Weer eentje onder het mom van determinatie.

Gestart door Piter Anjema, mei 10, 2005, 16:04:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piter Anjema

Zeer waarschijnlijk een stinzeplant maar welke??
20 cm hoog
Bloem grootte +- 2-3 cm
Misschien wordt het ook eens tijd voor een echt goed plantenboek.









wie helpt weer??

Pim

Tip: Je kunt planten ook laten staan en vervolgens met determinatiegids op naam brengen, dan kunnen anderen er ook nog van genieten (vogels, insekten en mensen).....

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Piter Anjema

In principe wel maar ik moet een herbarium maken van 60 verschillende planten uit verschillende families

mcbud

Piter

Je plant lijkt me Haarlems Klokkespel, een (ooit waarschijnlijk gekweekte) varieteit van de Knolsteenbreek (Saxifraga granulata var. plena).
Voorzover ik weet komt deze "plena" (de "volle") verwilderd inderdaad alleen voor in Stinse millieus. Door Jac. P. Thijsse is er vroeger veel aandacht besteed aan een groeiplaats in de Haarlemmerhout - vandaar misschien de naam Haarlems Klokkespel, of is die al ouder?
Hier op de site staan twee waarnemingen van Eelco Brandenburg in Friesland, en één van mij hier vlak bij op een oude buitenplaats in Bloemendaal. Er staan foto's bij zodat je kunt vergelijken.
Hier in de buurt staan ze er prima bij - er staan op dit moment zeker een paar honderd in volle bloei- en van enige teruggang is over de laatste tien jaar zeker geen sprake gweest. Goed nieuws, dus, vooral  omdat die plek tegenwoordig deel uitmaakt van het park/bos rond een bejaardentehuis en de oude dames in mei graag een ruikertje "wilde anjertjes" plukken om het voorjaar ook binnenshuis te kunnen proeven. (mag vast niet van Pim...)
Ik hoorde dat de plant vorig jaar voor het eerst sinds jaren weer was gesignaleerd op het terrein van Te Werve, een oude buitenplaats bij Rijswijk (ZH) en ik vond zelf in begin april jonge - nog niet bloeiende Knolsteenbreek planten in de buurt van Boekelo (Twente). Maar dat kan natuurlijk de "enkele" variëtiet  zijn geweest.

succes met je herbarium!

marc

Piter Anjema

Hee bedankt het is hem inderdaad, ik vond het in het Cornjumerbos waar veel stinseplanten groeien.

Hoe was het ook al weer als er meer dan 50 staan mag je toch plukken?

nogmaals bedankt voor de hulp


Pim

#6
Bij beschermde planten gaat jouw regel van "vanaf 50 plukken" natuurlijk niet op. Je bent in zo'n geval zelfs strafbaar.

Als je zo graag wilt plukken nodig ik je uit om in Flevoland langs te komen. Je kunt hier naar hartelust paardenbloemen (gebruik alvast de nieuwe spelling)  plukken.

O ja dan weet ik nog een leuk spelletje, proberen de zaden in één keer er af te blazen.

Veel plezier alvast@!! :lol:
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl