Roodhalsfuut?

Gestart door colossus, oktober 20, 2010, 22:53:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Is de fuut rechtsvóór een Roodhalsfuut?
EDIT: De fuut links is toch wel een Geoorde ...?

Hartelijk dank!
Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

BramtK

De foto biedt volgens mij te weinig informatie om daar een uitspraak over te doen. Ik neig naar Fuut, maar onmogelijk om dat met zekerheid te zeggen. Kan je ook een beschrijving geven van de in het veld waargenomen kenmerken?
Groeten,

Bram ter Keurs

colossus

Bram, nee. Dit is van enorme afstand gecropt met een 500 mm lens. Bovendien dook de fuut onder water. Het is een echte fotowaarneming
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

frankmeer

Links is in ieder geval een gewone Fuut.
Frank van der Meer

frankneijts

Vind 'm er toch niet gek uitzien voor een (1e) winterkleed Roodhalsfuut: hij lijkt wat kleiner dan gewone Fuut links maar niet zo veel kleiner als een Geoorde F. of Kuifduiker; grijzige hals en die typische lichte vlek op zijhals en zijkruin....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pwolf

de vogel zwemt van je af en lijkt daardoor kleiner dan hij vermoedelijk is. Snavel lijkt vrij lang, puntig en roze. De vorm van de donkere tekening op de kruin en de hoeveelheid lichte veren op het achterhoofd doen mij meer aan Fuut denken.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

BramtK

Hals lijkt me ook nogal lang, slank en sierlijk voor Roodhalsfuut. Ik neig nog steeds naar Fuut.
Groeten,

Bram ter Keurs

Timo Roeke

Heeft naar mijn mening toch veel weg van een roodhalsfuut. Lichte vlek op zijhals en lijkt me in vergelijking met de andere vogels niet groot genoeg voor een fuut maar grote inschatting is vaak tricky.

snwja3

#8
Voor zover het waard is een oordeel te geven over zulke gecropte foto's:
- maar ik zie een snavel die geheel licht(er) (roze) afsteekt tegen de donkere/zwarte bovenkop. Een Roodhalsfuut had een even donkere snavel (op basis na) moeten hebben, ben het dus met Pim eens.
Wietze Janse

colossus

Iedereen bedankt voor de antwoorden.

De ideeën zijn in evenwicht en ik zie geen reden een onzekere Roodhalsfuut te melden. Futen heb ik al ingevoerd, dus dat hoeft ook niet. Ga binnenkort nog wel eens kijken, maar ik werk overdag en de avonden worden korter ...
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper