meer dan 10.000 buizerds op één dag!

Gestart door laatvlieger, oktober 12, 2010, 11:10:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Geweldig moet dat zijn geweest!
http://www.skof.se/fbo/index_e.html

Zowiezo geweldige aantallen vogels! Er komt nog een hoop aan! Wie weet wat ook die groepen goudhanen allemaal nog meetrekken uit het oosten (afgelopen weekend werden er twee gevangen met een ring uit Estland!)

Hoewel ik er helaas vrijwel niks van heb meegemaakt is het toch een overdonderend gaaf najaar! poeh he!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Thijs Fijen

Thijs Fijen

UtrechtsVogelNet

Gaaf zeg, ook dat filmpje op YouTube.

Phil

Gert Ottens

Citaat van: UtrechtsVogelNet op oktober 12, 2010, 12:07:41 PM
Gaaf zeg, ook dat filmpje op YouTube.

Phil

Wow! Bijna Israelische (of zo je wilt, Georgische of Turkse) toestanden!

Gert

Joachim Vreeman

Hoe zit het met de relatie met de trek in Nederland. Valt er bijvoorbeeld iets uit op te maken over wanneer die buizerden over ons land trekken?

Groeten Joachim

teunvankessel

Wind in de rug, goed weer, dus waarschijnlijk morgenmiddag en/of overmorgen!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Ted van der Knaap

Citaat van: teunvankessel op oktober 12, 2010, 13:03:07 PM
Wind in de rug, goed weer, dus waarschijnlijk morgenmiddag en/of overmorgen!

Sovon nieuws bericht anders:

Gisteren leuk roofvogeldagje op Falsterbo
12-10-2010 - Een onmogelijke dag gisteren op Falsterbo: 10.071 Buizerden!, 30 Ruigpoten, 7 Zeearenden, 503 Rode Wouwen en nog wat wat ander grut.
Ook Houtduiven lijken er langszamerhand zin in te krijgen met zo'n 38.300.
Helaas zullen wij er door de heersende wind waarschijnlijk weinig van meekrijgen.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)


BramtK

Wind in de rug is in principe niet goed voor zwevers. Bij het afglijden, dus nadat de vogel is opgescroefd, is een kleine beetje tegenwind juist wenselijk omdat je dan langer lift hebt.
Groeten,

Bram ter Keurs

rinsevdvliet

Kun je dat onderbouwen/uitleggen Bram?

mvg,
Rinse van der Vliet

Predator

L=CL*1/2rho*v^2*S

Bij gelijke hoogte, dus rho en gelijke oppervlakte vleugel S en constante lift coefficient heb je met tegenwind een hogere relatieve snelheid v dus heb je meer lift.

Groet, Maarten

Guus Peterse

Vliegtuigen starten en landen altijd tegen de wind in, speerwerpers en discuswerpers halen met tegenwind de grootste afstanden, allemaal hetzelfde principe.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Joachim Vreeman

Citaat van: BramtK op oktober 12, 2010, 17:07:10 PM
Wind in de rug is in principe niet goed voor zwevers. Bij het afglijden, dus nadat de vogel is opgescroefd, is een kleine beetje tegenwind juist wenselijk omdat je dan langer lift hebt.

Het kan dus nog een poosje duren voordat ze hier zijn  :'(

henkjanvdkolk

Citaat van: Joachim Vreeman op oktober 12, 2010, 19:01:56 PM
Citaat van: BramtK op oktober 12, 2010, 17:07:10 PM
Wind in de rug is in principe niet goed voor zwevers. Bij het afglijden, dus nadat de vogel is opgescroefd, is een kleine beetje tegenwind juist wenselijk omdat je dan langer lift hebt.

Het kan dus nog een poosje duren voordat ze hier zijn  :'(

Klopt, met wat geluk volgend jaar met wat betere wind  ;) . In Noord Duitsland is het ook niet hoopgevend. Ik denk overigens dat ze eventjes aan de grond blijven en mischien wel helemaal niet meteen doorstoten. Bij de vorige golf buizerds (begin oktober) duurde het ook +/- 5 dagen voordat ze in NL waren.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

teunvankessel

Als je goede Buizerdtrek hebt willen die beesten toch wel door! Desnoods flappen ze naar Frankrijk! 28 en 29 september waren die Buizerden over Falsterbo gekomen en 1 oktober was de piek in Nederland dat betekend hooguit 2 dagen vliegen! Een beetje wind is natuurlijk wel fijn maar met NO2 hoor je mij niet klagen, ik denk dat morgen en/of donderdag verassend veel buizerden over ZO-Nederland gaan vliegen.
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

teunvankessel

Vandaag 355 Ruigpoten en 1000 Buizerden! Ben benieuwd of we daar wat van meepikken!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

BramtK

Moet ik nog iets uit leggen, Rinse? ;) Naast hetgeen al is gezegd kan ik nog wijzen op de werking van een vleugel. Een vleugel zorgt voor lift zolang de wervelingen boven de vleugel groter zijn dan onder de vleugel, het gevolg daar van is onderdruk boven de vleugel en dat zorgt voor lift. Dat effect wordt door rugwind tegen gegaan. Natuurlijk kan een Buizerd ook naar het zuiden flappen, maar het is niet voor niets dat je Bruine kiekendieven en Wespendieven vaker vroeger en later op de dag ziet overvliegen. Dat is natuurlijk om dat ze in verhouding tot hun vleugeloppervlak veel minder gewicht mee hoeven te nemen. 
Groeten,

Bram ter Keurs

frankw

Dat is precies wat ik ook altijd zeg bij 'ons' maar hier is het toch regel dat  als ze rug wind hebben ze veel hoger zitten, vaak zelfs te hoog. Dat is zowel met Wespendief als met Buizerd. Op de Kieken hier is niet echt een pijl te trekken, maar dit zijn natuurlijk ook veel meer actieve vliegers dan B en WD.. Mogelijk heeft het hier te naken met de geografische ligging van de telpost. Wij zitten ten zuiden van ongeveer de enige heuvel in de directe omgeving zeker gezien vanuit de noord oost hoek. Mogelijk worden ze bij noordelijke wind te hoog opgestuwd. Ik weet het niet..

Morgen kan het nog wel eens tegen gaan vallen met die noord westelijke stroming. Vandaag in het noorden ook nog geen behoorlijke aantallen geteld zo te zien. Je zou bij gunstige wind toch wel verwachten dat de 'voorlopers' inmiddels wel gearriveerd zouden zijn.

BramtK

Misschien kijk je wel niet hoger als het gros van de Buizerds laag zit, misschien kijk je pas hoger als je laag niks ziet. ;) Ik weet ook niet hoe het precies werkt, maar dat die Buizerden en masse hierheen komen als ze rugwind hebben dat betwijfel ik.
Groeten,

Bram ter Keurs

rinsevdvliet

Terwijl de meeste vogels wachten op meewind, wachten "zwevers" dus op (lichte) tegenwind?

frankw

Wij kijken uiteraard overal, hoog-laag; links-rechts. ;)

Ik ben het zeker met je eens dat rugwind niet het meest gunstig is, ik had dan ook liever een ZO wind gezien dan was het mi zeker beter geweest/geworden, en ook dat het wrs  mistig en bewolkt gaat zijn helpt ook niet.. Drama morgen? Veel grijze soep, weinig vogels? We zullen zien. 8) ;)

frankw

#21
Citaat van: rinsevdvliet op oktober 12, 2010, 23:30:01 PM
Terwijl de meeste vogels wachten op meewind, wachten "zwevers" dus op (lichte) tegenwind?
Zou ik niet direct zo stellen. Ze wachten meer op het moment om te vertrekken tot dat het kan, met het liefst met de meest gunstige omstandigheden en/of totdat het echt moet. Wat die meest gunstige omstandigheden precies zijn is nog open voor discussie zo lijkt mij. :angel: ;) .

Deze keer werden de Buizerds opgehouden door een hardnekkig 'mist front' begreep ik. Als zo'n obstakel dan weg is dan gaan ze massaal op trek omdat ze bijna wel moeten. Zeker als er, zoals nu, er een koude stroming vanuit het noorden aankomt wat een verder verblijf in Scandinavië niet echt prettig zal maken.

rinsevdvliet

#22
Dat vogels tegen de wind in opstijgen om hoogte te winnen is uiteraard evident. Landen tegen de wind in, eveneens algemeen bekend.

Maar dat Buizerden met een hoofdtrekrichting tussen ruwweg WZW en Z (Falsterbo -> west duitsland/(oost NL)) grote afstanden tegen de wind in trekken heb ik in het veld nog nooit bevestigd gezien.
Ik heb in het najaar in NL nog nooit sterke buizerdtrek gezien met W, WZW, ZZW, ZW en Z. Pas vanaf ZZO, maar meestal pas met ZO, OZO en vooral bij O, ONO, NO (bij OZO, O, ONO, NO hebben Buizerden in NL wind mee) zie ik (jullie toch ook?) Buizerden trekken.

Ongetwijfeld niet geheel toevallig zijn deze dagen met aflandige wind vaak ook de dagen waarop thermiek (en stuwing) optreedt.

Kortom ik begrijp nog altijd niet waarom "zwevers" lichte tegenwind nodig hebben om (100-en km.-ers) te trekken. Ik zie ze 't iig niet doen.

Maar ik laat mij graag bijpraten.

Mvg,
Rinse van der Vliet

Timo Roeke

Geweldig filmpje. Zijn er ook filmpjes te vinden van Georgie?

willemrenema


Citeer--------------------------------------------------------------------------------

L=CL*1/2rho*v^2*S

Bij gelijke hoogte, dus rho en gelijke oppervlakte vleugel S en constante lift coefficient heb je met tegenwind een hogere relatieve snelheid v dus heb je meer lift.

De vraag is: welke snelheid moet je nemen in deze vergelijing: grondsnelheid of snelheid tov lucht.
Met gelijke grondsnelheid (snelheid vogel- windsnelheid) is de lift hoger met tegenwind. Uitgaande van een gelijke snelheid van de vogel tov de lucht, is de grondsnelhied van de vogel met tegenwind lager en kost trekken tegen de wind in dus toch meer energie.
groet,
Willem

teunvankessel

Vandaag rond de 30 Buizerden over de Brobbelbies zien trekken die alle makkelijk hoogte wonnen en daarna snel weg waren! De wind maakt mijn inziens ook niet veel uit op het trekgedrag van de Buizerden, zolang het maar een beetje oost is zodat ze ook daadwerkelijk over Nederland vliegen.
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

frankw

Ben vandaag maar 1.5uur aanwezig geweest en ze zaten belachelijk hoog.. Tijdens mijn verblijf zo'n 25 Buizerd allen niet met het bloten oog te zien. Grootste groep 11. 

falco

Op de Nolle (nog altijd houder van dagrecord Buizerd) hebben we voor goede Buizerdtrek harde NO-wind nodig met een bewolkte lucht. Ze hebben dan mee / zijwind.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

frankw


nicky hulsbosch

Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739