Gezocht: kwalitatief goede verrekijker en/of reviews

Gestart door Joachim Vreeman, oktober 21, 2010, 19:36:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Joachim Vreeman

Na lange tijd heb ik binnenkort eindelijk de beschikking over een redelijk budget die ik wil besteden aan het kopen van een kwalitatief goede verrekijker. Natuurlijk denk ik meteen aan een Swarovsky want het moet echt een kijker zijn 'voor het leven', maar misschien heeft iemand nog een andere suggestie?
> Een suggestie die wat minder kost, zonder dat ik al teveel aan kwaliteit moet inleveren? Of is dat teveel gevraagd...

Groeten Joachim

Tim Asbreuk

Op www.tvwg.nl staan testrapporten van Jan Meijerink.


Als ik mocht adviseren koop één keer iets goeds. Ik twijfelde 2 jaar geleden ook maar heb een zeiss 10*42 fl gekocht en er nog geen moment spijt van gehad. Dus mijn advies is ga naar een winkel waar ze de "top 3" leica, swarofski en zeiss hebben en probeer gewoon welke je het fijnst vindt. Als je veel en lang hebt gespaard kun je het beste iets echt goeds kopen en niet meer kijken op die laatste honderd euro. Een nieuwe kijker schaf je immers maar een paar keer in je leven aan en daar kun je beter geen spijt van krijgen.



Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

Volgens werd/wordt er geadviseerd om of onder de 200 te blijven of boven de 1500 te gaan.
En dan is het gewoon gevoel, wat het beste bij je ligt. De een is voor Swaovski, de ander Leica en de ander weer Zeiss.
Het is dus gewoon kijken en testen. Zie voor adressen: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=103583.0.html
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

f_a_roos

Grasduinen heeft recent een kijkertest gepubliceerd, zie de site van VBN:

http://www.vogelbescherming.nl/index.cfm?act=files.download&ui=5A9DF356-B6A4-7E16-7CD7AB2162F31FB8

Citaat van: Joachim Vreeman op oktober 21, 2010, 19:36:15 PM
Na lange tijd heb ik binnenkort eindelijk de beschikking over een redelijk budget die ik wil besteden aan het kopen van een kwalitatief goede verrekijker. Natuurlijk denk ik meteen aan een Swarovsky want het moet echt een kijker zijn 'voor het leven', maar misschien heeft iemand nog een andere suggestie?
> Een suggestie die wat minder kost, zonder dat ik al teveel aan kwaliteit moet inleveren? Of is dat teveel gevraagd...

Groeten Joachim

Joachim Vreeman

Ten eerste: bedankt voor de reacties die al binnengekomen zijn!

Verder: ik zou graag een test/review willen zien van september/ oktober 2010 van een kijker boven het segment waarover het artikel van grasduinen gaat (dus > 500 euro). Zoals het er nu uitziet ben ik van plan om de verschillende winkels die Jeroen aanraad eerst te mailen en dan vervolgens er een uit te kiezen voor een advies ter plaatse. Eigen ervaringen met goede kijkers zijn trouwens ook meer dan welkom!


Tim Asbreuk

Zoals eerder vermeld ben ik ruim tevreden met mijn zeiss victory 10*42 fl. Een klasgenoot van mij heeft de swaroski EL (oud model) en ik zie geen verschil op grote afstand, de zeiss kan wel dichterbij scherpstellen (handig bij dagvlinders en libellen).
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

fkdeboer

ik heb een Nikon Monarch 8x42 en ben er erg tevreden mee.
ik weet niet waar ze die prijzen in die grasduinen-test vandaan hebben, maar de monarch is rond de 280euro ipv 438,-. scheelt toch wel wat...
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

f_a_roos

Misschien zou je de scorecard functie op http://www.optics4birding.com/ kunnen proberen. Je kunt dan je eigen vergelijking maken. Een Kowa 8.5x44 Genesis scoort 46 en een Zeiss 8x42 Victory FL 48. Prijsverschil zo'n $500. Je kunt de criteria ook zwaarder of minder zwaar laten wegen. Ik heb verder geen ervaring met deze scorecard functie of de kijkers die ik bij wijze van voorbeeld zelf losliet op de scorecard. Succes verder.

Citaat van: Joachim Vreeman op oktober 22, 2010, 09:24:53 AM
Ten eerste: bedankt voor de reacties die al binnengekomen zijn!

Verder: ik zou graag een test/review willen zien van september/ oktober 2010 van een kijker boven het segment waarover het artikel van grasduinen gaat (dus > 500 euro). Zoals het er nu uitziet ben ik van plan om de verschillende winkels die Jeroen aanraad eerst te mailen en dan vervolgens er een uit te kiezen voor een advies ter plaatse. Eigen ervaringen met goede kijkers zijn trouwens ook meer dan welkom!

Norman

Joachim,

Allereerst het belangrijk om te weten waarvoor je de kijker voornamelijk voor wil gaan gebruiken.

Een kijker voor libellen is een andere kijker dan voor vogels wat weer een andere kijker is voor wild in de schemering.
Daarnaast is ergonomie erg belangrijk. De testwinnaar van de Grasduinentest, de Bushnell Legend Ultra HD 8x42 is een hele mooie kijker, maar te klein voor mijn grote handen. Voor mij dus niet de kijker voor de rest van mijn leven.
Ook het gewicht is belangrijk, heb je alle kilo's apparatuur om je nek dan kan een onsje meer of minder bepalend zijn in je keuze.
Moet deze in je jaszak passen dan is het formaat ook een issue.

Het budget is toereikend voor de topmodellen van Swarovski begrijp ik?

Koop dan ook een kijker voor dit budget, hiermee kun je jaren voort. Door de ontwikkelingen in de optische techniek zullen er door de jaren heen altijd betere kijkers komen.

In dit budget zijn er 3 belangrijke merken die kwalitatief dicht bij elkaar zitten. Zeiss, Leica en Swarovski.
Mijn gevoel is dat Swarovski voorop loopt in de ontwikkeling. Dit baseer ik op berichtgeving, niet op ervaring. Ik ga niet elk model bekijken bij de verrekijkerboer die uitkomen. Waar Swarovski zich wel erg sterk onderscheid ten op zichtte van alle andere fabrikanten is de service. Alles is garantie en (bij de échte Swarovski-dealer) altijd gratis. Door slijtage de oculairrubbers gescheurd, gratis een nieuwe, oculairkap verloren, gratis een nieuwe, draagriem versleten, gratis een nieuwe, etc. etc.

Een tipje; House of Outdoor, meer dan 300 kijkers op voorraad waaronder alle modellen van bovengenoemde 3 merken.

f_a_roos

Als je het budget hebt voor een topsegment kijker, waarom zou je dan nog zoeken? Binnen het topsegment zijn de verschillen klein. En de kijkers zijn the usual suspects. Ik proef uit de vraag van Joachim echter dat hij voor een lager bedrag (maar > 500) bijna dezelfde kwaliteit wil als het topsegment. Dat lijkt me geen slecht uitgangspunt, want er zijn zeker kijkers die minder kosten en bijna de kwaliteit halen van het topsegment. Als je de uitdaging aangaat kom je best tot een goed resultaat. Heb je geen zin of tijd om e.e.a. uit te zoeken en je hebt het geld, dan koop je toch een Swarovski. Gauw klaar, geen risico. Je zal niet de enige zijn.

De gratis service onder garantie bij topsegment kijkers geldt overigens evenzeer voor service onder garantie bij midden segment kijkers. Dat kan geen argument zijn om meer (of teveel) geld uit te geven.

Norman

Citaat van: Frank Roos op oktober 22, 2010, 20:55:01 PM
De gratis service onder garantie bij topsegment kijkers geldt overigens evenzeer voor service onder garantie bij midden segment kijkers. Dat kan geen argument zijn om meer (of teveel) geld uit te geven.

Deels eens, als je een andere kijker als Swarovski uit je hand laat vallen krijg je doorgaans een rekening omdat het je eigen schuld is.
Swarovski hersteld de schade gewoon, kostenloos en je krijgt de kijker in nieuwstaat terug.

