Roofvogel, maar welke???

Gestart door jolibipi, oktober 20, 2010, 18:32:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

jolibipi

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/50603994
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2010-10-20 te De Marsen
foto`s :


bij voorbaat dank Joli Bipi

Rikstar

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

jolibipi

Hartelijk dank voor jullie reactie.

M.vr.gr., Joli Bipi

veedee

Al is de foto niet helemaal zoals je het wenst, ik kijk er iets anders tegenaan. Ik ben misschien geen hele grote roverkenner maar ik zie hier toch gewoon een buizerd in. Midden in het (wei)land op een paaltje? Op de foto zie ik een vnl. witte roofvogel zonder opvallende bandering op de borst. Een (adulte) havik zal toch altijd (?) iets van bandering moeten laten zien.
In de (nieuwste) ANWB gids staat weliswaar dat havik in NL tegenwoordig ook in open gebied te vinden is maar daar zie ik 'm in ieder geval nog niet zo vaak.

Waarom zou dit volgens "jullie" wél een havik en géén buizerd zijn?

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Wil

Vincent, ik ga met je mee.
Dit is in mijn ogen alleen maar een buizerd; ik zie hier absolut niets haviksachtigs aan, alleen al qua kleed.
Ga hbelemaal mee met, Vincent.
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

Herman van der Klis

Kijk eens goed naar de staart Wil en Vincent en......in je vogelgids.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

veedee

ehh, ja en dan?
Ik zie eigenlijk alleen een donkere middellange staart die m.i. prima op buizerd past. Voor een (adulte) havik zou je misschien nog iets van grove bandering moeten kunnen zien (die ik op mijn kleine 15" scherm van mijn laptop niet zie). Misschien is mijn apparatuur aan vervanging toe...?

gr. Vincent..

Ps; niet om flauw te doen maar ik vroeg om argumenten; met "kijk eens in je boek" kom ik niet veel verder want dat had ik vanzelfsprekend al gedaan... Daarmee kwam ik er niet uit waarom het wél een havik zou moeten zijn.
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Rikstar

lastig om uit te leggen waarom dit een havik is.

ik denk vanwege aarig wat vogelkennis... nee dat is flauw... maar op 1 of andere manier hebben haviken een hele andere zithouding als buizerd. meer rechtop misschien en ook een slankere houding dan buizerd. ook deze vogel zit in een meer rechtophouding dan buizerd.
kleedkenmerken: bij staart een wittige "stuit" wat adult havik heeft. kop vrij slank en niet stevig als buizerd. donkere bovenvleugels en witte borst met een vaag kleurtje erdoor want als het goed is de bandering moet zijn. tevens zie ik regelmatig haviken in zo'n houding zitten, in een boompje langs de kale akker (voorbeeld: dode boom in oostvaardersplassengebied) of op paaltjes nabij bosgebieden.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

PieterH

Groeten , Pieter Hilgeman

jolibipi

Beste mensen,

Ik heb nog een (niet al te duidelijke) foto waar de roofvogel op staat. Ik zal die ook nog even toevoegen. Weiland met roofvogel op paaltje overigens nabij bosrand. Foto's zijn vanaf grote afstand gemaakt met compact zoomcamera + televoorzetlens en ook nog eens met maximale digitale zoom.

Hartelijke groet,
Joli.

veedee

Ik zal morgen eens met een andere PC en een beter scherm nogmaals naar de foto kijken. Op de grap over vogelkennis zal ik maar niet ingaan.. :-X  Zal inderdaad wel als grapje bedoeld zijn........

Ik heb de foto eens uitvergroot en eens op zithouding gelet (met wat vogelboeken naast me; o.a. Benny Gensbol / ANWB-gids) maar wederom kan ik me vergissen maar ik heb de paar jaartjes dat ik nu steeds actiever vogel zeker toch wel een paar 100 buizerds op deze manier op een paaltje gezien. Dit argument vind ik daarom eigenlijk niet heel sterk (maar misschien denk ik er over een aantal jaren als ik misschien net zo lang naar vogels kijk als "jullie" er wel anders over)!

De wittige stuit dan; Inderdaad kom ik in de eerder genoemde boeken wel wat tegen waar je (Rik bedoel ik dan want PieterH is nou niet bepaald spraakzaam) op doelt. Ik mis hierbij echter het contrast dat er moet zijn met de bandering (verticaal voor juvenielen en horizontaal voor adulten). Op het schermpje van mijn matige laptop (lekker excuus..) is hier i.i.g. helemaal niets van te zien. Buizerds zijn wel heel "flexibel" wanneer het het kleed aangaat maar volgens mij zijn haviken toch echt een stuk minder variabel! De opvallende witte vleugelboeg en witte zijhals op de foto passen ook veel beter op een variabele buizerd dan op een havik.

Uitzondering op de opmerking m.b.t. de bandering v.w.b. de havik kan de ondersoort Buteoides zijn. deze is minder gebandeerd op de onderzijde maar zou een veel lichtere bovenzijde moeten hebben dan op de foto is te zien. Ik ben niet exact bekend met het voorkomen van deze ondersoort maar volgens mij moet je eerst een paar uurtjes in de auto zitten alvorens hier kans op te kunnen maken. In De Marsen lijkt me dit uitgesloten (al is het voor sommigen inderdaad een paar uurtjes rijden).

Wat ik de eerste keer nog niet had opgemerkt is het koppatroon. Op de foto lijkt de vogel een witte kruin te hebben en een donkere wenkbrauw (die een havik natuurlijk wél heeft) of oogstreep. Havik heeft dit (de combinatie) volgens mij nóóit! Buizerd daarentegen... 
Wat koppatroon betreft heeft de vogel misschien nog wel het meeste weg van .... visarend.

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

veedee

Citaat van: jolibipi op oktober 28, 2010, 22:40:40 PM
Beste mensen,

Ik heb nog een (niet al te duidelijke) foto waar de roofvogel op staat. Ik zal die ook nog even toevoegen. Weiland met roofvogel op paaltje overigens nabij bosrand. Foto's zijn vanaf grote afstand gemaakt met compact zoomcamera + televoorzetlens en ook nog eens met maximale digitale zoom.

Hartelijke groet,
Joli.

Ik zie 'm graag verschijnen, misschien wordt het mij dan duidelijker!

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

veedee

De zojuist geplaatste foto sterkt me alleen nog maar in het idee van buizerd.... :angel:

gr. Vincent..

Ps; morgen maar weer even verder babbelen!
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

ahjoon

Citaat van: veedee op oktober 28, 2010, 23:16:49 PM
De zojuist geplaatste foto sterkt me alleen nog maar in het idee van buizerd.... :angel:

gr. Vincent..

Ps; morgen maar weer even verder babbelen!

Vincent, geen karikatuur van jezelf maken.... ´t is echt een Havik hoor.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

frankneijts

Citaat van: veedee op oktober 28, 2010, 23:13:54 PM
Ik zal morgen eens met een andere PC en een beter scherm nogmaals naar de foto kijken. Op de grap over vogelkennis zal ik maar niet ingaan.. :-X  Zal inderdaad wel als grapje bedoeld zijn........

Ik heb de foto eens uitvergroot en eens op zithouding gelet (met wat vogelboeken naast me; o.a. Benny Gensbol / ANWB-gids) maar wederom kan ik me vergissen maar ik heb de paar jaartjes dat ik nu steeds actiever vogel zeker toch wel een paar 100 buizerds op deze manier op een paaltje gezien. Dit argument vind ik daarom eigenlijk niet heel sterk (maar misschien denk ik er over een aantal jaren als ik misschien net zo lang naar vogels kijk als "jullie" er wel anders over)!

De wittige stuit dan; Inderdaad kom ik in de eerder genoemde boeken wel wat tegen waar je (Rik bedoel ik dan want PieterH is nou niet bepaald spraakzaam) op doelt. Ik mis hierbij echter het contrast dat er moet zijn met de bandering (verticaal voor juvenielen en horizontaal voor adulten). Op het schermpje van mijn matige laptop (lekker excuus..) is hier i.i.g. helemaal niets van te zien. Buizerds zijn wel heel "flexibel" wanneer het het kleed aangaat maar volgens mij zijn haviken toch echt een stuk minder variabel! De opvallende witte vleugelboeg en witte zijhals op de foto passen ook veel beter op een variabele buizerd dan op een havik.

Uitzondering op de opmerking m.b.t. de bandering v.w.b. de havik kan de ondersoort Buteoides zijn. deze is minder gebandeerd op de onderzijde maar zou een veel lichtere bovenzijde moeten hebben dan op de foto is te zien. Ik ben niet exact bekend met het voorkomen van deze ondersoort maar volgens mij moet je eerst een paar uurtjes in de auto zitten alvorens hier kans op te kunnen maken. In De Marsen lijkt me dit uitgesloten (al is het voor sommigen inderdaad een paar uurtjes rijden).

Wat ik de eerste keer nog niet had opgemerkt is het koppatroon. Op de foto lijkt de vogel een witte kruin te hebben en een donkere wenkbrauw (die een havik natuurlijk wél heeft) of oogstreep. Havik heeft dit (de combinatie) volgens mij nóóit! Buizerd daarentegen... 
Wat koppatroon betreft heeft de vogel misschien nog wel het meeste weg van .... visarend.

gr. Vincent..

Misschien dat dit kan helpen Vincent:
* De lichte "kruin" is in werkelijkheid de brede lichte wenkbrauw (of een stukje ervan), typisch voor adulte Havik.
* De "opvallende witte vleugelboeg" bestaat uit lichte borstveren die de vleugelboeg bedekken.
* De ogenschijnlijk ongetekende onderzijde: de bandering bij adulte Haviken is erg fijn en vervaagt gemakkelijk op afstand, zeker op matige foto's gemaakt met matige lenzen....
* Er is geen "wittige stuit" te zien maar wel een flink pak wittige onderstaartdekveren, ook al weer kenmerkend voor adulte Havik.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rikstar

 

aaa, bedankt voor de verduidelijke kenmerken Frank. Je weet inmiddels dat ik niet goed ben in het uitleggen van kenmerken :P (zoals die wittige stuit die ik bedoelde) en het was ook weer een gewaagde stap om aan deze discussie deel te nemen. nogmaals dank.

Citaat van: frankneijts op oktober 29, 2010, 00:15:17 AM
Citaat van: veedee op oktober 28, 2010, 23:13:54 PM
Ik zal morgen eens met een andere PC en een beter scherm nogmaals naar de foto kijken. Op de grap over vogelkennis zal ik maar niet ingaan.. :-X  Zal inderdaad wel als grapje bedoeld zijn........

Ik heb de foto eens uitvergroot en eens op zithouding gelet (met wat vogelboeken naast me; o.a. Benny Gensbol / ANWB-gids) maar wederom kan ik me vergissen maar ik heb de paar jaartjes dat ik nu steeds actiever vogel zeker toch wel een paar 100 buizerds op deze manier op een paaltje gezien. Dit argument vind ik daarom eigenlijk niet heel sterk (maar misschien denk ik er over een aantal jaren als ik misschien net zo lang naar vogels kijk als "jullie" er wel anders over)!

De wittige stuit dan; Inderdaad kom ik in de eerder genoemde boeken wel wat tegen waar je (Rik bedoel ik dan want PieterH is nou niet bepaald spraakzaam) op doelt. Ik mis hierbij echter het contrast dat er moet zijn met de bandering (verticaal voor juvenielen en horizontaal voor adulten). Op het schermpje van mijn matige laptop (lekker excuus..) is hier i.i.g. helemaal niets van te zien. Buizerds zijn wel heel "flexibel" wanneer het het kleed aangaat maar volgens mij zijn haviken toch echt een stuk minder variabel! De opvallende witte vleugelboeg en witte zijhals op de foto passen ook veel beter op een variabele buizerd dan op een havik.

Uitzondering op de opmerking m.b.t. de bandering v.w.b. de havik kan de ondersoort Buteoides zijn. deze is minder gebandeerd op de onderzijde maar zou een veel lichtere bovenzijde moeten hebben dan op de foto is te zien. Ik ben niet exact bekend met het voorkomen van deze ondersoort maar volgens mij moet je eerst een paar uurtjes in de auto zitten alvorens hier kans op te kunnen maken. In De Marsen lijkt me dit uitgesloten (al is het voor sommigen inderdaad een paar uurtjes rijden).

Wat ik de eerste keer nog niet had opgemerkt is het koppatroon. Op de foto lijkt de vogel een witte kruin te hebben en een donkere wenkbrauw (die een havik natuurlijk wél heeft) of oogstreep. Havik heeft dit (de combinatie) volgens mij nóóit! Buizerd daarentegen... 
Wat koppatroon betreft heeft de vogel misschien nog wel het meeste weg van .... visarend.

gr. Vincent..

Misschien dat dit kan helpen Vincent:
* De lichte "kruin" is in werkelijkheid de brede lichte wenkbrauw (of een stukje ervan), typisch voor adulte Havik.
* De "opvallende witte vleugelboeg" bestaat uit lichte borstveren die de vleugelboeg bedekken.
* De ogenschijnlijk ongetekende onderzijde: de bandering bij adulte Haviken is erg fijn en vervaagt gemakkelijk op afstand, zeker op matige foto's gemaakt met matige lenzen....
* Er is geen "wittige stuit" te zien maar wel een flink pak wittige onderstaartdekveren, ook al weer kenmerkend voor adulte Havik.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

veedee

Met inmiddels een beter scherm voor me moet ik inderdaad toegeven dat ik meer in havik zie dan eerst. Ik hoop op korte termijn een nieuwe laptop te hebben... ;)
@ Rik; ik zal me de komende jaren nog even koest houden op dergelijke determinatiefora, blijkbaar heb ik nog niet genoeg uren op de teller. Ik ga wel weer naar buiten, dat gedetermineer van foto's is blijkbaar niet voor mij weggelegd...

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

evertdirks

Citaat van: veedee op oktober 29, 2010, 08:58:13 AM
Met inmiddels een beter scherm voor me moet ik inderdaad toegeven dat ik meer in havik zie dan eerst. Ik hoop op korte termijn een nieuwe laptop te hebben... ;)
@ Rik; ik zal me de komende jaren nog even koest houden op dergelijke determinatiefora, blijkbaar heb ik nog niet genoeg uren op de teller. Ik ga wel weer naar buiten, dat gedetermineer van foto's is blijkbaar niet voor mij weggelegd...

gr. Vincent..
;D
Ik zou gewoon blijven doorgaan maar met wat minder stelligheid.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

jameslidster

is dat echt 'licht borst veren'? Volgens mij is het 'wit upper wing coverts'....en dus een Buizerd?
Groet
James

jolibipi

Of het met zekerheid een buizerd is, zoals James denkt, dat weet ik zo net nog niet.
Wel ben ik het met hem eens voor wat betreft de overwaaiende borstveren; het lichte vlak op de vleugel lijkt mij daarvoor te groot. Als borstveren door de wind iets over de vleugels waaien, dan is dat slechts net over de randen.

Groet, Joli

BramtK

De borstveren van een Havik zijn behoorlijk groot. Geen maten bij de hand, maar die zouden best wel eens een centimeter lang kunnen zijn. Ik zie trouwens ook een nogal on-Buizerdachtige lange staart.
Groeten,

Bram ter Keurs

pieter78

#22
Lijkt mij ook een prima havik.
En zeker buiten het broedseizoen kun je ze gewoon op een paaltje in een weiland zien.
Heb geloof ik ook nog ergens een foto van, kijken of ik m nog kan vinden.
Pieter vd Giessen.