Bucculatrix ulmifoliae – donkere iepenooglapmot?

Gestart door Sjors, oktober 21, 2010, 18:42:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

Als ik het wel heb dan moet dit een verlaten mijn van Bucculatrix ulmifoliae – donkere iepenooglapmot zijn.
Correct?

Vandaag (na 4 uren zoeken :rolleye: ) gevonden op iep in de Groene ster te Leeuwarden
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

zakdrager

Hoi Sjoerd

Volgens mij heb je het goed gezien, hoor. Leuk!

Henk

Elachista

Toch nog gevonden!! Yes. Dan zit hij dus ook in Nørd-Frieslåndinavien. Gerrit Tuinstra (nog iemand van Friese bodem die wel aardig bekwaam is met micro's) schijnt hem ook in Drachten gevonden te hebben.

Hmm...groeit er ook nog appel bij de ster? Doe dan ff Callisto denticulella en Ectoedemia hannoverella, op abeel, zoeken. Kon ik ook niet vinden in O'kerk.
Groet,
Tymo

Sjors

Dank voor de bevestiging.
En nu zou ik hem wel willen invoeren, maar dat kan nog niet bij waarnemingen.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Elachista

Groet,
Tymo

koen.van.dijken

Is dit er dan ook een? De gang is veel langer dan de 15 mm die Ellis dat voorschrijft (nl. 32 mm, vanaf rode pijltje), maar op die van Sjors lijkt-ie mij ook langer dan 15 mm....

Koen
Groeten, Koen

zakdrager

Nee, dit lijkt mij een Stigmella, vermoedelijk ulmivora.

Maar je hebt wel een punt. Ik blijf het soms toch lastig vinden dat je op een foto de lengte niet kunt inschatten en bijna niemand vermeldt dat soort gegevens. Bij de determinatie van die van Sjoerd ben ik er van uitgegaan dat hij inderdaad zo klein is (anders zou dat ook een Stigmella zijn).

Groet

Henk

Sifco

#7
Ik ben trouwens, om het nodeloos ingewikkeld te maken niet 100% overtuigd van B. ulmifoliae (eerste foto topic). Toegegeven, de mijn lijkt sprekend, ik vind de larvenkamer alleen niet overtuigend lang genoeg. Ik zou er meerdere willen zien om voor mijzelf zeker te zijn. Zo doet ie opt eerste gezicht meer aan als een Stigmella sp., met een voorkeur voor S. ulmivora, waarbij het in dit geval om een vrij rechte mijn gaat. Maar ik meen een dergelijke afbeelding ook te zien op Willem zn site bij W. ulmivora.
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


Elachista

Het is denk ik wel een beginmijn van één Bucculatrix. Maar ik had die mijnen dus ook gevonden in Steenwijk.

Wat me opvalt, is dat deze mijnen echt heel anders zijn dan die ik jaren geleden vond in Emmen. Dat waren grote bladeren (echt fors, max 10 cm, zal wel kweekvorm zijn), en de mijnen waren ook groot, altijd haaksgewijs tegen de bladnerf-zijnerf. Het eindstadium lag dus niet richting de hoofdnerf (zoals hier en die in Steenwijk) maar er juist van af (zoals op Willem Ellis z'n site & die in Emmen).

Ik vraag me dus werkelijk af, of we niet te maken hebben met twéé soorten. Probleem is, dat er relatief weinig Bucculatrix-materiaal is van de iep, ik bedoel dan de vlindertjes op speld. De mijnen die gevonden zijn, waren verlaten. Tenzij al iemand een bewoonde mijn heeft gevonden. Ik zelf nog niet.

Tip is misschien om te zoeken naar cocons op de boomstammen, ik zelf heb ze niet gevonden. Wel zakjes van Luffia lapidella, wat natuurlijk ook leuk is als je ze bij de Weerribben aantreft.
Groet,
Tymo

Sifco

ik denk toch echt Stigmella ulmivora maar idd coconnen geven uitsluitsel!
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


Elachista

Je zou zomaar gelijk kunnen hebben. Ik heb mijn mijnen ook nog ergens in een boterhamzakje liggen, zal ze straks weer tevoorschijn toveren.
Groet,
Tymo

zakdrager

Dus toch erg goed dat Koen zijn reactie plaatste, want dat zette me aan het denken en daarbij schoot me te binnen dat als de mijn van Sjoerd veel groter is dan ik impliciet aannam, het misschien wel om een Stigmella gaat. En als ze inderdaad groter zijn dan 15 mm (Sjoerd?) dan gaat het ook m.i. met zekerheid om ulmivora, want die maakt heel vaak dat type mijn.

Henk

Elachista

Citaat van: Avondrood op oktober 22, 2010, 11:27:14 AM
Wordt vanavond geregeld.

Heb 'm er nog niet bij gekregen. Via Observado lijkt hij niet echt de wijziging mee te nemen voor Nederland. Binnenkort moet het wel oke zijn.
Groet,
Tymo

Sjors

Hoi Hank (en anderen)

Het moet ergens tussen de 2 en 3 cm liggen.
Ik geloof nu ook wel dat het S. ulmivora is en geen Bucculatrix ulmifoliae  :-[



Groet,
Sjoerd van 't Strandje,   formerly known as Sjors
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

zakdrager


Sjors

Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje