Gezocht: kwalitatief goede verrekijker en/of reviews

Gestart door Joachim Vreeman, oktober 21, 2010, 19:36:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Joachim Vreeman

Citaat van: KorHaan op oktober 24, 2010, 23:33:30 PM
http://www.cameraland.nl/product/208/1311/

Let bij de Swarovision 8,5x42  op het "rolling ball" effect, wat voor sommigen erg hinderlijk schijnt te zijn, en zelfs een deal-breaker.

Nu ga ik met Uw welnemen weer terug naar mijn woestijn om te gaan staan roepen.

vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Bedankt > volgens mij biedt de Canon inderdaad een goed alternatief met zijn stabilisatiekijker (gelukkig kan je blijkbaar ook mailtjes sturen/ontvangen uit de woestijn  ;))
Dus ik heb nu drie kijkers die boven de rest uitsteken: de Zeiss Victory TFL 8x42, de Swarovsky EL 8,5x42 Swarovision en de Canon 10 x 42 L IS WP.
Plus daarnaast dus het advies om gewoon zelf in de winkel de kijkers uit te testen en te zien welke bij mij past.
Iemand nog wat aan toe te voegen?

Norman

Ik wil wel even mee roepen met KorHaan. De Canon IS kijkers zijn absoluut ondergewaardeerd. De kijker hebben een goede optische kwaliteit en de uitstekende stabilisatie waardoor details in het beeld doorgaans beter waarneembaar zijn dan bij conventionele kijker.
Absoluut de moeite waard om eens te vergelijken.

@ KorHaan; Wat bedoel je met het "rolling-bal" effect? Ik heb niets vreemds kunnen zien bij de nieuwe Swarovski. 

PieterH

Welke kijker het beste is zal waarschijnlijk erg afhangen van je persoonlijke voorkeuren .
Ik gebruik zelf naar alle tevredenheid een Zeiss Victory 10x42 T*FL . Had voorheen een Minolta activa 8x40 . De minolta had zeker een betere scherpte diepte , maar de Zeiss geeft veel meer detail .
Ik heb met de Zeiss geen probleem met trillingen , hij ligt ergonomisch goed in de hand en heeft een kraakhelder beeld . Is een voor ongeveer €1600 te koop ,flink goedkoper als de Swarovski Swarovision.
Ik heb ook nog nooit van het rolling ball effect gehoord , op het internet wat gegoogled en dit gevonden.
http://www.birdforum.net/showthread.php?t=182605
Groeten , Pieter Hilgeman

KorHaan

Het zg. "rolling ball" effect treedt op als je met de kijker rond gaat scannen; dan krijg je een beeld dat lijkt te rollen als een voetbal in de richting waarin je scant.
De Swarovision 8,5x42 heeft hoegenaamd geen randonscherpte meer, wat spectaculair is wanneer je de kijker voor je ogen zet. Dan lijkt het beeldveld nog groter dan het al is. Meestal heeft een kijker enige vertekening aan de randen, meestal "pincushion distortion" ( speldenkussen vertekening) waarbij verticale lijnen naar binnen gebogen schijnen. Deze "pincushion distortion" wordt bewust toegevoegd om bij het scannen met de kijker geen "rolling ball" effect op te roepen.
De randscherpte van een kijker is altijd een compromis, en de nieuwe Swarovision heeft met voor uiterste randscherpte gekozen, zonder pincushion distortion, waardoor je dus rolling ball effect krijgt met scannen. Als je de kijker stilhoudt, zie je het niet.
Omdat Swarovski kennelijk ook wel weet dat rolling ball effect ongewenste bijeffecten heeft, hebben ze de SLC lijn vernieuwd uitgebracht; hier is iets meer pincushion distortion in verwerkt, waardoor het rolling ball effect niet optreedt. Tevens hebben ze ED lenzen toegepast, wat een mooier beeld oplevert dan de oude SLC modellen.

Nu moet ik gaan eten.

Vriendelijke groet,

Ronald

Norman

KorHaan, Bedankt!!

Ik heb 1 keer vluchtig gekeken door de Swarovision en het rolling-bal effect is mij niet opgevallen.
Ik heb vooral op het het focussen gelet. Dit vond ik bij de oude EL 8,5x42 erg langzaam. Dat was mijn dealbreaker zijn geweest bij dat model. Maar als het rolling-bal effect inderdaad zo duidelijk is zo voor mij ook een dealbreaker zijn geweest.

KorHaan

Norman,

Sommigen zien het rolling ball effect duidelijk, anderen niet. Je moet persoonlijk de kijker testen of je er al dan niet last van hebt. Op Birdforum zitten kijker-fanatici die overal een probleem van maken  ::)  , maar het is altijd leuk lezen omdat je er toch zelf veel van opsteekt. Zo schijnt de Swarovision 10x42 EL minder rolling ball te vertonen dan de Swarovision 8,5x42 EL. Dit zal door het beeldveld komen, dat bij de 8,5x42 groter is.

Overigens hebben de Canon IS kijkers ook iets van rolling ball effect, dat heb ik zelf kunnen constateren, maar voor mij was het geen probleem. Het rolling ball effect treedt ook alleen op, als je de kijker beweegt, dus als je aan het scannen bent. Hoe sneller je scant, hoe duidelijker het rolling ball effect optreedt. Canon kijkers hebben een zg. flat-field beeld, door ingebouwde field-flatteners, en daarom treedt eerder het rolling ball effect op. Ook van de Nikon 8x42 LXL is dit bekend; deze heeft ook field-flatteners. Field-flatteners worden ingebouwd om de randscherpte van het beeld te vergroten, wat esthetisch mooier beeld oplevert, maar het heeft dus ook een keerzijde.

De Canon 10x42 L IS is trouwens een langzame scherpsteller, van dichtbij (2,5 meter) tot oneindig een draaiing van 800 graden van het scherpstelwiel. Dit is iets meer dan twee keer rond. Als je een fast focus wilt, is deze kijker af te raden, hoewel het scherpstelwiel heel soepel draait. Ook is de scherptediepte van de Canon 10x42 L IS minder dan van de vergelijkbare modellen van Zeiss, Leica en Swarovski. Je moet dus vaker aan het wieltje draaien om scherp te stellen. Dat kan voor mensen een deal-breaker zijn. Je moet dus persoonlijk de kijker testen om te zien of je hiermee kunt leven.
Als je bij de Swarovision EL het rolling ball effect ziet, heb je de mogelijkheid om voor de Swarovski 8x42 SLC HD te kiezen, die optisch net zo goed is, maar waarin iets meer pincushion distortion is ingebouwd waardoor geen rolling ball effect optreedt. Swarovski heeft heel bewust de keus vergroot, ook omdat ze Birdforum lezen, en zich veel gelegen laten liggen aan het oordeel van de kijker-adepten daar, die elk nieuw model uitputtend bespreken.

Vriendelijke groet,

Ronald

KorHaan

Norman,

Ik heb je een PB gestuurd.

Vriendelijke groet,

Ronald

snwja3

#37
Heb zelf de Swarovision 10x42.
De 10x vergroting vind ik prettiger, net iets meer details.
Als ik hem vergelijk met de oudere Swarovski's, Zeiss en Leica dan zijn de verschillen miniem, maar toch voor mij net genoeg om voor dit type te kiezen (moest weer een nieuwe, had ik een oude Swarovski EL gehad dan had ik hem nog niet vervangen, te weinig verschil dan).
Weet niet van het "rolling ball" effect is, schijnbaar heb ik er geen last van.  ;)
ps. ik weet het wel, maar zie het alleen als ik de verrekijker (te) dicht op mijn ogen houdt, doe je dat niet en op de juiste afstand heb je er ook geen last van.

Laatst heb ik wel een heel aantal kijkers van goedkopere klasses in mijn handen gehad en vergeleken.
Ja, als je dan Swarovski (of Zeiss/Leica) gewend ben, dan zijn alle anderen toch gauw een stuk minder op allerlei fronten. Beslist geen slechte kijkers, maar nooit hetzelfde beeld als bij de eerste 3.
Dus al je het budget hebt, je gaat hem veel gebruiken, kies uit 1 van deze 3 merken. Hoe geweldig anderen de mindere goden ook vinden, het blijven mindere goden.
belangrijke overwegingen daarbij zijn dus:
- Welk budget heb ik en kan/wil ik spenderen
- Hoe vaak ga ik hem gebruiken. Ga je 12x per jaar het veld in, kom je ook heel goed uit met een goedkoper merk. Ga je elk weekend fanatiek achter de vogels aan dan beleef je meer plezier aan een goede kijker en wordt een duurdere kijker al gauw een goede besteding.

Verder is het heel persoonlijk welk merk/type je wilt (mijn broers zweren bij Leica), dus veel uitproberen voordat je iets aanschaft en dan diegene pakken waardoor jij het best kijkt.
Wietze Janse

Herman van der Klis

#38
De innovatie is de laatste 10 jaar met sprongen vooruit gegaan. Meerdere goede coatingslagen op de lenzen , Bak-4 prisma's  zitten nu ook op vele merkkijkers,geprijsd tussen (pak weg) Eur.300 en Eur.800 .
Uit vele testen (m.n Amerikaanse sites , lees de reviews) blijkt iedere keer dat de kijkers uit bovengenoemde segment de absolute top zeer dicht genaderd zijn , terwijl het prijsverschil natuurlijk soms  enorm groot is.
Elke keer rijst de vraag weer , of het grote prijsverschil dit steeds kleiner geworden optische  verschil rechtvaardigt.
De meningen zijn hierover behoorlijk verdeeld en verrassend.
Laten we wel zijn , enige snobisme is de mens , ook de vogelaar , natuurlijk niet vreemd. Dit geldt voor bezitters van auto's , voor...........enfin , we weten het allemaal donders goed , we willen ook graag pronken. Dat is ieders recht om dat te doen.
Ben je wars van dit soort zaken , dan kun je veel beter letten op meer praktische zaken die beter past bij het gebruik van je kijker , zoals hier in dit topic sterk onderbelicht : scherptediepte .
Vogels zijn wel eens onrustig in de bosjes , soms vliegen ze wel eens (telposten). Kortom , aan bewegende objecten is schertediepte (dus ong. 8x of 8,5x = beter dan 10x of hoger) naast bovengenoemde optische eigenschappen zaken waar je op moet letten. Hoog contrast en een helder scherp beeld zijn veel belanrijkere zaken dan een milimetertje randonscherpte. Kortom , wees nuchter , en bezint eer ge begint.
Nog een tip:
Eenieder, die nog even het geduld kan opbrengen om even te wachten met de aanschaf van een kijker , raad ik aan om naar het Vogelfestval 2011 te gaan die in het voorjaar van 2011 gehouden wordt. Plaats en tijdstip is nog niet bekend.
Hier heb je een uitgelezen mogelijkheid om buiten vele kijkers met elkaar te vergelijken. Bijna alle grote merken waren in voorgaande jaren (behalve 2010) aanwezig. Neem ook je eigen kijker mee en vergelijk , en ga ,wanneer 't uitkomt op een bewolkte dag.

Mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Guus Peterse

Citaat van: snwja3 op oktober 27, 2010, 16:52:47 PMdus veel uitproberen voordat je iets aanschaft en dan diegene pakken waardoor jij het best kijkt.
Ja dat is natuurlijk wijs en verstandig en iedereen zegt het en wie durft dat tegen te spreken? Maar soms denk ik wel eens: al dat vergelijken, je schiet er niks mee op. Je blijft bezig, ontdekt steeds meer nauwelijks relevante verschillen en weet steeds minder wat je moet en wat je wilt. Toen ik een paar jaar terug toe was aan een topkijker, keek ik door een Swarovski, en ik was verkocht. Nog even een half uurtje bedenktijd en hup, 1700 euro armer. Nooit door een Leica of een Zeiss gekeken, nog steeds niet, en ik heb er nooit spijt van gehad.
En toen ik een paar maanden terug toe was aan een toptelescoop diezelfde vraag: Swarovski? Leica? Zeiss? Of weer wat anders? Nog wel door een Leica gekeken (of was het een Zeiss?) Weekje bedenktijd en hup, de Swarovski gekocht. En ook nu: geen spijt.
Het zijn allemaal fantastische dingen en ik vraag me af: hoe relevant zijn die minime verschillen eigenlijk? Natuurlijk, als je echt ergens last van hebt, is het wat anders. Maar bij een beetje winkel kan je dan altijd terug en 'm inruilen. In mijn geval had ik zelfs 2 of 3 maanden geld terug-garantie. Daarbij de vrijwel volledige 25 jaar garantie die Swarovski geeft (misschien Leica en Zeiss ook wel, geen idee), dat soort dingen vind ik belangrijker dan na 22 keer proberen ontdekken dat die Leica toch nog net een ietsiepietsie meer zus, en die Zeiss dan weer een ietsiepietsie meer zo enzovoort.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Joachim Vreeman

Zo kan je het ook stellen ja, haha... Dank je wel Guus > helder!

M. Hoogteijling

#41
Ik snap de reactie van Guus en zo kan het inderdaad ook maar bij uitgaven van € 1400-€ 2200 (topverrekijkers, telescopen kunnen duurder) waar je hopelijk een jaar of 15 mee doet is testen toch geen gek idee. Alleen, niet in de winkel want daar hou je een model maar een paar minuten vast. Probeer vooral in het veld een kijker wat langer: hoe draagt hij, hoe houdt hij vast, hoe stelt 'ie scherp etc.
Optisch gezien hoef je je geen zorgen te maken maar iedere fabrikant maakt ergens een compromis, de vraag is welke bij jou past. De vraag of een miniem optisch verschil een groot prijsverschil rechtvaardigt kan niermand beantwoorden. En verschillen zijn er: grip, scherpstelmechanisme (geldt ook voor telescopen bijv; dual focus (Leica, Kowa) of een grote ring (Swaro, Nikon, Meopta). Leuke extra's: Swaro is koploper op digiscoopgebied met veel accessoires, ook met verrekijkers.

Overigens is de garantie van Swarovski bij verrekijkers en telescopen teruggedraaid naar 10 jaar (Swarovision en ATM) en bij Zeiss juist weer verlengd naar 30 jaar. En goede kans dat je toch gewoon op de nieuwste Swarovski uitkomt :-)

Groet Marijn
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

zwarteleeuwerik

Citaat van: M. Hoogteijling op november 01, 2010, 18:46:14 PM
Overigens is de garantie van Swarovski bij verrekijkers en telescopen teruggedraaid naar 10 jaar (Swarovision en ATM) en bij Zeiss juist weer verlengd naar 30 jaar. En goede kans dat je toch gewoon op de nieuwste Swarovski uitkomt :-)

G

Die 10 jaar hebben ze moeten geven van Europa uit want 30 jaar mocht niet meer, maar ....de garantie is meestal nog wel 30 jaar tussen de lijnen !!
Erik vb.

M. Hoogteijling

Ok, goed om te weten. Bedankt voor de aanvulling,

Groet
marijn
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

M. Hoogteijling

Citaat van: zwarteleeuwerik op november 01, 2010, 20:19:21 PM
Citaat van: M. Hoogteijling op november 01, 2010, 18:46:14 PM
Overigens is de garantie van Swarovski bij verrekijkers en telescopen teruggedraaid naar 10 jaar (Swarovision en ATM) en bij Zeiss juist weer verlengd naar 30 jaar. En goede kans dat je toch gewoon op de nieuwste Swarovski uitkomt :-)

G

Die 10 jaar hebben ze moeten geven van Europa uit want 30 jaar mocht niet meer, maar ....de garantie is meestal nog wel 30 jaar tussen de lijnen !!

Achteraf dacht ik: hoe kan het dan dat Zeiss wel die 30 jaar geeft als het van Europa niet meer zou mogen?

groet
marijn
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Gerard Troost

Citaat van: M. Hoogteijling op november 01, 2010, 18:46:14 PM
En goede kans dat je toch gewoon op de nieuwste Swarovski uitkomt :-)

Volgens mij zitten de grote merken erg dicht bij elkaar en moet je vooral gewoon zelf beleven wat het fijnste is. Gewoon een keertje binnenlopen in de winkel van Vogelbescherming of op de landelijke dag van SOVON hier en daar een verrekijkertje proberen. Er spelen allerlij dingen mee (bijv draag je een bril). Qua vergroting, hoe groter je vergroting hoe zwaarder. Ga je bijv veel inventariseren kan dat lastig zijn.

Ik heb zelf al een aantal jaar een Zeiss Victory en ben uitermate tevreden! Probeer wel alles, en koop niet gewoon Swarovski omdat "iedereen" dat doet (dat is overigens totaal niet zo, qua telescopen trouwens veel meer)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

zwarteleeuwerik

Citaat van: M. Hoogteijling op november 02, 2010, 07:59:16 AM
Citaat van: zwarteleeuwerik op november 01, 2010, 20:19:21 PM
Citaat van: M. Hoogteijling op november 01, 2010, 18:46:14 PM
Overigens is de garantie van Swarovski bij verrekijkers en telescopen teruggedraaid naar 10 jaar (Swarovision en ATM) en bij Zeiss juist weer verlengd naar 30 jaar. En goede kans dat je toch gewoon op de nieuwste Swarovski uitkomt :-)

G

Die 10 jaar hebben ze moeten geven van Europa uit want 30 jaar mocht niet meer, maar ....de garantie is meestal nog wel 30 jaar tussen de lijnen !!

Achteraf dacht ik: hoe kan het dan dat Zeiss wel die 30 jaar geeft als het van Europa niet meer zou mogen?

groet
marijn

Die garantie van 30 jaar wordt niet gegeven door zeiss (zelf gevraagd) maar door technolyt (de invoerder van nederland en belgie) !!!
Erik vb.

M. Hoogteijling

Klopt dat ik de garantie van de importeur heb want gebruik zelf ook de Zeiss Victory FL.Zal wel aan mij liggen maar waarom mag een importeur het wel maar de fabriknat niet geven, Europese regeltjes? Hoewel ik m'n Zeiss er niet voor inruil, vind ik de nieuwe Swarovski wel het neusje van de zalm.

Was er eigenlijk al bekend wat de topicstarter heeft besloten?

groeten
marijn
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Joachim Vreeman

Topic starter heeft nog niet besloten  :rolleye: > neig nog steeds naar een Swaro, maar waarschijnlijk wacht ik op een goede 2e hands EL ('ouwe' versie) > mijn budget blijkt helaas minder groot dan ik dacht... Iemand toevallig een exemplaar in de aanbieding? Ik en mijn portemonnee zouden je dankbaar zijn!

Groeten Joachim


snwja3

Citaat van: Joachim Vreeman op november 06, 2010, 21:47:06 PM
Topic starter heeft nog niet besloten  :rolleye: > neig nog steeds naar een Swaro, maar waarschijnlijk wacht ik op een goede 2e hands EL ('ouwe' versie) > mijn budget blijkt helaas minder groot dan ik dacht... Iemand toevallig een exemplaar in de aanbieding? Ik en mijn portemonnee zouden je dankbaar zijn!

Groeten Joachim
Toen Swarovski begin dit jaar de serie uitbracht, konden een heel aantal mensen hun oude inleveren en die nieuwe ophalen (met bijbetalinmg verschil). Dat waren mensen die in het jaar daarvoor de kijker hadden aangeschaft en een heel aantal mensen heeft dat gedaan.
Deze 'oude' kijkers zijn door Swarovki gereviseerd en waren bij een aantal dealers tegen een leuke prijs te koop. Zou een wat dealers afbellen, misschien hebben zo er nog wel eentje liggen, hoewel ik ook wel geloof dat die weer snel weg zijn/waren.
Wietze Janse

temmie

Citaat van: Joachim Vreeman op oktober 21, 2010, 19:36:15 PM
Na lange tijd heb ik binnenkort eindelijk de beschikking over een redelijk budget die ik wil besteden aan het kopen van een kwalitatief goede verrekijker.
Hoeveel euro bedraagt jouw redelijk budget?
Citaat van: Joachim Vreeman op oktober 21, 2010, 19:36:15 PMNatuurlijk denk ik meteen aan een Swarovsky want het moet echt een kijker zijn 'voor het leven', maar misschien heeft iemand nog een andere suggestie?
Welke vergroting had je in gedachten? Zo vind ik voor Swarovski (behalve de weergaloze Swarovision reeks) vooral de 8x32 EL een topkijker, omdat het de enige topkijker is in 8x32 met een-voor-mij-perfecte handligging. Voor Zeiss vind ik alle kijkers optisch top, maar zoals die een 7x42 en een 10x56 maken, doen de anderen het niet snel na. Leica heeft dan weer een bijna perfecte all-round kijker met de 10x50 ultravid HD. Een aandachtspunt bij de configuratie is of je al dan niet een bril draagt, of je graag met veel gewicht rond je nek loopt, of je altijd een tele meesleurt, of je vaak in (tropisch) bos gaat vogelskijken,...
Citaat van: Joachim Vreeman op oktober 21, 2010, 19:36:15 PM> Een suggestie die wat minder kost, zonder dat ik al teveel aan kwaliteit moet inleveren? Of is dat teveel gevraagd...
Een suggestie die minder kost en met net iets minder kwaliteit? --> al de rest! Er zijn trouwens nog zat goede vogelkijkers die met een niemandal rond de nek lopen, en de Swaro/Zeiss/Leica fetisjisten graag uitleggen welke vogel daar zit.


Even serieus: er zijn veel goeie kijkers onder de prijs van een Swarovision, maar het hangt er van af of die goed zijn voor jou. Zo zijn porro kijkers optisch vaak zeer goed, maar echt waterdicht zijn ze vaak niet (of ze moeten afzonderlijke oculairscherpstelling hebben).


Over de garantie:
Swaro geeft dacht ik 30 jaar, Zeiss (denk ik niet, weet ik) 10 jaar (en na die 10 doet Technolyt, de importeur, er nog 20 bij), en Leica geeft (als ik mij niet vergis, dus weer niet zeker) 10 jaar.
Afhankelijk van gebruik gaat alles ooit een keer kapot. Ik heb zowel bij Swaro, Zeiss en Leica al afbladderende bekleding gezien. Leica had een tijd problemen met de coating. Zeiss met de kwaliteit van de afwerking van de eerste victory's (toch al een jaar of 5 geleden), van Swaro heb ik uiteenlopende zaken gezien (vooral scherpstelling, ook intern vlekken), maar die zijn niet alleen bij Swaro.


Garantie is dus belangrijk, zeker als je hem zwaar gebruikt.
Ik heb van Swaro zeer goede verhalen gehoord. Ze schijnen wel wat meer de vinger op de knip te houden tegenwoordig (dus niet zomaar gratuit reparaties voor 0 euro als het je eigen domme schuld is), maar ze blijven gewoon goed in garantie.
De vertegenwoordiger van Technolyt (Zeiss en Binolyt) heb ik persoonlijk lang mee gesproken. Die gaf me een zeer goede indruk ivm garantie. Hij benadrukte dat Zeiss weet heeft van wat mindere service naar de klanten toe in het verleden, en dat ze er veel aandacht aan geven vanaf nu om de garantie op het niveau van bvb swaro te krijgen.
Ik heb ook een keer met de Leica NL vertegenwoordiging gesproken, en die konden niet anders dan toegeven dat Leica geen goede garantiepolicy heeft. Zij zeiden dat dat volledig bij de hoofdzetel in Duitsland ligt.

Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

zwarteleeuwerik

Citaat van: temmie op november 22, 2010, 18:09:50 PM
Over de garantie:
Swaro geeft dacht ik 30 jaar, Zeiss (denk ik niet, weet ik) 10 jaar (en na die 10 doet Technolyt, de importeur, er nog 20 bij), en Leica geeft (als ik mij niet vergis, dus weer niet zeker) 10 jaar.
Afhankelijk van gebruik gaat alles ooit een keer kapot. Ik heb zowel bij Swaro, Zeiss en Leica al afbladderende bekleding gezien. Leica had een tijd problemen met de coating. Zeiss met de kwaliteit van de afwerking van de eerste victory's (toch al een jaar of 5 geleden), van Swaro heb ik uiteenlopende zaken gezien (vooral scherpstelling, ook intern vlekken), maar die zijn niet alleen bij Swaro.


Garantie is dus belangrijk, zeker als je hem zwaar gebruikt.
Ik heb van Swaro zeer goede verhalen gehoord. Ze schijnen wel wat meer de vinger op de knip te houden tegenwoordig (dus niet zomaar gratuit reparaties voor 0 euro als het je eigen domme schuld is), maar ze blijven gewoon goed in garantie.
De vertegenwoordiger van Technolyt (Zeiss en Binolyt) heb ik persoonlijk lang mee gesproken. Die gaf me een zeer goede indruk ivm garantie. Hij benadrukte dat Zeiss weet heeft van wat mindere service naar de klanten toe in het verleden, en dat ze er veel aandacht aan geven vanaf nu om de garantie op het niveau van bvb swaro te krijgen.
Ik heb ook een keer met de Leica NL vertegenwoordiging gesproken, en die konden niet anders dan toegeven dat Leica geen goede garantiepolicy heeft. Zij zeiden dat dat volledig bij de hoofdzetel in Duitsland ligt.


1) swaro, leica en zeiss geven 10jaar , ze mogen "officieel" maar 10 jaar geven van europa, maar tussen de lijnen geven ze meestal nog  30 jaar !
2) leica is de laatste tijd veel verbeterd in service en garantie gevallen!
Erik vb.

Norman

Citaat van: temmie op november 22, 2010, 18:09:50 PM
Over de garantie:
Swaro geeft dacht ik 30 jaar, Zeiss (denk ik niet, weet ik) 10 jaar (en na die 10 doet Technolyt, de importeur, er nog 20 bij), en Leica geeft (als ik mij niet vergis, dus weer niet zeker) 10 jaar.
Afhankelijk van gebruik gaat alles ooit een keer kapot. Ik heb zowel bij Swaro, Zeiss en Leica al afbladderende bekleding gezien. Leica had een tijd problemen met de coating. Zeiss met de kwaliteit van de afwerking van de eerste victory's (toch al een jaar of 5 geleden), van Swaro heb ik uiteenlopende zaken gezien (vooral scherpstelling, ook intern vlekken), maar die zijn niet alleen bij Swaro.


Garantie is dus belangrijk, zeker als je hem zwaar gebruikt.
Ik heb van Swaro zeer goede verhalen gehoord. Ze schijnen wel wat meer de vinger op de knip te houden tegenwoordig (dus niet zomaar gratuit reparaties voor 0 euro als het je eigen domme schuld is), maar ze blijven gewoon goed in garantie.
De vertegenwoordiger van Technolyt (Zeiss en Binolyt) heb ik persoonlijk lang mee gesproken. Die gaf me een zeer goede indruk ivm garantie. Hij benadrukte dat Zeiss weet heeft van wat mindere service naar de klanten toe in het verleden, en dat ze er veel aandacht aan geven vanaf nu om de garantie op het niveau van bvb swaro te krijgen.
Ik heb ook een keer met de Leica NL vertegenwoordiging gesproken, en die konden niet anders dan toegeven dat Leica geen goede garantiepolicy heeft. Zij zeiden dat dat volledig bij de hoofdzetel in Duitsland ligt.

Swarovski geeft op alles garantie en eigenlijk zonder uitzondering voor € 0,00. Wel zijn er van die kneuterige winkeliers die voor de reparatie die ze onder garantie hebben terug gekregen toch een bepaald bedrag vragen. Kwestie van de kijker bij de juiste Swarovski dealer kopen, zoals House of Outdoor uit Maarssen of Ganymedes uit Amstelveen bijvoorbeeld.

Ik heb zelf ervaring met de service van Technolyt (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=131274.new;topicseen#new) en ga er van uit dat ze op dezelfde wijze omgaan met Zeiss.

Leica is wel verbeterd, maar nog steeds maar zo zo. 

M. Hoogteijling

Beste Joachim,

Op marktplaats staan er een paar te koop. Succes.

gr
Marijn
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling