meer dan 10.000 buizerds op één dag!

Gestart door laatvlieger, oktober 12, 2010, 11:10:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Wij hadden er gister ook al twee. Goed trekjaar qua rovers.

Rikstar

weet niet waar je dat uit kunt zien maar ik vond het vooral gisteren erg goed lopen met ruigpoten......

Citaat van: steenl op oktober 18, 2010, 14:51:16 PM
Ruigpoten gaan vandaag ook lekker in Nederland.
Zo ook maar ff naar buiten  8)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

steenl

Citeerweet niet waar je dat uit kunt zien

Ik zou zeggen kijk eens naar de ingevoerde waarnemingen van vandaag  O0

Catwzl

Hoi,

Nou nog een keer terugkomend op de discussie, ook opmerkelijk dat na mijn diverse posts gewoon daarna dingen als nieuw aangekaart worden die ik al eerder gepost had. Maar goed om een lang verhaal nog langer te maken. Een vliegtuig kan liftwinst halen uit tegenwind bij het opstijgen omdat het een straalaandrijving heeft en dus flink gas op de plank kan geven (is ook eigenlijk gemotoriseerd zweefvliegen wat een vliegtuig doet), maar het gaat om het opstijgen: kortere startweg=minder energie (de meer energie die nodig is om tegen de wind op te stijgen is minder dan die normaal nodig is ovoor de langere startweg).

Of dit bij vogels ook zo werkt is onbekend. Een vliegtuig kan liftwinst verkrijgen volgens dit principe in de vlucht, maar dat is dan niet rendabel, vandaar vliegen met rugwind (straalstroom). In de vlucht geld in dit geval wel hetzelfde voor een vogel: om optimale liftwinst tijdens het afglijden te verkrijgen moet de vogel een bepaalde snelheid verkrijgen ten opzichte van de tegenwind. Dat is ook logisch, te weinig snelheid tegen de wind in en je stijgt niet je valt omlaag omdat je weggeblazen wordt en je aerodynamisch profiel daardoor ook nog eens verliest. Je moet dus al veel energie gebruiken om tegen de wind in te vliegen, maar nog meer energie om de optimale positie te krijgen ten opzichte van de grond om de optimale lift te krijgen. Kortom met tegenwind kun je inderdaad meer lift verkrijgen, maar de energie die daar voor nodig is, in alle gevallen van tegenwindsterkte, te veel. Het kost dus meer energie dan de winst in lift die het oplevert. Dus vliegen met rugwind is beter. Maar zoals gezegd, het afglijden door koude lucht levert ook winst op omdat de weerstand van koude lucht minder is. Daarom zie je rovers wel eens heel hard afglijden terwijl ze geen wind mee hebben, ze hebben dan koude lucht gevonden en glijden daardoor af. Het gaat ook om relatieve snelheid ten opzichte van de grond, voorbeeld: 130 tegenwind en eigensnelheid: 300 relatieve snelheid ten opzichte van de grond 170kmu. 130 wind mee + eigen snelheid 300 = relatieve snelheid tenopzichte van de grond 430! Als het principe van tegenwind = meer lift zou werken dan zou een zweefvliegtuig ook zonder motor tegen de wind lift kunnen verkrijgen. Maar dat kan dus niet. Die kunnen alleen lift verkrijgen met thermiek. Zelfs als ze afglijden hebben ze niet genoeg momentum (energie) om bij tegenwind lift te verkrijgen, door gebrek aan voldoende energie dus.

Zo simpel mogelijk: liftwinst bij afglijden/vliegen tegen de wind in klopt dat kan inderdaad, maar dit kost te veel energie omdat ze sneller moeten vliegen; Alleen afglijden tegen de wind in (zonder energie verbruik, flappen of aanpassen vleugelprofiel) kan niet. Profiel aerodynamischer maken kan wel dan kun je wel een stuk afglijden tegen de wind in, maar dan verlies je weer veel meer lift. Het afglijden met rugwind is veel rendabeler en makkelijker, dus doen ze dat. Hoe ik het anders duidelijk kan maken weet ik ook niet meer, dus dit was echt de laatste poging.

Maar goed zoals hier en elders te zien is kwamen de Buizerds wel, met rugwind. Overigens een prachtig tafereel, ook al hadden wij op Strabrecht geen groep van 228, toch hebben we genoten.
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl