden. In Nederland schijnen ze al regelmatig in steden te worden aangetroffen, voornamelijk aan de randen, maar soms ook wat dichter naar het centrum.
In Londen schijnen er zo'n 10.000 stadsvossen te zijn. Daar zijn ze zo aan mensen gewend dat ze de mens bijna negeren.

Zie bv ook een Artikel van de Zoogdiervereniging

Grasduinen doet de volgende oproep:
Stuur verhalen en foto's van ontmoetingen met een vos in. Het liefst met een stadsvos, maar ook een fraai vossenmoment vanuit een natuurgebied lezen we graag.
Verhalen, ervaringen, foto's en meningen over (stads) vossen kun je o.v.v. 'StadsVos NL' mailen naar: info@grasduinen.nl
In een later nummer komen we terug op dit intrigerende onderwerp.

Gaaf hoor, dat filmpje van de vos. Mooie beesten zijn het!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

grutto

Citaat van: djansen2 op oktober 22, 2010, 20:34:51 PM
Deze kwam ik tegen in de duinen nabij Den Haag,

De vos oogde echter niet helemaal fris en was ook verdacht tam,
is dat normaal voor een vos?

http://www.youtube.com/watch?v=qX-OpWHiKyg

Volgens mij een mooie vos waar niets aan mankeert. Alleen zijn gedrag daar zou je wat over kunnen roepen maar wellicht is dit voor dat gebied wel normaal en zien de vossen veel mensen en of lopen ze zelfs in de stad.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

HPM

Herman van der Meer

djansen2

De paar keer eerder dat ik een vos heb gezien, viel het vooral op dat ze nogal achteloos rondlopen.

Niet echt oplettend. De vorige ontmoeting volgde ik er een gedurende 5 minuten. Daarna werd ik pas opgemerkt en huppelde die er rustig vandoor.

Deze deed geeneens een poging om weg te rennen.

Blijkbaar hebben ze zeker in de regio Den Haag weinig angst voor mensen.

Los van alles blijft het natuurlijk zeer speciaal om er zó één mee te maken
met vriendelijke groeten Diego Jansen

Norman

Op het moment dat een vos niet bejaagd worden en regelmatig geconfronteerd worden met mensen zijn vossen vaak behoorlijk achteloos. Hoe vaak ik niet in de AW duinen te gemoet gelopen ben door een vos wel een paar meter voor mijn neus met een geirriteteerde blik de struiken in ging om een paar meter achter mij weer uit de struiken komen en onverstoorbaar verder struint.

En als de Vos graag tussen de bebouwing struint, mijn zegen hebben ze. Ik zie er geen nadelen aan.

Het spreekt voor zich dat dergelijke ogenschijnlijk makke Vossen wel met rust moeten worden gelaten. We willen niet dat we Vossen via het kattenluik in de kattenmand vinden of de confrontatie opzoeken met kinderen die ze voeren. Dan zou de Vos het zichtzelf wel eens onmogelijk maken.

Timo Roeke

Zoals in Londen is gebeurd. Waar een vos een slaapkamer van een baby is ingegaan en de baby meerdere keren heeft gebeten. Vossen is steden worden sowieso steeds algemener. Laatst stond er nog een mooi artikel in de Grasduinen betreffende urban foxes. 

Oenanthe

Vossen binnen de bebouwde kom zijn in de omgeving van Den Haag een gebruikelijk verschijnsel. Ze zijn wel vooral 's nachts actief en daarom worden ze niet veel waargenomen.

Timo, heb jij een bronvermelding van je verhaal over een gebeten baby? Het klinkt mij namelijk in de oren als een broodje aap verhaal zoals jagers die jarenlang hebben rondgestrooid om vossen zwart te maken. Die hadden nooit een betrouwbare bron.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Norman

Bij deze een artikel over het incident; http://www.bbc.co.uk/news/10251349 http://www.bbc.co.uk/news/10468276

Tja, wat zal ik er van zeggen. Kan je het een vos kwalijk nemen dat deze honger heeft? Stel dat de vos een risico vormt voor kinderen dan zal dit beperkt blijven tot (inmobiele) babies en is het eenvoudig voorzorgsmaatregelen te nemen. Maar de gemiddelde mens zal hier anders over denken. De Vos in het algemeen zal er waarschijnlijk de dupe van worden, terwijl het beestje slechts zijn natuur volgt. Die "Rotvos" ook, ze maken het zich niet makkelijker.

Marina

Ik vind het nog steeds een vreemd verhaal.
Hoe kwam dat beest binnen dan? Een vos loopt toch niet zomaar een bewoond huis binnen? Stonden alle deuren open met eten op de tafel?  Hebben ze 'm eerst gevoerd? Waren die kinderen helemaal alleen dan? Hoe kon de vos bij ze komen?

Het roept bij mij allerlei vragen op.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Timo Roeke

Vragen waar je waarschijnlijk nooit een antwoord op krijgt. Volgens mij heb ik ook nog een artikel gelezen waarbij de moeder duidelijk aangeeft om geen anti-vos acties te beginnen omdat het beest gewoon zijn natuur volgde en zij beter had moeten weten dan om het raam open te laten staan. De baby heeft ook geen blijvende schade opgelopen.

Marina

Het verhaal van die moeder klopt gewoon niet.
Ze was vlakbij en twee kinderen zijn ernstig gewond (allebei!) en ze heeft daar niets van gehoord?
Alleen een "hoog geluidje", maar geen kindergeschreeuw of gehuil?

En de baby's waren ernstig verminkt maar lachten vrolijk naar iedereen?
Haar kinderen worden aangevallen en die moeder reageert met: "ach ja, had ik het raam maar dicht moeten doen"?

Beetje erg veel tegenstrijdigheden in dat verhaal.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Freek Verkerk

Behalve de vos zijn er inmiddels in de grote stad wel meer dieren die aan mensen gewen geraakt zijn. We kennen uiteraard de duif, verder de huismus, de rat, eenden, meeuwen, ganzen, zwanen futen en andere drijfseisjes, kraaiachtigen etc.. Het is eigenlijk heel slim van die dieren om bij de mens op voedseljacht te gaan. En huizen binnendringen doen die dieren ook gewoon hoor. Denk maar aan muizen en ratten. Ook wil de kat (van de buren) wel eens een poging wagen en de vos is gewoon de volgende stap. Ik heb in wildparken ook wel meegemaakt dat herten kwamen bedelen, hetzelde gedrag dat ook paarden en koeien vertonen. Kortom er is niets nieuws onder de zon.


EN als je het niet leuk vind dan reageer je net zoals je op muizen en ratten reageert.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Timo Roeke

Citaat van: Marina op oktober 25, 2010, 16:41:16 PM
Het verhaal van die moeder klopt gewoon niet.
Ze was vlakbij en twee kinderen zijn ernstig gewond (allebei!) en ze heeft daar niets van gehoord?
Alleen een "hoog geluidje", maar geen kindergeschreeuw of gehuil?

En de baby's waren ernstig verminkt maar lachten vrolijk naar iedereen?
Haar kinderen worden aangevallen en die moeder reageert met: "ach ja, had ik het raam maar dicht moeten doen"?

Beetje erg veel tegenstrijdigheden in dat verhaal.
Ik denk dat het wat moeilijk te oordelen over wat de moeder nou wel of niet heeft of had kunnen horen. Het staat in ieder geval vast dat geen enkele 'goede' moeder haar kinderen negeert wanneer haar kinderen schreeuwen. Lijkt mij dat niets heeft gehoord. Verder kan ik nergens teruglezen dat de kinderen ernstig verminkt zijn. Wij kennen slechts fragmenten van wat er daadwerkelijk gebeurd is.


Hier kun je in ieder geval de grasduinen bestellen waar het artikel instaat:
http://www.grasduinen.nl/edities/nu.asp

Marina

Citaat van: Freek Verkerk op oktober 25, 2010, 20:28:44 PM

EN als je het niet leuk vind dan reageer je net zoals je op muizen en ratten reageert.

in een potje vangen en buiten zetten?  :angel:
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682