Onverdraagzame egel

Gestart door rrrrr, september 26, 2010, 22:06:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr

Ik had wat egelvoer gekocht bij Vivara en daar kwamen vanavond 3 egels op af.
2 grote, 1 kleintje.
1 van de grote jongens duwde het kleintje bij het voer vandaan. Die rolde zich op tot een balletje en ging verder eten toen de grote klaar was.
Ik heb deze foto's gemaakt met ZEER indirekt flitslicht op een hoge ISO waarde terwijl de buitenlampen brandden.
Ze zijn ruim een half uur gebleven.
Foto 1: de duw wordt ingezet.
Foto 2: het duwen
Foto 3: eten.

Rob

diertjesvriend

misschien kan je voortaan meerdere bakjes voer neerzetten?
het kleine ding moet wel goed eten om straks de winterslaap aan te kunnen.
wel mooie real life foto's!

rrrrr

Dat idee van meerdere voerplekken heb gisteravond direkt al uitgevoerd.
Op 4 plaatsen (1 plaats meer dan er egeltjes rondliepen) kleine beetjes neergelegd.
Dat kleintje scharrelde naar een "lege" plek en begon te eten.
Daar kwam de grote weer op af, joeg de kleine weg en dat ukkie  (die echt klein is) ging dan naar het volgende ongestoorde plekje enz., enz.
(ze trokken zich niets van mij aan zolang ik maar stil stond. 1 snuffelde zelfs even aan mijn klompen. Dat bracht hem wel in beweging.... ;D
Zo zijn er meerdere rondjes om het terras afgelegd, maar het ukkie heeft lekker gegeten, zij het niet geheel ongestoord.
Al het voer was op vanmorgen....

Rob

rrrrr

En dat maakt 5!!!
Het blijkt dat wij inmiddels met zekerheid 5 verschillende egels in onze tuin hebben. Drie volwassen en twee jongen.
Het egelwoonhuis is inmiddels ook al van binnen bekeken (stro ligt inmiddels in de "gang").
Leuk hoor!
Zijn egels solitair of bestaat er een mogelijkheid dat deze allemaal tot dezelfde familie behoren?

1 ukkie komt vaak met een volwassen exemplaar.
De 2e was alleen en ramde "nummer1ukkie" nietsontziend aan de kant (zie foto).
foto 2: gewoon een mooi plaatje wat in de computer helderder gemaakt is.

Rob

vuurvlinder

Hoi Rob,

wat een leuke berichten en leuke foto's! :duim:
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

rrrrr

En dat is 6!
Vier grote, twee kleintjes om het huis.
En onverdraagzaam!
Eerst waren er 3. Komt nummer 4 aanzetten.....Nee geen ruimte, niet genoeg voer.....OPZOUTEN.
Snuiven, kop naar beneden, rammen maar: een onvervalste T-BONE en een heuse koprol!!
Alle pootjes in de lucht.
De gerolde bol blijft even beduusd afzijdig totdat Bullying Betty even verderop ging kijken en toen werd er doodgemoedeerd verder geschaft.
En als je denkt: dat doen die kleintjes niet....
Fout, jong geleerd oud gedaan. Zie foto 2. De voorste heeft de achterste net met weinig ceremonieel aan de kant geveegd.

Rob

Rita vd Heijden

Wat een leuk verhaal Rob! Mooie foto's ook! Hier zitten ook 3 grote egels, 2 vrouwtjes en een man (die duidelijk de baas is) ik wacht nog steeds op kleintjes  ???
Vr.gr. Rita

Marina

Bullying Betty is wsl Bullying Billy, maar wat leuk om dat zo te zien! Ik heb het eigenlijk nog nooit zo gezien, meestal is het een mannetje alleen of een dametje met kinders, dit is wel veel leuker.
In een ander topic kun je ook wat verhalen vinden over voertjes, onderkomen en minimum gewicht, als je dat leuk vindt om te lezen:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=98318.0.html

Houd je ons op de hoogte?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

rrrrr

Ik was er al een beetje bang voor dat ik mogelijk de geslachten door elkaar haalde, maar ik heb nog niet ontdekt hoe ik dat kan zien (anders dan door gedrag?).
Betty wordt Billy. Bedankt, ik had daar nog geen passende naam voor bedacht. Bij deze.
En dat topic had ik gezien.
Van de twee kleintjes is er 1  nog wel heel erg klein, maar die doet een enorme inhaalslag met het eten!
Trekt zich van niemand wat aan. Zolang het maar rustig gaat, kun je tot om minder dan een meter dichtbij komen (geldt ook voor alle 4 volwassen exemplaren trouwens).
Krijgt 'ie een duw? No problemo. Even wachten, met een boogje om de duwdoos heen en dan gewoon weer verder eten.
Pas als 1 van de grote egels (mamma?) vertrekt, gaat 'ie mee. Eerder zal hij/zij niet bij het voer en water vandaan gaan.
Het 2e kleintje banjert geheel zelfstandig door het struweel.
Ik zit de laatste paar avonden gewoon op het bankje op het terras en wacht op de dieren die komen (en) gaan.
Veel leuker dan voor de buis hangen. Je ziet zo nog eens wat anders.
Het duwproces bijvoorbeeld: eerst snuiven, beetje knorren. Dan de stekels over de kop, kop naar beneden als een aanvallende stier en dan: CHARGE!!! Bij voorkeur in de zij van de tegenstrever en als het kan deze pootje lichten door de kop onder de tegenstander te krijgen om die dan om te rollen. Soms wordt het slachtoffer (met alle 4 poten stijf) uit de weg gebuldozerd.
Gaat behoorlijk woest!

Rob

Marina

HAHAHA ik zie het al helemaal voor me!  ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

rrrrr

Wacht maar af!
Als het droog blijft doe ik nog wel een poging om dit te platen zonder de boel te verstoren.
Dat verstoren lijkt tot nu toe wel mee te vallen.
Ze zijn niet echt onder de indruk van mijn aanwezigheid. Voer komt op de eerste plaats.
Als dat gelukt is volgt er nog wel een update.

Rob

rrrrr

Introducing:
Bullying Billy, Bulldozer Betty en Billy (you're no son of mine) the Kid.
A happy family.
Billy wil aanschuiven aan de dis waar Betty reeds begonnen is met eten.
Dat kan natuurlijk niet, dus met verontwaardigd gesnuif komt Billy aanzetten (foto 1). Betty weet dat ze fout zit en kruipt in haar schulp.
Te laat....
Billy doet de kop naar beneden en de stekels vooruit. Betty sluit de ogen voor wat nu gaat komen (foto 2).
Dan volgt een vreselijk afschuifsysteem wat uit privacyredenen (=opladende flitser) niet vertoond kan worden.
Billy schuift snel wat voer naar binnen en vertrekt.
Nu komt the Kid tevoorschijn en gaat aan tafel met Betty (foto 3).
Komt het toch nog goed.

Rob

rrrrr

Vanwege het slechte weer had ik een ongebruikte kattenbakdeksel op de grond gezet.
Paar stenen er op.
Schaaltje met voer erin en voilá: een succesvolle egelvoerhut getuige dit plaatje.
Alles lekker droog in zo'n walk-in restaurant.

Rob

Marina

 :duim:  dat is pas een lucratieve vorm van recyclen!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682