vijf wantsen

Gestart door Wim Bakker, september 06, 2006, 14:43:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim Bakker

1)

2)

3)

4)

5)


2) Rhaphigaster nebulosa?
   (overigens staat in de lijst Raphigaster nebulosa met een h minder)

5) Kleidocerys resedae?

Wim


---
Nederlandsesoorten.nl
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

gardensafari

1 een graswants (geslacht Stenodema). Durf ik niet tot op de soort te benoemen.
2 larve Rhaphigaster nebulosa
3 wilde gok: Notostira sp?
4 Trapezonotus quadratus
5 Kleidocerys resedae
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Wim Bakker

Nr. 4) Trapezonotus quadratus vind ik niet in de Nederlandse soortenlijst.
Zijn T. quadratus en T. dispar misschien synoniem?

Zou nr. 1) geen Notostira kunnen zijn?
Ik begrijp dat Notostira dimorfie vertoont?

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Berend Aukema

1. Vrouwtje Notostira elongata
3. Nabis rugosus (Nabidae)
4. Trapezonotus dispar (synonym: T. quadratus). Zo te zien zijn de achterschenen grotendeels oranjerood. Beter te zien op ander foto?

Wim Bakker

Bedankt Berend!

Citeer4. Trapezonotus dispar (synonym: T. quadratus). Zo te zien zijn de achterschenen grotendeels oranjerood. Beter te zien op ander foto?
Even in mijn archief gedoken en hoewel de plaatjes niet geweldig zijn zou ik wel durven beweren dat de achterschenen oranjerood zijn.



Nog een klein vraagje. Wat is de status van de Rhaphigaster nebulosa? Zeldzaam?

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Berend Aukema

Inderdaad Trapezonotus dispar. Rhaphigaster nebulosa hoort tot de soorten die zich recent invasief zijn gaan gedragen en hun areaal in Nederland uitbreiden. Alle waarnemingen zijn welkom om dit interessante proces te volgen!

Wim Bakker

Berend, bedankt voor de aanvullende info!

Na de vakantie vond ik zelfs een Rhaphigaster nebulosa nymf als verstekeling in mijn fietstas. Die was meegereisd uit Limburg! Ik heb 'm in de tuin gezet.

Dus, mocht iemand in Enschede er eentje vinden...  :gap:

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson