Nummering veren

Gestart door Stijn E., oktober 14, 2010, 19:25:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn E.

Ik loop nu al een tijdje mee in het veren-verhaal en ik moet zeggen dat het me voor m'n gevoel toch wel goed afgaat. Wat echter nog ontbreekt in m'n kennis is de volledige omschrijving van nummeringen als P1, S5 of T3. Ik weet dat P Primary, S Secundary en T waarschijnlijk Tertiary is, maar waar deze nu eigenlijk aan de vogel zitten weet ik niet zeker... Gelukkig heeft de nieuwe ANWB in de topografie de P's (?) opgenomen met de uitleg erbij dat de veren van buiten naar binnen zijn genummerd. Nu heb ik zo'n vermoeden dat de P's de handpennen zijn, de S-en de armpennen en de T's de staartpennen, maar ik zou dit toch graag eens bevestigd danwel verbeterd hebben.

Ik hoor het graag!
Alvast bedankt!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

whmvb

Hoi Stijn,

dat is een goede vraag, want als je niet weet hoe de volgorde is en waar de letters voor staan, wordt het al snel geheimtaal allemaal.
P staat inderdaad voor Primary en dat zijn de handpennen. Deze worden geteld van binnen (dus de eerste vanaf de armpennen bij het polsgewricht) naar buiten.
S staat voor Secondary en dat zijn de handpennen, die vanaf hetzelfde punt geteld worden als de armpennen, dus van buiten naar het lichaam toe. De tertials ofwel okselveren tellen hier ook mee.
T (tail) wordt gebruikt voor de staartveren. Deze worden van het middenuit naar buiten geteld. Omdat de staart simetrisch is, kun je dus twee kanten uit.
Overigens kunnen de gebruikte letters in andere landen (duitsland bijv.) weer anders zijn, dus daar moet je mee opletten.

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

Stijn E.

Citaat van: whmvb op oktober 14, 2010, 20:07:09 PM
Hoi Stijn,

dat is een goede vraag, want als je niet weet hoe de volgorde is en waar de letters voor staan, wordt het al snel geheimtaal allemaal.
P staat inderdaad voor Primary en dat zijn de handpennen. Deze worden geteld van binnen (dus de eerste vanaf de armpennen bij het polsgewricht) naar buiten.
S staat voor Secondary en dat zijn de handpennen, die vanaf hetzelfde punt geteld worden als de armpennen, dus van buiten naar het lichaam toe. De tertials ofwel okselveren tellen hier ook mee.
T (tail) wordt gebruikt voor de staartveren. Deze worden van het middenuit naar buiten geteld. Omdat de staart simetrisch is, kun je dus twee kanten uit.
Overigens kunnen de gebruikte letters in andere landen (duitsland bijv.) weer anders zijn, dus daar moet je mee opletten.

Groeten,

Wim

Dank voor je reactie Wim, dit maakt al veel duidelijk!
Echter heb ik een paar puntjes die ik nog niet helemaal snap aan je bericht.

Je schrijft dat de Primaries van binnen naar buiten worden geteld. De ANWB schrijft het tegenovergestelde.
In het geval dat jij goed zit zit er dus een behoorlijke fout in de ANWB...

Verder schrijf je dat de Primaries de handpennen zijn, maar vervolgens ook dat de Secondaries dit zijn?!
Wellicht kun je beide dingen nog even toelichten.

En ten slotte: Goed dat je vermeld dat dit in bijv. in het Duits anders gebruikt word, het was me al opgevallen op vogelfedern.de
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Klaas van Dijk

Citaat van: Stijn Eikelboom op oktober 14, 2010, 20:37:19 PMJe schrijft dat de Primaries van binnen naar buiten worden geteld. De ANWB schrijft het tegenovergestelde. In het geval dat jij goed zit zit er dus een behoorlijke fout in de ANWB...

Verder schrijf je dat de Primaries de handpennen zijn, maar vervolgens ook dat de Secondaries dit zijn?! Wellicht kun je beide dingen nog even toelichten. En ten slotte: Goed dat je vermeld dat dit in bijv. in het Duits anders gebruikt word, het was me al opgevallen op vogelfedern.de

hoi Stijn,

Ik tel de handpennen (= primaries) ook altijd van binnen naar buiten, maar er zijn inderdaad ook wel mensen / scholen / boeken / landen etc. waarbij het andersom is (zangvogelmensen?). Ach, onze 'winter' is in Zuid-Afrika 'zomer', zo moet je het een beetje bekijken.

Secondaries zijn armpennen. En volgens sommige boeken die ik hier in de kast heb staan worden tertials ook tot de secondaries = armpennen gerekend. In dergelijke boeken staat het woord 'tertials' dan dus tussen aanhalingstekens.

Ik heb een tijdje geleden wat scans uit verschillende boeken gemaakt. Kan die scans zo wel even naar je doormailen. Stuur maar even een berichtje als ik ze aan je moet mailen.

Groetjes, Klaas

Stijn E.

Citaat van: Klaas van Dijk op oktober 14, 2010, 20:51:24 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op oktober 14, 2010, 20:37:19 PMJe schrijft dat de Primaries van binnen naar buiten worden geteld. De ANWB schrijft het tegenovergestelde. In het geval dat jij goed zit zit er dus een behoorlijke fout in de ANWB...

Verder schrijf je dat de Primaries de handpennen zijn, maar vervolgens ook dat de Secondaries dit zijn?! Wellicht kun je beide dingen nog even toelichten. En ten slotte: Goed dat je vermeld dat dit in bijv. in het Duits anders gebruikt word, het was me al opgevallen op vogelfedern.de

hoi Stijn,

Ik tel de handpennen (= primaries) ook altijd van binnen naar buiten, maar er zijn inderdaad ook wel mensen / scholen / boeken / landen etc. waarbij het andersom is (zangvogelmensen?). Ach, onze 'winter' is in Zuid-Afrika 'zomer', zo moet je het een beetje bekijken.

Secondaries zijn armpennen. En volgens sommige boeken die ik hier in de kast heb staan worden tertials ook tot de secondaries = armpennen gerekend. In dergelijke boeken staat het woord 'tertials' dan dus tussen aanhalingstekens.

Ik heb een tijdje geleden wat scans uit verschillende boeken gemaakt. Kan die scans zo wel even naar je doormailen. Stuur maar even een berichtje als ik ze aan je moet mailen.

Groetjes, Klaas

Ik heb je m'n e-maildadres even gePMt Klaas  :duim:
Toevoeging: En ik krijg inmiddels je e-mails binnen  ;) Bedankt!

Verder is het me nu duidelijk hoe het zit met die nummeringen ;)
De afbeelding in de ANWB is volgensmij ook van de vleugel van een zangvogel, en het is getekend door Killian Mullarney, die dus ook het meest in de zangvogels zit ;)  :lol:
Ik zal mezelf dan denk ik maar aanleren om ook van binnen naar buiten te nummeren, dat voorkomt ook misverstanden hier op het forum. Echter is het wel een beetje zoeken wat er nu gebruikt word op verschillende verensites, maar daar is wel achter te komen verwacht ik ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

whmvb

Foutje bedankt: die handpennen moeten bij de secondaries natuurlijk armpennen zijn, maar dat had je ondertussen wel begrepen denk ik.  :angel:

Wim
Wim van Boekel

Stijn E.

Citaat van: whmvb op oktober 14, 2010, 21:33:39 PM
Foutje bedankt: die handpennen moeten bij de secondaries natuurlijk armpennen zijn, maar dat had je ondertussen wel begrepen denk ik.  :angel:

Wim

Had inderdaad al zo'n vermoeden ;)
Jij ook bedankt Wim  :duim:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Klaas van Dijk

Citaat van: Stijn Eikelboom op oktober 14, 2010, 21:11:26 PMIk heb je m'n e-maildadres even gePMt Klaas Toevoeging: En ik krijg inmiddels je e-mails binnen. Bedankt! Verder is het me nu duidelijk hoe het zit met die nummeringen. De afbeelding in de ANWB is volgensmij ook van de vleugel van een zangvogel, en het is getekend door Killian Mullarney, die dus ook het meest in de zangvogels zit. Ik zal mezelf dan denk ik maar aanleren om ook van binnen naar buiten te nummeren, dat voorkomt ook misverstanden hier op het forum. Echter is het wel een beetje zoeken wat er nu gebruikt word op verschillende verensites, maar daar is wel achter te komen verwacht ik.

hoi Stijn,

Yep, geen dank & graag gedaan. Een scanner is echt een geweldige uitvinding! Want opeens kan ik allerlei zaken heel gemakkelijk digitaal versturen. Ik heb je in totaal 5 e-mails gestuurd. En in de laatste e-mail staat een scan uit de 'Svensson', een ringersgids die uitsluitend over zangvogels gaat. En prompt telt men daar andersom.

Veel succes & blijf rustig vragen als je bepaalde zaken niet snapt.

Groetjes, Klaas