Hoofdmenu

een vezelkop?

Gestart door IngridBelser, oktober 17, 2010, 18:11:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

IngridBelser

zo ja, welke zou het kunnen zijn? Ik doe een paar vorstellen:

de witte satijn: maar daar heeft de hoed teveel kleur voor
de gele knol: maar ik kan mij geen knol(letje) herinneren, maar dat zegt misschien weinig
geelbruine spleet

Planken Wambuis onder beuken
met vriendelijke groet.

Ingrid

xenion

Waarom denk je aan een Vezelkop? (let eens op de lamelkleur)
Groeten,
Martin

IngridBelser

Hoi Martin,

Ik ging uit van een vezelkop omdat de structuur van de hoedhuid wat weg heeft van sisal, jute. Vezelig dus. Ik weet (nog) niets van de kennerlijk onmogelijke combinatie vezels/witte lamellen. 'Zoeken we op' morgen of dinsdag of zo. Het gaat me lukken! Je leest nog van mij.
Bedankt voor de tip, dit is wat ik bedoel met 'leer mij het zelf te doen'. Door de naam van de paddenstoel te geven blijf ik tot in lengte van jaren afhankelijk. De uitdaging, daar ga ik voor. Nogmaals dank.
met vriendelijke groet.

Ingrid

xenion

Graag gedaan hoor.
Als algemene opmerking: het is alleen niet altijd duidelijk of iemand een naam wil hebben (uitgepuzzeld is) of zelf verder wil puzzelen, dat laatste is natuurlijk het mooist, maar soms gaat dat niet op.
Groeten,
Martin

IngridBelser

Hoi Martin,

Ik ben uitgekomen op een Mycena:

+ lamellen aangehecht, doch niet uitgebocht
+ hoed klokvormig
+ gestreept

- de steel is wellicht wat te breed voor een Mycena
- de lamellen staan te dicht opelkaar voor een fopzwam
- de steel is te wit voor een beukenwortelzwam
- Collybia, sommige soorten hebben gelijkenis maar ik kan geen klik vinden
met vriendelijke groet.

Ingrid

xenion

Fopzwam heeft bovendien roze/lila lamellen. Beukwortelzwam is slijmerig en heeft een erg lange steel. Collybia zijn vaak niet zulke slanke soorten. En Vezelkoppen zijn vaak duidelijk vezelig (is deze niet) en hebben grijsbruine lamellen.
Er bestaan een aantal grotere Mycena's (met dus ook een bredere steel), dus dat kan wel, en klopt ook. Gezien de grootte en de tussenschotjes tussen de lamellen zal het dan Helmmycena zijn.
Groeten,
Martin

IngridBelser

Hoi Martin,

Daar heb ik weer veel van geleerd, hartelijk dank dat je de kennis wilde delen.
met vriendelijke groet.

Ingrid

IngridBelser

Hoi Martin,

Ik zit nog even op de kenmerken te studeren. De Helmmycena heeft tussenschotjes, maar die zie ik niet. Of bedoel je de aan de rand ingezette kortere lamellen? Is dat een typisch Mycena kenmerk?
Ik probeer structuur aan te brengen in de 'raseigenschappen'. Als ik in het veld al een indeling kan maken wordt het een stuk gemakkelijker een paddenstoel op naam te brengen. Nu vang ik regelmatig iets uit de grote grabbelton.
b.v.: donkerbruine/zwarte lamellen: begin bij de champignons
        roze/lila lamellen: begin bij de fopzwammen

Is er ooit iemand geweest die een indeling gemaakt heeft vanuit de 'waardplant'?
b.v. beuk -> amethistzwam, porseleinzwam
      larix  -> gele ring boleet
met vriendelijke groet.

Ingrid

xenion

Op de onderste foto zijn tussen de lamellen in vaag een soort plooien te zien, dat zijn de tussenschotjes, dit is een goed kenmerk voor Helmmycena.

Die grabbelton wordt in de loop van de tijd vanzelf wel kleiner (en de prullenbak groter ;)).

Op basis van de waardplant is maar een beperkte selectie te maken, veel soorten hebben een erg uitgebreide selectie van waardplanten, wat het alleen maar lastig maakt.
Groeten,
Martin

peterpeperkamp

toch leuk - en  goed ! - gegrabbeld in die ton ingrid !  goede ondersteunig ook uiteraard !


Peter
Groet Peter