Hoofdmenu

Champignon?

Gestart door graads, oktober 16, 2010, 12:14:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

graads

Hallo Allemaal,

In de berm van een provinciale weg Alstätte-Haaksbergen vond ik bij een springlevend lijkende eik deze zeer compacte bundel paddenstoelen. Zonder de boel te slopen kon ik niet echt vaststellen dat hij op het hout groeide. De steel is zeer vlezig en veerkrachtig. Op de laatste foto is te zien dat ook de hoed behoorlijk vlezig is. De grootste hoed is zeker 10 cm. Bij het breken van steel kon ik alleen een onbestemde (paddestoelen)geur ruiken.
Het lukt me niet er de naam bij te vinden. Wortelende champignon zou kunnen, maar die is op de plaatjes die ik gezien heb zijn de lamellen witter. Ook de wortelende champignonparasol vertoont (in verte) enige gelijkenis en er staat van geschreven dat hij ook als bundel voorkomt. Een van de andere parasollen die ik heb doorgekeken heb ik niet op voldoende gelijkenis kunnen betrappen.
Maar mijn exemplaar heeft geen ring en bovendien zijn beide zeldzaam. Wie helpt me uit de droom?

Graads.

Melchior van Tweel

Misschien een uitgedroogde prachtvlamhoed?
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

graads

Citaat van: Melchior van Tweel op oktober 16, 2010, 16:42:44 PM
Misschien een uitgedroogde prachtvlamhoed?

Zeker niet Melchior! Wel een creatieve suggestie.

groeten, Graads.

xenion

Citaat van: graads op oktober 16, 2010, 16:50:25 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op oktober 16, 2010, 16:42:44 PM
Misschien een uitgedroogde prachtvlamhoed?

Zeker niet Melchior! Wel een creatieve suggestie.

groeten, Graads.
Waarom niet dan? Ik vind de suggestie zo slecht nog niet...
Groeten,
Martin

Ismael

prachtvlamhoeden, precies zo'n groep gezien dit weekend aan de voet van een eik
Groeten Ismaël Wind

graads

Citaat van: xenion op oktober 16, 2010, 18:57:50 PM
Waarom niet dan?

Omdat'ie niet lijkt op wat ik eerder aan prachtvlamhoeden gezien heb (waren veel gladder, meer oranje) en me eerder deed denken aan de gordelchampignon Hoedvorm en tekening(afgezien van het reliëf daarvan). Maar ik geef me natuurlijk gewonnen aan zoveel ervaring. Korter gezegd:ik moet nog veel leren ...

Bedankt allemaal.

Citaat van: xenion op oktober 16, 2010, 18:57:50 PMIk vind de suggestie zo slecht nog niet...

Om misverstanden te voorkomen, Martin:ik vind creativiteit niet slecht!



groeten, Graads.

Ismael

een champignon heeft bruine lamellen
Groeten Ismaël Wind

graads

Citaat van: Ismael op oktober 18, 2010, 17:19:59 PM
een champignon heeft bruine lamellen

Zoals eerder gezegd Ismaël kan (en wil ik ook niet) blijven roepen dat het geen prachtvlamhoed is, maar echt diep overtuigd ben ik nog niet. Ik heb ook geen argumenten om dat te staven, maar op jouw laatste opmerking kun je van iemand met mijn (geringe) ervaring de reactie verwachten "zijn deze niet bruin dan?".

Voor het overige werd mijn reactie op Melchior werd opgeroepen door zijn veronderstelling "uitgedroogde". Mijn eerste spontane gevoel was, toen ik dat las, "wat is dit voor onzin". Er was helemaal niets uitgedroogd aan deze groep, hij voelde echt kakel-vers aan, maar dat is via foto's moeilijk over te brengen. Ik ben echter de eerste om toe te geven dat het beter was geweest naar zijn argumenten te vragen ...

groeten, Graads

Arno van Stipdonk

De lamellen van champignons zijn inderdaad meer zwart dan bruin, in ieder geval veel donkerder als deze exemplaren laten zien.
Graads, dit zijn echt prachtvlamhoeden. Alles klopt gewoon en ik zou niet weten wat het anders zou kunnen zijn. Er zijn geen echte dubbelgangers (eindelijk :) )
Verder vertonen ze inderdaad verdrogingsverschijnsellen. Zie de barsten in de hoed op de onderste foto. Mogelijk zijn ze door een regenbui weer vochtig geworden maar ze hebben denk ik wel in het zonnetje gestaan.

graads

Citaat van: Arno van Stipdonk op oktober 19, 2010, 11:19:22 AM
... maar ze hebben denk ik wel in het zonnetje gestaan ...

Dat hebben ze zeker, Arno. Bedankt voor je reactie.

groeten, Graads.