Van kleur verschietende Fazant

Gestart door Willem de Wolf, oktober 16, 2010, 17:48:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willem de Wolf

Van de week nam ik iets waar, dat ik nog niet eerder zag...

zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/50542085

Wellicht kent iemand dit fenomeen?

Ik ben benieuwd!

groet en alvast dank,

Willem

stefanhageman

Waarschijnlijk is dit een ontsnapte kweekvorm.
Ik weet niet zo gauw welke. Misschien dat iemand anders meer verstand van kweekvormen heeft?

Stefan Hageman


Ted van der Knaap

Hier zie je de ingevoerde Fazanten met een afwijkend kleed: http://waarneming.nl/soort/photos/88?from=1980-01-01&to=2010-10-16&sex=&id_kleed=86&os=1&id_akt=0&page=1

(als je jouw wn wijzigt door ipv 2de zomer afwijkend aan te vinken komt jouw ex. er ook tussen te staan, 2de zomer zou je dan bij de toelichting kunnen zetten!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Marije

Toevallig ken ik Willem en ik ken zijn verhaal. De Fazant zat eerst op de grond en is geschrokken van een aanstormende hond.
Daarbij heeft hij zich in de boom verscholen en is waarschijnlijk door de schrik van kleur verschoten.

Is iemand die dit verschijnsel kent? Ik ben zelf ook wel benieuwd of vogels van kleur kunnen verschieten door schrik.

Jeroen Nagtegaal

Van schrik van kleur verschieten, Onmogelijk! Veren zijn dode materie, en kunnen door geen enkele reden van kleur veranderen. Eenmaal zo gegroeid dan blijven ze zo.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Toine

Van kleur verschieten, wat een onzin. Waarom zou dit zo zijn? Zoals Jeroen zegt is dit onmogelijk. Dit is gewoon een kleurmutatie van de bosfazant.

Marije

nou Toine ik vind dit wel een beetje rare reactie voor een normale vraag. Voor jou is het misschien gewoon, voor een beginnende vogelaar zoals Willem, ik en meerdere leden hier is dat niet zo gewoon. En wij vragen dit om hiervan te leren.

Goed verder weer naar het onderwerp: Kun je uitleggen waarom het onmogelijk is?

Jeroen Nagtegaal

Je kan veren het beste vergelijken met je eigen haar. Eenmaal gegroeid, veranderd deze niet van kleur. Hooguit verbleekt hij iets door de zon. Veren en haren zijn dode materie en kunnen dus niet van kleur veranderen.

Om iets van kleur te laten veranderen zullen er zenuwen of bloedvaten naar en door de veren moeten lopen. Dit is niet het geval en dus onmogelijk.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marije

Haren kunnen wel van kleur veranderen, want we worden allemaal grijs.

Daarbij in de huid lopen haarvaatjes en er komen haarvaatjes uit in de haarpapil.
Het onderste gedeelte van de haar dat uitmondt uit het haarzakje daar zitten delende en levende cellen.
Daardoor kan een haar groeien. Het overige deel van de haar dat zijn inderdaad dode cellen.


http://www.bioplek.org/animaties/mens_overigen/huid.html

Jeroen Nagtegaal

En die bovenste delen blijven de kleur houden die ze hebben. Dus zou je tussen je 40e en 70e niet meer naar de kapper gaan, dan kan één haar meerdere kleuren hebben. Het oudste deel zal gewoon bruin, blond of rood zijn, en het nieuwste deel grijs.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Johnny de Zeeuw

het lijkt me trouwens een vrij jong beest (zie kleine lel) groene fazant  die in de rui is bij de kop. zie link
Voor het mooie moet de waarneming niet afwijkend onder de gewone fazant Phasianus colchicus worden ingevoerd maar onder groene fazant Phasianus versicolor
maarja dan krijg je weer de vraag welke fazanten zuiver zijn (omdat al die bosfazanten makkelijk kruisen) en welke niet volgens mij zijn dat die in het wild in nederland rond hobbelen geen 1 want in het verleden zijn hier soorten en ondersoorten van de bosfazant uitgezet. let maar eens op in sommige gebieden kom je alleen maar bosfazanten tegen met een witte halsring en in sommige gebieden kom je in behoorlijke percentages fazanten tegen zonder halsring
http://www.recantodasaves.com/imagens/versicolor0001.jpg

gr johnny

Oenanthe

Vogels kunnen wel degelijk van kleur veranderen. Neem mannetjes rietgors. In het najaar hebben die een bruine kop. De bruine bovenlaag van de veren slijt in de loop van de winter weg waardoor het zwart witte koppatroon ontstaat. Dat zit namelijk onder het bruine bovendeel van de kopveertjes. Spreeuwen veranderen op soortgelijke manier van kleur bij het vervangen van het winterkleed door het zomerkleed.

Het van kleur verschieten door mensen wat Marije in haar vraag waarschijnlijk bedoelde heeft te maken met het toestromen of wegstromen van bloed uit de huid. Veren zijn niet doorbloed dus op die manier kan een vogel niet van kleur verschieten. De kleur van veren wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van pigment (kleurstof) in de veren en die kan niet van het ene op het andere moment verdwijnen of veranderen. Wel kunnen veren verbleken. De fazant op de foto moet een gekweekte vogel zijn want zo'n sterke kleurafwijking is vrijwel zeker het resultaat van gericht fokken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jan Harteman

Beetje offtopic, maar toch een ander bijzonder fenomeen in de vogelwereld:
Flamingo's zijn vóór en tijdens het voortplantingsseizoen over het algemeen mooi roze/rood van kleur (afhankelijk van de soort).
Tijdens de periode dat ze hun jongen grootbrengen (uit hun snavel voeden met z.g. flamingomelk), kunnen flamingo's zeer bleek (zelfs wit!) van kleur worden.
Ik weet nog steeds niet precies hoe dit fenomeen plaatsvind (want het heeft niets met rui te maken). Ik hoorde iemand eens zeggen dat de rode kleurstof uit de veren wegtrekt (?!) omdat zoveel energie (?) nodig is om de zg. flamingomelk te produceren. Geen idee wat er van dit verhaal klopt, maar feit is dat de vogels zonder te ruien bleek van kleur worden.

snwja3

Van kleur veranderen is een heel ander feneomeen dan van kleur verschieten. Het eerste is een langdurig proces, het tweede een proces van enkele ogenblikken.
Van kleur verschieten gaat niet bij vogels/veren, dat heeft Jeroen al duidelijk uitgelegd.

Maarten,
in jouw voorbeeld veranderen de veren niet van kleur, wel de 'vogel'. De veren van (in dit geval de Rietgors) zijn van oorsprong aan de basis zwart gekleurd met een bruine rand. Deze bruine rand slijt weg, waardoor de zwarte basis naar boven komten zichbaar wordt. De veer verandert dus niet van kleur! Het prachtkleed van veel vogels is dus in feite eigenlijk een gesleten kleed.

Jan,
hetzelfde zou in jouw geval aan de hand kunnen zijn (geef het als optie, heb geen keiharde feiten). Flamingo's krijgen hun roze kleur door de kleurstof in hun voedsel (kreeftjes in dit geval), dat is een feit. Die moeten ze eten tijdens de groei van de veren om roze te worden, ook een feit. Mist deze dan blijven ze wit (gebeurd vaak in gevangenschap waar ze niet het juiste voedsel krijgen), weer een feit ;-).
Het kan dus zijn dat deze pigmenten voornamelijk in de toppen van de veren zitten en dus wegslijten, waardoor ze witter worden (= theorie). Of er ook andere invloeden zijn weet ik niet, zou leuk zijn om het te onderzoeken wat hier precies aan de basis ligt.
Wietze Janse

Jan Harteman

Citaat van: snwja3 op januari 04, 2011, 09:38:46 AM
(...)
Het kan dus zijn dat deze pigmenten voornamelijk in de toppen van de veren zitten en dus wegslijten, waardoor ze witter worden (= theorie). Of er ook andere invloeden zijn weet ik niet, zou leuk zijn om het te onderzoeken wat hier precies aan de basis ligt.

Zou logisch zijn... maar in grote groepen van honderden flamingo's, zijn het alleen de vogels die hun jongen voeren (met 'flamingomelk') waarbij hun kleur verbleekt. Daarmee is al snel de link gelegd tussen het voederen van jongen + het van kleur veranderen. Dan telt het slijtage-verhaal naar mijn idee niet meer mee.
Dit fenomeen wordt ook gezien in gevangenschap, waarbij de dieren (door het juiste voedsel ;) ) mooi van kleur zijn voor het broedseizoen. Tijdens de opgroeiperiode van de jonge dieren verbleken de kleuren na enkele weken enorm, als (mogelijk) gevolg van het voeren van hun jongen.

Zie ook deze foto met Caribische flamingo's waarbij het kleurverschil goed opvalt:


Margreet Kwh

Zou het misschien een kwestie van lichtval kunnen zijn? Dan zou het gaan om een structuurkleur, in plaats van een pigmentkleur.

Citeer"Vogelveren ontlenen hun kleuren aan uiteenlopende dingen. Pigmentkleuren ontstaan door natuurlijke kleurstof in het lijf van de vogel. Het meest voorkomende pigment is melanine dat veren bruin of zwart kleurt. Sommige vogels halen hun kleur uit hun voedsel. Flamingos zijn roze door de garnalen die ze eten. Structuurkleuren ontstaan door een speciale bouw van de veer, zoals een laagje keratine of kleine met lucht gevulde holten in de veerbaardjes. Bij bepaalde lichtval levert dit metaalachtige glanzende kleuren op, zoals de blauwe gloed op de nek van een Stadsduif."

Bron van dit citaat: http://albertjanbrussel.tripod.com/vogelenegelasielkampen/id26.html
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

gjcaspers

In hoeverre zit de flamingokleur in de veren en niet op de veren? Carotenoïden zijn vetoplosbaar, ze komen misschien in de stuitolie terecht en worden dan over de veren verspreid.
Groet,
Gert-Jan Caspers

Margreet Kwh

Hier nog een aardig stukje over de veerkleur van een Australische paradijsvogel, gevonden op de site van Vroege Vogels:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: gjcaspers op januari 09, 2011, 19:01:35 PM
In hoeverre zit de flamingokleur in de veren en niet op de veren? Carotenoïden zijn vetoplosbaar, ze komen misschien in de stuitolie terecht en worden dan over de veren verspreid.
Dat lijkt ook bij roze Kokmeeuwen het geval. Kan dus goed!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan Harteman

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 10, 2011, 17:04:26 PM
Citaat van: gjcaspers op januari 09, 2011, 19:01:35 PM
In hoeverre zit de flamingokleur in de veren en niet op de veren? Carotenoïden zijn vetoplosbaar, ze komen misschien in de stuitolie terecht en worden dan over de veren verspreid.
Dat lijkt ook bij roze Kokmeeuwen het geval. Kan dus goed!

Da's interessant!!! Dat heb ik nu nog nooit gehoord. Ben erg benieuwd of hier al eens onderzoek naar gedaan is.

Jeroen Nagtegaal

We (Frank Majoor ea.) ringen en kleurringen de roze vogels. We noteren wel altijd als we een roze tint zien. Soms is dit echt erg roze! In het broedseizoen zijn deze vogels vaak erg roze.

Je vind de roze kleur vaak op de buitenste handpennen en de borst, de delen die het meest worden gepoetst.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com