Goede kijkers voor scherpe prijzen vind je bij Swift, Nikon, Optolyth, Docter, Meopta, Kowa, Bushnell (mn. Legend Ultra), etc....

Kijk ook eens naar de Swarovski Habicht porro kijkers. Scherp geprijsd, optisch zeer fraai, ergonomisch zeer prettig en uiteraard voorzien van moderne coatings met een vintage look. Niet alle coatings die de nieuwe SLC en EL series hebben. En uniek voor een porro, geheel waterdicht tot 3 meter diepte. Ik heb zelf de 7x42 Habicht en kan je deze ten zeerste aanraden. 

f_a_roos

Wel eens de Minox APO HG 8.5x43 BR asph. overwogen? Volgens optics4birding net zo goed als de Swarovski EL 8.5x42 Swarovision, maar $400 goedkoper. Leuke feature: van close focus tot 00 slechts 1 omwenteling van de focus knop. Dit heeft het mogelijk gemaakt dat op de focus knop een afstandsindicatie staat. Als ik het geld had ...

f_a_roos

Weer eens met Norman. De Habicht heb ik ook wel eens op de korrel gehad. Leek me ook heel goed en relatief laag geprijsd. Door het porro design wel meer volume en meer gewicht denk ik. Het blijft dus altijd een afweging.

Citaat van: Norman op oktober 22, 2010, 21:16:37 PM
Citaat van: Frank Roos op oktober 22, 2010, 20:55:01 PM
De gratis service onder garantie bij topsegment kijkers geldt overigens evenzeer voor service onder garantie bij midden segment kijkers. Dat kan geen argument zijn om meer (of teveel) geld uit te geven.

Deels eens, als je een andere kijker als Swarovski uit je hand laat vallen krijg je doorgaans een rekening omdat het je eigen schuld is.
Swarovski hersteld de schade gewoon, kostenloos en je krijgt de kijker in nieuwstaat terug.

Goede kijkers voor scherpe prijzen vind je bij Swift, Nikon, Optolyth, Docter, Meopta, Kowa, Bushnell (mn. Legend Ultra), etc....

Kijk ook eens naar de Swarovski Habicht porro kijkers. Scherp geprijsd, optisch zeer fraai, ergonomisch zeer prettig en uiteraard voorzien van moderne coatings met een vintage look. Niet alle coatings die de nieuwe SLC en EL series hebben. En uniek voor een porro, geheel waterdicht tot 3 meter diepte. Ik heb zelf de 7x42 Habicht en kan je deze ten zeerste aanraden.

Norman

Habicht 7x42 680 gram
Habicht 8x30w 540 gram
Habicht 10x40 690 gram

SLC 7x42 950 gram
SLC 8x30 590 gram
SLC 10x42 790 gram

EL 8x32 610 gram
EL 10x42 800 gram

De Habichts zijn dus de lichtste kijkers van Swarovski.

Volume heb ik niet nagemeten, maar door zijn bredere porro model vind ik deze ergonomisch prettiger in de hand liggen dan een dakkant als de EL en SLC. In geval van dakkant ligt deze doorgaans pas lekker in de hand bij een x56 model.


f_a_roos

OK, point taken, maar dan zou ik gaan voor de Steiner Wildlife Pro 8x30, 520g, waterdicht to 5m. Bovendien een stuk goedkoper dan de Swarovski. Ik heb zelf een aantal kijkers, w.o. sinds jaar en dag een 8x32 en die voldoet ook best goed al is het objectief geen 42.

Citaat van: Norman op oktober 22, 2010, 21:53:47 PM
Habicht 7x42 680 gram
Habicht 8x30w 540 gram

f_a_roos

Interessante site. Ik zou iedereen willen aanraden vooral "wisdoms" #5, #6 en #8 te bekijken. En ook #11, maar meestal spaart men voor een Swarovski en wil men dat geld ook per se uitgeven.

Citaat van: Norman op oktober 22, 2010, 22:05:21 PM
Hier nog wat mooie tips:

http://www.holgermerlitz.de/wisdoms.html

Joachim Vreeman

Er bestaat in mij inderdaad een grote neiging om voor de Swarovsky te gaan, maar jullie hebben (gelukkig) mij aardig op de hoogte gebracht van mogelijk goede alternatieven.  :duim: Voordat ik zo'n grote uitgave doe wil ik echt voor mezelf zeker weten dat het de juiste beslissing is...

zwarteleeuwerik

Citaat van: Norman op oktober 22, 2010, 21:16:37 PM

Deels eens, als je een andere kijker als Swarovski uit je hand laat vallen krijg je doorgaans een rekening omdat het je eigen schuld is.
Swarovski hersteld de schade gewoon, kostenloos en je krijgt de kijker in nieuwstaat terug.



een vriend van mij had zijn leica uit zijn rugzak laten vallen, lenzen verschoven , deuken in behuizing, werd ook gratis hersteld door leica !
Erik vb.

Rick_Karsenbarg

Citaat van: Norman op oktober 22, 2010, 21:16:37 PM
Citaat van: Frank Roos op oktober 22, 2010, 20:55:01 PM
De gratis service onder garantie bij topsegment kijkers geldt overigens evenzeer voor service onder garantie bij midden segment kijkers. Dat kan geen argument zijn om meer (of teveel) geld uit te geven.

Deels eens, als je een andere kijker als Swarovski uit je hand laat vallen krijg je doorgaans een rekening omdat het je eigen schuld is.
Swarovski hersteld de schade gewoon, kostenloos en je krijgt de kijker in nieuwstaat terug.

Goede kijkers voor scherpe prijzen vind je bij Swift, Nikon, Optolyth, Docter, Meopta, Kowa, Bushnell (mn. Legend Ultra), etc....

Kijk ook eens naar de Swarovski Habicht porro kijkers. Scherp geprijsd, optisch zeer fraai, ergonomisch zeer prettig en uiteraard voorzien van moderne coatings met een vintage look. Niet alle coatings die de nieuwe SLC en EL series hebben. En uniek voor een porro, geheel waterdicht tot 3 meter diepte. Ik heb zelf de 7x42 Habicht en kan je deze ten zeerste aanraden.

Nog even inhakend op de kijkers voor scherpe prijzen, zelf heb ik de bushnell excursion ex 10x42, deze is een stuk handzamer en lichter dan de legend ultra maar heeft mijns inziens een beter zicht. Zelf erg tevreden over heb m nu 1,5 jaar en een erg goede kijker voor de 330 euries! Alleen bij de randgevallen tegenlicht en schemering blijft hij iets achter op de duurdere merken, maar er is ook een flink verschil in budget.
mvg,

Rick



Wat voor de rups het eind van zijn leven is, is voor de wijze een vlinder

f_a_roos

Ik kom nog even op de vraag terug, het laat me niet los. In feite doe ik de vergelijkingsexercitie ook voor mezelf nl.

Ik betoogde tot nu toe, dat je voor een behoorlijk lager bedrag dan voor Swarovski, Leica, Zeiss, een goede subtop (geen midden segment) kijker kan krijgen.

Ik zet ze even op een rijtje:

- Steiner XP 8x44
- Kowa 8x44 Genesis
- Pentax 8x43 DCF ED (is bij een bekende verkoper in de aanbieding)
- Minox HG 8,5x43 BR asph. (dus niet de APO)

Hiervan scoort de Minox hetzelfde als de Zeiss Victory FL 8x42 T. De Pentax en de Steiner scoren slechts een weinig minder.

Kun je voor de prijs van deze 4 een Zeiss Victory FL kopen bijv. dan is dat natuurlijk onweerstaanbaar.

Commentaar welkom. Ben benieuwd of iemand iets vindt van de Pentax.

f_a_roos

En de Kowa scoort tussen de Minox/Zeiss en de Steiner/Pentax.

Citaat van: Frank Roos op oktober 23, 2010, 19:13:46 PM
Hiervan scoort de Minox hetzelfde als de Zeiss Victory FL 8x42 T. De Pentax en de Steiner scoren slechts een weinig minder.

Norman

Modellen roepen kan, maar moeten we dan niet weten waar TS de kijker voor gaat gebruiken?

Als je libellen kijkt wil je een kijker die een korte (<1,5mtr.) minimale scherpstelafstand heeft. Voor het vogelen een kijker die een wat breder beeld geeft zodat het makkelijker is om een vogel te volgen en vanwege de mobiliteit niet te veel weegt. En als je graag in de bossen het grote wild bekijkt dan wil je lekkere lichtsterke kijker.

f_a_roos

Eh, Norman, ik weet niet of ik je helemaal kan volgen. Joachim wilde aanvankelijk een Swarovski kopen. Ik "roep" dus wat modellen die goedkoper zijn en bijna net zo goed.

Heb je nog commentaar op het rijtje? Wat vind je van de Pentax 8x43 DCF ED bijv?

Norman

Er worden nu modellen genoemd die voordeliger zijn dan Swarovski, maar het is natuurlijk allereerst van belang waarvoor de kijker gebruikt gaat worden voordat je een merk/model/type voorstelt. Als TS vnl. wild gaat kijken op de veluwe heeft deze misschien meer aan een merk/model met een vergroting van 8x en een objectief diameter van 56 mm. Een 10 x 32 zou minder geschikt zijn voor een dergelijke toepassing.

Ja ik ken de Pentax. Optisch wel nette kijkers, prijs iets hoog ten op zichtte van hetgeen geboden word en vertonen vrij snel slijtage. Vrij snel een wiebelende focus knop en slijtplekken op de behuizing en voor garantie was niemand thuis. Nikon vind ik een betere keus, vooral de Monarch is een mooie serie voor een goede prijs. Ik heb zelf overigens nu een jaar of 4 een Pentax PF-80 ED scope en ben daar best content mee. Geen last van slijtage of andere fratsen.

KorHaan

http://nl.canon.be/For_Home/Product_Finder/Binoculars/Optical_Image_Stabilisation/10x42L_IS_WP/index.asp

Deze is ook de moeite van het bekijken waard. Lees ook het review van Jan Meijerink op de site van VWG Twente. Wel vrij zwaar. En er moeten batterijen in.

Ik heb zelf de 18x50 IS en de 10x30 IS van Canon, en je moet het zelf bekijken om het te geloven, maar vanuit de hand heb ik minder trillingen in de 18x50 dan in een gewone 7x kijker. Ik heb de 18x50 gekocht als draagbaar alternatief sinds ik mijn scoop heb verkocht, en ik heb niet het idee dat ik veel mis.

Vriendelijke groet,

Ronald

Joachim Vreeman

Ter verduidelijking: ik wil de verrekijker gaan gebruiken voor het bekijken van vogels.

Groeten Joachim

Norman

Citaat van: Joachim Vreeman op oktober 24, 2010, 18:21:48 PM
Ter verduidelijking: ik wil de verrekijker gaan gebruiken voor het bekijken van vogels.

Groeten Joachim

Dan is de Swarovski EL Swarovision 8,5 x 42 de kijker die je wilt hebben op dit moment.
Let op, wel de swarovision, niet het oude model.

f_a_roos

Ik zou toch ook nog even naar de Zeiss Victory TFL modellen gaan kijken, als je toch Euro 2000 gaat uitgeven. Probeer ze uit.

Citaat van: Norman op oktober 24, 2010, 18:31:17 PM
Citaat van: Joachim Vreeman op oktober 24, 2010, 18:21:48 PM
Ter verduidelijking: ik wil de verrekijker gaan gebruiken voor het bekijken van vogels.

Groeten Joachim

Dan is de Swarovski EL Swarovision 8,5 x 42 de kijker die je wilt hebben op dit moment.
Let op, wel de swarovision, niet het oude model.

KorHaan

http://www.cameraland.nl/product/208/1311/

Let bij de Swarovision 8,5x42  op het "rolling ball" effect, wat voor sommigen erg hinderlijk schijnt te zijn, en zelfs een deal-breaker.

Nu ga ik met Uw welnemen weer terug naar mijn woestijn om te gaan staan roepen.

vriendelijke groet,

Ronald Sinoo