Heeft ieder kind recht op natuur?

Gestart door leonwillems@home.nl, oktober 13, 2010, 09:37:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

leonwillems@home.nl

Ieder kind heeft recht op natuur!  Ben jij ook bezorgd over de snel groeiende afstand tussen kinderen en natuur? Onderteken dan nu de petitie 'Ieder kind heeft recht op natuur!'

http://www.iederkindheeftrechtopnatuur.nl

  Met de petitie tekent u ervoor dat kinderen:
• toegang hebben tot (kindwaardige) natuur in zijn of haar dagelijkse leefomgeving;
• dagelijks buiten kunnen spelen in en met de natuur;
• de natuur uit eigen ervaring leren kennen, beleven, waarderen en respecteren;
• de basis leren van (over)leven in en met de natuur;
• de oorsprong leren kennen van zijn/haar voedsel;
• een besef ontwikkelen van andere levensvormen en de onderlinge samenhang van alle leven.
Daarnaast vragen we van de Nederlandse overheid om zich sterk te maken binnen de Verenigde Naties voor een opname van dit recht in (of binnen het raamwerk van) het wereldwijde Kinderrechtenverdrag en om nu reeds zorg te dragen voor een realisatie van het kinderrecht op natuur. Bijvoorbeeld door in steden natuurlijke omgevingen te realiseren waarin kinderen veilig kunnen spelen.

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Margreet Kwh

  Hallo Leon,
 
  lijkt me een prima actie. De scharrelkinderen terug! Zie bijvoorbeeld:  www.natuurlijkheden.nl
 
  Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

michel.wissink

Prima petitie, maar ik denk dat hij voornamelijk voor kinderen in grotere steden van toepassing is. Bij ons 'op 't doarp' worden de kinderen via school nog regelmatig bij de natuur betrokken. Bovendien zijn er overal wel verenigingen (jeugd-IVN, Scouting, enz.) die kinderen in de natuur bezighouden en wegwijs maken.
Waar ik vooral bang voor ben is dat het nieuwe kabinet veel groen gaat omzetten in asfalt, en op die manier het groen nog onbereikbaarder maakt...  :-[
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

AndreVrijens

Citaat van: michel.wissink op oktober 13, 2010, 12:11:29 PM
Waar ik vooral bang voor ben is dat het nieuwe kabinet veel groen gaat omzetten in asfalt, en op die manier het groen nog onbereikbaarder maakt...  :-[
Of het groen wordt juist beter bereikbaar (zonder files enzo)?  ;D
mvg.  André

Margreet Kwh

Ja, autoloze zondagen... Nostalgie, rolschaatsen op de snelweg. Of begrijp ik je verkeerd, AndréVrijens?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marina

Citaat van: michel.wissink op oktober 13, 2010, 12:11:29 PM
Prima petitie, maar ik denk dat hij voornamelijk voor kinderen in grotere steden van toepassing is. Bij ons 'op 't doarp' worden de kinderen via school nog regelmatig bij de natuur betrokken. Bovendien zijn er overal wel verenigingen (jeugd-IVN, Scouting, enz.) die kinderen in de natuur bezighouden en wegwijs maken.
Waar ik vooral bang voor ben is dat het nieuwe kabinet veel groen gaat omzetten in asfalt, en op die manier het groen nog onbereikbaarder maakt...  :-[
De steden worden steeds groter, groen wordt steeds meer asfalt, als we in dit tempo voorplanten is Nederland binnen afzienbare tijd één grote stad met asfalt.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

AndreVrijens

Citaat van: MarKoHu op oktober 13, 2010, 16:21:31 PM
Ja, autoloze zondagen... Nostalgie, rolschaatsen op de snelweg. Of begrijp ik je verkeerd, AndréVrijens?

Margreet.
Het is een afweging om groen op te offeren voor asfalt en daarmee het fileprobleem te verminderen. Iedere dag 2 x 100km file of meer, is meer millieubelastend dan het (doordacht) opofferen van groen.
Een bestaande tweebaansweg vierbaans maken is denk ik minder ingrijpend voor de natuur dan een nieuwe tweebaansweg aanleggen door bijvoorbeeld de veluwe.

Ik ben er zeker niet voor om Nederland te asfalteren! Een betere doorstroming . . . tja.

Autoloze zondagen uit millieu-oogpunt geloof ik niet in, de bekende druppel op de gloeiende plaat.
mvg.  André

Jan vH

Citaat van: Marina op oktober 13, 2010, 16:48:01 PM
Citaat van: michel.wissink op oktober 13, 2010, 12:11:29 PM
Prima petitie, maar ik denk dat hij voornamelijk voor kinderen in grotere steden van toepassing is. Bij ons 'op 't doarp' worden de kinderen via school nog regelmatig bij de natuur betrokken. Bovendien zijn er overal wel verenigingen (jeugd-IVN, Scouting, enz.) die kinderen in de natuur bezighouden en wegwijs maken.
Waar ik vooral bang voor ben is dat het nieuwe kabinet veel groen gaat omzetten in asfalt, en op die manier het groen nog onbereikbaarder maakt...  :-[
De steden worden steeds groter, groen wordt steeds meer asfalt, als we in dit tempo voorplanten is Nederland binnen afzienbare tijd één grote stad met asfalt.
Ik verwacht dat daar dan nog wel wat parken tussen te vinden zijn. Gelukkig woon ik al m'n hele leven op loopafstand van mooie natuurgebieden. Ik heb de petitie dus ook ondertekend.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

liesbeth te Paske

Ben het helemaal met jullie eens, ik studeer op dit moment voor docent op een middelbare school en het valt me steeds meer op dat de kinderen vandaag de dag, die ik twee dagen in de week op mijn stageschool les geef, "volgeboekt" zijn.  We kunnen bijna geen uitstapje meer organiseren omdat de agenda's van de kinderen vol staan met sport en andere activiteiten. Er wordt ze geleerd te plannen i.p.v. te genieten en b.v. de natuur in te gaan.
Hier zouden de ouders wat mij betreft verandering in aan moeten brengen.

Groet,
Liesbeth
Groet,
Liesbeth

Sonderbare Vogel