Welke roofvogel?

Gestart door ruudbosch, oktober 29, 2010, 21:18:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruudbosch

Hallo allemaal,

Vanmiddag deze roofvogel gespot. Hij is een stuk groter dan een valk maar viel op doordat hij, net als een valk, aan het bidden was.
Gezien boven de bossen waar veel open vlakte en vennen zijn.
Excusus voor de slechte foto's maar hopelijk kunnen jullie er wat mee.

Alvast bedankt!

Gr. Ruud

jonas D

Groeten,
Jonas

ruudbosch

Qua grote zou dit kunnen kloppen alleen volgens mij is het redelijk uitzonderlijk dat een "gewone" buizerd bid....

Guus Peterse

Dat is helemaal niet uitzonderlijk. Desondanks doet deze me wel aan ruigpootbuizerd denken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

ruudbosch

Guusp, bedankt voor je reactie. Ikzelf heb het niet vaak gezien dat een "gewone" buizerd dit doet. Wat doet je deze aan een ruigpoot denken?

frankneijts

Citaat van: guusp op oktober 29, 2010, 21:43:16 PM
Dat is helemaal niet uitzonderlijk. Desondanks doet deze me wel aan ruigpootbuizerd denken.

Vind ik niks gek: het is er nl. ook één........... 8)
(Met wat goede wil zijn zelfs de 'ruige' poten te zien....)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ruudbosch

#6
Frank bedankt voor je reactie! Helemaal leuk!  :duim: M'n eerste!

Als je het nu niet aan de poten zou kunnen zien waaraan kan ik hem dan op deze foto's "makkelijk" herkennen?

frankneijts

Inderdaad de donkere eindband van de verder witte staart (al lijkt die hier niet zo wit en de eindband niet zo duidelijk vanwege de lichtval) in combinatie met het solide donkere buikschild waar de lichte broekveren letterlijk 'uitspringen' + de grote polsvlekken. Maar sommige Buizerden kunnen een soortgelijk patroon vertonen maar de staartband is dan vrijwel altijd onregelmatig breed, het buikschild zelden of nooit zo mooi solide (veel rommeliger) en de polsvlekken vaak een stuk kleiner (meestal slechts komma's).  Let ook op het patroon van de bovenzijde v.d. vleugels: veel RPB hebben duidelijke witte of lichte bases van de handpennen: Buizerden niet. En Guus heeft gelijk: gewone Buizerden (óók die look-a-likes...) bidden vaak en veel! Let ook op de actieve vlucht van RPB: veel soepeler dan van Buizerd en meer lijkend op een Bruine of Blauwe Kiekendief.
P.S. Voer je hem ook in Ruud?!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

Citaat van: frankneijts op oktober 29, 2010, 22:48:44 PMVind ik niks gek: het is er nl. ook één........... 8)
Ik ben een voorzichtig mens.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

ruudbosch

Citaat van: frankneijts op oktober 29, 2010, 23:08:27 PM
Inderdaad de donkere eindband van de verder witte staart (al lijkt die hier niet zo wit en de eindband niet zo duidelijk vanwege de lichtval) in combinatie met het solide donkere buikschild waar de lichte broekveren letterlijk 'uitspringen' + de grote polsvlekken. Maar sommige Buizerden kunnen een soortgelijk patroon vertonen maar de staartband is dan vrijwel altijd onregelmatig breed, het buikschild zelden of nooit zo mooi solide (veel rommeliger) en de polsvlekken vaak een stuk kleiner (meestal slechts komma's).  Let ook op het patroon van de bovenzijde v.d. vleugels: veel RPB hebben duidelijke witte of lichte bases van de handpennen: Buizerden niet. En Guus heeft gelijk: gewone Buizerden (óók die look-a-likes...) bidden vaak en veel! Let ook op de actieve vlucht van RPB: veel soepeler dan van Buizerd en meer lijkend op een Bruine of Blauwe Kiekendief.
P.S. Voer je hem ook in Ruud?!

Frank, dank voor de duidelijke uitleg! Hij is inmiddels ingevoerd.

jonas D

Ja ik twijfelde ook tussen buizerd en ruigpootbuizerd.
Maar met de duidelijke uitleg van Frank zie ik er ook een RPB in. :duim:
Groeten,
Jonas

Ruurd G

Misschien klinkt 't gek, maar mijn eerste ingeving was: kiekendief.

Rickschonewille

Citaat van: Ruurd G op oktober 31, 2010, 18:50:46 PM
Misschien klinkt 't gek, maar mijn eerste ingeving was: kiekendief.

Het is toch echt een Ruigpootbuizerd

frankneijts

Citaat van: Ruurd G op oktober 31, 2010, 18:50:46 PM
Misschien klinkt 't gek, maar mijn eerste ingeving was: kiekendief.

In het veld doen Ruigpootbuizerden weliswaar in eerste instantie vaak aan een kiekendief denken vanwege hun soepele vleugelslag maar op bovenstaande foto's is die indruk niet terecht: kiekendieven hebben nooit een zwarte buik en/of een witte staart met donkere eindband om maar 's wat te noemen (en geen bevederde poten natuurlijk..... 8) )
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ruurd G

Het is me inderdaad wel duidelijk geworden met de uitleg. Leerzaam forum  :duim:.