Foto's van kleine beestjes

Gestart door Jan Zwaaneveld, mei 10, 2005, 17:12:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Zwaaneveld

Het water loopt me regelmatig in de mond als ik op deze site vlinder-, libellen- en insectenfoto's bekijk. Zulke foto's wil ik ook wel maken. D.w.z., ik wil in ieder geval graag de apparatuur hebben om ze te kunnen maken. Zelf heb ik alleen maar een oud en doodsimpel digitaal toestelletje met heel weinig pixels. Ik maak er weleens foto's van insecten mee, maar die zijn soms nog te beroerd om als bewijsmateriaal te dienen.

Misschien zouden een of meer van de insectenfotografen hier (bijv. Gea, Klaas, Hans) hier eens uit de doeken willen doen welke apparatuur ze gebruiken, welk toestel en welke lenzen? Dat zou ik erg tof vinden.

Alvast bedankt!

Groeten, Jan
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

hiskodevries

volgens mij kan elke digitale foto toestel met macro stand zulke foto`s opleveren.
kweste van genoeg mb`s zodat je met je fotoprogramma flink kan vergroten en bijsnijden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

gardensafari

In principe is een digitale camera vanaf 3 Mb goed genoeg. Let bij aanschaf op de volgende twee zaken:
1 Er moet een macro-stand opzitten
2 De minimum afstand moet zo klein mogelijk zijn. Bij mijn eigen Coolpix kun je je onderwerp tot op 2 cm benaderen. Die is bovendien draaibaar (lens en monitor draaien afzonderlijk van elkaar) en dat is in het veld perfect.

Camera's van 5Mb, 8 Mb of nog beter staan betere uitsnedes toe, maar hoe groter het aantal pixels, hoe groter de behoefte aan licht. En juist dat heb je bovenop je onderwerp nu eenmaal vaak wat minder. En de foto's uit die camera's zijn erg groot. De originelen moet je, als je kunt, in raw-formaat en onbewerkt opslaan. Bij een 6 Mb camera praat je dan al over foto's van 10 Mb per stuk.

Als je nu al Nikon gebruikt, zou je de D70 of D100 kunnen overwegen, omdat alle Nikon lenzen daar gewoon op passen. Ik dacht trouwens dat dat bij de digitale kleinbeeldcamera's van Canon ook zo was, maar weet dat niet zeker. En dan is het een kwestie van een goede micro nikkor aanschaffen.....

Maar er zijn hele sites en fora voor dit soort dingen opgezet. Effe googelen dus.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Jan Zwaaneveld

Hisko en Hans, bedankt voor jullie reacties.

Natuurlijk ben ik al aan het googelen geweest, maar vaak kom je dan op fotografen-, leveranciers- of fabrikantensites terecht, waar je, als je zelf niet veel weet van fotografie en camera's, compleet verdwaalt in een woud van onbegrijpelijke termen en afkortingen.

Zo was ik tot vandaag in de veronderstelling dat ik een camera met een zo hoog mogelijk aantal pixels moest hebben en misschien speciale macrolenzen en/of tussenringen. Maar blijkbaar kan ik het af met een 'gewone' Nikon Coolpix met macrofunctie en 3-4 mio pixels? Dat zou goed nieuws zijn, vooral financieel gezien natuurlijk!

Welk type Coolpix heb jij precies, Hans? Ik lees in fora over m.n. de Coolpix 3100 nogal wat geklaag over het feit dat de batterijen zo akelig snel leeg zijn. Bevalt jouw camera in alle opzichten? Zijn er hier misschien nog meer mensen die hun ervaringen met diverse Coolpix-typen kwijt willen?

Groeten, Jan
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

matthijsbroere

Coolpix 4500 is prima geschikt vind ik. Minimale afstand tot onderwerp is 2 cm. Lens is draaibaar (volgens mij heeft Hans ook een 4500?).
Met wat geduld en oefenen kun je er prima macro-foto's mee maken.
Matthijs Broere

Marianne

En wat voor prijskaartje hangt er aan zo'n toestel?
groet,
Marianne Cramer

boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega

gardensafari

Ik heb een Coolpix 990 (al sinds 2000). Die zijin als je moet bezuinigen vaak tegen schappelijke prijzen 2e hands te koop. Toch zou ik dan kiezen voor een nieuwer model uit de 'draaibare' serie, zoals de 4500. Nadeel van de Coolpix 990 is namelijk dat de tijd tussen twee foto's te lang is. Het wegschrijven op het geheugenkaartje duurt eigenlijk tamelijk lang en in die tijd functioneert het apparaat niet. Daarna moet hij opnieuw scherpstellen en dus ben je wel 4 seconden kwijt voordat je de volgende foto kunt maken en dat is voor insecten soms net te lang. De tijd hangt onder meer af van de grootte van het geheugenkaartje. De 4 seconden constateren wij bij 128 Mb-kaartjes. Ook heeft de 990 een zeer zwakke flits, die ook nog eens precies op de hoogte van de lens zit, zodat hij er bij macro's precies langsheen flitst.
De 995 heeft een iets minder lange, maar kennelijk nog steeds te lange wachttijd en een wat betere flits.
De 4500 ken ik niet.

Voor alle coolpixen is een coollight fotolamp te koop en die is erg goed!
Nadeel van Nikons is dat alle randapparaten duur zijn. Zelfs de adapter. Dat is gewoon een standaardadapter, maar Nikon heeft een uniek en volstrekt eigen plugje ontwikkeld......
Voordeel is een perfecte service: na 4 jaar zat in onze 990 een dode pixel. Het was er maar één, maar als die je eenmaal is opgevallen.... Een dagje Haarlem en de duinen bracht ons bij het Nikon servicepunt voor Nederland. In vijf minuten was de camera behandeld, het dode pixeltje naar de eeuwige kleurvelden verhuisd en onze portemonnee geen centje lichter: het was namelijk gewoon gratis.....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Jan Zwaaneveld

Bedankt voor al jullie reacties en tips! Ik ga me vooralsnog verder oriënteren op de Coolpix 990, 995 of 4500.

Groeten, Jan
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

marcel123

#9
Ik gebruik zelf een CANON A60 en die doet het wel redelijk. 2 Megapixel, veel awards gekregen en een enorm goede prijs/kwaliteitverhoudig. Verder gewoon veel fotos maken, dan zit er vaak wel een goede tussen.

Misschien zou het een idee zijn als bij het commentaar van de foto ook het toestel werd genoemd....

Jan Zwaaneveld

Gisteravond heb ik dan een nieuwe camera gekocht. Het is de Nikon Coolpix 4600 geworden. De 4500 en de andere types die werden genoemd worden niet meer gemaakt, zo werd me verteld. Vandaag ben ik hem gaan uitproberen in de AW duinen en ondanks het waaierige weer zijn de resultaten hoopvol. Zie mijn foto's van de Roodkopvuurkever, Klaverspanner en Distelboktor. Nogmaals bedankt allemaal voor jullie adviezen!

Groeten, Jan
Lekker vogelen (mijn vogelblog)