Bladvervorming van Es

Gestart door zuilim, oktober 12, 2010, 21:05:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Van een Es zijn van enkele bladen de deelblaadjes vervormd. Zou het Dasineura acrophila kunnen zijn? Gevonden foto's brengen me in twijfel. Ingevoerd maar op onzeker.

Groeten,
Karel Brussee.

Margreet Kwh

Hallo Karel,

het lijkt in elk geval niet op de foto van Dasineura acrophila bij Floris Grotenhuis. Daar zie ik duidelijke verdikking van de bladeren, die ik bij die van jou mis. Ook de beschrijving in het Gallenboek lijkt niet overeen te komen met jouw waarneming.
Wat de oorzaak van deze vervorming is, is me onduidelijk. Evenmin weet ik of het wel een gal is.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

zuilim

Hallo Margreet,
Als zelfs betwijfeld moet worden of het wel een gal is, zou verwijdering beter zijn.
Maar misschien is er nog iemand met een suggestie. Dus voorlopig laat ik het zo.
Groeten,
Karel.

Margreet Kwh

Karel,

niet verwijderen, voor het begrip is het juist interessant om zoiets te laten zien. Hel verschijnsel gal is immers nog volop in ontwikkeling/discussie.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

zuilim

Margreet,
Maar waarom dan juist bij deze door mij als mogelijk veronderstelde soort? Het zou aardig zijn als voor dergelijke gevallen een aparte "gallenkijkdoos" ter beoordeling van alle geïntresseerden, zou zijn. Ik volg je goede raad en zal niet verwijderen.
Groeten,
Karel.