Hoofdmenu

eitjes kweken

Gestart door Johanner, oktober 12, 2010, 11:26:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Johanner

Ik ben er via dit forum achter gekomen dat ik een cocon met hierop eitjes van de witvlakvlinder op het wiel van een oude fiets heb zitten. Ik vraag mij nu af of er een manier is waarop ik deze eitjes zelf kan uit laten komen. Ik heb begrepen dat deze normaal in het voorjaar weer uitkomen, maar het wiel waarop de eitjes zijn afgezet gaat het voorjaar niet meer halen. Is het mogelijk de eitjes onbeschadigd te verplaatsen, en zo ja, waarop zou ik deze moeten achterlaten? Ik las dat o.a. de berk een geschikte waardplant is. Ik ben benieuwd of ik in staat ben in het voorjaar mijn eigen rupsjes te kweken, of zal het verplaatsen ze al noodlottig worden?
Mvg Johan

beetlestitch

voorzichtig het spinsel verwijderen en in een potje doen en buiten in de schaduw uit de regen bewaren in het voorjaar iedere dag controleren of de eieren verkleuren wat een indicatie is voor het uitkomen. dan zorgen dat er voedsel voor de jonge rupsjes is. op internet zoeken voor de juiste plant. deze kiezen welke het dichtst bij huis staat. de rupsen zijn zeer polyfaag dus er is meer dan berk. succes en groeten toon.
Toon Keukelaar